Gå til innhold

hvor tidlig lyses svangerskapsvikariat ut?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

jeg ser på en stilling som er et svangerskapsvikariat, hvor personen går ut i permisjon i mars/april. Hvis jeg feks sier til sjefen min at jeg er gravid nå og skal føde i Juli, blir den stillingen utlyst med en gang?

Og hva skjer hvis en stilling er utlyst og mor mister barnet under svangerskapet? Må hun da likevel gå ut i permisjon, hvis en annen har fått jobben?

Skrevet

''Hvis jeg feks sier til sjefen min at jeg er gravid nå og skal føde i Juli, blir den stillingen utlyst med en gang?''

Det kommer an på hvor kjapp arbeidsgiver er. Jeg varslet fra om graviditet først på januar, termin i august, vikariatet ble ikke utlyst før i juni...

''Og hva skjer hvis en stilling er utlyst og mor mister barnet under svangerskapet? Må hun da likevel gå ut i permisjon, hvis en annen har fått jobben?''

Hun har etter en viss uke rett til permisjon som avtalt om hun skulle miste barnet da det vil regnes som dødfødsel. Men jeg tror ikke hun kan tvinges til full permisjon, men er ikke helt sikker her.

Skrevet

Dette varierer med praksisen på den enkelte arbeidsplass. I noen yrker er det vanskelig å finne kvalifiserte vikarer og da lønner det seg å lyse ut tidlig. Ansettelsesprosessen tar også noe tid, med utlysninger, søknader og intervjuer o.l, og det lønner seg derfor å ikke lyse ut for sent. Noen trenger også overlapping, sånn at vikaren begynner f.eks en uke før permisjonen begynner.

Hvis mor mister barnet så tvinges hun ikke ut i permisjon. Jeg tror man ville snakket med den som har fått jobben og forklart situasjonen. Det er mulig denne personen lovmessig likevel kunne krevd å få begynne i jobben, og da måtte dette blitt løst på en aller annen måte...Man kan jo uansett ikke garantere for at noe sånt ikke skjer, ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...