Gjest avlhund Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Har en hannhund jeg ønsker å bruke til avl. Det er en rasehund. Er det mange regler for dette?Er det lovlig å ordne dette på egen hånd, og hvor mye skal man ta betalt for dette? Vet veldig lite om dette så jeg håper noen kan gi meg litt informasjon om hvordan jeg går frem. 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Skal du kunne registrere valpene og det regner jeg med de fleste tispeeiere er interessert i, så må vel hannhunden kåres først? Eller gjelder det bare for hest? Hør med Norsk Kennel Klubb eller rasehundklubben for rasen din. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Du har lov å ordne dette på egenhånd. Hvor mye du tar betalt er litt avhengig av hvor bra hunden din er. Jeg ville prøvd å stilt den ut et par ganger, får den en bra plssering, kan du øke prisen. Prøv å få hunden din litt ettertraktet! Noen tar prisen av en hvalp i betaling, andre tar betaling for parringen 1000-3000 kr som regel, og deretter betaling pr levende fødte hvalp. Fks 2000 pr hvalp. :0) 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Du har lov å ordne dette på egenhånd. Hvor mye du tar betalt er litt avhengig av hvor bra hunden din er. Jeg ville prøvd å stilt den ut et par ganger, får den en bra plssering, kan du øke prisen. Prøv å få hunden din litt ettertraktet! Noen tar prisen av en hvalp i betaling, andre tar betaling for parringen 1000-3000 kr som regel, og deretter betaling pr levende fødte hvalp. Fks 2000 pr hvalp. :0) Er det altså ingen som helst kontroll med hvilke hunder man kan bruke i avl!? Kan man ta en hannhund med div. skavanker og arvelige sykdommer, presentere den som sunn og frisk og etter rasestandard uten å trenge å vise papirer på det og så ta betalt for å bruke den på tisper!? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Er det altså ingen som helst kontroll med hvilke hunder man kan bruke i avl!? Kan man ta en hannhund med div. skavanker og arvelige sykdommer, presentere den som sunn og frisk og etter rasestandard uten å trenge å vise papirer på det og så ta betalt for å bruke den på tisper!? Finnes nok av useriøse oppdrettere ja... Veldig synd! 0 Siter
Gjest Hundeoppdretter Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Alle raseklubber har klare regler for dette. Hunden må stilles ut først. Raseklubben stiller nok CK som minstekrav, en del raser må det championat til på hannhunder. Så for en del raser er det helsekriterier, som feks HD og AD fri, dette betyr jo røntgen undersøkelser. Andre helsekriterier det må tas høyde for er eksempelvis allergi, øyelysing mm. En del raser skal være brukshundkåret og for akthunder skal det godkjente jaktprøver til. Når det gjelder betaling er det en fast sprangavgift. Dvs betaling for selve parringen uansett om det blir valper eller ikke. Den var på 500 men kan ha blitt øket. Blir det valper så skal hannhundeieren ha en fastsatt sum pr valp. I min rase er det kr 1000. Alle avlskriterier får du som sagt ved henvendelse til raseklubben. 0 Siter
Gjest black ink Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 sjekk http://www.canis.no/ der finner du hundemennesker som kan alt, og kan gi deg svar på slike spørsmål 0 Siter
Gjest fant123 Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Skal du kunne registrere valpene og det regner jeg med de fleste tispeeiere er interessert i, så må vel hannhunden kåres først? Eller gjelder det bare for hest? Hør med Norsk Kennel Klubb eller rasehundklubben for rasen din. Det er opp til oss hvalpe kjøpere hva vi forlanger. NKK og seriøse hundeklubber sier at begge foreldrene bør/skal være øyelyst, hd godkjent, evt sjekket og godkjent for andre arvelige sykdommer som er kjent hos den enkelte rase. og at begge forelder er godkjent på utstilling. men du kan bruke naboen sin hann hund og få hvalpene registrert i NKK , selv om den aldri har vært på utstilling osv. den må selvsagt være av samme rase:) og ha stamtavle. men da blir ikke kullet anbefalt av raseklubben, men likevel godkjent:). så det er opp til oss hvalpe kjøpere å be om å få se alle papirer. det er til og med hvalpe kjøpere som aldri har sett hvalpens foreldre - tenker da på gemytt. Jeg er ganske betenkt med at en betaler store summer for hvalper en egentlig vet lite om, så hvalpe kjøpere vær kritiske og spør - be om å se dokumentasjon på at hunden er fri for kjente arvelige sykdommer. jeg har til og med vært med på å rulle opp en tragisk sak. vi overtok en omplasserings hund uten papirer, hvor det var et tilbud fra oppdretter om å betale ekstra og få papirer. etter samtaler med raseklubb, ringte jeg og fikk en hyggelig oppdretter på tlf. joda ingen problem det, det de trengte å vite var om hunden skulle brukes i avl og hvilke alder vi evt ønsket på hunden ??. dette kalles seriøst.hunden fikk et godt liv den, uten stamtavle. forøvrig trodde "ekspertene" innen rasen at hunden umulig kunne være ren raset.Heldigvis er dette ikke vanlig, men vær OBS. noen ser penger i dette og da kan alt skjer. 0 Siter
Gjest oppdrettere kan være litt av hvert Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Er det altså ingen som helst kontroll med hvilke hunder man kan bruke i avl!? Kan man ta en hannhund med div. skavanker og arvelige sykdommer, presentere den som sunn og frisk og etter rasestandard uten å trenge å vise papirer på det og så ta betalt for å bruke den på tisper!? Hvem som helst kan gjøre hva som helst ja, og det er det mange eksempler på dessverre.... Men _seriøse_ hundeeiere tenker ikke engang på å avle på hunder som ikke er friske eller som ikke har godt gemytt. Jeg ser ikke det store problemet i sette på en fin og frisk tispe med godt gemytt, fri for HD og øyesykdommer, allergi og andre arvelige sykdommer, selv om man ikke har gått hele løpet med utstillinger osv. Men da får man ikke kommet inn i raseklubbens valpeformidlingssystemer. Jeg kunne faktisk tenke meg å sette på tispa mi en gang, for å beholde en valp selv, selv om vi ikke har stilt ut osv. Utstillinger er litt sånn "nazi-greier" og mest for spesielt interesserte spør du meg.... *dukker* 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Er det altså ingen som helst kontroll med hvilke hunder man kan bruke i avl!? Kan man ta en hannhund med div. skavanker og arvelige sykdommer, presentere den som sunn og frisk og etter rasestandard uten å trenge å vise papirer på det og så ta betalt for å bruke den på tisper!? Ja dessverre er det sånn. Men i noen raseklubber, f.eks rottweiler har dem retningslinjer, slik at hunder uten plassering på utstilling, utført mentaltest osv ikke kan bli godkjent og registrert i Norsk Kennel klubb. Men det driter jo de useriøse i uansett. Veldig synd. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Ja dessverre er det sånn. Men i noen raseklubber, f.eks rottweiler har dem retningslinjer, slik at hunder uten plassering på utstilling, utført mentaltest osv ikke kan bli godkjent og registrert i Norsk Kennel klubb. Men det driter jo de useriøse i uansett. Veldig synd. Det ble vel kanskje litt feil. Man kan registrere dn i NKK, men den blir ikke godkjent av raseklubben. Men for mange raser, kan man bruke hvilken som helst hund. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.