Gjest har du peiling på dette? Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Hvis to stykker får et barn. Vil da barnet få blodtype AB hvis to foreldre har henholdsvis type A og B? Eller er en av typene dominant? I og med blodtype A er stort flertall av i Norge, så er kanskje det tilfelle? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Husker ikke så mye av det, men hos oss har jeg blodtype A og mannen 0. De to første barna er 0 mens minstemann er A. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Hvis mor er A, så betyr det at hun er enten AA eller A0. Hvis far er B, så betyr det at han enten er BB eller B0. Det betyr igjen at blant barna deres har statistisk sett får 50% sjanse for at barnet er 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Hvis mor er A, så betyr det at hun er enten AA eller A0. Hvis far er B, så betyr det at han enten er BB eller B0. Det betyr igjen at blant barna deres har statistisk sett får 50% sjanse for at barnet er Det var feil, og jeg trykte send isteden for delete... Hvis AA+BB: AB på alle Hvis AA+B0: 50% AB, 50% A0 Hvis A0+BB: 50% AB og 50% B0 Hvis A0+B0: 25% AB, 25% A0, 25% B0 og 25% 00 0 Siter
Gjest har du peiling på dette? Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Det var feil, og jeg trykte send isteden for delete... Hvis AA+BB: AB på alle Hvis AA+B0: 50% AB, 50% A0 Hvis A0+BB: 50% AB og 50% B0 Hvis A0+B0: 25% AB, 25% A0, 25% B0 og 25% 00 Oi, du har jammen peiling. Tusen takk for svar 0 Siter
Gjest abrh Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Husker ikke så mye av det, men hos oss har jeg blodtype A og mannen 0. De to første barna er 0 mens minstemann er A. Da vet vi at du er A0. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Oi, du har jammen peiling. Tusen takk for svar Den eneste grunnen til at jeg har peiling er at det sitter fra naturfagstimene på ungdomsskolen - og det begynner jammen å bli noen år siden. Arvelære er spennende. 0 Siter
fresja Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Den eneste grunnen til at jeg har peiling er at det sitter fra naturfagstimene på ungdomsskolen - og det begynner jammen å bli noen år siden. Arvelære er spennende. Likte også arvelære, men lørte bare om øynene, så det sitter. Vet ikke hvilken øyetype jeg har selv engang. Har prøvd å spørre både på sykehus og hos lege/laboratorium, men fikk aldri noe svar. De måtte visst ta en ekstra blodprøve, og det hadde jeg ikke betalt for! Det står nok sikker i begynnelsen av den håndskrevne mappa mi... 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Likte også arvelære, men lørte bare om øynene, så det sitter. Vet ikke hvilken øyetype jeg har selv engang. Har prøvd å spørre både på sykehus og hos lege/laboratorium, men fikk aldri noe svar. De måtte visst ta en ekstra blodprøve, og det hadde jeg ikke betalt for! Det står nok sikker i begynnelsen av den håndskrevne mappa mi... ''Vet ikke hvilken øyetype jeg har selv engang.'' *Fnis* Jeg har øyne til å se med. ;o) 0 Siter
Sofline Skrevet 14. november 2008 Skrevet 14. november 2008 Da vil barnet enten få A, B, 0 eller AB. Man arver et blodtypegen fra mor og et fra far. Blodtype A er satt sammen av enten A og A eller A og 0. Det samme med B. Blodtype 0 betyr alltid to 0-gener, AB alltid både A og B. 0 Siter
Shadow 650 Skrevet 14. november 2008 Skrevet 14. november 2008 Det var feil, og jeg trykte send isteden for delete... Hvis AA+BB: AB på alle Hvis AA+B0: 50% AB, 50% A0 Hvis A0+BB: 50% AB og 50% B0 Hvis A0+B0: 25% AB, 25% A0, 25% B0 og 25% 00 Du forutsetter i disse utregningene dine at A og B er likestilte. Det kan være som for kjønnsfordeling (51% gutter og 49% jenter) at f.eks at blodtype A oppstår hyppigere enn blodtype B? 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Du forutsetter i disse utregningene dine at A og B er likestilte. Det kan være som for kjønnsfordeling (51% gutter og 49% jenter) at f.eks at blodtype A oppstår hyppigere enn blodtype B? :-) Dette er som sagt kunnskap fra ungdomsskolen, og det begynner å bli noen år siden. Jeg har ingen peiling på hvorvidt det er større sjanse for det ene eller det andre, bare peiling på det grove bildet. Bare fint om andre med mer kunnskap kan nyansere det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.