Gå til innhold

Å slå rot i en ny by

Anbefalte innlegg

Gjest innflytteren
Skrevet

Vel, jeg har bodd i denne byen (Oslo) i over 10 år, så det er ikk noen ny by for meg. Men tingen er at jeg ikke ser ut til å ha slått skikkelig rot her. Jeg kommer fra en mindre by et par timers kjøring unna, og hadde aldri noe ønske om å bli Oslo-jente.

Men så ble det slik at jeg traff mannen min som er herfra, og her har vi etablert oss med hus, bil og barn. Jeg har venner her, men disse er også fra mitt hjemsted, så jeg er ikke blitt kjent med nye folk her i byen. Kun midlertidig gjennom skole, jobb osv, men så mister man kontakten etterhvert.

Mannen min har hele sin familie og alle sine barndomsvenner her, så han kunne aldri tenkt seg å flytte, og det forstår jeg jo. Men for hver gang jeg er hjemme i min gamle by, kjenner jeg på roen jeg føler med det samme jeg kommer dit. Jeg sliter med stress og utbrenthet, og å komme hjem noen dager er rett og slett terapi. Og jeg har begynt å tro at Oslo ikke er bra for meg. Jeg har ikke slått røtter her, og jeg trives egentlig ikke, det eraltfor mange mennesker overalt, jeg trenger mer ro og harmoni, jeg føler jeg visner her.

Mulig jeg romantiserer, men jeg innbilder eg jo at ting ville væt roligere og enklere på et mindre sted, så jeg fabulerer om å overtale mannen min til å prøve å flytte...... Men manvet hva man har og ikke hva man får, så hvor mye skal man tørre å satse. Ungene er fremdeles i bhg, så det er ikke snakk om skolebytte ennå.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Faure

6

• AneM1365380603

4

• Mrs. Wallace

3

• adelie

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er blitt alt for mange folk i Oslo. Skjønner godt du reagerer slik du gjør.

Skrevet

Skjønner deg meget godt. Jeg kunne aldri ha bodd i en by, føler meg kvalt.

Nei, man må ha grønne trær og fjell og daler rundt seg. Var det ikke slik det opprinnelig var? Jeg tror rett og slett at vi genetisk er bygget for naturen.Ikke asfalt, masse biler, eksos, støy, bråk, masse hus.

Skrevet

Jeg bodde selv i Oslo fra jeg var 16 til jeg var 28 år gammel og trivdes godt i byen før vi ble etablerte og fikk barn. Mannen min er derfra og vi ble sammen når jeg var 17-18 år gammel. Når vi fikk barn ble livssituasjonen en annen og jeg følte mer og mer på at jeg lengta "hjem" til sunnmøre. Mannen min var minst like ivrig som meg på å flytte. Jeg føler nesten det var jeg som holdt litt igjen fordi jeg var redd han, som bygutt, ikke ville trives på "landet". Så feil jeg tok! :)

Nå har vi bodd i hjembygda mi i snart 11 år og stortrives :) Det er alltid kjekt å dra på besøk til Oslo, men vi begge priser oss lykkelig over at vi bor fast et annet sted ;)

Jeg har behov for å bo nært en by, men samtidig setter jeg stor pris på følelsen av å bo landlig til. Vi bor på landet, men bruker bare 15 minutter til en av Norges fem største byer ;-)

Mannen min synes folk her oppe er mer åpne og lettere å bli kjent med. Dessuten er de generelt blidere og hyggeligere enn Oslo-folk (det er ikke mine ord!!) ;-P

Tror du ikke mannen din kunne tenke seg å flytte da? Hvis han er fast bestemt på å bli værende i Oslo, så tenker jeg at du kanskje bare må bestemme deg for å være postivt innstilt til dette. Jo mer du drømmer om hjemstedet ditt, jo "bedre" blir det der (i ditt hode?). Dere bør nok ta en skikkelig prat om dette.

Gjest skjønner dere begge
Skrevet

Om han overhodet ikke vil flytte fra Oslo, så bør dere kunne kommer fram til et kompromiss.

Det er jo flere koslige steder å bo like utenfor Oslo.

Gjest frk.sunnmøre
Skrevet

Jeg bodde selv i Oslo fra jeg var 16 til jeg var 28 år gammel og trivdes godt i byen før vi ble etablerte og fikk barn. Mannen min er derfra og vi ble sammen når jeg var 17-18 år gammel. Når vi fikk barn ble livssituasjonen en annen og jeg følte mer og mer på at jeg lengta "hjem" til sunnmøre. Mannen min var minst like ivrig som meg på å flytte. Jeg føler nesten det var jeg som holdt litt igjen fordi jeg var redd han, som bygutt, ikke ville trives på "landet". Så feil jeg tok! :)

Nå har vi bodd i hjembygda mi i snart 11 år og stortrives :) Det er alltid kjekt å dra på besøk til Oslo, men vi begge priser oss lykkelig over at vi bor fast et annet sted ;)

Jeg har behov for å bo nært en by, men samtidig setter jeg stor pris på følelsen av å bo landlig til. Vi bor på landet, men bruker bare 15 minutter til en av Norges fem største byer ;-)

Mannen min synes folk her oppe er mer åpne og lettere å bli kjent med. Dessuten er de generelt blidere og hyggeligere enn Oslo-folk (det er ikke mine ord!!) ;-P

Tror du ikke mannen din kunne tenke seg å flytte da? Hvis han er fast bestemt på å bli værende i Oslo, så tenker jeg at du kanskje bare må bestemme deg for å være postivt innstilt til dette. Jo mer du drømmer om hjemstedet ditt, jo "bedre" blir det der (i ditt hode?). Dere bør nok ta en skikkelig prat om dette.

''Vi bor på landet, men bruker bare 15 minutter til en av Norges fem største byer ;-)''

Visst er Ålebyen en fin by, men en av de fem største da du...hehe.

Skrevet

''Vi bor på landet, men bruker bare 15 minutter til en av Norges fem største byer ;-)''

Det har nå jeg også hørt. Hva tror du da??

Skrevet

Tja - kommer vel veeeldig an på hvor i Oslo man bor da. Selv er jeg vokst opp i en middels stor by i Østfold - midt i en park der elger og rådyr stadig var på besøk - ekornene hoppet rundt på plenen, og det var 5-10 min gangavstand til alt. Jeg følte etterhvert (da jeg var rundt 15 -16) at jeg ble kvalt fordi byen var for liten - selvom det var et glimrende sted å vokse opp. Har nå bodd i Oslo siden jeg var ferdig med vgs. Bor langt fra Oslogryta med stor hage, 5 min til marka, 2 min til bhg og 5 min til skolen. Nærmeste butikk er nede på hjørnet og jeg har buss, trikk, og t-bane i umiddelbar nærhet. Jammen er det ikke et rådyr på besøk her også i ny og ne. Kunne gjerne hatt litt kjappere vei til jobben, men ellers er det supert. Kunne aldri bodd i blokk/bygård med asfaltjungelen rett utenford, men slik vi har det nå har hele familien det fint.

Skrevet

Skjønner deg meget godt. Jeg kunne aldri ha bodd i en by, føler meg kvalt.

Nei, man må ha grønne trær og fjell og daler rundt seg. Var det ikke slik det opprinnelig var? Jeg tror rett og slett at vi genetisk er bygget for naturen.Ikke asfalt, masse biler, eksos, støy, bråk, masse hus.

''Nei, man må ha grønne trær og fjell og daler rundt seg.''

Hva kan det være at København er den beste byen i verden da? For min del å foretrekker jeg åpne landskap.

København kåret til verdens beste by:

http://www.siste.no/utenriks/article3595672.ece

Skrevet

Det er blitt alt for mange folk i Oslo. Skjønner godt du reagerer slik du gjør.

Oslo er en søppelby ja.

Skrevet

Ålesund er Norges femte største by (hvis jeg ikke husker helt feil?): Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Ålesund.

Gjest er vel det?
Skrevet

Ålesund er Norges femte største by (hvis jeg ikke husker helt feil?): Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Ålesund.

Er ikke Drammen større enn Ålesund?

Skrevet

Er ikke Drammen større enn Ålesund?

Godt mulig det. Jeg har en eller annen gang hørt at Ålesund var Norges femte største by, men husker ikke hvor jeg har det fra.... Det er mange byer som har større antall innbyggere enn Ålesund, men kanskje det er arealet jeg tenker på?

Gjest så det:o)
Skrevet

Hvor i all verden har jeg fått det ifra at det er Norges femte største by da? *klø seg i hodet*

Arealmessig kanskje??

Gjør så mye av oss?

Skrevet

Ikke størst på antall innbyggere, men på størrelse/areal?

Hvis de tar med dalstrøka innenfor så er det nok en stor by ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...