Gå til innhold

Er det brutto inntekt som står på skattelist....

Anbefalte innlegg

Gjest Tank you
Skrevet

ene? Hvilket beløp er det egentlig som står, er skatt trukket fra, eventuelt andre fradrag? Vet du dette?

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Det er skattbar inntekt, altså etter fradrag. Skal du ha riktig brutto må du regne den ut.

Eller du kan søke opp på nettavisen og klikke på sjekk reell inntekt så får du riktig tall.

Skrevet

Det er nok som det sies her, bare skattebar inntekt, så alle fradrag er fratrukket. For min del så sier skattelistene bare halve sannheten.

Skrevet

Det er nok som det sies her, bare skattebar inntekt, så alle fradrag er fratrukket. For min del så sier skattelistene bare halve sannheten.

''For min del så sier skattelistene bare halve sannheten.''

Sånn er det vel for de aller fleste av oss :)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Den står der den også - men man må regne den ut fra de oppgitte tallene :-)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Man kan regne ut riktig brutto fra de oppgitte tallene. Eller la nettavisen gjøre det for deg.

Skrevet

Ja, i alle fall de som har litt gjeld histen og pisten og huslån:-)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Ja, i alle fall de som har litt gjeld histen og pisten og huslån:-)

Som sagt - dette kan du beregne. Det står implisitt riktig bruttolønn hvis man har skattbar inntekt og betalt skatt.

Da er det tatt hensyn til fradrag for huslån osv. Det eneste som er betingelsen er at man er lønnsmottager. Driver man med aksjer osv så virker ikke utregningen.

Skrevet

Som sagt - dette kan du beregne. Det står implisitt riktig bruttolønn hvis man har skattbar inntekt og betalt skatt.

Da er det tatt hensyn til fradrag for huslån osv. Det eneste som er betingelsen er at man er lønnsmottager. Driver man med aksjer osv så virker ikke utregningen.

Ikke så lett å finne ut på meg, jeg har inntekter utover vanlig lønnsinntekt..

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Da er det ikke like lett. Da må vi spørre Atene om det går - det var hun som hadde formlene for hvordan man beregner sist.

*roper på Atene*

Skrevet

Man kan regne ut riktig brutto fra de oppgitte tallene. Eller la nettavisen gjøre det for deg.

Har sett det, men det forutsetter vel at man bare har lønnsinntekt, og kan da umulig ta hensyn til ymse mer eller mindre rare fradrag?

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Har sett det, men det forutsetter vel at man bare har lønnsinntekt, og kan da umulig ta hensyn til ymse mer eller mindre rare fradrag?

Fradragene er med, men det må være lønnsinntekt. Vet ikke om det går an å beregne noe vha andre formler hvis man vet at det er annen slags inntekt.

Skrevet

Da er det ikke like lett. Da må vi spørre Atene om det går - det var hun som hadde formlene for hvordan man beregner sist.

*roper på Atene*

Som man roper i skogen får man kongler i munnen, har jeg hørt.

Hvis inntekten er næringsinntekt eller pensjonsinntekt, gjelder ikke formelen.

Hvis den er kapitalinntekt (renter, leieinntekt og sånt), gjelder den.

Finnmarksfradrag, særfradrag og BSU kompliserer saken.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Ah - takk :-)

*svømmer inn mot grunnere vann nå*

Skrevet

Ah - takk :-)

*svømmer inn mot grunnere vann nå*

Jeg må legge til en ting:

Hvis store deler av inntekten er kapitalinntekt, kan man fortsatt regne ut lønnsinntekt på denne måten, men hvor stor kapitalinntekten er, får man ikke vite.

Skrevet

''Som man roper i skogen får man kongler i munnen, har jeg hørt''

;-)

Gjest Mirakelet
Skrevet

Det er inntekten man har etter at skatt og fradrag er trukket fra, så inntekten kan virke mye mindre enn den egentlig er - spesielt hvis man har mange fradrag.

Skrevet

det er total bruttoinntekt (dvs sjkatt ikke fratrukket) Men all inntekt, ikke bare lønnsinntekt. men så kommer det masse komplikasjoner, og særlig hvis man har etablert egen virksomhet sier det lite om virkeligheten.

Skrevet

det er total bruttoinntekt (dvs sjkatt ikke fratrukket) Men all inntekt, ikke bare lønnsinntekt. men så kommer det masse komplikasjoner, og særlig hvis man har etablert egen virksomhet sier det lite om virkeligheten.

Det vet jeg, men det jeg sier at det ikke er så lett å finne ut hvor mye jeg har tjent brutto totalt.

Skrevet

Det er inntekten man har etter at skatt og fradrag er trukket fra, så inntekten kan virke mye mindre enn den egentlig er - spesielt hvis man har mange fradrag.

Ikke fratrukket skatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...