Gjest bikku Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Har ikke begynt, men la det lett tilgjengelig da jeg pakket julepynten bort i januar. Første søndag i advent tennes stjerna, første lys i adventsstaken, og lysene på grana i hagen. Så pynter jeg ikke så mye mer enn at jeg utover i desember setter fram én og én del til julekrybben. Det er store figurer (15-20 cm høye), tre konger, Josef og Maria med barnet i krybben. Og så har jeg noen enda større, noget abstrakte engler som også får komme fram fra sine skjul (støvete skuffer) før jul. Det er ganske effektfullt når det går fra null nips til mer og mer. Når juletekstilene kommer fram lille julaften, og treet hentes inn, da er det full stemning, gitt! Men jammen er det godt å dytte sakene ned i skuffene sine når januar kommer. 0 Siter
morsan Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Krans. Kanskje jeg må ha det også! Lilla løper kunne jeg ha vevd selv, men har ikke tid. Jeg går for stjerne i vinduet. Hvor selger de det? Glasmagasinet, kanskje. Lampebutikker! 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Krans. Kanskje jeg må ha det også! Lilla løper kunne jeg ha vevd selv, men har ikke tid. Jeg går for stjerne i vinduet. Hvor selger de det? Glasmagasinet, kanskje. Møbelbutikker (Bohus), Åhlens, Ikea... Så ikke noen fine på Ikea, forresten. Det var utplukka. 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Krans. Kanskje jeg må ha det også! Lilla løper kunne jeg ha vevd selv, men har ikke tid. Jeg går for stjerne i vinduet. Hvor selger de det? Glasmagasinet, kanskje. Glassmagainer, jernvare, Nille osv. 0 Siter
cathlin Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Glassmagainer, jernvare, Nille osv. Takk! 0 Siter
cathlin Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Møbelbutikker (Bohus), Åhlens, Ikea... Så ikke noen fine på Ikea, forresten. Det var utplukka. På Åhlens har de mye fint! Jeg stikker innom der i morra:-) 0 Siter
cathlin Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Lampebutikker! De skulle hatt egne adventsbutikker syns jeg. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Jeg er glad om jeg kommer på å henge opp adventsstjerna innen 2. søndag i advent, jeg;-) Hi, hi - har hendt det har drøyd litt før vår har kommet opp også... Men opp kommer den - heldigvis 0 Siter
jubalong70 Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Jeg har ikke gjort det, men nå fikk jeg lyst. Men hvordan pynter man til advent egentlig? Julegardinene på stua (røde uten noe nisser el.l), adventsstjerna, krans på ytterdøra. Adventstaken med røde lys (tysk tradisjon) og så har vi et adventslys med tall som vi har på kjøkkenbordet og tenner til middag hver dag. Resten venter vi med til lille juleaften, men jeg falt litt for det med å ta frem julekrybba litt etter litt... Vurderer den 0 Siter
grot Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Julegardinene på stua (røde uten noe nisser el.l), adventsstjerna, krans på ytterdøra. Adventstaken med røde lys (tysk tradisjon) og så har vi et adventslys med tall som vi har på kjøkkenbordet og tenner til middag hver dag. Resten venter vi med til lille juleaften, men jeg falt litt for det med å ta frem julekrybba litt etter litt... Vurderer den Vi har også tradisjon med å ta fram julekrybba litt etter litt, guttene får figurene i adventskalenderen. Dette er veldig stas og guttene koser seg veldig med å få sette tingene på plass:-) 0 Siter
Platina Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Her er ingen jul eller advent før 1. desember. Eller 1. søndag i advent da dersom den er i november. Da kommer det frem stjerne og lysestake i vinduet og adventsstake på bordet. Fra 1. desember begynner jeg å finne fram litt mer julete ting, som røde duker og engler. Så kommer mer frem etterhvert utover desember. Nissene må vente til litt nærmere jul. Fra 1. desember er det også lov å begynne å drikke julebrus, og spise pepperkaker og julemarsipan. Og høre på julemusikk. 1. eller 2. januar pakkes jula bort igjen. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Jeg har ikke tenkt noe pà advent jeg, er ikke i julestemning i det hele tatt :-O Men jeg tror sannelig jeg skal ta meg runde pà butikkene til uka og se om jeg finner noe advents staesj! Ogsà kanskje bake en adventskrans....mmmmm :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Vi finner fram adventslys og stjerne til vinduet neste søndag. Det får holde. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Til påske er det i tillegg til gul også lilla. ) Men ellers har du rett - lilla til advent og rødt til jul. ''Til påske er det i tillegg til gul også lilla. )'' Ikkje lilla til påske nei,det må i såfall være skismurningen somer lilla. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Vi har også tradisjon med å ta fram julekrybba litt etter litt, guttene får figurene i adventskalenderen. Dette er veldig stas og guttene koser seg veldig med å få sette tingene på plass:-) Jeg kjenner litt på at det virker utrolig koselig å få den frem, ja. Får ta det opp med den bedre halvdel og se om vi ikke endrer tradisjonen litt 0 Siter
Gjest lilla i ventetiden Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 ''Til påske er det i tillegg til gul også lilla. )'' Ikkje lilla til påske nei,det må i såfall være skismurningen somer lilla. Fiolett / Lilla er fargen som brukes i ventetiden før julaften og før påskeaften. så lillemus har selvsagt rett (og hvis du smører med lilla svix har du også selvsagt rett!) http://no.wikipedia.org/wiki/Kirke%C3%A5ret http://www.aktivioslo.no/paske/paskefarger.php http://no.wikipedia.org/wiki/Kirke%C3%A5ret 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Fiolett / Lilla er fargen som brukes i ventetiden før julaften og før påskeaften. så lillemus har selvsagt rett (og hvis du smører med lilla svix har du også selvsagt rett!) http://no.wikipedia.org/wiki/Kirke%C3%A5ret http://www.aktivioslo.no/paske/paskefarger.php http://no.wikipedia.org/wiki/Kirke%C3%A5ret Den i midten, om temperaturen er riktig da. http://www.swix.no/eway/images/show/fs-P0019.jpg 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 ''Til påske er det i tillegg til gul også lilla. )'' Ikkje lilla til påske nei,det må i såfall være skismurningen somer lilla. *Hehe* Lysene er gule i påska, men det er noe lilla i dukene f.eks., og bare tenk på lilla krokus! ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Finner vel frem adventsstaken og vindusstjernen i helgen, noe særlig mer pynting blir det ikke før nærmere jul. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Jeg har ikke pyntet, ikke skal jeg heller for om 3 dager reiser jeg på 2 ukers ferie. Får pynte litt til jul når vi kommer hjem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.