Gå til innhold

En profesjonell lærer

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Det har vi skjønt rulla...

Hadde du brukt like mye tid på å hjelpe barna med å få innlæringen til å sitte, som du bruker til å skrive klageinnlegg på lærene her på dol, ja da hadde du virkelig hjulpet barna dine til å score bra.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ariadne

5

• laban

3

• org

1

• Mrs. Wallace

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest leileilei3
Skrevet

Hadde du brukt like mye tid på å hjelpe barna med å få innlæringen til å sitte, som du bruker til å skrive klageinnlegg på lærene her på dol, ja da hadde du virkelig hjulpet barna dine til å score bra.

Mine barn scorer toppetitopp takk!

Og det er ikke takket være udugelige og late lærere.

Gjest høstløv
Skrevet

Mine barn scorer toppetitopp takk!

Og det er ikke takket være udugelige og late lærere.

Da har dine barn jo dyktige og flittige lærere, det kan du være glad for.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Synes dere læreryrket er en profesjon?''

Fra ordboka: profesjo'n m1 (fra lat. 'offentlig angivelse av erverv') fag, yrke, levevei være sanger av p- / gjøre p- av noe drive som erverv

Så, ja, læreryrket er en profesjon.

Gjest leileilei3
Skrevet

Da har dine barn jo dyktige og flittige lærere, det kan du være glad for.

De har nok ikke det, men de er evnerike, heldigvis for dem.

For jeg er ingen pedagog og har ingen forutsetninger for å drive slik hjemmeundervisning lærerene i dag legger opp til.

Gjest profesjon
Skrevet

''Synes dere læreryrket er en profesjon? ''

Lærryrkt er en profesjon uavhengig av hva vi måtte synes eller mene om det.

Skrevet

Jeg tror ikke at det finnes late lærere, for var de late av natur, så vil de søke seg over i andre mindre krevende yrker.

Der tar du nok feil. Jeg vet om late lærere, som gjør absolutt minst mulig.

Heldigvis er de i mindretall, for langt de fleste står veldig på.

Skrevet

''Synes dere læreryrket er en profesjon?'

Selvfølgelig er det en profesjon. Slå opp i fremmedordboka di.

Jeg mener at en profesjonell lærer er ute etter å skape god relasjon til elever og foresatte, er genuint interessert i faget h*n underviser i, er en god formidler og en tydelig voksenperson med en god porsjon empati.

Skrevet

Late lærere finnes ikke.

Det er foreldrene som er late eller uinteresserte i deres egne barns utvikling, hvis de ikke kan avse tid til å hjelpe barna med å få innlæringen til å sitte.

Det er ikke lærene, som bestemmer hvor lenge barna skal gå på skolen hver dag. Det er faktisk nedfeldt i regelverket som regulerer hele skoleverket. Kunnskapsløftet er et slik regelverk.

''Det er ikke lærene, som bestemmer hvor lenge barna skal gå på skolen hver dag. Det er faktisk nedfeldt i regelverket som regulerer hele skoleverket. ''

Om lærerne ikke følger den oppsatte skoletiden i henhold til timeplanen da, men konsekvent sender elevene hjem minimum én time for tidlig på fredager? Og dette har pågått over år og med flere lærere?

Gjest høstløv
Skrevet

''Det er ikke lærene, som bestemmer hvor lenge barna skal gå på skolen hver dag. Det er faktisk nedfeldt i regelverket som regulerer hele skoleverket. ''

Om lærerne ikke følger den oppsatte skoletiden i henhold til timeplanen da, men konsekvent sender elevene hjem minimum én time for tidlig på fredager? Og dette har pågått over år og med flere lærere?

Da får elevene for lite timetall i året i ett fag, hvis det er samme fagtime, som elevene snytes for hver gang.

Det er et alvorlig brudd på regelverket.

Jeg kjenner til en videregående skole, som ble satt under administrasjon fra Fylkeskolesjefen fordi de ikke hadde klart å gi elevene nok timetall i enkelte fag. Dette var pga langvarig sykdom hos lærene og skolen greidde ikke å få tak i kompetente vikarer.

Skolen plikter å gi elevene den undervisning de har krav på i henhold til regelverket. Det er rektor sitt ansvar å påse at dette blir gjort på de enkelte skoletrinn.

Skrevet

Da får elevene for lite timetall i året i ett fag, hvis det er samme fagtime, som elevene snytes for hver gang.

Det er et alvorlig brudd på regelverket.

Jeg kjenner til en videregående skole, som ble satt under administrasjon fra Fylkeskolesjefen fordi de ikke hadde klart å gi elevene nok timetall i enkelte fag. Dette var pga langvarig sykdom hos lærene og skolen greidde ikke å få tak i kompetente vikarer.

Skolen plikter å gi elevene den undervisning de har krav på i henhold til regelverket. Det er rektor sitt ansvar å påse at dette blir gjort på de enkelte skoletrinn.

Her har det ikke vært sykdom inne i bildet.

Gjest høstløv
Skrevet

Her har det ikke vært sykdom inne i bildet.

Du kan finne fram til hvor mange årstimer elevene skal ha i hvert fag ved å søke på

http://www.udir.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103

Klikk på det aktuelle fag og på den siden er det en rubrikk på høyre side er det en rubrikk "Læreplan gjelder for" der kan du velge hvilket klassetrinn som er aktuelt, og der er det angitt hvor mange årstimer elevene skal ha i faget.

Hvis elevene får for få årstimer pga at lærene sender dem hjem for tidlig, så har du anledning til å klage til undervisningsinspektøren eller rektor ved skolen.

Skrevet

Du kan finne fram til hvor mange årstimer elevene skal ha i hvert fag ved å søke på

http://www.udir.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103

Klikk på det aktuelle fag og på den siden er det en rubrikk på høyre side er det en rubrikk "Læreplan gjelder for" der kan du velge hvilket klassetrinn som er aktuelt, og der er det angitt hvor mange årstimer elevene skal ha i faget.

Hvis elevene får for få årstimer pga at lærene sender dem hjem for tidlig, så har du anledning til å klage til undervisningsinspektøren eller rektor ved skolen.

Nei, det er ikke aktuelt lengre. Hun har begynt videregående nå, og kom forbløffet og glad hjem en uke etter oppstart og sa: "Lærerne møter faktisk forberedt til timene!" :o

Skrevet

Hæ?! Det høres da helt utrolig ut dersom dette skjer. Kontakt rektor eller oppvekstsjefen (dersom rektor er involvert i lovbruddet også).

Skrevet

Jeg er forsvarer av lærerstanden i Norge.

Ikke bry deg om trollet ;)

Skrevet

Var de late mennesker, så hadde de funnet seg et annet yrke.

Har du noen gang satt deg inn i hvor mye en lærer må ordne med, forberede, huske på og konsentrere seg om i løpet av en skoledag.

Samtidig som de har ansvaret for opptil 30 elever i hver eneste klassetime.

Du burde skamme deg, å kalle lærere for late mennesker, det er de, som gir dine barn opplæring til å bli dyktige, slik at de kan få seg et yrke, de vil trives med, når de blir voksne.

Jeg er helt enig med deg i at det blir for dumt å kalle hele lærerstanden for "late", men det finnes enkelte late lære... Det er gjerne slike som har tatt lærerutdanning fordi de har regna med at den jobben er enkel og grei ;)

Som regel vil heldigvis ikke slike lærere "overleve" i læreryrket.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at det blir for dumt å kalle hele lærerstanden for "late", men det finnes enkelte late lære... Det er gjerne slike som har tatt lærerutdanning fordi de har regna med at den jobben er enkel og grei ;)

Som regel vil heldigvis ikke slike lærere "overleve" i læreryrket.

Nei, jeg tror at de fort vil finne seg en mer makelig arbeidsplass.

Gjest en profesjon
Skrevet

''Synes dere læreryrket er en profesjon?'

Selvfølgelig er det en profesjon. Slå opp i fremmedordboka di.

Jeg mener at en profesjonell lærer er ute etter å skape god relasjon til elever og foresatte, er genuint interessert i faget h*n underviser i, er en god formidler og en tydelig voksenperson med en god porsjon empati.

Det er ikke noe direkkte fasit svar på det skjønner du. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/side.do?dokId=12320845

Som du ser er det flere som stiller seg det sprøsmålet og jeg ønsket derfor å høre andres meninger om dette yrket kan kalles en profesjon.

Skrevet

Hæ?! Det høres da helt utrolig ut dersom dette skjer. Kontakt rektor eller oppvekstsjefen (dersom rektor er involvert i lovbruddet også).

Det skjedde på barne- og ungdomsskolen, forskjellige skoler, forskjellige lærere. Nå skjer det ikke, hun begynte videregående i høst. Jeg tok det opp i begynnelsen. Mer som en undring, det kunne jo vært datteren som gikk tidlig, men jeg fikk bare utsvevende svar i forhold til hvorfor elevene ble sendt hjem tidlig. Jeg tror rett og slett det var en kultur som hadde satt seg på de skolene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...