Gjest Tank you Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 ene? Hvilket beløp er det egentlig som står, er skatt trukket fra, eventuelt andre fradrag? Vet du dette? 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er skattbar inntekt, altså etter fradrag. Skal du ha riktig brutto må du regne den ut. Eller du kan søke opp på nettavisen og klikke på sjekk reell inntekt så får du riktig tall. 0 Siter
mrxx Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er nok som det sies her, bare skattebar inntekt, så alle fradrag er fratrukket. For min del så sier skattelistene bare halve sannheten. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er nok som det sies her, bare skattebar inntekt, så alle fradrag er fratrukket. For min del så sier skattelistene bare halve sannheten. ''For min del så sier skattelistene bare halve sannheten.'' Sånn er det vel for de aller fleste av oss 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er nok som det sies her, bare skattebar inntekt, så alle fradrag er fratrukket. For min del så sier skattelistene bare halve sannheten. Den står der den også - men man må regne den ut fra de oppgitte tallene :-) 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 ''For min del så sier skattelistene bare halve sannheten.'' Sånn er det vel for de aller fleste av oss Man kan regne ut riktig brutto fra de oppgitte tallene. Eller la nettavisen gjøre det for deg. 0 Siter
mrxx Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 ''For min del så sier skattelistene bare halve sannheten.'' Sånn er det vel for de aller fleste av oss Ja, i alle fall de som har litt gjeld histen og pisten og huslån:-) 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Ja, i alle fall de som har litt gjeld histen og pisten og huslån:-) Som sagt - dette kan du beregne. Det står implisitt riktig bruttolønn hvis man har skattbar inntekt og betalt skatt. Da er det tatt hensyn til fradrag for huslån osv. Det eneste som er betingelsen er at man er lønnsmottager. Driver man med aksjer osv så virker ikke utregningen. 0 Siter
mrxx Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Som sagt - dette kan du beregne. Det står implisitt riktig bruttolønn hvis man har skattbar inntekt og betalt skatt. Da er det tatt hensyn til fradrag for huslån osv. Det eneste som er betingelsen er at man er lønnsmottager. Driver man med aksjer osv så virker ikke utregningen. Ikke så lett å finne ut på meg, jeg har inntekter utover vanlig lønnsinntekt.. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Ikke så lett å finne ut på meg, jeg har inntekter utover vanlig lønnsinntekt.. Da er det ikke like lett. Da må vi spørre Atene om det går - det var hun som hadde formlene for hvordan man beregner sist. *roper på Atene* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Man kan regne ut riktig brutto fra de oppgitte tallene. Eller la nettavisen gjøre det for deg. Har sett det, men det forutsetter vel at man bare har lønnsinntekt, og kan da umulig ta hensyn til ymse mer eller mindre rare fradrag? 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Har sett det, men det forutsetter vel at man bare har lønnsinntekt, og kan da umulig ta hensyn til ymse mer eller mindre rare fradrag? Fradragene er med, men det må være lønnsinntekt. Vet ikke om det går an å beregne noe vha andre formler hvis man vet at det er annen slags inntekt. 0 Siter
Atene Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Da er det ikke like lett. Da må vi spørre Atene om det går - det var hun som hadde formlene for hvordan man beregner sist. *roper på Atene* Som man roper i skogen får man kongler i munnen, har jeg hørt. Hvis inntekten er næringsinntekt eller pensjonsinntekt, gjelder ikke formelen. Hvis den er kapitalinntekt (renter, leieinntekt og sånt), gjelder den. Finnmarksfradrag, særfradrag og BSU kompliserer saken. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Som man roper i skogen får man kongler i munnen, har jeg hørt. Hvis inntekten er næringsinntekt eller pensjonsinntekt, gjelder ikke formelen. Hvis den er kapitalinntekt (renter, leieinntekt og sånt), gjelder den. Finnmarksfradrag, særfradrag og BSU kompliserer saken. Ah - takk :-) *svømmer inn mot grunnere vann nå* 0 Siter
Atene Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Ah - takk :-) *svømmer inn mot grunnere vann nå* Jeg må legge til en ting: Hvis store deler av inntekten er kapitalinntekt, kan man fortsatt regne ut lønnsinntekt på denne måten, men hvor stor kapitalinntekten er, får man ikke vite. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Som man roper i skogen får man kongler i munnen, har jeg hørt. Hvis inntekten er næringsinntekt eller pensjonsinntekt, gjelder ikke formelen. Hvis den er kapitalinntekt (renter, leieinntekt og sånt), gjelder den. Finnmarksfradrag, særfradrag og BSU kompliserer saken. ''Som man roper i skogen får man kongler i munnen, har jeg hørt'' ;-) 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er inntekten man har etter at skatt og fradrag er trukket fra, så inntekten kan virke mye mindre enn den egentlig er - spesielt hvis man har mange fradrag. 0 Siter
adelie Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Ikke så lett å finne ut på meg, jeg har inntekter utover vanlig lønnsinntekt.. det er total bruttoinntekt (dvs sjkatt ikke fratrukket) Men all inntekt, ikke bare lønnsinntekt. men så kommer det masse komplikasjoner, og særlig hvis man har etablert egen virksomhet sier det lite om virkeligheten. 0 Siter
mrxx Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 det er total bruttoinntekt (dvs sjkatt ikke fratrukket) Men all inntekt, ikke bare lønnsinntekt. men så kommer det masse komplikasjoner, og særlig hvis man har etablert egen virksomhet sier det lite om virkeligheten. Det vet jeg, men det jeg sier at det ikke er så lett å finne ut hvor mye jeg har tjent brutto totalt. 0 Siter
mrxx Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er inntekten man har etter at skatt og fradrag er trukket fra, så inntekten kan virke mye mindre enn den egentlig er - spesielt hvis man har mange fradrag. Ikke fratrukket skatt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.