songbirdy Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 For en tid tilbake fikk jeg tilsendt en sykmelding, etter avtale med legen. I konvolutten lå det også en resept til en ANNEN pasient, med noe likt navn som mitt. Resepten var på tabletter jeg enkelt kunne omsatt på gata. Dette i seg selv var ille nok! Tenkte jeg skulle stikke innom neste dag og levere den, men ble forsinket på jobb, så jeg så at jeg kom til å _akkurat_ IKKE rekke kontoret før de stengte. Ringte og ringte, hele veien fra jobb, kom ikke gjennom. 3 min før stengetid skrudde de på telefonsvareren og det var det! Jeg var ikke langt unna og kjørte på og dro rett opp i skranken for å levere den. Der var glassdørene lukket og lyset var slukket, men personalet var der inne. Jeg banket på glasset og fikk en sur kommentar om at "vi har nå EGENTLIG stengt da men, hva er det for noe!?!" Så fikk jeg slengt den feilsendte resepten på disken og sagt at denne ikke tilhørte meg, og jeg tenkte kanskje det var viktig å levere den tilbake?? At jeg hadde ringt hele veien fra jobb og ikke kom igjennom.... De ble litt spake, og takknemlig for at jeg kom med den. Men likevel ble jeg ganske irritert over den litt nedlatende holdningen deres og arrogansen når de skrudde av telefonen 3 minutter før stengetid.... Kom meg derfra i full fart... Etter å ha tenkt litt, så ser jeg jo at dette kunne ha vært min resept eller sykmelding som ble feilsendt!! Jeg har ikke merket meg hverken navnet til pasienten eller legemiddelet (har dårlig husk og er ekstremt lite nysgjerrig)... Men om ANDRE hadde fått min resept eller sykmelding, hadde jeg ikke vært glad for å vite at DE visste sensitiv informasjon om meg!! Har ikke hørt noe fra legen eller kontoret, så regner med at det ikke skjer noe mer med saken. Vet ikke om legen engang vet at han sendte den feil. Burde slikt fått noe etterspill eller går dette som et "hendelig uhell"? 0 Siter
Linnea78 Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Husker du navnet til legen da? Og er det egentlig legen som sendte den, eller skriver ei kontordame på konvolutten? Det kunne sikkert vært greit å ta kontakt med dem. Slik skal jo ikke skje. 0 Siter
Gjest Meegan Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Det er ekstremt stort fokus på dette idag. Hadde du gått til avisen, hadde det garantert kommet på forsiden. Samtidig tenker jeg jo at hendig uhell kan skje, og de fleste sykemeldingr og reseptert forteller nok ikke så mye. Men det viser kanskje at det er viktig og riktig at slike større og alvorlige saker får konsekvenser som avvskriverier etc. 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Slikt skjer ofte - tro meg! Skumle greier.... 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Hvor feilen har skjedd er jo ikke sikkert, men som oftest er det helsesekretæren/legesekretæren (ikke kall de kontordame, dette er faktisk en helsefaglig utdanning). Legen signerer resepten. Litt ulik praksis på legekontorer, men når en pasient ringer og bestiller en resept, da legger legesekretæren resepten inn på data og printer ut, så går hun til legen og får han til å signere. Sykemeldingen fyller stort sett legen ut. Sekretæren er som oftest den som putter i konvolutt, adresserer og sender i posten, så legen har ikke annet enn underskriftsansvar... Så sekretæren bør holde tunga rett i munnen og sjekke at hun ikke sender feil, for det er utrolig kjedelig og kan ha leie konsekvenser... Tenk om f.eks. en pasient som absolutt ikke skulle hatt den og den medisinen, la oss si han går på Marevan, så får han resept på blodfortynnende som han ikke skulle hatt, blodfortynnende i tillegg til marevanen... de på apoteket glemmer å dobbeltsjekke at dette er rett pasient og pasienten har ikke tatt seg bryet meg å lese navnet på resepten, kanskje en gammel mann med dårlig syn, så får han ut medisinen. Han tenker ikke mer på det. De på apoteket sier ahn skal ta de da og da, ok. Så tar pasienten denne medisinen og marevanen... et par dager senere - sykehusinnleggelse. Worst case scenario. Så her er det flere ledd som har ansvar. Legen må dobbeltsjekke resepten han signerer at den er adressert til rett pasient. Sekretæren må sjekke at hun har rett navn og adresse på konvolutten som hun sender. Pasienten må sjekke at det er rett resept han har fått. De på apoteket må sjekke at pasienten har fått rett resept og på rett navn. 0 Siter
Gjest Bollekinn Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Alle kan gjøre feil, også du. ingen stor sak. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Jeg fikk også en gang et brev fra legekontoret som slettes ikke var til meg. Navnet lignet ikke og vi bodde ikke i samme bydel engang såvidt jeg husker. Legesekretæren i luka ble temmelig flat da jeg kom innom og leverte brevet tilbake. 0 Siter
Faure Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Du har iallefall lært at det er ingen vits i å stresse for å rette opp en tabbe de gjorde, men den som skulle ha resepten ble nok iallefall glad. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Sånt burde ikke skje, men synes ikke det er en så stor sak som du gjør det til. Hadde jeg fått en feilsendt resept, tror jeg at jeg ville sendt den til legekontoret, jeg hadde ikke tatt meg bryet med å dra dit for å levere den. Du hadde nok ikke kunnet omsette medisinen på gata, for slike medisiner må en vise leg. for å utlevert. 0 Siter
cathlin Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Det er et uhell. Jeg gjennomgikk en gang en ganske omfattende testing (blodprøver og div), fikk innkalling i posten fra et laboratorium der jeg hadde vært pga noe med hormonene (trodde det var oppfølging), og da jeg hadde tatt testene og ble innkalt til legetime, fikk jeg spørsmål om hvordan det hadde gått etter operasjonen eller noe av et eller annet i halsen... ups, feil pasient. 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Hvor feilen har skjedd er jo ikke sikkert, men som oftest er det helsesekretæren/legesekretæren (ikke kall de kontordame, dette er faktisk en helsefaglig utdanning). Legen signerer resepten. Litt ulik praksis på legekontorer, men når en pasient ringer og bestiller en resept, da legger legesekretæren resepten inn på data og printer ut, så går hun til legen og får han til å signere. Sykemeldingen fyller stort sett legen ut. Sekretæren er som oftest den som putter i konvolutt, adresserer og sender i posten, så legen har ikke annet enn underskriftsansvar... Så sekretæren bør holde tunga rett i munnen og sjekke at hun ikke sender feil, for det er utrolig kjedelig og kan ha leie konsekvenser... Tenk om f.eks. en pasient som absolutt ikke skulle hatt den og den medisinen, la oss si han går på Marevan, så får han resept på blodfortynnende som han ikke skulle hatt, blodfortynnende i tillegg til marevanen... de på apoteket glemmer å dobbeltsjekke at dette er rett pasient og pasienten har ikke tatt seg bryet meg å lese navnet på resepten, kanskje en gammel mann med dårlig syn, så får han ut medisinen. Han tenker ikke mer på det. De på apoteket sier ahn skal ta de da og da, ok. Så tar pasienten denne medisinen og marevanen... et par dager senere - sykehusinnleggelse. Worst case scenario. Så her er det flere ledd som har ansvar. Legen må dobbeltsjekke resepten han signerer at den er adressert til rett pasient. Sekretæren må sjekke at hun har rett navn og adresse på konvolutten som hun sender. Pasienten må sjekke at det er rett resept han har fått. De på apoteket må sjekke at pasienten har fått rett resept og på rett navn. ''(ikke kall de kontordame, dette er faktisk en helsefaglig utdanning)'' Trådstarter gjorde vel ikke det?? Eller er det ment som en generell oppfordring? Når du først kommenterer dette, så kunne jeg ikke dy meg for å kommentere _dette_ :-): ''så går hun til legen og får han til å signere'' Det er kanskje ikke så vanlig med mannlige legesektretærer, men kvinnelige leger har blitt veldig vanlig:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.