Gjest Lise Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Jeg bestilte for en stund siden et hefte fra en butikk og mottok denne i posten sammen med en innbetalingsblankett . Tidsfristen for å betale var en uke, og med noe lang postgang var det bare få dager til forfall da jeg mottok heftet. Jeg la giroen tilside for å betale den ved neste lønningsdag. Det ble etpar uker etter fristen ifølge giroen og jeg mottok i denne perioden to sms, to skriftlige purrebrev, utallige anrop på min mobil og en e-post. Allerede i første purrebrev ble det truet med inkasso. Heftet kostet i utgangspunktet 150 kroner og sluttregningen ble 350. Jeg har nå betalt men sitter med en liten bismak i munnen. Er det lov (eller vanlig praksis) å drive inn penger slik? Jeg er i utgangpunktet en god betaler og betaler mine regninger til forfall, men det ble litt spesielt med denne regningen som ble liggende noen uker. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 De kan ikke sende til inkasso før etter at de har sendt to (?) krav i alle fall, men true med det kan de alltids. Innkrevingsmetodene her var litt i overkant ivrige, men du kunne jo også ringt dem og bedt om å få utsatt betalingsfristen et par uker da. 150,- var jo heller ikke all verden.... 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Du har krav på to ukers betalingsfrist på den første faktura, hvis du ikke betaler da kan firmaet sende purring med krav om inkasso og da skal du ha to nye ukers betalingsfrist. Purregebyr pr. purring begrenser seg til 57 eller 58 kroner. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 De kan sette innbetalingsfrist egentlig når de vil, men for å ha rett til å kreve purregebyr må det ha gått minst 14 dager etter forfall på regningen, og purringen skal ha minst 14 dagers ny betalingsfrist. Purre/inkassogebyr er maks 57 kr, og de kan maks legge på 2xpurregebyr, evt 1 purregebyr og 1 inkassogebyr totalt i "purreprosessen". Disse skal altså ha 14 dagers betalingsfrist Purringer uten ekstra gebyr, kan gjøres så ofte de vil, men dette hørtes jo lettere hysterisk ut... 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 her er en link http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2152/hParent_7/hDKey_1 hvordan regingen din steg fra 150 til 150 før den gikk til inkasso høres ikke riktig ut. Noen instanser har egne satser for purring, og kan også kreve renter, f.eks hvis purringen gjøres gjennom Lindorff. Lånekassen og NRK-lisensen er andre eksempler, betaler man ikke blir det fort dyrt.. :-( 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 her er en link http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2152/hParent_7/hDKey_1 hvordan regingen din steg fra 150 til 150 før den gikk til inkasso høres ikke riktig ut. Noen instanser har egne satser for purring, og kan også kreve renter, f.eks hvis purringen gjøres gjennom Lindorff. Lånekassen og NRK-lisensen er andre eksempler, betaler man ikke blir det fort dyrt.. :-( fra 150 til 350 mente jeg.. har jo knapt stått opp jeg... ;-) 0 Siter
Gjest ikke noe KRAV Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Du har krav på to ukers betalingsfrist på den første faktura, hvis du ikke betaler da kan firmaet sende purring med krav om inkasso og da skal du ha to nye ukers betalingsfrist. Purregebyr pr. purring begrenser seg til 57 eller 58 kroner. Man har slett ikke KRAV på 14 dagers betaling. Et firma kan sette akkurat den betalingsfristen de vil, ja endog ta forskuddbetaling. 0 Siter
Gjest ikke noe KRAV Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 De kan ikke sende til inkasso før etter at de har sendt to (?) krav i alle fall, men true med det kan de alltids. Innkrevingsmetodene her var litt i overkant ivrige, men du kunne jo også ringt dem og bedt om å få utsatt betalingsfristen et par uker da. 150,- var jo heller ikke all verden.... Jo de trenger ikke sende ut to purringer, en er nok. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Jo de trenger ikke sende ut to purringer, en er nok. Ja, men da må de sette på at 1. purring også er et inkassovarsel. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Man har slett ikke KRAV på 14 dagers betaling. Et firma kan sette akkurat den betalingsfristen de vil, ja endog ta forskuddbetaling. Får du kredit og faktura tilsendt, så har du krav på to ukers betalingsfrist. Men de fleste firmaer setter opp kortere betalingsfrist. 0 Siter
Gjest Lise Hansen Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Får du kredit og faktura tilsendt, så har du krav på to ukers betalingsfrist. Men de fleste firmaer setter opp kortere betalingsfrist. Takk for greie svar! Første purring kom nøyaktig en uke etter at varen ble sendt og jeg hadde knapt pakket den ut her hjemme. Det var varsel om innkasso og purregebyr. Det var i grunnen ikke beløpet som var betydningen i denne saken, men at hele firmaet virket så lite kundevennlig. Allerede i første purring sto det også at fremtidige kjøp måtte betales på forhånd eller via oppkrav. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Takk for greie svar! Første purring kom nøyaktig en uke etter at varen ble sendt og jeg hadde knapt pakket den ut her hjemme. Det var varsel om innkasso og purregebyr. Det var i grunnen ikke beløpet som var betydningen i denne saken, men at hele firmaet virket så lite kundevennlig. Allerede i første purring sto det også at fremtidige kjøp måtte betales på forhånd eller via oppkrav. Det finnes altfor mange useriøse firmaer. De kjører bare i vei, og har glemt å lese lover og regler om det mest elementære innen forretningsverdenen. 0 Siter
Bookworm Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Takk for greie svar! Første purring kom nøyaktig en uke etter at varen ble sendt og jeg hadde knapt pakket den ut her hjemme. Det var varsel om innkasso og purregebyr. Det var i grunnen ikke beløpet som var betydningen i denne saken, men at hele firmaet virket så lite kundevennlig. Allerede i første purring sto det også at fremtidige kjøp måtte betales på forhånd eller via oppkrav. Ja,og det har de vel all rett til hvis de vil ha pengene sine. Kanskje har de dårlige erfaringer med dårlige betalere. Når du likevel måtte vente med å betale denne regningen til "et par uker" etter at du fikk varen, hvorfor kunne du ikke bare ha tatt en telefon til de og sagt fra? Har aldri hatt noen problemer med det med noen, så lenge jeg har gitt beskjed... 0 Siter
Spirello Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Hvorfor ringte du bare ikke og utsatte betalingsfristen? Hmm.. 0 Siter
Gjest Lise Hansen Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Selvsagt burde jeg ringt å fått utsatt betalingen etpar uker, men stort sett betaler jeg alle mine regninger på fast dato. Om det kommer ei regning noen dager etter kan det fort bli liggende. Og det er heller sjelden jeg mottar purring så det var derfor jeg reagerte på flere purringer og at regningen var blitt over dobbel så dyr. Ikke at det fristet å ringe heller etter den kvasse tonen. Allerede en uke over betalingsfristen hadde jeg mottatt et purrebrev, e-mail og sms. Har aldri vært borti noen som var så ivrig etter å få inn skyldig beløp. 0 Siter
fresja Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Får du kredit og faktura tilsendt, så har du krav på to ukers betalingsfrist. Men de fleste firmaer setter opp kortere betalingsfrist. Hvor finner du det om krav på 2 ukers betalingsfrist? På jobben mottar vi noen ganger faktura med 10 dagers betalingsfrist. Dette er bl.a. fra meget kende norske firmaer som også har søsterselskaper i hele verden. Disse får vi ofte inkassokrav på. Jeg jobber også i et stort firma, hvor det nesten er umulig å få godkjendt og betalt en faktura på så kort tid. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Hvor finner du det om krav på 2 ukers betalingsfrist? På jobben mottar vi noen ganger faktura med 10 dagers betalingsfrist. Dette er bl.a. fra meget kende norske firmaer som også har søsterselskaper i hele verden. Disse får vi ofte inkassokrav på. Jeg jobber også i et stort firma, hvor det nesten er umulig å få godkjendt og betalt en faktura på så kort tid. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023981620.19#fremgangsmaaten_%E2%80%93_du_har_krav_paa_aa_bli_varslet Sitat: "Fremgangsmåten – du har krav på å bli varslet Hvis du ikke protester på kravet og heller ikke betaler innen fristen, finnes det klare bestemmelser for den videre inndrivingen av kravet. Inkassovarsel Du har krav på et inkassovarsel før et krav sendes til inkasso. Kravene til et inkassovarsel er: * det skal være skriftlig og på papir * fristen for å betale det opprinnelige kravet må ha utløpt * det skal i varselet bli gitt en betalingsfrist på minimum 14 dager Merk deg at kreditor kan sende et inkassovarsel uten å ha sendt deg en purring på forhånd! Hvis kreditor skal ta seg betalt for varselet, stilles det ytterligere krav. Det skal: * ha gått minimum 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen * opplyse om kravets størrelse * opplyse hva kravet gjelder" 0 Siter
Gjest ikke noe KRAV Skrevet 14. november 2008 Skrevet 14. november 2008 http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023981620.19#fremgangsmaaten_%E2%80%93_du_har_krav_paa_aa_bli_varslet Sitat: "Fremgangsmåten – du har krav på å bli varslet Hvis du ikke protester på kravet og heller ikke betaler innen fristen, finnes det klare bestemmelser for den videre inndrivingen av kravet. Inkassovarsel Du har krav på et inkassovarsel før et krav sendes til inkasso. Kravene til et inkassovarsel er: * det skal være skriftlig og på papir * fristen for å betale det opprinnelige kravet må ha utløpt * det skal i varselet bli gitt en betalingsfrist på minimum 14 dager Merk deg at kreditor kan sende et inkassovarsel uten å ha sendt deg en purring på forhånd! Hvis kreditor skal ta seg betalt for varselet, stilles det ytterligere krav. Det skal: * ha gått minimum 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen * opplyse om kravets størrelse * opplyse hva kravet gjelder" Ja, men det står ingenting om betalingsfrist på en regning her, det erkun etter at man ikke har betalt regningen sin dette. 0 Siter
Gjest ikke noe KRAV Skrevet 14. november 2008 Skrevet 14. november 2008 Det finnes altfor mange useriøse firmaer. De kjører bare i vei, og har glemt å lese lover og regler om det mest elementære innen forretningsverdenen. Og det finnes uttallige useriøse kunder der ute også. Det blir for enkelt og alltid beskylde firmaer for å være useriøs, da de aller fleste faktisk er det! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.