Gjest noen som vet dette mon tro? Skrevet 17. november 2008 Skrevet 17. november 2008 Hvis man skal ta ut varer fra egen butikk -hvordan gjør man det rent praktisk? kjøper det med % og betaler med privat visakort?! 0 Siter
Jølsen Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Ja. Prosenten varierer jo fra sted til sted. Jeg vet ikke hvor mange prosent du har, men det er i såfall bare å regne ut summen du skal betale og dra kortet ditt som i en vanlig butikk. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Lar være å betale og kaller det "svinn" i regnskapet, det er det mange som gjør. Eg ville ikkje gjort det. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Du skriver bare et notat med underskrift til regnskapsføreren, og så fører h*n det i regnskapet. Det føres etter spesielle regnskaps regler og blir ikke ført som vanlig salg. 0 Siter
Jølsen Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Lar være å betale og kaller det "svinn" i regnskapet, det er det mange som gjør. Eg ville ikkje gjort det. Er bare å si man ikke vet noe om det. Det er det greieste. Stå på sitt, samme hva! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Er bare å si man ikke vet noe om det. Det er det greieste. Stå på sitt, samme hva! Ja det er det lureste. Eller du kan skylde på alle minstepensjonistene som driver med utstrakt butikknasking. Men det beste er (dette gjelder kun fra egen butikk) å gi seg selv rabatt i % som trådstarteren her er inne på, fks. ved kjøp av en vare til Kr. 5 999.- så kan du gi deg selv 200% rabatt og ta ut Kr. 5 999.- fra kassen + varen selvfølgelig. 0 Siter
Gjest Skattefuten er dust Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Jeg hadde bokettersyn en gang og de hang seg veldig opp i at jeg hadde gitt 50% til meg selv (solgte ikke med tap). Det er nemlig ikke lov å gi seg selv rabatt uten å skatte av det. Til venner og bekjente derimot kan du gi så det monner. Kanskje vennen din kan handle for deg ;-) Dette satt de og sa i fullt alvor. De skal egentlig bare være glad for at jeg gadd å føre det opp i det hele tatt. Ikke rart folk fører sånt som svinn... 0 Siter
Gjest noen som vet dette mon tro? Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Du skriver bare et notat med underskrift til regnskapsføreren, og så fører h*n det i regnskapet. Det føres etter spesielle regnskaps regler og blir ikke ført som vanlig salg. et notat hvor jeg skriver hva jeg har tatt ut og hva det koster i innkjøp? 0 Siter
Gjest noen som vet dette mon tro Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Ja. Prosenten varierer jo fra sted til sted. Jeg vet ikke hvor mange prosent du har, men det er i såfall bare å regne ut summen du skal betale og dra kortet ditt som i en vanlig butikk. hvor mange prosent jeg har? det er jo min egen butikk da... 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 et notat hvor jeg skriver hva jeg har tatt ut og hva det koster i innkjøp? Ja, skriv så mange detaljer som mulig, hva du har tatt ut, dato, innkjøpsprisen, mavnet på firmaet, hvor varen er kjøpt og gjerne henvisning til fakturanr. fra firmaet. 0 Siter
Gjest noen som vet dette mon tro Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Ja, skriv så mange detaljer som mulig, hva du har tatt ut, dato, innkjøpsprisen, mavnet på firmaet, hvor varen er kjøpt og gjerne henvisning til fakturanr. fra firmaet. Hmm... jeg snakker altså om varer fra egen butikk som jeg selv skal ta ut til privat bruk.......? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Hmm... jeg snakker altså om varer fra egen butikk som jeg selv skal ta ut til privat bruk.......? Ja, det var det jeg svarte på. 0 Siter
Gjest noen som vet dette mon tro Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Ja, det var det jeg svarte på. "Ja, skriv så mange detaljer som mulig, hva du har tatt ut, dato, innkjøpsprisen, mavnet på firmaet, hvor varen er kjøpt og gjerne henvisning til fakturanr. fra firmaet." men er det da ikke en selvøflge hvilket firma det er hvis det er fra eget firma?! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 "Ja, skriv så mange detaljer som mulig, hva du har tatt ut, dato, innkjøpsprisen, mavnet på firmaet, hvor varen er kjøpt og gjerne henvisning til fakturanr. fra firmaet." men er det da ikke en selvøflge hvilket firma det er hvis det er fra eget firma?! Faktura fra firmaet du kjøpte varen fra i utgangspunktet. 0 Siter
Gjest noen som vet dette mon tro Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Faktura fra firmaet du kjøpte varen fra i utgangspunktet. å. Takk (jeg være iddiot) 0 Siter
fresja Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Jeg mener det skal bokføres uten moms, men har ikke vært borti det siden på skolen like etter at momsen var innført! 0 Siter
Jølsen Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 hvor mange prosent jeg har? det er jo min egen butikk da... Ok, da tror jeg ikke du trenger å betale. Det gjør aldri jeg, hø hø! 0 Siter
Jølsen Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Ja det er det lureste. Eller du kan skylde på alle minstepensjonistene som driver med utstrakt butikknasking. Men det beste er (dette gjelder kun fra egen butikk) å gi seg selv rabatt i % som trådstarteren her er inne på, fks. ved kjøp av en vare til Kr. 5 999.- så kan du gi deg selv 200% rabatt og ta ut Kr. 5 999.- fra kassen + varen selvfølgelig. Er ikke dette normal praksis? Nå ble jeg litt skjelven her. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg mener det skal bokføres uten moms, men har ikke vært borti det siden på skolen like etter at momsen var innført! Det er ikke riktig, for innehaveren må betale moms av private uttak av enkeltpersonfirma. Derfor er det spesielle bokføringsregler, som gjelder. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.