Gå til innhold

Dilemma, venninne jobber på legekontoret??

Anbefalte innlegg

Gjest Veldig nysgjerrig
Skrevet

Det er egne systemansvarlige som har oversikt over hvilke journaler du er inne på.

Ingen med slike arbeidsområder her hvor jeg jobber ihvertfall. Jobber i en liten bedrift. Mener du det skal være systemansvarlige eksternt, så vet de neppe hvem jeg er og om jeg ikke har grunn til å være inne i den journalen jeg er i. Det diskuteres internt fra vakt til vakt, hvilke brukere vi skal gå og hvem vi evt ikke ønsker å gå til. Det står ikke skriftlig noen steder hvem som ikke kan gå til hvem pga etiske problemstillinger.

Gjest Helsesekretær1
Skrevet

Vi har eget brukernavn og passord og såvidt jeg vet er det ingen som kan gå inn å sjekke hvem som er inne og leser hva om hvem.

Godt mulig at den øverste ledelsen kan gå inn å sjekke dette på et vis, men tviler på at datasystemet vårt er så innviklet. Tror heller ikke noen er interessert i å kontrollere dette. det har de verken tid eller ressurser nok til å kunne gjøre. Lederne i kommunen er nok aller mest opptatt av å i det hele tatt ha nok helsepersonell på jobb.

Det er LETT å finne ut hvem som er inne på hvilke journaler. Det er jo en grunn til at man har egne bruker id også. Man kan identifisere hvem som skriver notat, og også da hvilke journaler man henter fram. Jeg har i allefall hørt om ansatte i hjemmesykepleien som har fått advarsler for å ha lest om brukere de opprinnelig har, men som fortiden var inne på en institusjon for avlastning og dermed ikke deres bruker.

Gjest Veldig nysgjerrig
Skrevet

Du bryter jo taushetsplikten ved å lese i journaler du ikke trenger å lese i for å gjøre jobben din!

Ja, det har du forsåvidt rett i...Det er faktisk et brudd i taushetserklæringen det jeg gjør.

Har ikke sagt at det er moralsk riktig av meg å lese journalen til bekjente. Men når det er sagt, så står det heller ingen steder at jeg ikke skal gå til, eller ikke være med å behandle de jeg vet hvem er. Dette er noe jeg ber om å få slippe helt på egen hånd.

Men nå vet de jo ikke at jeg er så umoralsk at jeg leser journalen deres. Og "det de ikke vet, har de heller ikke vondt av";-)

Poenget mitt er ihvertfall at jeg neppe er er alene om å være så (i overkant) nysgjerrig som jeg er..Så derfor ville jeg nok helst unngått å selv være pasient på et sted der jeg visste bekjente jobber..."

Gjest Veldig nysgjerrig
Skrevet

Det er LETT å finne ut hvem som er inne på hvilke journaler. Det er jo en grunn til at man har egne bruker id også. Man kan identifisere hvem som skriver notat, og også da hvilke journaler man henter fram. Jeg har i allefall hørt om ansatte i hjemmesykepleien som har fått advarsler for å ha lest om brukere de opprinnelig har, men som fortiden var inne på en institusjon for avlastning og dermed ikke deres bruker.

Det visste jeg faktisk ikke at ikke var lov. Jeg leser ofte hva som blir journalført om pasientene, våre, når de feks er på korttidsavlasting på sykehjem. Dette for å følge med hvordan det går med dem og være forberedt på behandlingen de vil trenge når de er tilbake som vår pasient.

Synes uansett det er litt rart dersom det brukes ressurser på å føre slike kontroller, når det er såpass mye som ellers ikke fungerer og som er viktigere å tå tak i i helsevesenet..

Skrevet

På legkontoret hos min fastlege jobber det to helseskeretærer som har barn på samme skole som min sønn, de har begge vært i FAU påm skolen, og er akitive i fotballgruppa i bydelen. Jeg kjenenr dem relativt godt men synes ikke det er noe problem at de vet hva som feiler meg. Det er jo jobben deres og de har taushetplikt.

Gjest Bimbo fra Gol
Skrevet

Jeg ville vurdert å bytte fastlege dersom det var meg. Ikke for at jeg har så mye å skjule, men jeg ville følt det ubehagelig om en jeg kjenner skulle ha tilgang til mine papirer.

Helsepersonell har jo taushetsplikt og har ikke lov til å lese journaler de ikke har noe med. Men etter at alt ble elektronisk er journalene mye lettere tilgjengelig enn før. Fristelsen kan ta overhånd for noen. Kjenner dessverre til eksempler på dette :/

Tror det kommer til å bli mer og mer vanlig at man kan be om få se loggen over hvem som har sett i journalen din. Dette blir spesielt aktuelt der du har bekjentskaper som jobber i helsevesenet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...