Gå til innhold

Digital fotoramme

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hvorfor kan du ikke gi bort en veldedighetsgave til de som har alt? Det må da være helt supert!

'' Fordi å kjøpe geit synes jeg er et valg folk kan ta selv. Ikke et valg jeg gjør på vegne av dem.

Jeg er i grunnen enig med deg, selv om jeg tidligere har kjøpt geit og kylling til mann og barn; dog _i tillegg til_ vanlige gaver.

Jeg er generelt sett vedlig for at vi her på bjerget skal øse av vår velstand også over dem som ikke har det like godt, og man kan like gjerne benytte juletiden som annen tid på året til dette. Jeg ville også satt kjempestor pris på om arbeidsgiveren min sluttet å kjøpe gaver til oss ansatte til jul, og heller ga hele summen til et veldedig formål. Når det skal kjøpes inn klin like gaver til hundrevis av ansatte MÅ det bare bli en del "bom", og summen av gavene til oss alle ville utgjort et stort beløp til et godt formål.

Men når det gjelder dette å gi geit til folk istedenfor vanlig julegave, så har jeg etterhvert kommet til at dette er noe jeg ikke vil gjøre (lenger).

Et unntak kan være som det sto om i en annen tråd her for noen dager siden, om en ekstremt utakknemlig gavemottaker, som kunne fått en geit el lign med beskjed om at da var det ihvertfall _noen_ som ble glade for denne gaven! ;-)*humre, humre*

Men altså - hvorfor ikke geit og kyllinger: Som du sier kan man kjøpe dette som en "gave til seg selv". Men når dette kommer som gaver til andre som ikke har ytret spesielt ønske om det, fordi giveren vil gjøre et poeng av at "det blir alt for mye kjøpepress i julen", synes jeg innebærer at giveren "tvangspåfører" mottageren å gi disse pengene til et godt formål. Dette kan derfor gi mottageren dårlig samvittighet over at man ville ha gledet seg over å få en personlig gave til seg selv, samtidig som giveren kan sole seg i glansen over å ha "gjort det riktige".

Jeg synes giveren i et slikt tilfelle kan gi så det svir til de gode formålene, men uten å måtte "bevise" dette overfor mottakerne hvor "flinke" og "moralske" de har vært.

Skrevet

Ærlig talt tror jeg enkelte vil føle det som et overtydelig hint om at de lever for luksuriøst. At de ville føle det som en påtrengende gave, en inngripen i deres levesett.

Auda, det er jo slettes ikke meningen...

De jeg har tenkt å kjøpe denne gaven til, lever slettes ikke luksuriøst. De har bare enten blitt gamle og uttrykker et klart ønske om å ikke få mere ting (der er alternativet noe spiselig, men også det har blitt mindre og mindre aktuelt med årene av sykdomsrelaterte årsaker), eller de har kommet så langt i livet at de har _alt_ - fordi de har samlet mye opp gjennom tidene - eller de som har solgt stort hus og strevd med å kutte i tingene de allerede hadde for å få plass i liten leilighet.

Jeg kjenner liksom ingen med så overdådig livsstil, så jeg håper da ikke de vil tro at jeg mener det om dem...

Skrevet

''De fleste har alt for mange!!! Det MÅ jo bli søppel av slikt. Men noe esel eller en geit kjøper jeg bare ikke, da får det bli til meg selv iallfall.''

Hm... Hvorfor kan du ikke gi bort en veldedighetsgave til de som har alt? Det må da være helt supert!

(Det synes jeg også siden jeg har tenkt å gjøre det selv i år, nå er det slutt på å gi bort duker og sjokolade og lys og slikt som bare blir fyll i skapene. Synes det er genialt, jeg.)

Jeg liker ikke veldedighetsgaver. Jeg tenker at da er det like greit å ikke gi/få gave.

For det første synes jeg man selv skal velge hvilken type veldedighet man vil støtte.

For det andre tenker jeg at ettersom jeg faktisk har såpass god økonomi at jeg kan kjøpe meg en god del overflødige ting i løpet av året, er det bedre at jeg reduserer på dette og gir til veldedighet. Når jeg skal gi presanger til andre, vil jeg gjøre nettopp dette, dvs. gi noe fra meg selv til den andre personen som en personlig gest fordi dette mennesket betyr noe for meg.

Jeg er motstander av den tanken at det er fråtsing å gi mange gaver til jul. Det er heller den daglige fråtsingen som er umoralsk, synes jeg.

Skrevet

Jeg liker ikke veldedighetsgaver. Jeg tenker at da er det like greit å ikke gi/få gave.

For det første synes jeg man selv skal velge hvilken type veldedighet man vil støtte.

For det andre tenker jeg at ettersom jeg faktisk har såpass god økonomi at jeg kan kjøpe meg en god del overflødige ting i løpet av året, er det bedre at jeg reduserer på dette og gir til veldedighet. Når jeg skal gi presanger til andre, vil jeg gjøre nettopp dette, dvs. gi noe fra meg selv til den andre personen som en personlig gest fordi dette mennesket betyr noe for meg.

Jeg er motstander av den tanken at det er fråtsing å gi mange gaver til jul. Det er heller den daglige fråtsingen som er umoralsk, synes jeg.

Enig med deg:-)

Skrevet

Auda, det er jo slettes ikke meningen...

De jeg har tenkt å kjøpe denne gaven til, lever slettes ikke luksuriøst. De har bare enten blitt gamle og uttrykker et klart ønske om å ikke få mere ting (der er alternativet noe spiselig, men også det har blitt mindre og mindre aktuelt med årene av sykdomsrelaterte årsaker), eller de har kommet så langt i livet at de har _alt_ - fordi de har samlet mye opp gjennom tidene - eller de som har solgt stort hus og strevd med å kutte i tingene de allerede hadde for å få plass i liten leilighet.

Jeg kjenner liksom ingen med så overdådig livsstil, så jeg håper da ikke de vil tro at jeg mener det om dem...

OK, skjønner :)

Skrevet

Du har sikkert rett i at dette var en dårlig idè.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...