Gå til innhold

Gi meg din beste tapasrett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Isj...:-p Kreativt var det jo, men...herremin. Og noen forsynte seg flere ganger?! Smakløkene til de gjestene kan ikke være svært velutviklede, da. Tipper spøkefuglene ikke helt forventet at "kaken" skulle gå såpass unna:-o

Nei, det skulle jeg tro:-)

Kom på en historie til om en merkelig kombinasjon av mat:

Jeg hadde ekstrajobb som servitør på et hotell for mange, mange år siden. Så kom det inn en fyr som kjøkkenassistent, innsendt på noe midler fra arbeidsmiljøetaten eller hva det het dengangen. Dette skulle være yrkestrening for han.

En dag fikk han beskjed om å pynte med vispet krem på sjokoladepuddingen som skulle ut på koldtbordet. Han tok seg god tid til å lage de fineste og jevneste krusseduller med "spruta".

Ikke lenge etterpå kom det klager fra gjestene - han hadde pyntet sjokoladepuddingen med _majones_!! *ha ha*

• Svar 153
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

21

• Mary Poppins

19

• mariaflyfly

7

• candyqueen_83

6

Skrevet

*skuler bort på idun-ketchupen på kjøkkenbenken*

Idun fyldig type eller hva den heter går sikker, men den på rød plasflaske blir helt feil:-)

Skrevet

Jeg hadde ekstrajobb som servitør på et hotell for mange, mange år siden. Så kom det inn en fyr som kjøkkenassistent, innsendt på noe midler fra arbeidsmiljøetaten eller hva det het dengangen. Dette skulle være yrkestrening for han.

En dag fikk han beskjed om å pynte med vispet krem på sjokoladepuddingen som skulle ut på koldtbordet. Han tok seg god tid til å lage de fineste og jevneste krusseduller med "spruta".

Ikke lenge etterpå kom det klager fra gjestene - han hadde pyntet sjokoladepuddingen med _majones_!! *ha ha*

*ler meg skakk*

Gjest denimbird
Skrevet

Han fikk i det minste trening i å lage fine kruseduller, da, hehe:D

Gjest Denimbird
Skrevet

Det skal jeg få gubben til å lage! Takk for tips:)

:-) Potetene er veldig enkle å lage, men utrolig gode! :-) Smaker fortreffelig alene med aioli på eller som tilbehør til annet på tapasbordet.

Skrevet

Hva mener du her? Er den en utenlandskrett? Trodde helt ærlig den var fra Norge.

Syns bare ikke det er så mye vits i å lage som hokuspokus.

He-he, trodde du nok, ja.

Skrevet

Merkelig holdning...

men altså..tapas er tapas og koldtbord er koldtbord liksom...

Skrevet

Er kokk jeg da ;)!!!

Tapas (uttales TAH-pas) er en rekke forskjellige spanske forretter, slik som en blanding av oliven, oster, eller forseggjorte retter som frityrstekt blekksprut (Puntillitas). I Spania er tapas ofte servert som gratis tilbehør til drikken før middagsretter. I USA og Storbritannia har tapas utviklet seg til en egen kokekunst der restaurantkunder kan bestille mange forskjellige spanske småretter og kombinere disse til et helt måltid. Denne typen tapas har også begynt å bre om seg i Norge i de siste år.

Utdrag fra Wikipedia

Skrevet

Jeg gidder neppe lage det selv. Har nok med focacciabrødet ;)

Får se om jeg finner det i innvandrerbutikken her hjemme:)

Det ligger i en rull med plast rundt, omtrent som ferdig pizzadeig :o)

Skrevet

Typisk meg gjør jeg det så enkelt som mulig, og er vel ikke bare typisk spansk; jeg blander vilt. "Basisvarene" er gjerne manchego, aïoli, oliven, godt brød og god skinke (serrano, parma eller kanskje aller helst pata negra). Samt en eller annen slags salat, gjerne en enkel tomatsalat eller ruccolasalat med balsamico.

I tillegg er følgende godt og såre enkelt:

* coctailpinner med cherrytomat og god ost i terning, med chorizo og ost og/eller drue, med skinke og drue, eller lignende.

* krepsehaler i chili - varmer en del olivenolje i pannen, har oppi rikelig hakket hvitløk og finhakket chili, som får surre litt, og hiver oppi et eller flere begere med krepsehaler sammen med en neve hakket persille. Må ikke steke lenge etter at krepsehalene er hatt i, da blir de seige. Gjort på under fem minutter.

* innbakt feta og spinat: Kjøp ferdige butterdeigsplater, fetaost og frossen spinat (som tines): Kjevle butterdeigen og skjær i ca. 10 x 10 cm. firkanter. Ha en bit feta og litt spinat på hver av firkantene og brett ene kanten over fetaen og spinaten slik at du får en trekant og dytt sammen kantene. Stekes kun et par minutter på ganske høy varme.

Neste gang jeg skal servere tapas skal jeg kikke i tråden her for ytterligere tips :).

Skrevet

Typisk meg gjør jeg det så enkelt som mulig, og er vel ikke bare typisk spansk; jeg blander vilt. "Basisvarene" er gjerne manchego, aïoli, oliven, godt brød og god skinke (serrano, parma eller kanskje aller helst pata negra). Samt en eller annen slags salat, gjerne en enkel tomatsalat eller ruccolasalat med balsamico.

* coctailpinner med cherrytomat og god ost i terning, med chorizo og ost og/eller drue, med skinke og drue, eller lignende.

* krepsehaler i chili - varmer en del olivenolje i pannen, har oppi rikelig hakket hvitløk og finhakket chili, som får surre litt, og hiver oppi et eller flere begere med krepsehaler sammen med en neve hakket persille. Må ikke steke lenge etter at krepsehalene er hatt i, da blir de seige. Gjort på under fem minutter.

* innbakt feta og spinat: Kjøp ferdige butterdeigsplater, fetaost og frossen spinat (som tines): Kjevle butterdeigen og skjær i ca. 10 x 10 cm. firkanter. Ha en bit feta og litt spinat på hver av firkantene og brett ene kanten over fetaen og spinaten slik at du får en trekant og dytt sammen kantene. Stekes kun et par minutter på ganske høy varme.

Neste gang jeg skal servere tapas skal jeg kikke i tråden her for ytterligere tips :).

''Typisk meg gjør jeg det så enkelt som mulig, og er vel ikke bare typisk spansk''

Jeg støtter fullt ut både "enkelt som mulig" og "ikke bare typisk spansk" :-)

Skrevet

Det ligger i en rull med plast rundt, omtrent som ferdig pizzadeig :o)

Ok, skal se etter den :)

Skrevet

Tusen takk for tips:)

Ja, denne tråden er til å bli sulten av ;-)

Skrevet

Hva er piff-paff?

Noe du kan ha på boffa ris:-)

Gjennomskuer dere virkelig ikke denne personen her med én gang nå??

Skrevet

Noe du kan ha på boffa ris:-)

Gjennomskuer dere virkelig ikke denne personen her med én gang nå??

''Gjennomskuer dere virkelig ikke denne personen her med én gang nå??''

Lett å si når du først kommer inn i tråden på et tidspunkt med 1000 innlegg fra vedkommende....;-)

Skrevet

Ser av et annet svar at man kan få dem ferdig rensket også, så jeg får se hva jeg gjør :)

Ja jeg så det jeg også. Har aldri sett det selv, jeg bruker enten ferske eller ikke-kokte frosne jeg. Om du bare finner med skall går det fint også, de er lette å pille. Kos dere på lørdag da! :)

Skrevet

Ja jeg så det jeg også. Har aldri sett det selv, jeg bruker enten ferske eller ikke-kokte frosne jeg. Om du bare finner med skall går det fint også, de er lette å pille. Kos dere på lørdag da! :)

Ok! Takk:)

Skrevet

Hva er aiolio?

Hvorfor skal dere ha så mye hokuspokus med denne tapasen?

Loff egner seg jo både til kald-oppskjær og småvarmt, samt salater.

Fordi det er _tapas_ (altså en spansk rett). I motsatt fall hadde jeg heller invitert til koldtbord :)

Skrevet

Ok! Takk:)

ps. sjekk meldinger. fant ikke igjen kalendertråden;-)

Skrevet

Ihvertfall på Smart Club.

Dette er en god dipp til scampi (ikke la deg skremme av ingrediensene, for den smaker kjempegodt):

Ta en god dæsj Heinz tomatketsjup i en skål, klem oppi revet pepperrot fra tube (evt kan du rive selv, men da kan det bli veldig sterkt), ha oppi sitronsaft og nykvernet pepper. Smak til med tilsettingene etterhvert.

Eller rett og slett bare sweet chili saus som dip. Også kjempegodt! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...