Gå til innhold

Ilke

Gjest johannesenxd

Anbefalte innlegg

Gjest johannesenxd
Skrevet

Har en ilke på den ene foten min. Har hatt den i flere år, og vondt en sjelden gang tidligere.

Men den siste måneden har den blitt mye større og veldig vond. Uansett hva slags sko jeg har på føttene så presser det på den og gjør vondt. Til og med i slappe joggesko.

Noe jeg kan gjøre med denne på egenhånd? For å lindre smertene eller minske kulen? Vet man kan opereres, men regner med at man sikkert må ha mye større plager enn jeg har foreløpig.

Skrevet

Jeg vet ikke hva ilke er, men fastlegen må da kunne si hva du skal gjøre? Du skal ikke gå og ha vondt for noe som kan fikses vel?

Skrevet

Er det det samme som en vorte? Enten kan du få en mann til å suge hardt på den, ellers kan du få fastlegen til å fryse den og skjære den vekk.

Skrevet

Du har sikkert en Hallux valgus, smertefullt og plagsomt.

Min erfaring er at den ikke blir bedre, men man kan som du sier minske plagene med aaalt for store sko.

Få tatt et røntgen og regn med operasjon hvis du vil bli bra.

Står selv på venteliste siden mai!!

Blir ikke noen finsko i jula på oss nei :(

Gjest johannesenxd
Skrevet

Er det det samme som en vorte? Enten kan du få en mann til å suge hardt på den, ellers kan du få fastlegen til å fryse den og skjære den vekk.

Nei, det er ikke akkurat som en vorte. Tror det blir vanskelig å suge den bort gitt.

Men vond er den.

Gjest johannesenxd
Skrevet

Du har sikkert en Hallux valgus, smertefullt og plagsomt.

Min erfaring er at den ikke blir bedre, men man kan som du sier minske plagene med aaalt for store sko.

Få tatt et røntgen og regn med operasjon hvis du vil bli bra.

Står selv på venteliste siden mai!!

Blir ikke noen finsko i jula på oss nei :(

Hva er hallus valgus (eller hva du kalte den) for noe? Har jeg aldri hørt om. Var en venninne av meg som kalte den ilke.

Nei, blir nok ikke pensko på meg i jula gitt. Vondt nok uten sko akkurat nå.

Skisko er heller ikke godt nå. Jeg som hadde planer om mange skiturer. :( Egentlig er alle sko vonde nå -

Takk for svar.

Gjest johannsenxd
Skrevet

Jeg vet ikke hva ilke er, men fastlegen må da kunne si hva du skal gjøre? Du skal ikke gå og ha vondt for noe som kan fikses vel?

Ja, godt mulig jeg må ta meg en tur til legen med dette. Håper jo at det skal gi seg av seg selv da, men ser ikke slik ut dessverre.

Takk for svar.

Skrevet

Hva er hallus valgus (eller hva du kalte den) for noe? Har jeg aldri hørt om. Var en venninne av meg som kalte den ilke.

Nei, blir nok ikke pensko på meg i jula gitt. Vondt nok uten sko akkurat nå.

Skisko er heller ikke godt nå. Jeg som hadde planer om mange skiturer. :( Egentlig er alle sko vonde nå -

Takk for svar.

Utfra beskrivelsen din høres det ut som hallux valgus.

Mange kaler det for ilke.

Har ikke noen link desverre.

Bare google du så finner du masse info og bilder og greier ;)

Skrevet

PS. Vet at man også kan få betennelse i dette leddet, så en tur til legen er absolutt å anbefale.

Hørte om en som fikk kortisonsprøyte, med god virkn, smertefri iallefall.

Gjest johannesenxd
Skrevet

Ja, fant treff på google.

Fant lettere noe med å søke på det enn ilke, men er riktig at det er det samme. Og ja - virker i grunn som det er det jeg har.

Hvor lenge må du regne å stå i kø før du får operert? Har du vært plaget med dette lenge?

Håper du blir fin etter operasjon da - og at det ikke tar for lang tid før du får gjort dette.

Takk for svar

Gjest johannesenxd
Skrevet

PS. Vet at man også kan få betennelse i dette leddet, så en tur til legen er absolutt å anbefale.

Hørte om en som fikk kortisonsprøyte, med god virkn, smertefri iallefall.

Ja, ser vel nesten ut som jeg får ta en tur til legen for å sjekke om det er en ilke eller ikke.

Takk for svar igjen.

Skrevet

Ja, ser vel nesten ut som jeg får ta en tur til legen for å sjekke om det er en ilke eller ikke.

Takk for svar igjen.

Bare hyggelig det :)

Jeg har hatt denne i mange år, men først nå i vår bestemte jeg meg for at nok er nok.

Har str 41 i sko fra før og nå 43 i joggesko, lei av å gå i herreavd.

Må visst vente leenge i oslo.

Fastlegen har purret på, men jeg har ikke hørt noe enda.

Ulempen er jo den lange sykemeldingstiden i etterkant, litt avhengi av yrke såklart, men iallefall 6 -8 uker :(

Gjest johannesenxd
Skrevet

Bare hyggelig det :)

Jeg har hatt denne i mange år, men først nå i vår bestemte jeg meg for at nok er nok.

Har str 41 i sko fra før og nå 43 i joggesko, lei av å gå i herreavd.

Må visst vente leenge i oslo.

Fastlegen har purret på, men jeg har ikke hørt noe enda.

Ulempen er jo den lange sykemeldingstiden i etterkant, litt avhengi av yrke såklart, men iallefall 6 -8 uker :(

Ja, så man måtte påberegne lang sykemelding. Men er sikkert verdt det tross alt. Gjør jo mye med hverdagen når man må gå og ha vondt hver dag da. Påvirker mye det å ha vondt.

Jeg bruker også 41 i sko. Og det strammer veldig over denne kulen nå. Må ta av meg og gå med stilige crocks på jobb :(

Håper du kommer inn snart da - og får blitt ferdig med det. Bor i akershus jeg - (lørenskog), så er sikkert ikke noe mindre kø for å få tatt operasjon her heller, om man må det.

Men får kanskje bestille meg time hos fastlegen nå først. Blir sikkert nytt år før jeg får time der også, selv om jeg stort sett får time fort hos han. Men er tross alt jul og juleferie snart, så da går jo tida.

Igjen, takk for svar, og håper du hører noe ang operasjon snart.

Skrevet

Nei, du kan ikke gjøre noe på egenhånd. Den vil heller ikke forsvinne av seg selv.

Du må fortest mulig til legen, for dette må opereres. Det er laaaange ventelister for slike operasjoner som ikke er livsnødvendig, men benytt deg av fritt sykehusvalg om du ønsker å få det gjort tidligere.

Det er ganske lang tid etter operasjonen du må gå på krykker, men når alt har grodd og slik, så blir du som en nytt menneske. :-)

Og forresten: Ilke er noe veldig annerledes. Det fjernes hos fotpleieren, og er hard hud som "vokser innover" på beina. Det blir som en pigg/rosetorne innover, og er smertefullt. Men ikke på langt nær slik som du har det.

Gjest johannesenxd
Skrevet

Nei, du kan ikke gjøre noe på egenhånd. Den vil heller ikke forsvinne av seg selv.

Du må fortest mulig til legen, for dette må opereres. Det er laaaange ventelister for slike operasjoner som ikke er livsnødvendig, men benytt deg av fritt sykehusvalg om du ønsker å få det gjort tidligere.

Det er ganske lang tid etter operasjonen du må gå på krykker, men når alt har grodd og slik, så blir du som en nytt menneske. :-)

Og forresten: Ilke er noe veldig annerledes. Det fjernes hos fotpleieren, og er hard hud som "vokser innover" på beina. Det blir som en pigg/rosetorne innover, og er smertefullt. Men ikke på langt nær slik som du har det.

Hm. jaja, får vel kontakte legen da.

Passer så utrolig dårlig å bli sykmeldt, jeg som det siste halvåret har blitt så flink og komme igang med trening. Jeg som ikke har trent de siste ti årene. Men som du sier, er sikkert lang ventetid på slik operasjon.

Men da får jeg ta kontakt med fastlegen min da.

Takk for svar

Skrevet

Hm. jaja, får vel kontakte legen da.

Passer så utrolig dårlig å bli sykmeldt, jeg som det siste halvåret har blitt så flink og komme igang med trening. Jeg som ikke har trent de siste ti årene. Men som du sier, er sikkert lang ventetid på slik operasjon.

Men da får jeg ta kontakt med fastlegen min da.

Takk for svar

Det er _masse_ alternative treningsmetoder - som også kan gjøres med beina i gips. Ask me...!

:-)

Kom deg inn i køen så fort som mulig, det er smart.

... og sykemelding passer vel i grunnen aldri... Sukk.

Gjest johannesenxd
Skrevet

Det er _masse_ alternative treningsmetoder - som også kan gjøres med beina i gips. Ask me...!

Kom deg inn i køen så fort som mulig, det er smart.

... og sykemelding passer vel i grunnen aldri... Sukk.

Nei, sykmelding passer vel i grunn aldri.

Og det finnes helt sikkert alternative treningsmetoder selv med foten i gips. Det er vel bare å finne ut alternativer når den tid kommer.

Men nå har jeg iallefall bestilt time hos fastlegen min. Skal ditt helt på starten av nyåret. Så får vi se hva han sier.

Takk for svar.

Skrevet

Nei, sykmelding passer vel i grunn aldri.

Og det finnes helt sikkert alternative treningsmetoder selv med foten i gips. Det er vel bare å finne ut alternativer når den tid kommer.

Men nå har jeg iallefall bestilt time hos fastlegen min. Skal ditt helt på starten av nyåret. Så får vi se hva han sier.

Takk for svar.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...