Gå til innhold

ETT og ET

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med en gang, jeg tenker ikke på DOL spesielt, men det finnes her også, skrivefeil. Ikke skyld på dysleksi, det er en sak for seg.

Jeg tenker på dette at så mange, veldig mange, har begynt å skrive tallordet ETT i stedet for infinitivsmerket ET. Hvorfor har det blitt slik? Det er mange andre skrivefeil som er gjengangere, bl.a. orddelingsfeil, men akkurat denne irriterer meg faktisk litt, spesielt når jeg leser det i aviser. Journalister bør vite bedre.

Vi skriver f.eks. ikke: "Vi leide én bil i ferien" når vi mener "vi leide bil i ferien". Men det skrives: "Vi leide ett hus i ferien" når det menes "Vi leide hus i ferien", eller "vi leide et hus i ferien"

Og ja, det er helt sikkert feil i innleggene mine også. ;)

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "Men det skrives: "Vi leide ett hus i ferien" når det menes "Vi leide hus i ferien", eller "vi leide et hus i ferien"

Man skriver at "vi leide ett hus i ferien", hvis det var tvil om det var ett eller to hus, ellers skrives, "vi leide et hus i ferien".

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har alltid har store problem med dette. Og jeg kan love deg at jeg har fått passet mitt påpakket her inne ;o)

Jeg har gitt opp, jeg har en svakhet her, men slik er det. Og du trenger ikke prøve og lære meg det, flere har prøvd, mange ganger :o)

Ellers ser jeg poenget ditt, skrivefeil, enkle skrivemåter er ofte feil i media.

Gjest dustedama
Skrevet

Du stiller deg lagelig for hugg ;)

Men jeg er enig med poenget ditt. Ett og et burde vært en smal sak, slik som og og å. Men det er det ikke ser det ut for.

Stiller meg pent i køen bak Solbæra.

Skrevet

Jeg har lært en kjempesmart "regel" på dette her inne:

- ett kan byttes ut med det engelske one

- et byttes ut med a / an :o)

Har man lært sin engelsk på skolen vet man forskjellen på "we have a house" og "we have one house". :o)

Skrevet

Og et infinitivsmerke er...? ;)

Et språk i forfall. Akk og ve.

Skrevet

Eg har ikkje lagt merke til noen feil i dine innlegg.

Personlig så surrer eg konsekvent med et/ett, at/att og sikkert noe mere som eg har glemt i farten.

I følge Webmaster så er eg visst ikkje så flink med kommareglene heller (eg visste faktisk ikkje om noen slike regler).

Skrevet

Jeg irriterer meg også over skrivefeil i avisene. Men jeg kan egentlig ikke tillate meg det her inne. Etter mange år i Danmark sniker det seg danske ord inn her og der, jeg har faktisk gitt opp å rette feilene...håper ikke det er for irriterende;-)

Skrevet

Jeg irriterer meg også over skrivefeil i avisene. Men jeg kan egentlig ikke tillate meg det her inne. Etter mange år i Danmark sniker det seg danske ord inn her og der, jeg har faktisk gitt opp å rette feilene...håper ikke det er for irriterende;-)

Neida, det er først når det er så mange feil i et innlegg at det er vanskelig å lese det at det blir problematisk synes jeg. En og annen feilen tåler vi - jeg slurver litt av og til selv så jeg skal ikke si så mye. ;o)

Skrevet

Don't get me started..

Slike påfunn har en enorm smitteeffekt, helt utrolig. På samme måte som 'de' omtrent fullstendig har tatt over for 'dem'.

"Jeg hadde ett forslag til de" ... *grøss*

Jeg nekter å tro at alle dette gjelder har dysleksi.

Skrevet

Sitat: "Men det skrives: "Vi leide ett hus i ferien" når det menes "Vi leide hus i ferien", eller "vi leide et hus i ferien"

Man skriver at "vi leide ett hus i ferien", hvis det var tvil om det var ett eller to hus, ellers skrives, "vi leide et hus i ferien".

"Man skriver at "vi leide ett hus i ferien", hvis det var tvil om det var ett eller to hus, ellers skrives, "vi leide et hus i ferien"."

Det var vel poenget her også, at tallordet 'ett' brukes selv om det ikke skal understrekes antall. På svensk skriver de konsekvent 'ett', litt forvirrende.

Skrevet

Og et infinitivsmerke er...? ;)

Et språk i forfall. Akk og ve.

Jeg har passert 50, så det er mulig infinitivsmerke heter noe annet i dag. Det er en, ei, et. Altså, en bil, et hus, ei jente.

Og gudskjelov så skrev du "et infinitivsmerke". ;)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1226603144' post='4014319]

Jeg har alltid har store problem med dette. Og jeg kan love deg at jeg har fått passet mitt påpakket her inne ;o)

Jeg har gitt opp, jeg har en svakhet her, men slik er det. Og du trenger ikke prøve og lære meg det, flere har prøvd, mange ganger :o)

Ellers ser jeg poenget ditt, skrivefeil, enkle skrivemåter er ofte feil i media.

Jeg skal ikke prøve å lære deg, men bare påpeke at det oftere blir riktig med et enn med ett. Hadde jeg hatt problemer med dette ville jeg konsekvent skrevet et og ikke ett. Skjønner du meg?

Skrevet

Don't get me started..

Slike påfunn har en enorm smitteeffekt, helt utrolig. På samme måte som 'de' omtrent fullstendig har tatt over for 'dem'.

"Jeg hadde ett forslag til de" ... *grøss*

Jeg nekter å tro at alle dette gjelder har dysleksi.

Jeg bruker dem, og jeg bruker ham. Men, jeg tror, jeg er ikke sikker, at det de/han er sidestilt med dem/ham. Vet du?

Gjest rett skal være rett
Skrevet

Jeg har passert 50, så det er mulig infinitivsmerke heter noe annet i dag. Det er en, ei, et. Altså, en bil, et hus, ei jente.

Der tar du nok feil. Det er ikke infinitivsmerke. Å er infinitivsmerke.

'' infinitivsmerke, i no. å, ord som står foran en infinitiv, så sant denne ikke følger et modalt hjelpeverb: det er spennende å reise, jeg liker å reise, men jeg skal/vil/må reise. ''

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg skal ikke prøve å lære deg, men bare påpeke at det oftere blir riktig med et enn med ett. Hadde jeg hatt problemer med dette ville jeg konsekvent skrevet et og ikke ett. Skjønner du meg?

Det kan jeg jo prøve på :o)

Et/ett og å/og har jeg store problemer med, det har jeg alltid hatt. Har sikkert andre skrivefeil også (og endel tasteleifer ;o) ), men akkurat disse to sliter jeg med.

Skrevet

''Jeg har passert 50, så det er mulig infinitivsmerke heter noe annet i dag. Det er en, ei, et. Altså, en bil, et hus, ei jente''

Nå tuller du. En, ei, et er ARTIKKEL. Å er infinitivsmerke. Og slik har det alltid vært.

Gjest rett skal være rett
Skrevet

''Jeg har passert 50, så det er mulig infinitivsmerke heter noe annet i dag. Det er en, ei, et. Altså, en bil, et hus, ei jente''

Nå tuller du. En, ei, et er ARTIKKEL. Å er infinitivsmerke. Og slik har det alltid vært.

Akkurat :)

Skrevet

*host*

Et infinitvsmerke står foran et infinitiv - som i å spise, å rette osv....

*piler ut igjen*

Skrevet

Eg har ikkje lagt merke til noen feil i dine innlegg.

Personlig så surrer eg konsekvent med et/ett, at/att og sikkert noe mere som eg har glemt i farten.

I følge Webmaster så er eg visst ikkje så flink med kommareglene heller (eg visste faktisk ikkje om noen slike regler).

Takk, men feilene er helt sikkert der. Tror faktisk det var på DOl jeg ble oppmerksom på at kjerring og verre skrives med E og ikke Æ.

Når det gjelder et/ett og at/att, mitt råd er å skrive kun én t, det blir oftere rett enn når en skriver med to.

Forresten flott at du skriver nynorsk, jeg sant og si ikke tenkt over det før, men synes det er toppers. Skulle gjerne behersket og brukt det skriftlig selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...