Gå til innhold

Prosentregning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på en ting...

Hvis en vare koster f.eks 375 kr, og du får 25% rabatt, så skal man ta 375/1.25

Hvorfor kan man ikke bare ta 375*0,25 og trekke fra? Synes det er vanskelig å forstå hvilken metode man skal bruke, til hvilken tid. For de gir jo forskjellige svar.

Skrevet

Det stemmer slett ikke at man skal dele på 1,25 for å få 75% av noe (som er det samme som å få 24% rabatt).

Du skal dele på 1,25 hvis du får 20% rabatt, altså hvis du skal finne 80% av utgangsprisen.

Du kan gjerne starte med å regne ut rabatten, slik du foreslår, og så trekke fra. Men du kan like gjerne finne ut hvor mye som "blir igjen", altså 100% - 25% = 75% = 0,75 (av utgangsprisen).

Skrevet

Det stemmer slett ikke at man skal dele på 1,25 for å få 75% av noe (som er det samme som å få 24% rabatt).

Du skal dele på 1,25 hvis du får 20% rabatt, altså hvis du skal finne 80% av utgangsprisen.

Du kan gjerne starte med å regne ut rabatten, slik du foreslår, og så trekke fra. Men du kan like gjerne finne ut hvor mye som "blir igjen", altså 100% - 25% = 75% = 0,75 (av utgangsprisen).

tror ikke de som har skrevet økonomiboka lyger..lol

det står her...'hva er prisen om du får 25% rabatt på 375 kroner'

da skal man ta 375/1,25 = 300

altså..ikke jeg som kom frem til den regnemåten, men det står opplyst i boka

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Hvis en vare koster f.eks 375 kr, og du får 25% rabatt, så skal man ta 375/1.25''

Jeg har lært at for å finne pris med rabatt skal man regne 375x0,75, altså blir prisen 281, 25. Mulig jeg er helt på bærtur, hehe.

Skrevet

Jo, hvis de skriver det, så lyver de.

75 er 25% av 300, ikke av 375.

Skrevet

Sikkert trykkfeil i boka!

Skrevet

Du har hørt om trykkfeil?

Hvis man får 25% rabatt og må betale kr. 300, altså 300 er restbeløpet på 75% = 3/4 av normalen, har utgangsprisen vært kr. 400. Man trenger ikke være økonom for å forstå det.

Skrevet

Sikkert trykkfeil i boka!

nei;)

denne regnemåten er vanlig i flere regnestykker, tviler på at boka har strategiske feil på prosentregningen.

Skrevet

Det er omvendt, hadde jeg nær sagt...

Altså,- 375 er prisen etter at 25% er lagt på - så hvis svaret er at man skal dele 375 på 1,25, så må spørsmålet være:

En vare har steget med 25% og koster nå 375. Hva kostet den i utgangspunktet?

Skrevet

Du har hørt om trykkfeil?

Hvis man får 25% rabatt og må betale kr. 300, altså 300 er restbeløpet på 75% = 3/4 av normalen, har utgangsprisen vært kr. 400. Man trenger ikke være økonom for å forstå det.

Hjelper ikke det, når jeg får forskjellige svar ved å bruke den 'vanlige' %regnemetoden på andre regneoppgaver i boken som har med %regning og gjøre, som viser til at man skal bruke "1, et eller anna".

Tror ikke en bok er full av feil ved kun de oppgavene som har å gjøre med %regning å gjøre.

Skrevet

nei;)

denne regnemåten er vanlig i flere regnestykker, tviler på at boka har strategiske feil på prosentregningen.

Se svaret mitt litt lenger oppe...

Skrevet

nei;)

Hva mener du nå? Det trenger vel ikke være noen metodefeil selv om det er en trykkfeil i tallet akkurat her?

Å dele på 1,25 er det samme som å gange med 4 og dele på 5. Da finner man 4/5 av noe = 80%. Dette stemmer med 20% rabatt.

Å dele på 1,3333333333 er det samme som å gange med 3 og dele på 4. Da finner man 3/4 av noe = 75%. Dette stemmer med 25% rabatt.

Hvis du vil lære det ordentlig, sett det opp som likning. Bruk x for den ukjente og hundredeler for prosent. Da trenger du ikke å huske noe som helst, hvis du har forstått det.

Skrevet

Det er omvendt, hadde jeg nær sagt...

Altså,- 375 er prisen etter at 25% er lagt på - så hvis svaret er at man skal dele 375 på 1,25, så må spørsmålet være:

En vare har steget med 25% og koster nå 375. Hva kostet den i utgangspunktet?

Oppgaven lyder som følger:

'Dersom mva er 25% og utsalgsprisen inkl. er 375, hva blir utsalgsprisen uten mva?'

Skrevet

Hva mener du nå? Det trenger vel ikke være noen metodefeil selv om det er en trykkfeil i tallet akkurat her?

Å dele på 1,25 er det samme som å gange med 4 og dele på 5. Da finner man 4/5 av noe = 80%. Dette stemmer med 20% rabatt.

Å dele på 1,3333333333 er det samme som å gange med 3 og dele på 4. Da finner man 3/4 av noe = 75%. Dette stemmer med 25% rabatt.

Hvis du vil lære det ordentlig, sett det opp som likning. Bruk x for den ukjente og hundredeler for prosent. Da trenger du ikke å huske noe som helst, hvis du har forstått det.

''Hvis du vil lære det ordentlig, sett det opp som likning. Bruk x for den ukjente og hundredeler for prosent. Da trenger du ikke å huske noe som helst, hvis du har forstått det.''

Den skriver jeg under på,- men som jeg skriver lenger oppe,- jeg tror oppgaven var omvendt,- å finne ut prisen før den ble satt opp, ikke etter at den ble satt ned...

Skrevet

'Dersom mva er 25% og utsalgsprisen inkl. er 375, hva blir utsalgsprisen uten mva?'

Nemlig. Da er det jo som jeg sier. 375 er 25% mer enn uten mva, og det er uten mva du skal finne fram til...

Skrevet

Nemlig. Da er det jo som jeg sier. 375 er 25% mer enn uten mva, og det er uten mva du skal finne fram til...

Ja...og da er det rett med 375/1,25?

Har merket meg flere forskjeller på regnestykkene i boka...at man ikke kan bruke den 'enkle' %regningen..med at man er nødt til å bruke '1, et eller annet'

Skrevet

det er akkurat som Katt-ja skriver.

Når utsalgsprisen inkl en mva på 25% er kr 375, vil det si det samme som at 375 = 125% av prisen uten mva.

Elementær prosentregning som selv dem som ikke er økonomistudenter burde fått med seg;-)

Skrevet

Slik du formulerer spørsmålet i startinnlegget er noe helt annet enn det spørsmålet du formulerer lenger ned!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...