Gå til innhold

nhd og andre. tidspress på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skjer det igjen. Når jeg får tidspress på

jobb mister jeg konsentrasjonen, blir sårbar,

usikker ovenfor kollega, føler ikke jeg gjøre

en bra jobb, blir deprimert mens tårene presser

på mens jeg er på jobb. Det går selvsagt utover

effektiviteten..

Dette er en fortvilet situasjon for det er under

tidspress jeg virkelig trenger både

konsentrasjon og effektivitet.

Jeg vil ikke si noe på jobb at jeg blir dårlig av

det. Ønsker ikke at de skal vite at jeg er psyk.

Dette er reaksjoner som jeg ikke har kontroll

over, så jeg lurer på om det er noe annet jeg

kan gjøre. Event medisiner. Ikke vanedannede og

heller ikke noe som gjør meg trett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår virkelig godt at dette er vonde og vanskelige følelser å slite med. Det å miste selvtillit og å kjempe med gråten i halsen på jobb er jo ikke akkurat stas for å si det mildt, og så det er selvsagt problematisk når dette går ut over konsentrasjon og effektivitet.

Jeg skjønner også godt at det er vanskelig å si noe om dette på jobben.

Jeg har gjort noen erfaringer på feltet:

De fleste stedene jeg har jobbet har det vært helt uaktuelt å fortelle kolleger om det jeg sliter med, så som det å ikke tåle for mye stress. Da har jeg hele tiden vært superredd for å bli "avslørt". Jeg har virkelig strukket strikken til det ytterste. Hele tiden med hjertet i halsen og med engstelse for hvor lenge jeg kunne tåle presset. Det endte da også i kollaps.

På den arbeidsplassen jeg nå er, har jeg lagt kortene på bordet ovenfor de nærmeste samarbeidspartnerne. Det har utelukkende gitt meg positive opplevelser. Men det kostet meg mye og jeg måtte virkelig ta sats og hoppe fra 10-meter'n.

Du spør om hva som kan gjøres for å ruste deg opp til bedre å takle stress og å bli mindre tynnhudet. Her vil det selvsagt variere fra person til person hva som kjennes riktig, så igjen kan jeg bare snakke ut ifra egne erfaringer. For å bli mer tykkhudet og takle presset og "nærkontakten" med kolleger bedre ble jeg av en psykiater anbefalt Lamictal og en liten dose antipsykotikum. Dette har gjort en betydelig forbedring for meg.

Som nevnt skal en være forsiktig med å sammenligne da det jo kan være mange momenter som skiller en person fra en annen. Jeg ville allikevel dele med deg hva som har fungert for meg i tilsvarende situasjoner der jeg har sloss med de samme "symptomene" som du beskriver.

Jeg håper du kan få gode tips av andre her eller fra din fastlege. Kanskje NHD har noe oppi ermet.

Jeg ønsker deg masse lykke til og håper at du går bedre tider i møte, og at du etterhvert blir mer rustet til å takle arbeidslivets tøffe krav.

Skrevet

Jeg forstår virkelig godt at dette er vonde og vanskelige følelser å slite med. Det å miste selvtillit og å kjempe med gråten i halsen på jobb er jo ikke akkurat stas for å si det mildt, og så det er selvsagt problematisk når dette går ut over konsentrasjon og effektivitet.

Jeg skjønner også godt at det er vanskelig å si noe om dette på jobben.

Jeg har gjort noen erfaringer på feltet:

De fleste stedene jeg har jobbet har det vært helt uaktuelt å fortelle kolleger om det jeg sliter med, så som det å ikke tåle for mye stress. Da har jeg hele tiden vært superredd for å bli "avslørt". Jeg har virkelig strukket strikken til det ytterste. Hele tiden med hjertet i halsen og med engstelse for hvor lenge jeg kunne tåle presset. Det endte da også i kollaps.

På den arbeidsplassen jeg nå er, har jeg lagt kortene på bordet ovenfor de nærmeste samarbeidspartnerne. Det har utelukkende gitt meg positive opplevelser. Men det kostet meg mye og jeg måtte virkelig ta sats og hoppe fra 10-meter'n.

Du spør om hva som kan gjøres for å ruste deg opp til bedre å takle stress og å bli mindre tynnhudet. Her vil det selvsagt variere fra person til person hva som kjennes riktig, så igjen kan jeg bare snakke ut ifra egne erfaringer. For å bli mer tykkhudet og takle presset og "nærkontakten" med kolleger bedre ble jeg av en psykiater anbefalt Lamictal og en liten dose antipsykotikum. Dette har gjort en betydelig forbedring for meg.

Som nevnt skal en være forsiktig med å sammenligne da det jo kan være mange momenter som skiller en person fra en annen. Jeg ville allikevel dele med deg hva som har fungert for meg i tilsvarende situasjoner der jeg har sloss med de samme "symptomene" som du beskriver.

Jeg håper du kan få gode tips av andre her eller fra din fastlege. Kanskje NHD har noe oppi ermet.

Jeg ønsker deg masse lykke til og håper at du går bedre tider i møte, og at du etterhvert blir mer rustet til å takle arbeidslivets tøffe krav.

Takk for svar. Jeg bruker lamictal og har også truxal liggende som

jeg kunne bruke ved behov, men den blir jeg trett av.Etter råd fra nhd

har jeg også vurdert og prøve en annen type, men så følte jeg

meg så bra at jeg ikke trengte noe. Bør nok

revurdere det.

Jeg føler jeg har to indre personligheter, som jeg utad prøver å skjule.

Den som føler seg frisk, fornuftig, klarer seg fint og ikke forstår hva som

skjer når jeg blir dårlig. Og den som er helt motsatt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her tror jeg mer på en psykologisk intervensjon enn på medisiner. Kan ikke se for meg hvilket preparat som skulle virke på dette.

Skrevet

Her tror jeg mer på en psykologisk intervensjon enn på medisiner. Kan ikke se for meg hvilket preparat som skulle virke på dette.

Hva mener du med psykologisk intervensjon?

Jeg har hatt kognitiv behandling og får nå støttesamtaler, og har

nevnt at noe må gjøres med selvtilitten, men vet ikke hva som kan

hjelpe. For meg ser det ut som at dette er noe jeg alltid vil dra med

meg og som vil lett ødelegge for meg.

Vet ikke om det er det

som tar bort konsentrasjonen, men regner med at det iallefall

virker inn.

Skrevet

Hva mener du med psykologisk intervensjon?

Jeg har hatt kognitiv behandling og får nå støttesamtaler, og har

nevnt at noe må gjøres med selvtilitten, men vet ikke hva som kan

hjelpe. For meg ser det ut som at dette er noe jeg alltid vil dra med

meg og som vil lett ødelegge for meg.

Vet ikke om det er det

som tar bort konsentrasjonen, men regner med at det iallefall

virker inn.

Jeg reager dårlig på stress hjemme også, så det er

nok mye mer enn selvtilitten som virker inn på

konsentrasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...