Gå til innhold

Magesmerter, kvalme og dårlig mage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har oppholdt meg i Brasil i 2,5mnd nå, og har ca 3 uker igjen av oppholdet. Jeg har vært forsiktig med hva jeg har spist, alltid drukket vann fra flaske og vasket meg på hendene ofte. Vi bor i en ganske fin leilighet i et greit strøk. Men har likevel slitt med magen en stund nå. Først, for ca 3 uker siden så fikk jeg vondt i magen og dårlig i magen. Jeg hadde ikke alltid diaré, men det føltes som jeg måtte på do hele tiden, men var ikke alltid det kom ut noe. Jeg var sånn dårlig i nesten en uke før jeg snakket med en helsesøster. Hun sa det kanskje var en "amøbe" så jeg kjøpte en tablett mot det som skulle virke etter 2 dager. Jeg var like dårlig i 2-3 dager etter jeg tok tabletten før jeg kjente en forbedring, da hadde jeg vært syk i 9 dager. Da var jeg litt bedre i 2 dager, var på do bare 2-3 ganger. Men dagen etter ble jeg skikkelig kvalm og dårlig i magen igjen. Etter det gikk det litt framover igjen, og har gått veldig opp og ned siste uka. Noen ganger føler jeg meg helt frisk, bare litt slapp, mens plutselig blir jeg kjempekvalm og får vondt i magen så jeg bare må sette meg ned å puste rolig. Smertene er i nedre del av magen, og de er en blanding av stikkende smerte samtidig som det føles om noen har slått meg i magen. Når jeg blir kvalm er det ikke slik kvalme som kommer ved oppkast, men kommer liksom fra nedre del av magen. Akkurat som at jeg får en fotball i testiklene. Det er at jeg ofte blir så kvalm plutselig som er mest irriterende nå. Har vært med å trent litt siste 2 dagene, men har veldig lite energi og blir fort kvalm og sånn. Magen varierer også, fra å være helt bra til dårlig i blant. Samboeren min har ikke blitt smittet. Jeg har også to blemmer i rumpa som jeg merket først i sommer da jeg var i Norge. Blemmene befinner seg under og over anusåpningen. De er der hele tiden, men er ikke alltid plagsomme. Noen ganger kjenner jeg nesten ikke at de er der, og andre ganger blir de vondere og blør litt. Er ca like store som en peanøtt og veldig rød. Håper dere kan hjelpe meg og kanskje komme med et svar på hva det er og hva jeg kan gjøre. Takk på forhånd.

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Hei,

Jeg har desverre ingen muligheter til å stille noen sikker diagnose for dine plager, bare på grunnlag av dine beskrivelser (selv om beskrivelsen er ganske god). Så mine relfeksjoner må nødvendigvis bli relativt generelle. Beskrivelsen passer forsåvidt ganske godt med amøbeinfeksjon. Amøber finnes over store deler av verden, ikke minst under varmere strøk (som det er bl.a. i Brasil). De smitter ved sk. fækal-oral overføring, dvs. de utskilles ved avføring og etterhvert overføres til mat eller drikkevann., De vanligste symptomer er diaré, av og til blodig diaré, magesmerter og kramper. Det som kan være en farlig komplikasjon, at amøbene begynner å vandre til andre organer, først og fremst til lever og der kan de folrårsake langvarig og kjedelig infeksjoner, bl.a. leverabscess.

Jeg synes at diagnostikken stilt bare på grunnlag av historien er noe tynnt, selv om de i Brasil, etter all sannsynlighet har større erfaring enn vi her i landet. Det anbefales å ta en avføringsprøve som da undersøkes mikroskopisk for amøbeparasitten. Det er vanlig å behandle amøbeinfeksjon med Metrodizanol tabletter. Ved ukomplisert tarminfeksjon anbefales det 5-6 dager, lenger ved komplikasjoner.

Jeg vil anbefale at du får tatt en avføringsprøve til amøbeundersøkelswe og samtidig til en bakteriell undersøkelse for å bekrefte eller avkrefte diagnosen. Er det ikke amøber bør du få en skikkelig indremedisinsk undersøkelse.

Når det gjelder blemmene på baken er det neppe noe sammenheng med tarmsymptomer. Kan det være sopp? Eller herpes? Det er mange ting som kan forårsake blemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...