Gjest alibø Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Jeg skannet noen eldre bilder forleden, og de fikk filformatet TIF. Nå viser det seg at programmet Dell Image Expert, som jeg liker best til visning, ikke lenger aksepterer dette formatet. Ved tidligere skanninger har bildene kommet i JPEG-format, men dette valget fikk jeg ikke nå. Jeg lurer derfor på om det lar seg gjøre å endre formatet til f.eks. JPEG på allerede skannnede bilder? Eventuelt hva som må gjøres for å igjen få dem i dette formatet ved skanningen? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 17. november 2008 Skrevet 17. november 2008 Om du åpner et bilde i et bildebehandlingsprogram kan du lagre det i hvilket format du måtte ønske. Programvaren din for scanning har sikkert noe som heter Settings eller lignende, der skal du kunne velge hva slags format bildene skal lagres i. Nå er det forresten mye bedre å lagre bilder i TIFF enn i JPG i og med at sistnevnte er et komprimert format. trenger du å bearbeide bildene er JPG ikke gunstig, men kan godt lagre dem i JPG når de er helt som du ønsker. 0 Siter
Gjest alibø Skrevet 17. november 2008 Skrevet 17. november 2008 Om du åpner et bilde i et bildebehandlingsprogram kan du lagre det i hvilket format du måtte ønske. Programvaren din for scanning har sikkert noe som heter Settings eller lignende, der skal du kunne velge hva slags format bildene skal lagres i. Nå er det forresten mye bedre å lagre bilder i TIFF enn i JPG i og med at sistnevnte er et komprimert format. trenger du å bearbeide bildene er JPG ikke gunstig, men kan godt lagre dem i JPG når de er helt som du ønsker. Jeg har pleid å bruke MS Office Document Imaging ved skanning av bilder. og det har fungert greit tidligere. Men nå oppsto det problemer, bl.a. var det ikke lenger mulig å velge filformat, og ved lagring havnet ikke bildene der de skulle. Da jeg ikke lyktes i å få orden på dette, gikk jeg i stedet inn på "Mine bilder" og bildeoppgaven "Hent inn bilder fra kamera eller skanner", og så langt har dette fungert helt fint. At TIFF er et langt bedre format enn JPG, visste jeg ikke, det var fint at du sa. Men ved oversending til et fotolaboratorium, blir de kanskje komprimert uansett? Takk for at du tok deg tid til å svare, 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 17. november 2008 Skrevet 17. november 2008 Jeg har pleid å bruke MS Office Document Imaging ved skanning av bilder. og det har fungert greit tidligere. Men nå oppsto det problemer, bl.a. var det ikke lenger mulig å velge filformat, og ved lagring havnet ikke bildene der de skulle. Da jeg ikke lyktes i å få orden på dette, gikk jeg i stedet inn på "Mine bilder" og bildeoppgaven "Hent inn bilder fra kamera eller skanner", og så langt har dette fungert helt fint. At TIFF er et langt bedre format enn JPG, visste jeg ikke, det var fint at du sa. Men ved oversending til et fotolaboratorium, blir de kanskje komprimert uansett? Takk for at du tok deg tid til å svare, ''Men ved oversending til et fotolaboratorium, blir de kanskje komprimert uansett?'' Mange fotolabber som tar imot digitale bilder tar bare JPG. Sikkert nok fordi filene er så mye mindre og er enklere å overføre. Og det er ikke noe i veien for å lagre som JPG bare du vet at du ikke skal endre mer på filene. For hver gang du endrer en JPG-fil og lagrer den på nytt blir kvaliteten dårligere. Du merker det kanskje ikke så mye om du jobber med dem en gang, men etter gjentatte nylagringer vil forskjellen bli merkbar. 0 Siter
Gjest alibø Skrevet 17. november 2008 Skrevet 17. november 2008 ''Men ved oversending til et fotolaboratorium, blir de kanskje komprimert uansett?'' Mange fotolabber som tar imot digitale bilder tar bare JPG. Sikkert nok fordi filene er så mye mindre og er enklere å overføre. Og det er ikke noe i veien for å lagre som JPG bare du vet at du ikke skal endre mer på filene. For hver gang du endrer en JPG-fil og lagrer den på nytt blir kvaliteten dårligere. Du merker det kanskje ikke så mye om du jobber med dem en gang, men etter gjentatte nylagringer vil forskjellen bli merkbar. Takk for utfyllende forklaring.:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.