Gå til innhold

HVA SKJER MED NAV EGENTLIG???

Anbefalte innlegg

Gjest Tullerusken
Skrevet

I dag har jeg mistet helt tilliten til NAV.

For snart 6 mnd siden leverte jeg søknad om midlertidig uføretrygd til Nav, etter at min periode med rehabiliteringspenger gikk ut.

Denne søknaden ble levert i skranken hos NAV sammen med et brev til min saksbehandler (som jeg tidligere har snakket med under rehab-perioden, og som har skrevet tidligere vedtak)

Jeg har ringt mange ganger de siste mnd for å høre om jeg får noe svar snart, uten å lykkes å få saksbehandleren i tale. Ikke har hun ringt meg tilbake når jeg har lagt igjen beskjed på hennes telefonsvarer heller.

I dag var jeg oppe hos Nav, og fikk utrolig nok snakke med saksbehandleren.

Da fikk jeg mildt talt sjokk.

"Jeg har ikke motatt noen søknad fra deg" presterte hun å si!!!

Jeg mistet helt munn å mæle, og etterhvert så fortalte jeg at jeg har jo levert den personlig i skranken. hån sa bare at..ettersom hn ikke hadde fått noen søknad, så kunne hun jo selvsagt heller ikke behandle den..Jeg fortalte at jeg hadde ringt på haugevis av ganger de siste mnd for å få noe svar, men uten respons..ikke engang på de meldinger jeg har lagt på hennes telefonsvarer..da sa hun at de hadde så mye å gjøre at de ikke hadde tid til å ta kontakt tilbake..

Men..du kan jo fylle ut ny søknad nå sa hun. Okey sa jeg..men hun la til, at selvsagt så ville DAGENS DATO bli lagt til grunn for denne søknaden, og vil da ved en eventuell godkjennelse av søknaden ikke få trygd for det halve året som er gått.

Da måtte jeg gå, før jeg hadde smelt til kjærringa altså-

Her har jeg pint meg gjennom i snart et halvt år, lånt penger av familie og venner for å ha noe å leve av, skylder mange mnd i husleie og...ja, uff..

Hva gjør jeg nå? Gå til sak, skaffe advokat? sulte ihjel? Bli utkastet? Er det sånn NAV gjør for å bli kvitt de endeløse køene for tiden.

Herregud, jeg har ALDRI oppleve maken!!!!!!!!!!!

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, du er ikke alene om å få slett behandling hos NAV for tiden.

Selvsagt sender du ikke ny søknad, men du skriver et brev, hvor du henviser til den søknaden, du leverte for 6 måneder siden, og legger ved kopi av denne søknaden.

Der får da være måte på arroganse.

Det foregår en intern maktkamp i NAV sine korridorer for tiden, og det ser ut til at de forskjellige etater, som er samordnet i NAV ikke greier å samarbeide. Dette går ut over mange syke mennesker, som må vente i evigheter på å få sine legale søknader behandlet i systemet.

Gjest Tullerusken
Skrevet

Nei, du er ikke alene om å få slett behandling hos NAV for tiden.

Selvsagt sender du ikke ny søknad, men du skriver et brev, hvor du henviser til den søknaden, du leverte for 6 måneder siden, og legger ved kopi av denne søknaden.

Der får da være måte på arroganse.

Det foregår en intern maktkamp i NAV sine korridorer for tiden, og det ser ut til at de forskjellige etater, som er samordnet i NAV ikke greier å samarbeide. Dette går ut over mange syke mennesker, som må vente i evigheter på å få sine legale søknader behandlet i systemet.

Får håpe det hjelper da..må vel sende det rekommandert for å denne gang ha kvittering på at det faktisk er sendt. Vet liksom ikke helt hva jeg skal store på lenger.

Heldigvis så har jeg kopi av den forrige søknaden hvertfall

Gjest organisasjonsstruktur
Skrevet

Jeg trodde tidligere at all klaginga på NAV var uberettiget, helt til et oppegående familiemedlem fikk store problemer med dem etter en ulykke. De økonomiske konsekvensene har vært store pga surret til NAV.

Hvor er det det går galt for NAV, og hvem kan rette opp i det en gang for alle, lurer jeg på.

Gjest høstløv
Skrevet

Får håpe det hjelper da..må vel sende det rekommandert for å denne gang ha kvittering på at det faktisk er sendt. Vet liksom ikke helt hva jeg skal store på lenger.

Heldigvis så har jeg kopi av den forrige søknaden hvertfall

Det er bra, send kopien (men ta en ny kopi, så du har en i reserve) og legg vekt på i brevet at det er NAV som har rotet bort den første søknaden, og krev at det er datoen på den opprinnelige søknaden, som skal legges til grunn for vedtaket, og så må du be om å få et hastevedtak iom at du allerede har ventet i 6 måneder og purret gjentatte ganger på å få en avgjørelse.

Det er jo saksbehandlers feil, at det ikke er blitt oppdaget tidligere at søknaden din var rotet bort fordi hun bare oversett alle dine henvendelser.

Nevn alt sammen i brevet og vær meget indignert i tonen.

Skrevet

Du og..

Jeg skjønner hva du snakker om. Jeg leverte i februar en søknad om forlengelse på med. rehab. Jeg fikk aldri svar. I sommer fikk endelig psykologen min snakket med saksbehandleren min, og da fikk han beskjed at legeerklæringen ikke hadde kommet,noe som var veldig merkelig. Den var sendt flere mnd tidl.

I oktober fikk jeg svar fra NAV. Og da fikk jeg etterbet alt siden februar.

Jeg sendte inn klage på klage, og ringte mange ganger, men umulig å få tak i saksbeh. Til slutt fikk jeg nok.

Jeg gav meg ikke før jeg fikk navnet på fag lederen. Jeg fikk da snakket m henne. Og den dagen jeg snakket m henne, ble søknaden min behandlet.

Jeg engasjerte helseombudet og de la også inn klage for meg.

Det er fælt at sånt skjer. De skjønner ikke hva "vi" går gjennom når vi ikke har ei krone å leve for.

Men krev å få etterbet ALT! Hvis du velger å sende søknaden på nytt, merk den m kopi.

NAV er et stort surr.. De roter og surrer og har null kontroll. NAV er nesten blitt ett skjellsord her i heimen.

Jeg håper det ordner seg for deg. Jeg kan evt hjelpe deg m tlf nr og sted til bistand hvis det er ønskelig. (Jeg bor i Oslo)

Lykke til :-)

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg trodde tidligere at all klaginga på NAV var uberettiget, helt til et oppegående familiemedlem fikk store problemer med dem etter en ulykke. De økonomiske konsekvensene har vært store pga surret til NAV.

Hvor er det det går galt for NAV, og hvem kan rette opp i det en gang for alle, lurer jeg på.

De ansatte greier ikke å samarbeide, fordi de kommer fra forskjellige etater, som har hatt forskjellig regelverk.

Og så skal de samarbeide på tvers av regelverk, som i utgangspunktet har helt motsatte intensjoner. Ansatte fra sosialtjenesten skal samarbeide med tidligere ansatte i trygdeetaten.

Sosialtjenesteloven var en minsterettslov, mens trygdeloven var en rettighetslov. Og derfor greier de ikke å samarbeide, fordi de tenker på helt forskjellige måter i forhold til rettigheter.

Samtidig som de er uenige i lønnsspørsmål, for de som jobber med de samme tingene får forskjellig lønn, noen er tidligere kommuneansatte og noen er tidligere statsansatte og de statsansatte får høyere lønn enn de som var ansatt i kommunen.

Altså bare krangling, og mye tid blir brukt til å få personellet til å samarbeide i det hele tatt. Og blir samarbeidsproblemene for store, så blir det mye sykemeldinger.

Bare rot og surr hele NAV. Og det er de syke, som blir skadelidende, for de får ikke behandlet sine søknader.

Gjest Tullerusken
Skrevet

Det er bra, send kopien (men ta en ny kopi, så du har en i reserve) og legg vekt på i brevet at det er NAV som har rotet bort den første søknaden, og krev at det er datoen på den opprinnelige søknaden, som skal legges til grunn for vedtaket, og så må du be om å få et hastevedtak iom at du allerede har ventet i 6 måneder og purret gjentatte ganger på å få en avgjørelse.

Det er jo saksbehandlers feil, at det ikke er blitt oppdaget tidligere at søknaden din var rotet bort fordi hun bare oversett alle dine henvendelser.

Nevn alt sammen i brevet og vær meget indignert i tonen.

Uff, at det skulle være nødvendig..men, skal visst aldri bli overrasket over noe lenger..

Ja, det er klart jeg skal beholde en kopi selv også.

Synes dette blir litt tullete, og igrunnen litt håpløst også. Hvordan i svarte skal JEG greie å bevise at søknaden var levert i skranken, når de hverken har levert den til saksbehandleren (som jeg ba om) og heller ikke registrert den som innkommet post. Mulig det siste er fordi jeg leverte den personlig i skranken, og ikke sendte den i posten, men likevel.

Det er da en offentlig instans, så trodde det var påbudt at de registrerte ALLT!

Faen altså, skal bli den trivelige julen..

Gjest Tullerusken
Skrevet

Uff, at det skulle være nødvendig..men, skal visst aldri bli overrasket over noe lenger..

Synes dette blir litt tullete, og igrunnen litt håpløst også. Hvordan i svarte skal JEG greie å bevise at søknaden var levert i skranken, når de hverken har levert den til saksbehandleren (som jeg ba om) og heller ikke registrert den som innkommet post. Mulig det siste er fordi jeg leverte den personlig i skranken, og ikke sendte den i posten, men likevel.

Det er da en offentlig instans, så trodde det var påbudt at de registrerte ALLT!

Jeg begynte å tenke på en ting.

Tenk på om jeg får AVSLAG på søknaden fordi jeg var litt krass når jeg var hos saksnehandleren..men jeg ble jo helt oppgitt!

Gjest høstløv
Skrevet

Ikke bli overrasket. Jeg har en lignende historie, men den er fra ligningskontoret.

En tid etter fristen for levering av selvangivelsen gikk ut, fikk jeg brev fra ligningskontoret at de ikke hadde mottatt min selvangivelse.

Jeg ringte til kontoret og sa at den ble levert sammen med selvangivelsen til mannen min, vær snill å se om dere har mottatt den, sa jeg. Joda damen gikk for å undersøke om de hadde mottatt hans selvangivelse og det hadde de, men allikevel presterte de å påstå at de ikke hadde fått min.

Begge selvangivelsene lå i samme konvolutt og ble levert personlig ved skranken på ligningskontoret.

Gjest høstløv
Skrevet

Tenk på om jeg får AVSLAG på søknaden fordi jeg var litt krass når jeg var hos saksnehandleren..men jeg ble jo helt oppgitt!

Når de steller i stand så mange gjenvordigheter for syke mennesker, så må de være innstilt på å få krasse tilbakemeldinger. Saksbehandler hadde jo fullstendig oversett flere henvendelser fra din side.

Saksbehandlere hos NAV har faktisk plikt til å besvare henvendelser de får, det er en del av jobben deres.

Skrevet

Ja, det er det kjipeste. Der sitter de å gir etter skjønn. Jeg hater ordet skjønn for det betyr forskjellsbehandling.

Be om en ny saksbehandler på et annet kontor

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, det er det kjipeste. Der sitter de å gir etter skjønn. Jeg hater ordet skjønn for det betyr forskjellsbehandling.

Be om en ny saksbehandler på et annet kontor

Det er ikke så enkelt på mindre steder, her får du tildelt saksbehandler etter fødselsdatoen din.

En jeg kjenner har opplevd å få ny saksbehandler hver tredje måned de siste par årene.

NAV sliter med å få bemanningen til å fungere.

Skrevet

Det er ikke så enkelt på mindre steder, her får du tildelt saksbehandler etter fødselsdatoen din.

En jeg kjenner har opplevd å få ny saksbehandler hver tredje måned de siste par årene.

NAV sliter med å få bemanningen til å fungere.

Det er slik i de forskjellige bydelene i Oslo også. Jeg har hatt samme dame i 20 år og hun er egentlig pensjonert, jobber halv tid, og er dritsur og lite hjelpsom.

Og hvis hun kjenner seg igjen i det, så er det likegyldig for meg, vi er nemlig ikke gode venner ;o)

Gjest Tullerusken
Skrevet

Når de steller i stand så mange gjenvordigheter for syke mennesker, så må de være innstilt på å få krasse tilbakemeldinger. Saksbehandler hadde jo fullstendig oversett flere henvendelser fra din side.

Saksbehandlere hos NAV har faktisk plikt til å besvare henvendelser de får, det er en del av jobben deres.

Ja, jeg kan jo be om en annen saksbehandler, men ikke så lett for MEG å bevise at hun jeg har er udugelig. Hun kan jo med enkelhet benekte alt for å redde sitt eget skinn,

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, jeg kan jo be om en annen saksbehandler, men ikke så lett for MEG å bevise at hun jeg har er udugelig. Hun kan jo med enkelhet benekte alt for å redde sitt eget skinn,

Nei, det kan hun ikke, for hver gang du ringer NAV sin telefon, og oppgir ditt fødselsnr. så blir samtalen din loggført, så alle telefonsamtalene dine er loggført hos NAV.

Og alle henvendelsene til saksbehandler er også loggført, og det står i loggen hva du har sagt og at telefonoperatøren hos NAV har sendt en melding til saksbehandleren om at du har bedt henne om å ta kontakt.

Gjest Tullerusken
Skrevet

Ikke bli overrasket. Jeg har en lignende historie, men den er fra ligningskontoret.

En tid etter fristen for levering av selvangivelsen gikk ut, fikk jeg brev fra ligningskontoret at de ikke hadde mottatt min selvangivelse.

Jeg ringte til kontoret og sa at den ble levert sammen med selvangivelsen til mannen min, vær snill å se om dere har mottatt den, sa jeg. Joda damen gikk for å undersøke om de hadde mottatt hans selvangivelse og det hadde de, men allikevel presterte de å påstå at de ikke hadde fått min.

Begge selvangivelsene lå i samme konvolutt og ble levert personlig ved skranken på ligningskontoret.

Ja, ligningskontoret har jeg vært borti en gang på lignende måte også.

Jeg ble plutselg skjønnslignet "fordi jeg ikke hadde svart på en henvendelse ang noe de lurte på i min selvangivelse.

Dette HADDE jeg sendt i posten..men saksbehandleren sto på sitt.

Da tok jeg kontakt med de som registrerer posten på ligningskontoret, og HAN kunne bekrefte at det var mottatt brev fra meg ang den saken, men når han så i saksmappen min så lå ikke brevet DER.

Likevel ble jeg skjønnslignet med en kjempesmell på skatten som resultat. Dette er mange år sien, men livkvel er ikke saken ferdig..jaja, det er noe helt annet...orker ikke å tenke på det akkurat nå.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg ble plutselg skjønnslignet "fordi jeg ikke hadde svart på en henvendelse ang noe de lurte på i min selvangivelse.

Da tok jeg kontakt med de som registrerer posten på ligningskontoret, og HAN kunne bekrefte at det var mottatt brev fra meg ang den saken, men når han så i saksmappen min så lå ikke brevet DER.

Likevel ble jeg skjønnslignet med en kjempesmell på skatten som resultat. Dette er mange år sien, men livkvel er ikke saken ferdig..jaja, det er noe helt annet...orker ikke å tenke på det akkurat nå.

Det var urettferdig!

Gjest Tullerusken
Skrevet

Nei, det kan hun ikke, for hver gang du ringer NAV sin telefon, og oppgir ditt fødselsnr. så blir samtalen din loggført, så alle telefonsamtalene dine er loggført hos NAV.

Og alle henvendelsene til saksbehandler er også loggført, og det står i loggen hva du har sagt og at telefonoperatøren hos NAV har sendt en melding til saksbehandleren om at du har bedt henne om å ta kontakt.

Det var da enda godt å høre.

...såfremt de GJØR dette da. Man blir jo i tvil om de i det heletatt gjølr NOE "etter boken"

Gjest Tullerusken
Skrevet

Ja, urettferdig er bare forordet.

Jeg måtte selge leiligheten min den gangen jeg for å dekke baksmellen på skatten som var feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...