Gå til innhold

Liming av pepperkakehus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har tenkt å lage pepperkakehus for første gang.

Jeg har kjøpt slik ferdig hus,det skal bare limet og pyntes.

Men hva skal jeg bruke som lim?

Jeg har hørt at melis glasur ikke er så bra.

Tips?

På forhånd takk for svar.

Skrevet

Du smelter sukker i en tørr panne. Men NB!! det er sviiiiinvarmt og bør ikke gjøres av andre enn voksne. Men det funker som bare det :)

Skrevet

Jeg bruker melis og eggehvite, ikke tal om om jeg tør å sette igang med smeltet sukker. Tenk om jeg får det i fanget. Og det pleier å holde bare det er tjukt nok

Skrevet

Det står også på pakka, det som "også en mor" sier.

:-)

Skrevet

Smelt sukker, men begrens bruken av redskaper, stivnet smeltet sukker må kokes bort med vann. Dypp pepperkakedelene i det smeltede sukkeret og fest med en gang. Lurt å legge en liten plan for hvordan du skal feste det på forhånd, og å ha alt klart, for det stivner FORT!:-) Og for all del, vær veldig forsiktig, for det er glovarmt.

Skrevet

Jeg limer alltid med melisglausur. Pisker eggehvite, melis og litt eddik til en tykk og stiv marengs. Veldig tykk. Og så sprøyter jeg langs kantene og setter veggene sammen først og lar det tørke over natta. Morraen etter legger jeg ene taksida ned, og legger huset oppå. På ettermiddagen tar jeg andre sida av taket.

Det er den eneste måten jeg får ungene til å smake på huset. Det derre skumle, ekle smelta-sukkeret er ikke noe for meg. Men marengsen...mmm...

Av restglasur pleier jeg å sprøyte små blomster på et bakepapir. Det tørker helt over natta, og er veldig fint til kakepynt senere. Et år sprøytet jeg trådstjerner som fikk henge på juletreet. Det var fint å se på, og populært å høste.

Skrevet

Jeg limer alltid med melisglausur. Pisker eggehvite, melis og litt eddik til en tykk og stiv marengs. Veldig tykk. Og så sprøyter jeg langs kantene og setter veggene sammen først og lar det tørke over natta. Morraen etter legger jeg ene taksida ned, og legger huset oppå. På ettermiddagen tar jeg andre sida av taket.

Det er den eneste måten jeg får ungene til å smake på huset. Det derre skumle, ekle smelta-sukkeret er ikke noe for meg. Men marengsen...mmm...

Av restglasur pleier jeg å sprøyte små blomster på et bakepapir. Det tørker helt over natta, og er veldig fint til kakepynt senere. Et år sprøytet jeg trådstjerner som fikk henge på juletreet. Det var fint å se på, og populært å høste.

Hm.. Stivpisker du eggehviten først og så har oppi melis og bittelitt eddik? Hvorfor eddik forresten? Jeg har brukt bare vanlig melisglasur jeg, av melis og vann.

Skrevet

Hm.. Stivpisker du eggehviten først og så har oppi melis og bittelitt eddik? Hvorfor eddik forresten? Jeg har brukt bare vanlig melisglasur jeg, av melis og vann.

Det blir helt stivt og hardt av det, som hard marengs. Det var en kakehus-revolusjon å oppdage det og slippe karamellen. Ok, det tar litt tid, men det går helt greit.

Vet faktisk ikke hvorfor det skal være eddik. Kanskje det bidrar til herdinga?

Skrevet

Det blir helt stivt og hardt av det, som hard marengs. Det var en kakehus-revolusjon å oppdage det og slippe karamellen. Ok, det tar litt tid, men det går helt greit.

Har du en omtrentlig mengdeangivelse? Jeg har ikke anelse så da hjelper det lite med "passe med melis" og "en dæsj eddik". :o)

Skrevet

''Vet faktisk ikke hvorfor det skal være eddik. Kanskje det bidrar til herdinga?''

Når jeg lager Pavlova skal det alltid være littegranne eddikk i marengsen. Da for at den skal bli seig og god inni, så det er nok med på å holde marengsen sammen slik at den ikke bare smuldrer opp.

Skrevet

Jeg bruker faktisk limpistol! Det funker bra det, enkelt og greit. Men om det skal spises senere så er det vel ikke så bra, men her er det bare til pynt:)

Gjest sukker!!!
Skrevet

Smelt sukker i panna og dypp sidene i pepperkakehuset i det etter hvert som du setter sammen huset. Gjort på noen minutter, og det sitter skikkelig. Det er ikke vanskelig slik som noen påstår, og det er ikke så lett å brenne seg som noen påstår heller. Man er da forsiktig. Om man vil være skikkelig forsiktig så er det bare å ta på seg hansker mens man holder på.

Å lime med melis osv, er noe herk og ikke sitter det skikkelig heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...