Gå til innhold

Han lukter urin!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å fysj, nå har det skjedd igjen. Min svigerfar går rundt og stinker urin. Så langt vi vet har han ikke noen sykdom eller problemer med prostata, men du verden som det stinker.

Han sliter en del psykisk, og det ser ikke ut hjemme hos ham.

Vi har snakket med fastlegen hans uten å få noe hjelp. Å ta det direkte opp med svigerfar nytter ikke, han blir bare sint. Hva kommer det av at han stinker urin, tro?

Når det er sagt, så har han det skikkelig rotetet og urenslig hjemme også, så vi lurer på om han rett og slett sliter veldig for tiden.

Råd?

Skrevet

Han har vel tisset seg ut da? Kanskje han har problemer med å holde på vannet. Og ikke merker lukta

Skrevet

Kanskje hjemmehjelp hadde vært løsningen...De kunne kommet om morgenen og hjelpe han med vasken. Og dusje han et par ganger i uka.

Jeg ville snakket med fastlegen igjen, evt byttet fastlege...

Enten vasker han seg ikke, eller så lekker han kanskje?

Finnes jo bleier for menn, men er jo et skritt for han å ta om han vil bruke de ;0)

Skrevet

Hvor gammel er han?

Hvor lenge har han bodd alene?

Går han ut? Og har han noe sosialt nettverk?

Mange eldre menn som f.eks. plutselig blir alene, er dårlige til å ta vare på seg selv.

Husarbeid har de ofte ikke gjort mye av i sitt liv. Og hvis de i tillegg blir nedstemte og deprimerte går det også lett utover egenpleie og personlig hygiene.

Selvom han stort sett klarer seg selv, kan han ha krav på hjemmehjelp / hjemmepleier noen dager i uka. Dette bør dere undersøke med kommunen han bor i.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Han kan ha etterdrypp. Da vil det dryppe litt etter hvert toalettbesøk og dersom hygienen er dårlig i utgangspunket vil det lukte.

Eller så kan han ha blitt inkontinent, det er ikke så uvanlig. Det trenger ikke komme så mye urin hver gang, men litt når han går, nyser osv. Det vil raskt begynne og lukte når han ikke bruker hjelpemidler og gjerne ikke bytter klær så ofte.

Han burde jo hatt hjemmehjelp høres det ut som, men jeg vet at det ikke er enkelt når personen selv motsetter seg det.

Hva med og kjøpe inn innlegg til han? Eller eksploder han da?

http://homecare.no/default.asp?id=2&ACT=5&content=2&mnu=2

Det finnes også medisiner, men alt dette er vanskelig hvis dere ikke får han til å samarbeide, og enda mer hvis fastlegen ikke samarbeider.

Er det mulig og informere fastlege, bestille time og rett og slett be fastlegen om å ta opp problemet med han. Og tilby hjelp.

Det krever jo en god dialog med legen.

I tillegg hvis han drikker lite vil urinen lukte enda sterkere.

Eller så kan han rett og slett ha en urinveisinfeksjon og smålekker pga den. Da vil lukten være sterk ofte også.

Skrevet

Kanskje hjemmehjelp hadde vært løsningen...De kunne kommet om morgenen og hjelpe han med vasken. Og dusje han et par ganger i uka.

Finnes jo bleier for menn, men er jo et skritt for han å ta om han vil bruke de ;0)

Det er hjemmehjelp som tar hus og hjemmesykepleier som tar stell.

Skrevet

Det er hjemmehjelp som tar hus og hjemmesykepleier som tar stell.

Er ikke bare sykepleiere som hjelper med stell nei.

Skrevet

Er ikke bare sykepleiere som hjelper med stell nei.

Nei, her er det heller ikke bare sykepleiere, men folk fra hjemmesykepleien og hjemmehjelpere har to forskjellige oppgaver og jobber i to forskjelllige avdelinger og ingen hjemmehjelpere gjør noe annet enn å vaske gulv. Her er til og med kontorene på to forskjellige steder.

Skrevet

Det eneste som kanske kan bedre situasjonen, er at hans sønn tar det opp med ham på to-mannshånd. Ved å fortelle ham tydelig at han lukter, og diskutere med ham om han orker å gjennomføre vanlig personlig stell og klesvask eller hvorvidt det kan være at han har problemer med urinlekkasje.

Det er vanskelig å se at det er noen annen måte å håndtere dette på. Sålenge han er kompetent til å foreta valg på vegne av selv, så kan han ikke overstyres av verken legen eller evt. kommunale instanser.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1226934748' post='4016822]

Han kan ha etterdrypp. Da vil det dryppe litt etter hvert toalettbesøk og dersom hygienen er dårlig i utgangspunket vil det lukte.

Eller så kan han ha blitt inkontinent, det er ikke så uvanlig. Det trenger ikke komme så mye urin hver gang, men litt når han går, nyser osv. Det vil raskt begynne og lukte når han ikke bruker hjelpemidler og gjerne ikke bytter klær så ofte.

Han burde jo hatt hjemmehjelp høres det ut som, men jeg vet at det ikke er enkelt når personen selv motsetter seg det.

Hva med og kjøpe inn innlegg til han? Eller eksploder han da?

http://homecare.no/default.asp?id=2&ACT=5&content=2&mnu=2

Det finnes også medisiner, men alt dette er vanskelig hvis dere ikke får han til å samarbeide, og enda mer hvis fastlegen ikke samarbeider.

Er det mulig og informere fastlege, bestille time og rett og slett be fastlegen om å ta opp problemet med han. Og tilby hjelp.

Det krever jo en god dialog med legen.

I tillegg hvis han drikker lite vil urinen lukte enda sterkere.

Eller så kan han rett og slett ha en urinveisinfeksjon og smålekker pga den. Da vil lukten være sterk ofte også.

Du trekker frem mange gode momenter Shira, men jeg kan vanskelig se for meg at det kan komme noe godt ut av å gå til innkjøp av hjelpemidler uten at det er i samråd med ham. Det kan oppleves utrolig nedverdigende at andre tar for gitt at du har lekkasjeproblemer og i tillegg mener seg kompetente til å løse dem på dine vegne...

Synes det er et viktig poeng at en evt. urinveisinfeksjon kan gi svært stram lukt.

Skrevet

Dusje han et par ganger i uka? En gang annenhver uke er vel mer realistisk? Det er i alle fall det eldre blir tilbudt her.

Skrevet

Nei, her er det heller ikke bare sykepleiere, men folk fra hjemmesykepleien og hjemmehjelpere har to forskjellige oppgaver og jobber i to forskjelllige avdelinger og ingen hjemmehjelpere gjør noe annet enn å vaske gulv. Her er til og med kontorene på to forskjellige steder.

Dorthe, jeg har lest helt feil..Slang bare inn et svar i stad, men misforstod deg helt. Eller leste feil... *rødme*

Du har så klart rett! *LOL*

Er det mulig....

Sitter å styrer med bildene mine...Nå har jeg fått skrevet bakpå 600 bilder, og fått dem i albumet. Helt gåen i hånden....

Får ta resten en annnen dag! :0)

Skrevet

Dusje han et par ganger i uka? En gang annenhver uke er vel mer realistisk? Det er i alle fall det eldre blir tilbudt her.

Ved spesielle behov kan det gjøres oftere. Og dette hørtes jo litt spesielt ut. Men 1 gang i uka er kanskje mer realistisk..

:0)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Du trekker frem mange gode momenter Shira, men jeg kan vanskelig se for meg at det kan komme noe godt ut av å gå til innkjøp av hjelpemidler uten at det er i samråd med ham. Det kan oppleves utrolig nedverdigende at andre tar for gitt at du har lekkasjeproblemer og i tillegg mener seg kompetente til å løse dem på dine vegne...

Synes det er et viktig poeng at en evt. urinveisinfeksjon kan gi svært stram lukt.

Ja, jeg tenkte på det etter jeg hadde sendt innlegget. Vi har måtte gjort det her skjønner du, men det er snakk om en dement person, så det stiller seg litt annerledes. Og det glemte jeg i farten, ble litt ivrig.

Så glemmer jeg også at jeg har nok annerledes forhold til slike hjelpemidler enn de fleste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...