Gå til innhold

Hvordan har du sikret bilder/ videoopptak etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at huset ditt brenner. Du og dine berger, heldigvis.

Men hva sitter du igjen med av bilder og slikt?

Mannen min har lagret alle opptak over på dvd-plater, som han har lagt i bankboksen vår. Men bortsett fra det, har vi ikke gjort noe.

Jeg er ute etter tips til hva mer vi bør gjøre (skulle tatt kopier av uerstattelige, gamle fotoer, for eksempel.)

Skrevet

Uff, vi har ikke noe lagret i bankboks. Burde nok gjøre noe med det ja!

Skrevet

''Men hva sitter du igjen med av bilder og slikt?''

Ingenting!

Skrevet

De ligger på Hardisken, som opp gjennom årene har brent eller gått i stykker, ergo har de forsvunnet. Ikke husker jeg hva det var bilder av heller, så det kvitter.

Skrevet

Ingenting. Tar sjansen på at det går bra. Men bilder av barna i oppveksten ville vært tragisk å miste. Disse er dessverre ikke digitale, så de får ikke plass i noen boks.

Skrevet

Jeg framkaller alle bilder. Så da har jeg dem på en ekstern harddisk, framkalte bilder + en CD som jeg oppbevarer på jobben. Denne CD'n inneholder alle framkalte bilder.

CD'n varer visstnok ikke evig, men jeg føler at dette er en god nok sikkerhet.

Alle gamle (ikke digitale) bilder er det verre med....

Skrevet

Jeg har det på ekstern harddisk, som for øyeblikket ligger i det brannsikre skapet. Men jeg er usikker på hvor brannsikkert det egentlig er, så jeg vurderer å ta den med på jobben istedenfor.

Skrevet

Ikke skrem meg!! :-( Har ikke sikret noe, dessverre, har tenkt på det mange ganger men ikke kommet noe lenger enn til nesa...

Skrevet

Jeg har det på ekstern harddisk, som for øyeblikket ligger i det brannsikre skapet. Men jeg er usikker på hvor brannsikkert det egentlig er, så jeg vurderer å ta den med på jobben istedenfor.

Ja, jeg lurer også på hvor brannsikre slike skap egentlig er. Det er mulig at det er brannsikkert mht dokumenter, men der det det når det gjelder f eks gamle negativer?? Ser for meg at de kan smelte...

Skrevet

Det ligger noe hos kjæresten min på hans pc og på cd-rom, eksen har selvføleglig massevis både av det han selv har tatt og av det jeg har tatt (vi er flinke til å utveksle cd-rom'er med bilder av ungene!) også filmsnutter, så akkurat det er det ikke noe problem å få erstattet.

En del bilder har jeg ikke backup av selvfølgelig, men det er bildene av ungene som er det viktigste i grunnen.

Skrevet

Ja, jeg lurer også på hvor brannsikre slike skap egentlig er. Det er mulig at det er brannsikkert mht dokumenter, men der det det når det gjelder f eks gamle negativer?? Ser for meg at de kan smelte...

de har vel en angitt tid på hvor lenge de motstår brann før de smelter/brenner. Og hvor høy temperatur de får innvendig etter så og så lang tid. Men med gamle skap - hvem har vel slike spesifikasjoner liggende.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Et tips er å ha en ftp-server eller ekstern harddisk på nettet som bare du har tilgang til (passordbeskyttet), her kan du laste opp viktige filer/bilder, som du kan få tilgang til fra hvilken som helst pc hvor som helst.

Ellers er bankboks ganske lurt ja :)

Skrevet

Jeg har opplevd å miste huset i brann. Hva jeg syns om det og hvordan det var trenger jeg vel ikke gå inn på i detaljer- lett å tenke seg til. MEN når det nå en gang skjedde, så er det tre ting som gjorde veien lettere å gå etterpå:

1: Vi lever fortsatt alle fire.

2: Vi hadde forsikringene i orden.

3: Alt av negativer og orginale hjemmevideobånd var i bankboks. Bankboks til negativer og videoer var det første jeg sørget for da jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19. Og uheldigvis fikk jeg bruk for det......

Nå har jeg mine bilder og videoer på følgende måter:

1: på pc.

2: på ekstern harddisk- lagt i bankboksen

3: hos eurofoto (bare bilder)

Så jeg føler meg fortsatt relativt trygg, og INGEN får endret måten jeg gjør det på :-)

ALT det andre har vi klart å erstatte, men det er noe eget ved å fortsatt kunne se video av ungene når de er små, og ting vi har vært med på........ Jeg bestemte meg for å skaffe bankboks da en venninne av mamma mistet huset i brann, og de i etterkant satt og ringte rundt til venner, bekjente og klassekamerater av ungene for å få kopier av bilder av avslutninger og fester etc. Men de har jo stort sett ikke vært med på ferier etc.......

Skrevet

Jeg har opplevd å miste huset i brann. Hva jeg syns om det og hvordan det var trenger jeg vel ikke gå inn på i detaljer- lett å tenke seg til. MEN når det nå en gang skjedde, så er det tre ting som gjorde veien lettere å gå etterpå:

1: Vi lever fortsatt alle fire.

2: Vi hadde forsikringene i orden.

3: Alt av negativer og orginale hjemmevideobånd var i bankboks. Bankboks til negativer og videoer var det første jeg sørget for da jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19. Og uheldigvis fikk jeg bruk for det......

Nå har jeg mine bilder og videoer på følgende måter:

1: på pc.

2: på ekstern harddisk- lagt i bankboksen

3: hos eurofoto (bare bilder)

Så jeg føler meg fortsatt relativt trygg, og INGEN får endret måten jeg gjør det på :-)

ALT det andre har vi klart å erstatte, men det er noe eget ved å fortsatt kunne se video av ungene når de er små, og ting vi har vært med på........ Jeg bestemte meg for å skaffe bankboks da en venninne av mamma mistet huset i brann, og de i etterkant satt og ringte rundt til venner, bekjente og klassekamerater av ungene for å få kopier av bilder av avslutninger og fester etc. Men de har jo stort sett ikke vært med på ferier etc.......

Uff. Får helt vondt i magen av å tenke på det!

Bra at det gikk fint med dere alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...