pekkaline Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Denne tar litt tid og er delt opp i flere seksjoner. Gir deg et innblikk. http://www.illustrertvitenskap.com/htm/IQTest/no/index.html 0 Siter
pekkaline Skrevet 12. november 2008 Forfatter Skrevet 12. november 2008 Fikk 128 :-) Det er greit¨å teste seg skikkelig iblant. Du ligger bittelitt over meg 0 Siter
Glimtipper Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Siden dette er DOL og testen ikke kommer med en slik advarsel, så vil jeg kommentere at dette er en test med visse mangler. Hvis man er deprimert eller går på medisiner burde man ikke ta IQ tester. Man burde ikke bruke IQ tester som et mål på om man er verdifull eller smart. De som sliter med dårlig selvtillit burde unngå slike tester eller ta de hos en behandler. 0 Siter
morsan Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Herrejemini så lang den var! Angret meg underveis at jeg hadde satt i gang dette her;-) Men er jo fornøyd med resultatet, da. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Jeg kan bli medlem i Mensa med god margin. Men det ønsker jeg ikke. Resultatet mitt på slike tester blir falskt høyt fordi jeg har gjort lignende oppgaver før. 0 Siter
Speak Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Leser litt på svarene under her. Det kan jo virke som om mange VIL være smarte, men de vil IKKE være medlem av Mensa. Bare synes at det er litt merkelig å rakke ned på Mensa som da er en "klubb for smartinger". 0 Siter
Glimtipper Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Leser litt på svarene under her. Det kan jo virke som om mange VIL være smarte, men de vil IKKE være medlem av Mensa. Bare synes at det er litt merkelig å rakke ned på Mensa som da er en "klubb for smartinger". Jeg mener ikke å rakke ned på Mensa. Beklager om det virket sånn. Jeg ville bare personlig ikke fått noe ut av det 0 Siter
morsan Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Leser litt på svarene under her. Det kan jo virke som om mange VIL være smarte, men de vil IKKE være medlem av Mensa. Bare synes at det er litt merkelig å rakke ned på Mensa som da er en "klubb for smartinger". Jeg antar folk er redde for å bli stigmatisert som en tørrpinn. Det henger kanskje igjen fra skoledagene da det ikke var noe kompliment å bli kalt for "skolelys". Samt den generelt utbredte misoppfatningen om at "har du det ikke i huet, så har du det i beina". Jeg ville vel heller endre den frasen til: "Har du det ikke i huset, så MÅ du ha det i beina, ellers så ligger du tynt an!" ;-) Et annet argument mot Mensa-medlemsskap kan være at man ikke ser hva poenget med det skal være, annet enn å kunne "skryte" av at man er medlem i en gruppe som bare ytterst få i Norge kan bli medlem i. Men der igjen må jeg tilbake til det med hva som er "kult" i folk flest sine øyne. En eksklusiv klubb for dem som har hatt de beste sportsprestasjonene vil ikke bli møtt med samme fordømmelse. Det er noe av de samme kreftene som gjør at fotballtalenter som blir mangelinjonærer nyter større respekt enn dem som blir miljonærer gjennom mer akademisk/økonomisk rettet virksomhet. 0 Siter
morsan Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Jeg antar folk er redde for å bli stigmatisert som en tørrpinn. Det henger kanskje igjen fra skoledagene da det ikke var noe kompliment å bli kalt for "skolelys". Samt den generelt utbredte misoppfatningen om at "har du det ikke i huet, så har du det i beina". Jeg ville vel heller endre den frasen til: "Har du det ikke i huset, så MÅ du ha det i beina, ellers så ligger du tynt an!" ;-) Et annet argument mot Mensa-medlemsskap kan være at man ikke ser hva poenget med det skal være, annet enn å kunne "skryte" av at man er medlem i en gruppe som bare ytterst få i Norge kan bli medlem i. Men der igjen må jeg tilbake til det med hva som er "kult" i folk flest sine øyne. En eksklusiv klubb for dem som har hatt de beste sportsprestasjonene vil ikke bli møtt med samme fordømmelse. Det er noe av de samme kreftene som gjør at fotballtalenter som blir mangelinjonærer nyter større respekt enn dem som blir miljonærer gjennom mer akademisk/økonomisk rettet virksomhet. mangelinjonærer = mangemiljonærer 0 Siter
Babette Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Jeg antar folk er redde for å bli stigmatisert som en tørrpinn. Det henger kanskje igjen fra skoledagene da det ikke var noe kompliment å bli kalt for "skolelys". Samt den generelt utbredte misoppfatningen om at "har du det ikke i huet, så har du det i beina". Jeg ville vel heller endre den frasen til: "Har du det ikke i huset, så MÅ du ha det i beina, ellers så ligger du tynt an!" ;-) Et annet argument mot Mensa-medlemsskap kan være at man ikke ser hva poenget med det skal være, annet enn å kunne "skryte" av at man er medlem i en gruppe som bare ytterst få i Norge kan bli medlem i. Men der igjen må jeg tilbake til det med hva som er "kult" i folk flest sine øyne. En eksklusiv klubb for dem som har hatt de beste sportsprestasjonene vil ikke bli møtt med samme fordømmelse. Det er noe av de samme kreftene som gjør at fotballtalenter som blir mangelinjonærer nyter større respekt enn dem som blir miljonærer gjennom mer akademisk/økonomisk rettet virksomhet. ''Jeg antar folk er redde for å bli stigmatisert som en tørrpinn. Det henger kanskje igjen fra skoledagene da det ikke var noe kompliment å bli kalt for "skolelys'' Der er jeg ikke udelt enig. Det var OK å bli kalt skolelys. Da var det verre med "flider" eller "geni", det siste ofte supplert med "er ikke langt fra geni til idiot". Jeg tror idealet for Ola Nordmann kan uttrykkes enkelt og greit: Alt med måte. Du bør ikke være for intelligent, for pen, for veltrent eller for arbeidsom. 0 Siter
morsan Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 ''Jeg antar folk er redde for å bli stigmatisert som en tørrpinn. Det henger kanskje igjen fra skoledagene da det ikke var noe kompliment å bli kalt for "skolelys'' Der er jeg ikke udelt enig. Det var OK å bli kalt skolelys. Da var det verre med "flider" eller "geni", det siste ofte supplert med "er ikke langt fra geni til idiot". Jeg tror idealet for Ola Nordmann kan uttrykkes enkelt og greit: Alt med måte. Du bør ikke være for intelligent, for pen, for veltrent eller for arbeidsom. Ja, man skal helst være som Åge Alexandersen synger om: "...en lykkelig gjennomsnittsmann, eller kbinne i et gjennomsnittsland..." 0 Siter
Babette Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Ja, man skal helst være som Åge Alexandersen synger om: "...en lykkelig gjennomsnittsmann, eller kbinne i et gjennomsnittsland..." Ja, og dessverre gjelder dette også i ulike typer avstemninger osv. Det gjelder å ikke være for flink, nordmennn elsker amatører og underdogs! Jfr. idol, Skal vi danse osv. 0 Siter
pekkaline Skrevet 12. november 2008 Forfatter Skrevet 12. november 2008 Ja, man skal helst være som Åge Alexandersen synger om: "...en lykkelig gjennomsnittsmann, eller kbinne i et gjennomsnittsland..." '' kbinne '' Hva har du drukket i dag? hehe 0 Siter
Bookworm Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 mangelinjonærer = mangemiljonærer Million skrives ikke med "j" heller, så du rettet opp én skrivefeil med en ny;-) 0 Siter
morsan Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 '' kbinne '' Hva har du drukket i dag? hehe Kaffe! MED koffein!!! :-) *litt av en våghals* Faktisk tror jeg at jeg har drukket for LITE kaffe i dag... Jeg ville sikkert fått 155 på testen med litt mer kaffe innabords;-) 0 Siter
morsan Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Million skrives ikke med "j" heller, så du rettet opp én skrivefeil med en ny;-) Huff&huff! Dette vet jeg jo egentlig, men fort gjort i en port. 0 Siter
pekkaline Skrevet 12. november 2008 Forfatter Skrevet 12. november 2008 Kaffe! MED koffein!!! :-) *litt av en våghals* Faktisk tror jeg at jeg har drukket for LITE kaffe i dag... Jeg ville sikkert fått 155 på testen med litt mer kaffe innabords;-) *lol* Kanskje vi skal teste? Jeg raste gjennom testen jeg. Blir stresset av tester fordi de vanligvis går på tid. Mulig jeg tar den en gang til for å se om tiden spiller noe rolle 0 Siter
Gjest Testene sier lite Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Det er nettopp det - denne testen sier ikke så mye mer enn at noen av oss har lettere for å løse akkurat disse bestemte typene oppgaver enn andre. Hvem vi er ellers sier ikke denne testen noe som helst om. Jeg synes det er litt trist om man skal identifisere seg som person utelukkende ut fra score i en slik ganske innsnevret test. Og det å melde meg inn noe sted fordi jeg fikk sånn score og ikke slik score på dette er ikke mer meningsfylt for meg enn om jeg skulle meldt meg inn i en klubb for de som skriver med høyre eller venstre hånd - eller for de som leser på senga. Så - det er bare et tall akkurat slik vekta mi er et annet tall som sier noe annet om meg. Siden jeg har vekt som viser fettprosent, beinmasse, hvilekaloriforbruk osv fordi jeg er glad i tall var det naturlig å ta en slik test akkurat i dag - men det endrer ikke min oppfatning av meg selv. "Så - det er bare et tall akkurat slik vekta mi er et annet tall som sier noe annet om meg. Siden jeg har vekt som viser fettprosent, beinmasse, hvilekaloriforbruk osv fordi jeg er glad i tall var det naturlig å ta en slik test akkurat i dag - men det endrer ikke min oppfatning av meg selv" Det stemmer og jeg har aldri sagt noe negativt om vekta di ihvertfall. 0 Siter
morsan Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Ja - jeg skulle trodd det var noen enkle og noen vanskelige i alle temaene? Det mest gufne syntes jeg var å huske tallene, selv om jeg scoret bra på det. Jeg liker ikke å huske lange tallrekker som enkelttall - jeg husker dem ved å gruppere dem - helst parvis. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.