Gå til innhold

Mor blodtype A, far B... hva blir det?

Anbefalte innlegg

Gjest har du peiling på dette?
Skrevet

Hvis to stykker får et barn. Vil da barnet få blodtype AB hvis to foreldre har henholdsvis type A og B? Eller er en av typene dominant? I og med blodtype A er stort flertall av i Norge, så er kanskje det tilfelle?

Skrevet

Husker ikke så mye av det, men hos oss har jeg blodtype A og mannen 0. De to første barna er 0 mens minstemann er A.

Skrevet

Hvis mor er A, så betyr det at hun er enten AA eller A0.

Hvis far er B, så betyr det at han enten er BB eller B0.

Det betyr igjen at blant barna deres har statistisk sett får 50% sjanse for at barnet er

Skrevet

Hvis mor er A, så betyr det at hun er enten AA eller A0.

Hvis far er B, så betyr det at han enten er BB eller B0.

Det betyr igjen at blant barna deres har statistisk sett får 50% sjanse for at barnet er

Det var feil, og jeg trykte send isteden for delete...

Hvis AA+BB: AB på alle

Hvis AA+B0: 50% AB, 50% A0

Hvis A0+BB: 50% AB og 50% B0

Hvis A0+B0: 25% AB, 25% A0, 25% B0 og 25% 00

Gjest har du peiling på dette?
Skrevet

Oi, du har jammen peiling. Tusen takk for svar :D

Skrevet

Husker ikke så mye av det, men hos oss har jeg blodtype A og mannen 0. De to første barna er 0 mens minstemann er A.

Da vet vi at du er A0.

Skrevet

Oi, du har jammen peiling. Tusen takk for svar :D

Den eneste grunnen til at jeg har peiling er at det sitter fra naturfagstimene på ungdomsskolen - og det begynner jammen å bli noen år siden. Arvelære er spennende.

Skrevet

Den eneste grunnen til at jeg har peiling er at det sitter fra naturfagstimene på ungdomsskolen - og det begynner jammen å bli noen år siden. Arvelære er spennende.

Likte også arvelære, men lørte bare om øynene, så det sitter.

Vet ikke hvilken øyetype jeg har selv engang. Har prøvd å spørre både på sykehus og hos lege/laboratorium, men fikk aldri noe svar. De måtte visst ta en ekstra blodprøve, og det hadde jeg ikke betalt for! Det står nok sikker i begynnelsen av den håndskrevne mappa mi...

Skrevet

Likte også arvelære, men lørte bare om øynene, så det sitter.

Vet ikke hvilken øyetype jeg har selv engang. Har prøvd å spørre både på sykehus og hos lege/laboratorium, men fikk aldri noe svar. De måtte visst ta en ekstra blodprøve, og det hadde jeg ikke betalt for! Det står nok sikker i begynnelsen av den håndskrevne mappa mi...

''Vet ikke hvilken øyetype jeg har selv engang.''

*Fnis* Jeg har øyne til å se med. ;o)

Skrevet

Da vil barnet enten få A, B, 0 eller AB.

Man arver et blodtypegen fra mor og et fra far. Blodtype A er satt sammen av enten A og A eller A og 0. Det samme med B. Blodtype 0 betyr alltid to 0-gener, AB alltid både A og B.

Skrevet

Du forutsetter i disse utregningene dine at A og B er likestilte.

Det kan være som for kjønnsfordeling (51% gutter og 49% jenter) at f.eks at blodtype A oppstår hyppigere enn blodtype B?

Skrevet

Du forutsetter i disse utregningene dine at A og B er likestilte.

Det kan være som for kjønnsfordeling (51% gutter og 49% jenter) at f.eks at blodtype A oppstår hyppigere enn blodtype B?

:-) Dette er som sagt kunnskap fra ungdomsskolen, og det begynner å bli noen år siden. Jeg har ingen peiling på hvorvidt det er større sjanse for det ene eller det andre, bare peiling på det grove bildet. Bare fint om andre med mer kunnskap kan nyansere det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...