Gå til innhold

Leker til barnejulefest - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått i oppdrag å sette igang 2-3 leker til barnejuletrefest på lørdag. Noen av barna og mange av de voksne er døve, så jeg må ha leker som ikke forutsetter lyd. Noen som har tips til artige leker?

Stolleken tror jeg vi skal ha. Den er fast tradisjon og artig siden både barn og voksne er med på like premisser ;-)

Jeg må ha en eller to leker til.....

Skrevet

Hvordan leker dere stolleken uten lyd (musikk)?

Er det murgulv slår vi av og på lyset. Leker vi på tregulv går det fint med musikk. Der kjennes vibrasjonene godt :)

Skrevet

Er det murgulv slår vi av og på lyset. Leker vi på tregulv går det fint med musikk. Der kjennes vibrasjonene godt :)

Selvfølgelig.

Men da kan det jo hende dere kan bruke andre "lydleker". Jeg kunne ikke se for meg stolleken uten lyd.

Hva med en pakke (eller flere hvis dere er mange) med mange lag papir, som sendes rundt, og alle tar av ett lag? Den som tar det siste laget får "premien".

Skrevet

Selvfølgelig.

Men da kan det jo hende dere kan bruke andre "lydleker". Jeg kunne ikke se for meg stolleken uten lyd.

Hva med en pakke (eller flere hvis dere er mange) med mange lag papir, som sendes rundt, og alle tar av ett lag? Den som tar det siste laget får "premien".

God ide! *noterer*

Det som kan være problematisk for oss som er døve, er leker der vi må ha bind for øynene etc. For det første får man veldig dårlig balanse av å verken kunne se eller høre, og for det andre så er ingen av oss særlig stive i taktilt tegnspråk (døvblindes tegnspråk) ;-)

Skrevet

God ide! *noterer*

Det som kan være problematisk for oss som er døve, er leker der vi må ha bind for øynene etc. For det første får man veldig dårlig balanse av å verken kunne se eller høre, og for det andre så er ingen av oss særlig stive i taktilt tegnspråk (døvblindes tegnspråk) ;-)

Her er en beskrivelse av en variant av det Origo foreslår. Den krever bordplass, men er underholdende og lite forutsigbar:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3030727

Skrevet

God ide! *noterer*

Det ville ikke falt meg inn å tenke at blindebukk var en lek som krever lyd. Men når du sier det så er det jo veldig selvfølgelig.

Skrevet

Denne er litt lik stolleken da men... Mor/far og barn er på lag og har hver sin avis (helst en stor en), og de skal danse/gå rundt på gulvet og når musikken stopper skal de skynde seg å sette seg ned på avisen. De som setter seg sist må ut av leken.. Kan bli ganske artig :)

Skrevet

Det ville ikke falt meg inn å tenke at blindebukk var en lek som krever lyd. Men når du sier det så er det jo veldig selvfølgelig.

Man lærer så lenge man lever ;-)

Det finnes sikkert døve som leker blindebukk også, men da er det nok stor fare for å slå hull i hodet e.l. ;-)

Skrevet

Denne er litt lik stolleken da men... Mor/far og barn er på lag og har hver sin avis (helst en stor en), og de skal danse/gå rundt på gulvet og når musikken stopper skal de skynde seg å sette seg ned på avisen. De som setter seg sist må ut av leken.. Kan bli ganske artig :)

Den tror jeg kan passe veldig bra! *noterer*

Skrevet

Den har jeg vært med på, og den synes jeg er bedre enn vanlig stolleken, da den "jevner" ut forholdene mellom barna slik at det ikke bare blir de største og/eller freidigste som vinner.

Med vanlig stollek er det alltid noen som er mer "frampå" enn andre og nærmest dytter noen av stolen, men med denne avisgreia så er det om å gjøre å sette seg på _sin_ avis, så får andre klare seg selv:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...