Gå til innhold

arver halvsøsken?

Anbefalte innlegg

Gjest imzedimze
Skrevet

jeg har en nesten 17 år yngre halvsøster, vil hun automatisk arve meg? mamma gjorde sånn før hun døde at faren min ikke skal arve noe etter meg, men tanten min istedet.

vil det si at søsteren min ikke får arve noe om jeg ikke gjør om på ting selv?

Skrevet

Jeg har lagt ved link til arveloven, slik at du kan ta en titt på den.

Hvem som arver deg i fremtiden kommer helt an på din familiesituasjon på dødstidspunktet, samt om du har skrevet testamente eller ikke.

''mamma gjorde sånn før hun døde at faren min ikke skal arve noe etter meg, men tanten min istedet''

Jeg vet ikke hva moren din har gjort eller om du har misforstått noe av det hun har gjort, men hun kan ikke bestemme over arv etter _deg_.

Den som vil arve deg vil først og frems være dine barn, dersom du har noen når du dør. Også eventuell gjenlevende ektefelle vil ha rett til arv, og det finnes begrensninger i adgangen til å fordele sin arv ved hjelp av testamente dersom du har barn og/eller ektefelle.

Dersom du ved dødstidspunktet har ingen av delene, kunne du fritt ha disponert over din arv gjennom testamente, og du kunne ha testamentert bort alt du vil til naboen eller til Frelesarmeen eller hva som helst.

Hvis du IKKE har skrevet testamente og heller ikke har barn (barnebarn) eller ektefelle, vil arven fordeles slik:

''§ 2. Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans.

Foreldre arvar likt. Er far eller mor død, går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein.

Er ein av foreldra død, og er det ikkje livsarving etter han, går heile arven til den andre av foreldra eller til hans eller hennar livsarvingar. Døyr arvelataren før fylte 18 år, går likevel halve arven til besteforeldra på den døde fars eller mors side eller til deira livsarvingar i samsvar med § 3, dersom foreldra ikkje var gifte med kvarandre då den første døydde eller det låg føre omstende som nemnt i § 8. Er det heller ingen slike arvingar i live, gjeld reglane i første punktum.

Dersom arvelataren også etterlet seg ektemake, gjeld reglane i kapittel II og III. ''

Altså: halvparten går til din far, halvparten til din mor. Er mor eller fra død, skal den halvparten som går til han eller henne fordeles på den døde forelderens livsarvinger, dvs barn, barnebarn.

Altså: I dette tilfellet vil faren din arve 50% og hvis han er død vil dette gå til din halvsøster.

http://www.lovdata.no/all/nl-19720303-005.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...