Gå til innhold

Er dette vanlig praksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte for en stund siden et hefte fra en butikk og mottok denne i posten sammen med en innbetalingsblankett . Tidsfristen for å betale var en uke, og med noe lang postgang var det bare få dager til forfall da jeg mottok heftet. Jeg la giroen tilside for å betale den ved neste lønningsdag. Det ble etpar uker etter fristen ifølge giroen og jeg mottok i denne perioden to sms, to skriftlige purrebrev, utallige anrop på min mobil og en e-post. Allerede i første purrebrev ble det truet med inkasso. Heftet kostet i utgangspunktet 150 kroner og sluttregningen ble 350. Jeg har nå betalt men sitter med en liten bismak i munnen. Er det lov (eller vanlig praksis) å drive inn penger slik?

Jeg er i utgangpunktet en god betaler og betaler mine regninger til forfall, men det ble litt spesielt med denne regningen som ble liggende noen uker.

Fortsetter under...

Skrevet

De kan ikke sende til inkasso før etter at de har sendt to (?) krav i alle fall, men true med det kan de alltids.

Innkrevingsmetodene her var litt i overkant ivrige, men du kunne jo også ringt dem og bedt om å få utsatt betalingsfristen et par uker da. 150,- var jo heller ikke all verden....

Gjest høstløv
Skrevet

Du har krav på to ukers betalingsfrist på den første faktura, hvis du ikke betaler da kan firmaet sende purring med krav om inkasso og da skal du ha to nye ukers betalingsfrist.

Purregebyr pr. purring begrenser seg til 57 eller 58 kroner.

Skrevet

De kan sette innbetalingsfrist egentlig når de vil, men for å ha rett til å kreve purregebyr må det ha gått minst 14 dager etter forfall på regningen, og purringen skal ha minst 14 dagers ny betalingsfrist.

Purre/inkassogebyr er maks 57 kr, og de kan maks legge på 2xpurregebyr, evt 1 purregebyr og 1 inkassogebyr totalt i "purreprosessen". Disse skal altså ha 14 dagers betalingsfrist

Purringer uten ekstra gebyr, kan gjøres så ofte de vil, men dette hørtes jo lettere hysterisk ut...

Skrevet
  minnah skrev (På 11.11.2008 den 7.53):

her er en link http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2152/hParent_7/hDKey_1

hvordan regingen din steg fra 150 til 150 før den gikk til inkasso høres ikke riktig ut. Noen instanser har egne satser for purring, og kan også kreve renter, f.eks hvis purringen gjøres gjennom Lindorff. Lånekassen og NRK-lisensen er andre eksempler, betaler man ikke blir det fort dyrt.. :-(

fra 150 til 350 mente jeg.. har jo knapt stått opp jeg... ;-)

Annonse

Gjest ikke noe KRAV
Skrevet
  høstløv skrev (På 11.11.2008 den 7.26):

Du har krav på to ukers betalingsfrist på den første faktura, hvis du ikke betaler da kan firmaet sende purring med krav om inkasso og da skal du ha to nye ukers betalingsfrist.

Purregebyr pr. purring begrenser seg til 57 eller 58 kroner.

Man har slett ikke KRAV på 14 dagers betaling. Et firma kan sette akkurat den betalingsfristen de vil, ja endog ta forskuddbetaling.

Gjest ikke noe KRAV
Skrevet
  Lillemus skrev (På 11.11.2008 den 7.06):

De kan ikke sende til inkasso før etter at de har sendt to (?) krav i alle fall, men true med det kan de alltids.

Innkrevingsmetodene her var litt i overkant ivrige, men du kunne jo også ringt dem og bedt om å få utsatt betalingsfristen et par uker da. 150,- var jo heller ikke all verden....

Jo de trenger ikke sende ut to purringer, en er nok.

Gjest høstløv
Skrevet
  ikke noe KRAV skrev (På 11.11.2008 den 8.00):

Jo de trenger ikke sende ut to purringer, en er nok.

Ja, men da må de sette på at 1. purring også er et inkassovarsel.

Gjest høstløv
Skrevet
  ikke noe KRAV skrev (På 11.11.2008 den 7.59):

Man har slett ikke KRAV på 14 dagers betaling. Et firma kan sette akkurat den betalingsfristen de vil, ja endog ta forskuddbetaling.

Får du kredit og faktura tilsendt, så har du krav på to ukers betalingsfrist. Men de fleste firmaer setter opp kortere betalingsfrist.

Gjest Lise Hansen
Skrevet
  høstløv skrev (På 11.11.2008 den 8.21):

Får du kredit og faktura tilsendt, så har du krav på to ukers betalingsfrist. Men de fleste firmaer setter opp kortere betalingsfrist.

Takk for greie svar! Første purring kom nøyaktig en uke etter at varen ble sendt og jeg hadde knapt pakket den ut her hjemme. Det var varsel om innkasso og purregebyr. Det var i grunnen ikke beløpet som var betydningen i denne saken, men at hele firmaet virket så lite kundevennlig. Allerede i første purring sto det også at fremtidige kjøp måtte betales på forhånd eller via oppkrav.

Gjest høstløv
Skrevet
  Lise Hansen skrev (På 11.11.2008 den 9.00):

Takk for greie svar! Første purring kom nøyaktig en uke etter at varen ble sendt og jeg hadde knapt pakket den ut her hjemme. Det var varsel om innkasso og purregebyr. Det var i grunnen ikke beløpet som var betydningen i denne saken, men at hele firmaet virket så lite kundevennlig. Allerede i første purring sto det også at fremtidige kjøp måtte betales på forhånd eller via oppkrav.

Det finnes altfor mange useriøse firmaer. De kjører bare i vei, og har glemt å lese lover og regler om det mest elementære innen forretningsverdenen.

Skrevet
  Lise Hansen skrev (På 11.11.2008 den 9.00):

Ja,og det har de vel all rett til hvis de vil ha pengene sine. Kanskje har de dårlige erfaringer med dårlige betalere.

Når du likevel måtte vente med å betale denne regningen til "et par uker" etter at du fikk varen, hvorfor kunne du ikke bare ha tatt en telefon til de og sagt fra? Har aldri hatt noen problemer med det med noen, så lenge jeg har gitt beskjed...

Annonse

Skrevet

Hvorfor ringte du bare ikke og utsatte betalingsfristen? Hmm..

Gjest Lise Hansen
Skrevet

Selvsagt burde jeg ringt å fått utsatt betalingen etpar uker, men stort sett betaler jeg alle mine regninger på fast dato. Om det kommer ei regning noen dager etter kan det fort bli liggende. Og det er heller sjelden jeg mottar purring så det var derfor jeg reagerte på flere purringer og at regningen var blitt over dobbel så dyr. Ikke at det fristet å ringe heller etter den kvasse tonen. Allerede en uke over betalingsfristen hadde jeg mottatt et purrebrev, e-mail og sms. Har aldri vært borti noen som var så ivrig etter å få inn skyldig beløp.

Skrevet
  høstløv skrev (På 11.11.2008 den 8.21):

Hvor finner du det om krav på 2 ukers betalingsfrist?

På jobben mottar vi noen ganger faktura med 10 dagers betalingsfrist. Dette er bl.a. fra meget kende norske firmaer som også har søsterselskaper i hele verden. Disse får vi ofte inkassokrav på. Jeg jobber også i et stort firma, hvor det nesten er umulig å få godkjendt og betalt en faktura på så kort tid.

Gjest høstløv
Skrevet
  fresja skrev (På 11.11.2008 den 16.47):

Hvor finner du det om krav på 2 ukers betalingsfrist?

På jobben mottar vi noen ganger faktura med 10 dagers betalingsfrist. Dette er bl.a. fra meget kende norske firmaer som også har søsterselskaper i hele verden. Disse får vi ofte inkassokrav på. Jeg jobber også i et stort firma, hvor det nesten er umulig å få godkjendt og betalt en faktura på så kort tid.

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023981620.19#fremgangsmaaten_%E2%80%93_du_har_krav_paa_aa_bli_varslet

Sitat:

"Fremgangsmåten – du har krav på å bli varslet

Hvis du ikke protester på kravet og heller ikke betaler innen fristen, finnes det klare bestemmelser for den videre inndrivingen av kravet.

Inkassovarsel

Du har krav på et inkassovarsel før et krav sendes til inkasso. Kravene til et inkassovarsel er:

* det skal være skriftlig og på papir

* fristen for å betale det opprinnelige kravet må ha utløpt

* det skal i varselet bli gitt en betalingsfrist på minimum 14 dager

Merk deg at kreditor kan sende et inkassovarsel uten å ha sendt deg en purring på forhånd!

Hvis kreditor skal ta seg betalt for varselet, stilles det ytterligere krav. Det skal:

* ha gått minimum 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen

* opplyse om kravets størrelse

* opplyse hva kravet gjelder"

Gjest ikke noe KRAV
Skrevet
  høstløv skrev (På 11.11.2008 den 17.12):

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023981620.19#fremgangsmaaten_%E2%80%93_du_har_krav_paa_aa_bli_varslet

Sitat:

"Fremgangsmåten – du har krav på å bli varslet

Hvis du ikke protester på kravet og heller ikke betaler innen fristen, finnes det klare bestemmelser for den videre inndrivingen av kravet.

Inkassovarsel

Du har krav på et inkassovarsel før et krav sendes til inkasso. Kravene til et inkassovarsel er:

* det skal være skriftlig og på papir

* fristen for å betale det opprinnelige kravet må ha utløpt

* det skal i varselet bli gitt en betalingsfrist på minimum 14 dager

Merk deg at kreditor kan sende et inkassovarsel uten å ha sendt deg en purring på forhånd!

Hvis kreditor skal ta seg betalt for varselet, stilles det ytterligere krav. Det skal:

* ha gått minimum 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen

* opplyse om kravets størrelse

* opplyse hva kravet gjelder"

Ja, men det står ingenting om betalingsfrist på en regning her, det erkun etter at man ikke har betalt regningen sin dette.

Gjest ikke noe KRAV
Skrevet
  høstløv skrev (På 11.11.2008 den 9.04):

Det finnes altfor mange useriøse firmaer. De kjører bare i vei, og har glemt å lese lover og regler om det mest elementære innen forretningsverdenen.

Og det finnes uttallige useriøse kunder der ute også. Det blir for enkelt og alltid beskylde firmaer for å være useriøs, da de aller fleste faktisk er det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...