Gå til innhold

Hva vet du om Obama?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Da kan det til og med stå i passet at man er f.eks. 1204-G93Y som kan bety "hvit, men med en viss mistanke om at en av besteforeldrene var sør-europeer".''

*LOL* - god idé!

*ser for meg ymse rare fargekoder og mistanker på nordvestlandet*

Det har flytt iland mye - eh - eksotisk på norskekysten i årenes løp...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• Mrs. Wallace

6

• Luska

5

• Jølsen

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Det har flytt iland mye - eh - eksotisk på norskekysten i årenes løp...

For ikke å si - fremmedkulturelt *drar meg i mitt mørke hår*!

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

''(Uvisst av hvilken grunn)''

Nazistene ble kalt brune på grunn av fargen på skjortene (derav brunskjorter).

Sånn må det være ja. Var liksom litt rart at de er _så_ opptatt av at folk skal være bleke også ender de opp med å beskyldes for å være brune :-)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Det KAN ha noe med saken å gjøre at pakistansk-nordmann eller pakistaner-nordmann eller hva det nå blir, er ganske mye tyngre å si enn norsk-pakistaner. Dessuten er det kanskje bare avledet av et kjent begrep (norsk-amerikaner) uten så mye mer PK tankevirksomhet bak.

Når det gjelder svart, hvit og nyansene mellom, tror jeg det enkleste er at FN utvikler et fargeskjema på linje med Jotuns fargekoder, og at alle andre begrep blir straffbare og bannlyste. Da kan det til og med stå i passet at man er f.eks. 1204-G93Y som kan bety "hvit, men med en viss mistanke om at en av besteforeldrene var sør-europeer".

HAHAHA - det var noe av det beste ja!

Ser for meg Gardermoen på vei hjem fra syden.... Sorry, frk Wiltersen. Det står her G90-104 som er en lys beige - jeg kan se heeelt tydelig at De virkelig er G120-B100 som er brun. Passet Deres er dermed ikke gyldig, så De må nok vente her i ankomsthallen til vi kan få etablert om De mister farge uten solskinn eller om De er eh.... en slik en De vet. Som ikke mister farge.

Gjest Elextra
Skrevet

HAHAHA - det var noe av det beste ja!

Ser for meg Gardermoen på vei hjem fra syden.... Sorry, frk Wiltersen. Det står her G90-104 som er en lys beige - jeg kan se heeelt tydelig at De virkelig er G120-B100 som er brun. Passet Deres er dermed ikke gyldig, så De må nok vente her i ankomsthallen til vi kan få etablert om De mister farge uten solskinn eller om De er eh.... en slik en De vet. Som ikke mister farge.

*lol*

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Dette blir en litt ekkel diskusjon som gir meg assisiasjoner til rasediskusjoner under 2. verdenskrig :/.

For meg var ikke å betegne Obama som neger annet enn et utrykk for at han ser ut som en neger. (Ihvertfall nesten). På samme måte som jeg kan si at noen andre kan se ut som en brite - alle ser vel for seg hva jeg mener da. Eller at noen kan se ut sånn eller slik. Ikke i nedsettende betydning, men i et forsøk på beskrive.

Men så er det jo vanskelig det der - hva som er lov å si og ikke si for å beskrive noe. Det er lov å si "rund" men ikke "feit" også - så det gjelder jo på flere områder enn bare hudfarge.

Men akkurat når det gjelder hudfarge - eller vilket land man har sine røtter eller hele/deler av sin identitet fra, så er det blitt så betent med så mange uttrykk etterhvert at det begynner å bli vanskelig å kunne beskrive det man mener uten at man trår i baret.

Jeg må innrømme at idet jeg skrev neger-ordet øverst her så tenkte jeg ikke på det som noe nedsettende ord. Det skulle kanskje bety at jeg ikke tenker så mye på raseproblematikken til daglig. Hadde jeg sagt afroamerikaner så ville nok det - for meg vel og merke - betydd at jeg tenkte mer på det.

Da jeg var liten het det hottentott når man var ufin og neger var greit. Nigger var derimot ikke lov. Eller pakkis.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

For ikke å si - fremmedkulturelt *drar meg i mitt mørke hår*!

Jeg er fremmedkulturell wannabe jeg. Med hår som farges til fremmedkulturellfarger og dessuten prøver jeg seriøst å lære meg forkortelsene i en engelske strikkeoppskrift.

Jeg - verdensborger :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Litt sent ute, men jeg fikk 11 av 13, jeg også. Hadde ikke fått med meg at han har skrevet to bøker, f.eks.

Skrevet

Men hvorfor blir han omtalt som svart, når han faktisk er mulatt?

Er forresten mulatt også politisk ukorrekt?

Mulatt kommer fra ordet "muldyr", altså en uproduktiv blanding av to raser. Så kan du jo tippe selv....

Skrevet

Ja det var det da - hvordan i alle dager skal man kunne si at mannen er neger på en helt umulig å misforstå-måte som er politisk svelgbar og som er mulig å bruke ellers i verden også. En amerikansk neger kan kalles afro-amerikaner. Men om han er vokst opp på Otta før han flyttet til USA - er han da afro-ottaner, skifter han rasebetegnelse idet han flytter eller hva?

Litt nysgjerrig her nå - kanskje vi finner Det Store Universelle Begrepet her etterhvert :-)

Hvis hudfargen hans er viktig å poengtere, fungerer det helt fint med svart.

Hvis opprinnelsen hans er viktig å poengtere, er han amerikansk-kenyansk.

Ordet "neger" er på ingen måte uerstattelig, snarere tvert i mot.

http://www.ayin.no/index.php?id=365375

Skrevet

Hva sier man da?

"Mennesker med flere pigmenter" ???

Finnes det noe som kan betegne neger, pakistaner, asiat osv som ikke er "betent" men som forteller hvilken farge vedkommende har? I den grad det er aktuelt å si noe om farge... Det er liksom vanskelig å skulle være fornøyd med at den første fargede amerikanske presidenten er et faktum, men man kan ikke helt kalle ham farget uten at det lukter litt feil :-)

''Finnes det noe som kan betegne neger, pakistaner, asiat osv som ikke er "betent" men som forteller hvilken farge vedkommende har? ''

Altså, neger kan på ingen måte sidestilles med asiat eller pakistaner. Asiat og pakistaner er jo geografiske betegnelser. Men hvor er en neger fra? Negerland?

Skrevet

Jeg har ikke fått med meg at svart skulle være lite PK, men jeg stusset litt over bruken av ordet "svart" likevel - trodde de heller ville/burde bruke betegnelsen farget eller evt afro-amerikansk.

Svart er helt kurant - i de tilfeller det er viktig å betegne hudfarge. Ofte er det jo ikke det. ;o)

Skrevet

Svart er helt kurant - i de tilfeller det er viktig å betegne hudfarge. Ofte er det jo ikke det. ;o)

''Ofte er det jo ikke det. ;o)''

Helt enig i det! :-) Men i dette tilfellet er det jo det. :-)

Skrevet

''Ofte er det jo ikke det. ;o)''

Helt enig i det! :-) Men i dette tilfellet er det jo det. :-)

Ja, det er det. Derfor :o)-en.

;)

Skrevet

Mulatt kommer fra ordet "muldyr", altså en uproduktiv blanding av to raser. Så kan du jo tippe selv....

Det visste jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...