Sepe Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Jeg er redd jeg hadde hjulpet mine barn ut av knipen, ja... mvh 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Lørdag kl. 1730. Takk, laban! Det skal jeg få med meg :-) 0 Siter
mrxx Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 De får jo vanittig god hjelp da. Tror dsamen i går ville gått personlig konkurs om hun ikke hadde vært med på dette. Jeg ville selvsagt ikke stått frem på Tv, men så har jeg heller ikke problemer med økonomien. Det er det som er fordelen at de får hjelp. Men samtidig er dette så innlysende at de burde ha klart å skjønne dette selv, men det funker ikke slik, merkelig nok. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. november 2008 Forfatter Skrevet 13. november 2008 Jeg er redd jeg hadde hjulpet mine barn ut av knipen, ja... mvh Når den tid kommer at mine er såpass store som denne dama er jeg omsider ferdig med boliglånet mitt og har forhåpentligvis flyttet på landet og endelig fått litt god råd og da skulle ta opp igjen lån for å betale for mine barns uvettige økonomiske sans.... Hm. Jeg håper jeg aldri kommer i den klemma! 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. november 2008 Forfatter Skrevet 13. november 2008 5000 pr mnd på taxi... Det er nok dyrt med taxi i Oslo, men du tar jævlig mye taxi for 5000,-...! Og hun hadde jo bil også. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 De hadde tatt over kredittkortgjelden "midlertidig". 0 Siter
Babette Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Dette er helt utrolig. Det verste er at disse galningene står frem på tv også så hele Norge får vite hvordan de er. Man kan lure på hvor dum det er lov å være. Noen burde beskytte dem mot seg selv. Forøvrig så jeg ikke programmet, så jeg må bare svare ut i fra hvs du skriver her. ''Det verste er at disse galningene står frem på tv også så hele Norge får vite hvordan de er. Man kan lure på hvor dum det er lov å være. Noen burde beskytte dem mot seg selv.'' Da jeg så ditt nick i denne tråden, tenkte jeg straks at nå skriver han garantert at de må være dumme som brød. Det skal jeg ikke benekte. Men jeg synes det er modig gjort å stille opp på TV, og håper og tror at denne programserien kan ha en oppdragende/avskrekkende virkning på folk som ikke kan styre penger. Jeg så ikke gårsdagens program, men har sett noen tidligere. Og tilfellet i går var nok ekstremt hva direkte luksusvaner angår. I noen av de andre tilfellene er årsakene til uføret litt mer sammensatt. Men: Hvis vi ser bort fra disse ytterpunktstilfellene og sier noe mer generelt, tror jeg velstanden i unge menneskers foreldregenerasjon er en medvirkende årsak. Da jeg var ung, var det nesten ingen som fikk økonimisk hjelp hjemmefra, verken i studietida eller i etableringsfasen. I dag er dette meget vanlig. Jeg holdt meg selv med klær og kosmetikk etc. fra jeg var 15 år, finansiert gjennom sommerjobber og småpenger, og jeg syntes det var morsomt å spare. Det falt meg ikke inn å be om penger hjemme, verken da eller siden. I dag ser jeg unge jenter på videregående handle klær i dyre merkebutikker, mens mødrene deres kjøper til seg selv på salg eller på H&M. Jeg snakket med en 20-årig gutt forleden, som sa at han av prinsipp aldri gikk på salg. Han måtte ha det nyeste. Og pappa betalte. Vår generasjon har jevnt over god økonomi, samtidig som vi har nøkterne vaner. Dermed blir det mulig å gi ungene det de vil ha. Jeg tror altså at mange foreldre sponser ungene sine for mye, og at de gjennom denne bjørnetjenesten gjør det mulig for de unge å ha et forbruk som er høyere enn inntekten. Og de unge blir dårlige til å styre penger, det er så mye de "bare må ha". Jeg sier ikke at du eller fru Hansen eller naboen gjør dette, men jeg sier at det er en tendens. Og jeg vet om mange konkrete i bekjentskapskrets, blant kolleger og familie som betaler både det ene og det andre for sine (antatt) voksne barn. Og har ofte lurt på om de har tenkt å fortsette med dette når de selv blir pensjonister. 0 Siter
laban Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 ''Det verste er at disse galningene står frem på tv også så hele Norge får vite hvordan de er. Man kan lure på hvor dum det er lov å være. Noen burde beskytte dem mot seg selv.'' Da jeg så ditt nick i denne tråden, tenkte jeg straks at nå skriver han garantert at de må være dumme som brød. Det skal jeg ikke benekte. Men jeg synes det er modig gjort å stille opp på TV, og håper og tror at denne programserien kan ha en oppdragende/avskrekkende virkning på folk som ikke kan styre penger. Jeg så ikke gårsdagens program, men har sett noen tidligere. Og tilfellet i går var nok ekstremt hva direkte luksusvaner angår. I noen av de andre tilfellene er årsakene til uføret litt mer sammensatt. Men: Hvis vi ser bort fra disse ytterpunktstilfellene og sier noe mer generelt, tror jeg velstanden i unge menneskers foreldregenerasjon er en medvirkende årsak. Da jeg var ung, var det nesten ingen som fikk økonimisk hjelp hjemmefra, verken i studietida eller i etableringsfasen. I dag er dette meget vanlig. Jeg holdt meg selv med klær og kosmetikk etc. fra jeg var 15 år, finansiert gjennom sommerjobber og småpenger, og jeg syntes det var morsomt å spare. Det falt meg ikke inn å be om penger hjemme, verken da eller siden. I dag ser jeg unge jenter på videregående handle klær i dyre merkebutikker, mens mødrene deres kjøper til seg selv på salg eller på H&M. Jeg snakket med en 20-årig gutt forleden, som sa at han av prinsipp aldri gikk på salg. Han måtte ha det nyeste. Og pappa betalte. Vår generasjon har jevnt over god økonomi, samtidig som vi har nøkterne vaner. Dermed blir det mulig å gi ungene det de vil ha. Jeg tror altså at mange foreldre sponser ungene sine for mye, og at de gjennom denne bjørnetjenesten gjør det mulig for de unge å ha et forbruk som er høyere enn inntekten. Og de unge blir dårlige til å styre penger, det er så mye de "bare må ha". Jeg sier ikke at du eller fru Hansen eller naboen gjør dette, men jeg sier at det er en tendens. Og jeg vet om mange konkrete i bekjentskapskrets, blant kolleger og familie som betaler både det ene og det andre for sine (antatt) voksne barn. Og har ofte lurt på om de har tenkt å fortsette med dette når de selv blir pensjonister. Jeg tror også det har noe å si at mange ungdommer går i mange år som skoleelever med ganske mye penger mellom hendene, fordi de jobber ved siden av, men har lite regninger og faste utgifter. De venner seg til å ha tusenvis til klær og uteliv hver eneste måned, og dette varer i årevis for mange av dem. Ikke rart det blir problemer når to sånne flytter sammen og plutselig oppdager at ting som vaskepulver og dopapir ikke vokser ut av skaphyllene av seg selv, og at det finnes trivialiteter som strømregninger. 0 Siter
Babette Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Jeg tror også det har noe å si at mange ungdommer går i mange år som skoleelever med ganske mye penger mellom hendene, fordi de jobber ved siden av, men har lite regninger og faste utgifter. De venner seg til å ha tusenvis til klær og uteliv hver eneste måned, og dette varer i årevis for mange av dem. Ikke rart det blir problemer når to sånne flytter sammen og plutselig oppdager at ting som vaskepulver og dopapir ikke vokser ut av skaphyllene av seg selv, og at det finnes trivialiteter som strømregninger. Enig i det. Har også inntryk av at mange unge er nokså kravstore. Samboeren min sier at vi ikke kan forvente i dag at de unge skal ta til takke med en hybel på 8 kvm., uten adgang bad og kjøkken, og der "kjøleskapet" var en bærepose hengende ut av vinduet, slik jeg bodde da jeg var førsteårsstudent. Og det skjønner jeg. Levestandarden endrer kravene. Men når enkelte 18-åringer sier at hybel blir for kjipt, de vil bo i leilighet, og mamma må komme og vaske hos dem for det er så "dull" - ja, da kjenner jeg at jeg blir heit. 0 Siter
mrxx Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 ''Det verste er at disse galningene står frem på tv også så hele Norge får vite hvordan de er. Man kan lure på hvor dum det er lov å være. Noen burde beskytte dem mot seg selv.'' Da jeg så ditt nick i denne tråden, tenkte jeg straks at nå skriver han garantert at de må være dumme som brød. Det skal jeg ikke benekte. Men jeg synes det er modig gjort å stille opp på TV, og håper og tror at denne programserien kan ha en oppdragende/avskrekkende virkning på folk som ikke kan styre penger. Jeg så ikke gårsdagens program, men har sett noen tidligere. Og tilfellet i går var nok ekstremt hva direkte luksusvaner angår. I noen av de andre tilfellene er årsakene til uføret litt mer sammensatt. Men: Hvis vi ser bort fra disse ytterpunktstilfellene og sier noe mer generelt, tror jeg velstanden i unge menneskers foreldregenerasjon er en medvirkende årsak. Da jeg var ung, var det nesten ingen som fikk økonimisk hjelp hjemmefra, verken i studietida eller i etableringsfasen. I dag er dette meget vanlig. Jeg holdt meg selv med klær og kosmetikk etc. fra jeg var 15 år, finansiert gjennom sommerjobber og småpenger, og jeg syntes det var morsomt å spare. Det falt meg ikke inn å be om penger hjemme, verken da eller siden. I dag ser jeg unge jenter på videregående handle klær i dyre merkebutikker, mens mødrene deres kjøper til seg selv på salg eller på H&M. Jeg snakket med en 20-årig gutt forleden, som sa at han av prinsipp aldri gikk på salg. Han måtte ha det nyeste. Og pappa betalte. Vår generasjon har jevnt over god økonomi, samtidig som vi har nøkterne vaner. Dermed blir det mulig å gi ungene det de vil ha. Jeg tror altså at mange foreldre sponser ungene sine for mye, og at de gjennom denne bjørnetjenesten gjør det mulig for de unge å ha et forbruk som er høyere enn inntekten. Og de unge blir dårlige til å styre penger, det er så mye de "bare må ha". Jeg sier ikke at du eller fru Hansen eller naboen gjør dette, men jeg sier at det er en tendens. Og jeg vet om mange konkrete i bekjentskapskrets, blant kolleger og familie som betaler både det ene og det andre for sine (antatt) voksne barn. Og har ofte lurt på om de har tenkt å fortsette med dette når de selv blir pensjonister. Det er ingen tvil om at det er vår økonomiske situasjon som er årsaken til at det er slik. Generelt har vi mye penger, det betyr ikke at vi alle ikke kan ha dårlig råd av og, men vi har mye, vi har mye av alt. Dette føres videre til våre barn, som ikke lærer seg å være økonomisk, fordi de har blitt dyttet på penger og "varer" hele tiden. Det blir slik i gode tider, fordi foreldrene ønsker sine barn det beste og at samfunnet nærmest forventer at det er slik. Det nytter ikke å nekte barna for mye heller, fordi det blir rart i forhold til andre barn, da skiller de seg ut negativt, så det er viktig at foreldrene prøver å finne riktig balansegang. Jeg fikk jo mye mindre enn mine barn får i dag. Men jeg tror likevel at mine barn ikke får for mye, i alle fall ikke generelt. Men de er så langt alle økonomiske, så jeg tror ikke vi har bommet altfor mye. Hadde mine barn fått så lite som jeg fikk, så hadde det heller ikke vært bra. Det gjelder å følge med i tiden også, uten at det går for langt. Men når foreldrene er hjernedøde økonomisk, så vil jo barna bli det også. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Det er ingen tvil om at det er vår økonomiske situasjon som er årsaken til at det er slik. Generelt har vi mye penger, det betyr ikke at vi alle ikke kan ha dårlig råd av og, men vi har mye, vi har mye av alt. Dette føres videre til våre barn, som ikke lærer seg å være økonomisk, fordi de har blitt dyttet på penger og "varer" hele tiden. Det blir slik i gode tider, fordi foreldrene ønsker sine barn det beste og at samfunnet nærmest forventer at det er slik. Det nytter ikke å nekte barna for mye heller, fordi det blir rart i forhold til andre barn, da skiller de seg ut negativt, så det er viktig at foreldrene prøver å finne riktig balansegang. Jeg fikk jo mye mindre enn mine barn får i dag. Men jeg tror likevel at mine barn ikke får for mye, i alle fall ikke generelt. Men de er så langt alle økonomiske, så jeg tror ikke vi har bommet altfor mye. Hadde mine barn fått så lite som jeg fikk, så hadde det heller ikke vært bra. Det gjelder å følge med i tiden også, uten at det går for langt. Men når foreldrene er hjernedøde økonomisk, så vil jo barna bli det også. Enig. 0 Siter
Babette Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Det er ingen tvil om at det er vår økonomiske situasjon som er årsaken til at det er slik. Generelt har vi mye penger, det betyr ikke at vi alle ikke kan ha dårlig råd av og, men vi har mye, vi har mye av alt. Dette føres videre til våre barn, som ikke lærer seg å være økonomisk, fordi de har blitt dyttet på penger og "varer" hele tiden. Det blir slik i gode tider, fordi foreldrene ønsker sine barn det beste og at samfunnet nærmest forventer at det er slik. Det nytter ikke å nekte barna for mye heller, fordi det blir rart i forhold til andre barn, da skiller de seg ut negativt, så det er viktig at foreldrene prøver å finne riktig balansegang. Jeg fikk jo mye mindre enn mine barn får i dag. Men jeg tror likevel at mine barn ikke får for mye, i alle fall ikke generelt. Men de er så langt alle økonomiske, så jeg tror ikke vi har bommet altfor mye. Hadde mine barn fått så lite som jeg fikk, så hadde det heller ikke vært bra. Det gjelder å følge med i tiden også, uten at det går for langt. Men når foreldrene er hjernedøde økonomisk, så vil jo barna bli det også. ''Men når foreldrene er hjernedøde økonomisk, så vil jo barna bli det også'' Det kan du si, man formes i oppdragelsen, men hvis foreldrene var hjernedøde økonomisk, ville de vel ikke hatt så god råd? Jeg tror de fleste unner barna sine mye mer enn de unner seg selv. Og at dette er godt ment, men det kan bli en bjørnetjeneste. Kjæresten min er en av de som bruker mye penger på å sponse ungene sine, og dette har de blitt avhengig av for å klare seg. I hans tilfelle dreier det seg mye om dårlig samvittighet for skilsmissen fra moren deres og for at han var mye borte i oppveksten deres. Derfor har han nå vondt for å si nei, og han sier det er for seint å oppdra dem nå. Det er vel unødvendig å fortelle at denne diskusjonen er et minefelt her hjemme. Klokelig nok ligger jeg rimelig lavt i terrenget.... Samtidig er det et faktum at uten min gode inntekt ville vi ikke hatt råd til eget hus, ferier og den slags når han bruker såpass mye penger på ungene. 0 Siter
Jeg er en jente Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Hun har vel blitt blindet av en del stormannsgalskap tenker jeg. Siden hun gikk nesten rett hjemmefra og rett ut i veldig godt betalte jobber, så fikk hun vel smaken på å bruke mye penger. Og så så ballet det bare på seg der fra. Håper bare hun greier å skjerpe seg. Det er synd når folk kommer helt i uføre. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Ja, det er nesten en prestasjon i seg selv å klare å bruke opp så mye penger! Såvidt jeg skjønte, hadde hun opparbeidet denne gjelden i løpet av kun 3-4 år mens hun har bodd i Oslo? Dvs at hun i snitt har brukt kr 35.000,- EKSTRA pr måned i TILLEGG til de 30.000,- hun har tjent, HVER eneste måned i 3-4 år!!! Utrolig at det ikke har ringt en bjelle for lenge siden! Hun virket jo egentlig som en reflektert og oppegående jente, og det kreves ikke mer en et minimum av mattekunnskaper for å se at dette regnestykket ikke går opp! 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 ''Men når foreldrene er hjernedøde økonomisk, så vil jo barna bli det også'' Det kan du si, man formes i oppdragelsen, men hvis foreldrene var hjernedøde økonomisk, ville de vel ikke hatt så god råd? Jeg tror de fleste unner barna sine mye mer enn de unner seg selv. Og at dette er godt ment, men det kan bli en bjørnetjeneste. Kjæresten min er en av de som bruker mye penger på å sponse ungene sine, og dette har de blitt avhengig av for å klare seg. I hans tilfelle dreier det seg mye om dårlig samvittighet for skilsmissen fra moren deres og for at han var mye borte i oppveksten deres. Derfor har han nå vondt for å si nei, og han sier det er for seint å oppdra dem nå. Det er vel unødvendig å fortelle at denne diskusjonen er et minefelt her hjemme. Klokelig nok ligger jeg rimelig lavt i terrenget.... Samtidig er det et faktum at uten min gode inntekt ville vi ikke hatt råd til eget hus, ferier og den slags når han bruker såpass mye penger på ungene. ''Kjæresten min er en av de som bruker mye penger på å sponse ungene sine, og dette har de blitt avhengig av for å klare seg.'' Da har sponsinga gått _altfor_ langt. Om han har noen som helst respekt for din og hans felles bo, så må han trykke på bremsen, når det gjelder ungene sine. ''Det er vel unødvendig å fortelle at denne diskusjonen er et minefelt her hjemme.'' Det et kanskje nødvendig med både eksplosjon og krater her. Så blir det bra igjen når dere krabber opp av krateret, og han har våkna - og forstått at han kun gjør ungene en bjørnetjeneste, og deg irritert? *medfølende* 0 Siter
løvinne71 Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226571996' post='4013952] Hehe, jeg tenker det samme. Fanken at jeg ikke fikk sett programmet. Du kan sikkert se det på Nett-TV. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. november 2008 Forfatter Skrevet 13. november 2008 Det er ingen tvil om at det er vår økonomiske situasjon som er årsaken til at det er slik. Generelt har vi mye penger, det betyr ikke at vi alle ikke kan ha dårlig råd av og, men vi har mye, vi har mye av alt. Dette føres videre til våre barn, som ikke lærer seg å være økonomisk, fordi de har blitt dyttet på penger og "varer" hele tiden. Det blir slik i gode tider, fordi foreldrene ønsker sine barn det beste og at samfunnet nærmest forventer at det er slik. Det nytter ikke å nekte barna for mye heller, fordi det blir rart i forhold til andre barn, da skiller de seg ut negativt, så det er viktig at foreldrene prøver å finne riktig balansegang. Jeg fikk jo mye mindre enn mine barn får i dag. Men jeg tror likevel at mine barn ikke får for mye, i alle fall ikke generelt. Men de er så langt alle økonomiske, så jeg tror ikke vi har bommet altfor mye. Hadde mine barn fått så lite som jeg fikk, så hadde det heller ikke vært bra. Det gjelder å følge med i tiden også, uten at det går for langt. Men når foreldrene er hjernedøde økonomisk, så vil jo barna bli det også. ''Hadde mine barn fått så lite som jeg fikk, så hadde det heller ikke vært bra.'' Er det vanlig å få noe altså? Etter at man har flyttet ut mener jeg. Men jeg bodde hjemme fikk jeg jo mat og klær og litt lommepenger, men etter at jeg flyttet hjemmefra fikk jeg ikke ett rødt øre. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Du kan sikkert se det på Nett-TV. Ja, kanskje det. Det hadde jeg ikke tenkt på, for det gjør jeg close to never 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 ''Hadde mine barn fått så lite som jeg fikk, så hadde det heller ikke vært bra.'' Er det vanlig å få noe altså? Etter at man har flyttet ut mener jeg. Men jeg bodde hjemme fikk jeg jo mat og klær og litt lommepenger, men etter at jeg flyttet hjemmefra fikk jeg ikke ett rødt øre. Han mener vel i oppveksten? 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. november 2008 Forfatter Skrevet 13. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226588925' post='4014142] Han mener vel i oppveksten? Sånn ja. Jeg fikk heller ikke så mye, men jeg vil ikke si at jeg led noen nød av den grunn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.