Gjest Livet er for kipt Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Jeg har vært syk lenge og i det seneste motatt rehabiliteringspenger, men jeg er fremdeles ikke på bra, så nå har jeg søkt om midlertidig uføretrygd. Har fått beskjed om at denne søknaden vil ta opp til 8 mnd å behandle, så nå har jeg tvungen til å gå sosialkontoret og søkt om støtte i mellomtiden til livsopphold og husleie. Jeg har en husleie på kroner 8500, og de sier at jeg må derfor finne meg noe billigere. Jeg bor i Oslo, og det er ikke lett på leiemarkedet. For det første aå har jeg ikke helse til å begynne å flytte, for det andre så synes jeg det er forjævelig at jeg må tvinges til å flytte fordi NAV bruker så lang tid på å behandle papirene mine. Utbetalingen den tidsbegrensede uføretrygden gir, er såpass at den vil dekker mine utgifter både til husleie og livsopphold...men..det vil jeg jo ikke få før NESTE SOMMER. Hva kan jeg gjøre?? 0 Siter
cathlin Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Går det ikke an å fortsette å motta rehab inntil søknaden er behandlet? Type rehab under ventetid. 0 Siter
Gjest plingpling Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Hvem sier at du må flytte? Hvis du ikke er i stand til flytting pga sykdom så får du legen til å presse på NAV med bakgrunn i at du pga sykdom ikke kan utsettes for dette. Dette gjorde min lege og søknaden ble behandlet i løpet av 3 mnd. Sosialkontoret kan også innvilge penger som et lån du tilbakebetale når du får innvilget tidsb. ufør. 0 Siter
Gjest anna k Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Går det ikke an å fortsette å motta rehab inntil søknaden er behandlet? Type rehab under ventetid. Med meg overlappet de det litt. Men det er bare for en viss periode, et visst antall uker, en kan få utbetalt noe, og på et tidspunkt satt jeg der uten annen mulighet enn å snakke med sosialkontoret. Selv om jeg var trygt i systemet i alle disse årene på alle disse vedtakene, var der en glipe som ventet meg med sosialkontor og null øre på kontoen:o( et par mnd tid. 0 Siter
Gjest Livet er for kipt. Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Går det ikke an å fortsette å motta rehab inntil søknaden er behandlet? Type rehab under ventetid. Jeg har allarede gått 52 + 52 uker på rehabiliteringspenger, og hadde så gjerne håpet å være arbeidsfør igjen nå, men så fikk jeg vite at rehabiliteringepenger ikke KAN gis for mer enn det jeg allerede har fått, og derfor må jeg søke tidsbegrenset uføretrygd, og det kom som et SJOKK på meg at jeg må vente i 8 MND på at de skal behandle søknaden...og tvinge MEG til å flytte. Sosialkontoret har sagt at de IKKE kan låne meg SÅÅÅÅ mye penger inntil søknaden er ferdig behandlet..og dessuten sa hun..tenk om du IKKE får invilget søknaden, åsså har vi lånt deg en masse penger..nei, det går nok ikke! ..da la jeg til, ja men..tenk på hvor mye penger det er for MEG da å vente på.. Da svarte hun bare "jeg gjentar, du må finne deg et billigere sted å bo...." Føler meg virkelig tråkket på. Her har jeg strevd med kreft og såvidt overlevd..åsså skal man bli behandlet som en dritt! 0 Siter
Gjest Livet er for kipt Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Hvem sier at du må flytte? Hvis du ikke er i stand til flytting pga sykdom så får du legen til å presse på NAV med bakgrunn i at du pga sykdom ikke kan utsettes for dette. Dette gjorde min lege og søknaden ble behandlet i løpet av 3 mnd. Sosialkontoret kan også innvilge penger som et lån du tilbakebetale når du får innvilget tidsb. ufør. Hun som er saksbehandler på sosialkontoret, sa at jeg var nødt til å finne meg et billigere sted å bo, fordi solialkontoret IKKE kunne dekke en SÅÅÅ DYR husleie! Herregud..vet de noe om leiemarkedet eller? Jeg har en vanlig toroms..og betaler 8500.. 0 Siter
cathlin Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Jeg har allarede gått 52 + 52 uker på rehabiliteringspenger, og hadde så gjerne håpet å være arbeidsfør igjen nå, men så fikk jeg vite at rehabiliteringepenger ikke KAN gis for mer enn det jeg allerede har fått, og derfor må jeg søke tidsbegrenset uføretrygd, og det kom som et SJOKK på meg at jeg må vente i 8 MND på at de skal behandle søknaden...og tvinge MEG til å flytte. Sosialkontoret har sagt at de IKKE kan låne meg SÅÅÅÅ mye penger inntil søknaden er ferdig behandlet..og dessuten sa hun..tenk om du IKKE får invilget søknaden, åsså har vi lånt deg en masse penger..nei, det går nok ikke! ..da la jeg til, ja men..tenk på hvor mye penger det er for MEG da å vente på.. Da svarte hun bare "jeg gjentar, du må finne deg et billigere sted å bo...." Føler meg virkelig tråkket på. Her har jeg strevd med kreft og såvidt overlevd..åsså skal man bli behandlet som en dritt! Det var da som f** Er du i behandling? Hva med det plingpling skriver om å få legen din til å legge press på dem? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Bor du alene eller har du barn? En husleie på 8500 kroner ER faktisk ganske mye for en som bor alene, selv i Oslo. Når det er sagt burde det taes hensyn til at du ikke klarer en flytting nå. Snakk med fastlegen din 0 Siter
Gjest Livet er for kipt Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Bor du alene eller har du barn? En husleie på 8500 kroner ER faktisk ganske mye for en som bor alene, selv i Oslo. Når det er sagt burde det taes hensyn til at du ikke klarer en flytting nå. Snakk med fastlegen din Nei, jeg har ikke barn, men jeg er et etablert menneske i miden av 40 årene. ..det er klart..om man søker etter en hybel..eller et enkelt soverom i en leilighet sammen med en gammel gris..så kan det nok hende man finner noe rimligere...men For de som ikke aner så mye om leiepriser, så kan man jo se på finn.no Når jeg flyttet hit jeg bor nå, så var det 70 stykker på visning..og her så det ut som ei rønne..men nå er det blitt fint, etter at JEG SELV har malt fixet opp leiligheten gjennom noen år for egen pengebok. (Leien er inkludert varme, strøm og kabeltv) 55 kvadrat. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Nei, jeg har ikke barn, men jeg er et etablert menneske i miden av 40 årene. ..det er klart..om man søker etter en hybel..eller et enkelt soverom i en leilighet sammen med en gammel gris..så kan det nok hende man finner noe rimligere...men For de som ikke aner så mye om leiepriser, så kan man jo se på finn.no Når jeg flyttet hit jeg bor nå, så var det 70 stykker på visning..og her så det ut som ei rønne..men nå er det blitt fint, etter at JEG SELV har malt fixet opp leiligheten gjennom noen år for egen pengebok. (Leien er inkludert varme, strøm og kabeltv) 55 kvadrat. Ok. Jeg forstår at du ikke er i studentalderen og "kan" bo i kollektiv. Jeg vet godt hva prisene på leiligheter i Oslo er, jeg har bodd og leid der i mange år. http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15490924&sid=xz9sfbk9u1V508116&WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15488342&sid=xz9sfbk9u1V508116&WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15486313&sid=xz9sfbk9u1V508116&WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15482735&sid=xz9sfbk9u1V508116&WT.svl=Link Jeg viser deg ikke disse for å motbevise deg. Jeg forstår at det blir dårligere steder å bo med tanke på hva du har nå. Men om sosialkontoret nekter å betale en leie på 8500 kroner og det ikke hjelper å snakke med fastlegen, så må du faktisk finne andre løsninger. Det nytter ikke at hele DOL er enig med deg i at det er urettferdig, du vil fremdeles ikke få pengene du trenger til boutgifter. 0 Siter
Gjest Livet er for kipt Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Ok. Jeg forstår at du ikke er i studentalderen og "kan" bo i kollektiv. Jeg vet godt hva prisene på leiligheter i Oslo er, jeg har bodd og leid der i mange år. http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15490924&sid=xz9sfbk9u1V508116&WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15488342&sid=xz9sfbk9u1V508116&WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15486313&sid=xz9sfbk9u1V508116&WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15482735&sid=xz9sfbk9u1V508116&WT.svl=Link Jeg viser deg ikke disse for å motbevise deg. Jeg forstår at det blir dårligere steder å bo med tanke på hva du har nå. Men om sosialkontoret nekter å betale en leie på 8500 kroner og det ikke hjelper å snakke med fastlegen, så må du faktisk finne andre løsninger. Det nytter ikke at hele DOL er enig med deg i at det er urettferdig, du vil fremdeles ikke få pengene du trenger til boutgifter. Neida, mener ikke at det er hjelp i å "få medhold" i mine meninger. Jeg har bare spurt etter..hva KAN jeg gjøre..hva slags RETTIGHETER har man...HVEM KAN man spørre..osv.. Dette fordi..det er ikke MIN feil at jeg må vente i 8 mnd på at de skal behandle min søknad.. OG.. Jeg greier FINT å betale 8500 der jeg bor..NÅR jeg får den midlertidige uføretrygden. Det er klart..hadde det vært at jeg permanent måtte FÅ penger av sosialkontoret for å dekke husleien..så hadde saken vært noe annet.. Og selvsagt...man KAN finne billigere husværer av varierende art om man ser på nettet.. ..men man stiller vel ikke akkurat først i køen, når man sier at man ikke har penger til å betale husleie..før om 8 mnd. Og om det er sånn at man da finner et greit husvære til tja..sånn 7000 da..sånn du har funnet eksempel på...og når man da fordeler KOSTNADEN med å måtte flytte på de 8 mnd (for JEG har ikke helse til å gjøre dette selv) så alt må jo i såfall leies av hjelp osv.. Da vil man FORT overstige de 8.500 som jeg betaler i mnd. 0 Siter
jonia Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 8500 ER en svært høy husleie for en enslig person, men det vet du jo. Hvor mye vil du få i midlertidig uførestønad? Kan det være at sosialkontoret beregner at du vil bli avhengig av supplerende sosialstønad etter at du har fått innvilget midlertidig uførestønad også? (Er det forresten helt sikkert at du vil få innvilget midlertidig uførestønad?) Du skal ha en ganske bra uførestønad for å kunne betale 8500 pr mnd i husleie. Nå er jo husleien inkludert oppvarming, noe som jo vil redusere strømregningen en del. Men likevel. Mange enslige i full jobb vil ha problemer med en slik husleie. Jeg skjønner i grunnen at sosialkontoret vil si nei til en husleie på denne størrelsen for en enslig person. Men jeg forstår også de sosiale omkostningene det er for deg å flytte. Prøv å tenk lenger enn til innvilget uførestønad. Det er jo meningen at du skal klare deg på den stønaden, og ikke måtte søke sosialkontoret om støtte. Sosialkontoret bidrar kanskje til evt flytteutgifter? Kanskje benytte seg av det? 0 Siter
Gjest Livet er for kipt Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 8500 ER en svært høy husleie for en enslig person, men det vet du jo. Hvor mye vil du få i midlertidig uførestønad? Kan det være at sosialkontoret beregner at du vil bli avhengig av supplerende sosialstønad etter at du har fått innvilget midlertidig uførestønad også? (Er det forresten helt sikkert at du vil få innvilget midlertidig uførestønad?) Du skal ha en ganske bra uførestønad for å kunne betale 8500 pr mnd i husleie. Nå er jo husleien inkludert oppvarming, noe som jo vil redusere strømregningen en del. Men likevel. Mange enslige i full jobb vil ha problemer med en slik husleie. Jeg skjønner i grunnen at sosialkontoret vil si nei til en husleie på denne størrelsen for en enslig person. Men jeg forstår også de sosiale omkostningene det er for deg å flytte. Prøv å tenk lenger enn til innvilget uførestønad. Det er jo meningen at du skal klare deg på den stønaden, og ikke måtte søke sosialkontoret om støtte. Sosialkontoret bidrar kanskje til evt flytteutgifter? Kanskje benytte seg av det? Jeg har hatt bra lønn tidligere, så jeg får max utbetaling i midlertidig uførestønad, og jeg vil derfor IKKE være avhengig av sosialstønad ETTER at søknaden er innvilget. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Neida, mener ikke at det er hjelp i å "få medhold" i mine meninger. Jeg har bare spurt etter..hva KAN jeg gjøre..hva slags RETTIGHETER har man...HVEM KAN man spørre..osv.. Dette fordi..det er ikke MIN feil at jeg må vente i 8 mnd på at de skal behandle min søknad.. OG.. Jeg greier FINT å betale 8500 der jeg bor..NÅR jeg får den midlertidige uføretrygden. Det er klart..hadde det vært at jeg permanent måtte FÅ penger av sosialkontoret for å dekke husleien..så hadde saken vært noe annet.. Og selvsagt...man KAN finne billigere husværer av varierende art om man ser på nettet.. ..men man stiller vel ikke akkurat først i køen, når man sier at man ikke har penger til å betale husleie..før om 8 mnd. Og om det er sånn at man da finner et greit husvære til tja..sånn 7000 da..sånn du har funnet eksempel på...og når man da fordeler KOSTNADEN med å måtte flytte på de 8 mnd (for JEG har ikke helse til å gjøre dette selv) så alt må jo i såfall leies av hjelp osv.. Da vil man FORT overstige de 8.500 som jeg betaler i mnd. Helt enig. Hvis det ikke er mulig å få noe til mindre enn 7000, og du fint kan klare 8500 med midlertidig uførhetstrygd, er det helt meningsløst å måtte flytte for at sosialkontoret skal spare 12000 - flyttekostnader! 0 Siter
jonia Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Jeg har hatt bra lønn tidligere, så jeg får max utbetaling i midlertidig uførestønad, og jeg vil derfor IKKE være avhengig av sosialstønad ETTER at søknaden er innvilget. Vis sosialkontoret hvor mye du vil få utbetalt. Kanskje de lar seg overbevise siden det er midlertidig. Be sosialkontoret kontakte Nav trygd for å få fortgang i saken. det var jo slike ting som dette som skulle bli så bra med NAV! Og presiser at det er inkludert oppvarming. Dvs strøm, som også vil være ca kr 1000 pr mnd. Lykke til! 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Jeg har hatt bra lønn tidligere, så jeg får max utbetaling i midlertidig uførestønad, og jeg vil derfor IKKE være avhengig av sosialstønad ETTER at søknaden er innvilget. Det er helt meningsløst at man skal tvinges over på sosoalhjelp fordi NAV bruker 8 mnd på å behandle søknaden. Rehabiliteringsperioden burde bli automatisk forlenget mens NAV-kvernen maler. Nå sitter NAV og andre offentlige instanser på hver sin tue, men ingen ser helheten. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Jeg har allarede gått 52 + 52 uker på rehabiliteringspenger, og hadde så gjerne håpet å være arbeidsfør igjen nå, men så fikk jeg vite at rehabiliteringepenger ikke KAN gis for mer enn det jeg allerede har fått, og derfor må jeg søke tidsbegrenset uføretrygd, og det kom som et SJOKK på meg at jeg må vente i 8 MND på at de skal behandle søknaden...og tvinge MEG til å flytte. Sosialkontoret har sagt at de IKKE kan låne meg SÅÅÅÅ mye penger inntil søknaden er ferdig behandlet..og dessuten sa hun..tenk om du IKKE får invilget søknaden, åsså har vi lånt deg en masse penger..nei, det går nok ikke! ..da la jeg til, ja men..tenk på hvor mye penger det er for MEG da å vente på.. Da svarte hun bare "jeg gjentar, du må finne deg et billigere sted å bo...." Føler meg virkelig tråkket på. Her har jeg strevd med kreft og såvidt overlevd..åsså skal man bli behandlet som en dritt! Sitat: "Rehabiliteringspenger gis ikke sammenhengende i mer enn 52 uker. I særskilte tilfeller kan stønadsperioden forlenges i ytterligere 52 uker." Sakset fra Nav sin side: http://www.nav.no/page?id=291 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Jeg har nettopp også søkt om midlertidig ufør, og ser også med gru på saksbehandlingstiden. Jeg gikk fra yrkesrettet attføring, som ble stoppet nå 1. november. Det som da skjer, er at jeg automatisk gikk over til "ventestønad"/overgang til trygd kalte saksbehandler det... Det gis i 2+2 måneder. Har du undersøkt dette hos din lokale NAV? Det dekker selvfølgelig ikke hele saksbehandlingstiden hvis denne er 8 måneder (horribelt lang tid, synes jeg - jeg fikk beskjed om 16 uker), men likevel halverer det perioden du tror du står uten penger... Kanskje verdt å sjekke? 0 Siter
Gjest Livet er for kipt Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Sitat: "Rehabiliteringspenger gis ikke sammenhengende i mer enn 52 uker. I særskilte tilfeller kan stønadsperioden forlenges i ytterligere 52 uker." Sakset fra Nav sin side: http://www.nav.no/page?id=291 Ja..vet ikke helt hva du mente med dette svaret, men..jeg har fått 52 uker pluss 52 uker på grunn av særskilt grunnlag pga behandlig av kreften...men enda ikke ferdigbehandlet. 0 Siter
Gjest Livet er for kipt Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Jeg har nettopp også søkt om midlertidig ufør, og ser også med gru på saksbehandlingstiden. Jeg gikk fra yrkesrettet attføring, som ble stoppet nå 1. november. Det som da skjer, er at jeg automatisk gikk over til "ventestønad"/overgang til trygd kalte saksbehandler det... Det gis i 2+2 måneder. Har du undersøkt dette hos din lokale NAV? Det dekker selvfølgelig ikke hele saksbehandlingstiden hvis denne er 8 måneder (horribelt lang tid, synes jeg - jeg fikk beskjed om 16 uker), men likevel halverer det perioden du tror du står uten penger... Kanskje verdt å sjekke? Takk for det, men.jeg vet at men kan få sånn etter at man har hatt yrkesrettet attføring, men jeg fikk beskjed om at dette ikke gjaldt min situasjon (sa de på NAV) ettersom jeg har gått på rehabilitering..og da er det visst ANDRE regler--uff. Poenget mitt er med innlegget igrunn: SKAL JEG MÅTTE LIDE PGA LANG SAKSBEHANDLINGSTID?? Ikke bare er man syk, men det offentlige skal ta kverken på en i tillegg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.