Gjest Bare spørrrr Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Hva syns dere om at raketter med styringspinne nå er forbudt? Mannen min mener at de egentlig er tryggere enn batteri og fontener, velter de f.eks. kommer kulene i hytt og pine... enkelte fulle folk holder slike fontener i hånda og sikter mot hus og folk... En rakett fyker opp i lufta - smeller i lufta og ferdig med det. Vi opplevde i år et av batteria velta, første skuddet gikk som d skulle, men så veltet den og kulene føk villt rundt og vi måtte legge på sprang.... visste ikke hvilken vei kulene kom. Burde ikke egentlig disse batteriene forbys og? Det er også en uting med alt dette fyrverkeriet som blir fyrt opp overalt, hva med dyra? de blir vettskremte... jeg kjenner flere hundeeiere som gruer seg hver nyttårsaften. 0 Siter
Gjest defaktiskeforhold Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2844665.ece http://www.dagbladet.no/2009/01/01/nyheter/innenriks/nyttarsaften/4212471/ Virkeligheten lyver ikke. For min del må de gjerne forby hele fyrverkerigreia. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Batteri som er godt sikra, og som avfyres forskriftsmessig velter ikke. Batteri som betjenes av fulle/idioter som holder dem i hånda er like skummelt som idioter som betjener pinneraketter. Personlig syns jeg det var en lettelse å slippe å være redd for pinner som fyker omkring i vinden i år. Har to ganger tidligere blitt truffet av pinnene når rakettene falt ned igjen og det var ikke særlig behagelig. Dessuten er det altfor mange som ikke brydde seg med å ha skikkelig utskytningsrampe for pinnerakettene, så det ble mer usikkert. Hva angår redde dyr, så får dyreeierne selv ta ansvar for å dra et sted med lite fyrverkeri, dope dyra, eller finne andre løsninger. Fyrverkeri er gøy, det har kommet for å bli, og jeg tror kanskje egentlig at innlegget ditt er et tulleinnlegg for å få irriterte svar 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Tja... Nå er det vel knapt nok meldt om personskader i forbindelse med fyrverkeri i år? Så det er helt klart en enorm forbedring fra tidligere år. Vi hadde en pakke med mye forskjellig bakkefyrverkeri i natt og den eneste tingen som kunne falle var romerske lys. Alt det andre sto stødig når det ble satt på flat mark. Setter man det skrått eller på noe som ikke er flatt får man skylde på seg selv om det går galt. 0 Siter
Gjest Bare spørrr Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Batteri som er godt sikra, og som avfyres forskriftsmessig velter ikke. Batteri som betjenes av fulle/idioter som holder dem i hånda er like skummelt som idioter som betjener pinneraketter. Personlig syns jeg det var en lettelse å slippe å være redd for pinner som fyker omkring i vinden i år. Har to ganger tidligere blitt truffet av pinnene når rakettene falt ned igjen og det var ikke særlig behagelig. Dessuten er det altfor mange som ikke brydde seg med å ha skikkelig utskytningsrampe for pinnerakettene, så det ble mer usikkert. Hva angår redde dyr, så får dyreeierne selv ta ansvar for å dra et sted med lite fyrverkeri, dope dyra, eller finne andre løsninger. Fyrverkeri er gøy, det har kommet for å bli, og jeg tror kanskje egentlig at innlegget ditt er et tulleinnlegg for å få irriterte svar Jeg snakker også om ville dyr - hvem tar hensyn til de? Og ang. hundeeiere osv... ikke alle har mulighet til å reise vekk med dem. Og å dope dem ned? Hallo!!!!! Hvilken planet er du fra? 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg snakker også om ville dyr - hvem tar hensyn til de? Og ang. hundeeiere osv... ikke alle har mulighet til å reise vekk med dem. Og å dope dem ned? Hallo!!!!! Hvilken planet er du fra? ''Og å dope dem ned? Hallo!!!!! Hvilken planet er du fra?'' *hehe* Hvis du har fulgt med bittelitt her inne de siste dagene hadde du fått med deg at det ikke er helt uavnlig å gi hunder noe beroligende på nyttårsaften. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg snakker også om ville dyr - hvem tar hensyn til de? Og ang. hundeeiere osv... ikke alle har mulighet til å reise vekk med dem. Og å dope dem ned? Hallo!!!!! Hvilken planet er du fra? Ville dyr er det selvsagt litt verre med. Men om hunde/katteeiere bryr seg nok om dyras beste, og vet at de ikke har anledning til å komme seg til fredelige steder hver nyttårsaften, så får de vurdere å la være å anskaffe seg dyr, da. Verre er det ikke. Personlig mener jeg at hold av kjæledyr er mer til ulempe enn til glede for dyra. Skal folk tillate seg å ha glede av dem, så får de også finne seg i å legge til rette for at dyra skal ha det godt også på dager som nyttårsaften. Dop er selvsagt ikke et godt alternativ, men jeg vet at det er et av grepene mange tyr til for å roe dyra når det smeller som verst. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg snakker også om ville dyr - hvem tar hensyn til de? Og ang. hundeeiere osv... ikke alle har mulighet til å reise vekk med dem. Og å dope dem ned? Hallo!!!!! Hvilken planet er du fra? Du kan gjerne skrive med ditt vanlige nick! c 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 ''Og å dope dem ned? Hallo!!!!! Hvilken planet er du fra?'' *hehe* Hvis du har fulgt med bittelitt her inne de siste dagene hadde du fått med deg at det ikke er helt uavnlig å gi hunder noe beroligende på nyttårsaften. Så svaret på det med planeten er vel egentlig DOL-planeten 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Så svaret på det med planeten er vel egentlig DOL-planeten *Humrer* Jeg har aldri hatt hund selv, men har "alltid" visst at det ikke er helt uvanlig å dope dem i stressende situasjoner. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg kunne godt tenke meg en løsning der vi vanlige privatpersoner ikke fikk kjøpe og håndtere fyrverkeri - men at de som ville kunne putte inn en skjerv i en innsamlingskasse for et kommunalt festfyrverkeri. Det er flere fordeler med en slik løsning: - Tryggere. De som har ansvaret for oppskytningen har faktisk korrekt opplæring, er edrue, er ansvarlige, er voksne osv... - Ligger an til et mye flottere fyrverkeri. Man får mye flottere fyrverkeri når alle småsummene hver enkelt bruker legges sammen i en stor pott - så man kan handle skikkelige greier. Kan jo til og med tenkes at folkene som står for oppskytninga er sertifisert for skikkelige fyrverkerier også, slikt som har for mye krutt for menigmann! - Man får samlet fyrverkeriet på én plass i hver kommune. Det innebærer mindre spredning av rakkettavfallet, og en tryggere nyttårsaften for de som ikke ønsker å se fyrverkeriet (de vet da at de drar bort fra oppskytningsstedet) Og ikke minst tryggere for dyrene, som slipper fyrverkeri på annenhvert gatehjørne. - Brannfaren som følge av spredt og uvettig fyrverkeribruk blir minimert - oppskytingsplassen som velges vil jo naturligvis være et mest mulig brannsikkert sted. Ulemper: - Sidrumpa nordmenn som sikkert kommer til å bruke tre-fire år på å forstå at de også må putte på den fyrverkeriinnamlingsbøssa - ikke bare satse på at naboen betaler nok Hvis de vil ha skikkelig fyrverkeri, altså... - Noen må gjøre jobben med avfyring. (Ansettes/ utnevnes) Men om ordførerere rundt omkring skal få betalt for å delta på julegrantenning, må det kunne gå an å betale fyrverkeriansvarlige på nyttårsaften også! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg kunne godt tenke meg en løsning der vi vanlige privatpersoner ikke fikk kjøpe og håndtere fyrverkeri - men at de som ville kunne putte inn en skjerv i en innsamlingskasse for et kommunalt festfyrverkeri. Det er flere fordeler med en slik løsning: - Tryggere. De som har ansvaret for oppskytningen har faktisk korrekt opplæring, er edrue, er ansvarlige, er voksne osv... - Ligger an til et mye flottere fyrverkeri. Man får mye flottere fyrverkeri når alle småsummene hver enkelt bruker legges sammen i en stor pott - så man kan handle skikkelige greier. Kan jo til og med tenkes at folkene som står for oppskytninga er sertifisert for skikkelige fyrverkerier også, slikt som har for mye krutt for menigmann! - Man får samlet fyrverkeriet på én plass i hver kommune. Det innebærer mindre spredning av rakkettavfallet, og en tryggere nyttårsaften for de som ikke ønsker å se fyrverkeriet (de vet da at de drar bort fra oppskytningsstedet) Og ikke minst tryggere for dyrene, som slipper fyrverkeri på annenhvert gatehjørne. - Brannfaren som følge av spredt og uvettig fyrverkeribruk blir minimert - oppskytingsplassen som velges vil jo naturligvis være et mest mulig brannsikkert sted. Ulemper: - Sidrumpa nordmenn som sikkert kommer til å bruke tre-fire år på å forstå at de også må putte på den fyrverkeriinnamlingsbøssa - ikke bare satse på at naboen betaler nok Hvis de vil ha skikkelig fyrverkeri, altså... - Noen må gjøre jobben med avfyring. (Ansettes/ utnevnes) Men om ordførerere rundt omkring skal få betalt for å delta på julegrantenning, må det kunne gå an å betale fyrverkeriansvarlige på nyttårsaften også! En annen ulempe: Man må forflytte seg utpå natta nyttårsaften. Det er ikke like enkelt om man har en unge som sover inne og en som er stor nok til å overvære fyrverkeriet... Dessuten er det endel pes forbundet med å kanskje måtte kjøre til fellesstedet :-/ 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 En annen ulempe: Man må forflytte seg utpå natta nyttårsaften. Det er ikke like enkelt om man har en unge som sover inne og en som er stor nok til å overvære fyrverkeriet... Dessuten er det endel pes forbundet med å kanskje måtte kjøre til fellesstedet :-/ Jeg er veldig glad for at jeg ser fellesfyrverkeriet fra stua mi, hehe. Det er praktisk det, når en unge sover og de andre vil se de største rakettene :-) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 *Humrer* Jeg har aldri hatt hund selv, men har "alltid" visst at det ikke er helt uvanlig å dope dem i stressende situasjoner. Jeg leser med ned gjennom tråden, og må tilstå at jeg aldri har visst om at folk doper med kjæledyr i stressede situasjoner... 0 Siter
Gjest Kartoffel Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Trist nyttår uten rakketter. Fyrverkeriet har vært en fin måte å inkludere alle i feiringen, selv de som av ulike grunner ikke har en fest å gå til, eller klarer å komme seg rundt på egenhånd. Men vi må selvsagt prioritere å beskytte de som ønsker å drikke seg dritings istedet. Artig forresten å se hvordan øvrigheta klarer å kneble aviser til å framstille nyttårsfeiringen som "roligste i manns minne". Aftenpostens opprinnelige overskrift lød "Hektisk natt for politi og brannvesen", men det var det tydligvis ikke politisk korrekt å si, så de endret den kjapt. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Trist nyttår uten rakketter. Fyrverkeriet har vært en fin måte å inkludere alle i feiringen, selv de som av ulike grunner ikke har en fest å gå til, eller klarer å komme seg rundt på egenhånd. Men vi må selvsagt prioritere å beskytte de som ønsker å drikke seg dritings istedet. Artig forresten å se hvordan øvrigheta klarer å kneble aviser til å framstille nyttårsfeiringen som "roligste i manns minne". Aftenpostens opprinnelige overskrift lød "Hektisk natt for politi og brannvesen", men det var det tydligvis ikke politisk korrekt å si, så de endret den kjapt. ''Fyrverkeriet har vært en fin måte å inkludere alle i feiringen,'' Ja, det er kjempeinkluderende, særlig for dyr og mennesker som av ulike grunner er livredde for denslags. Eller de som får hagene sine forsøplet, eller skadet hus. Supre greier, altså. Hvis det er så om å gjøre å inkludere noen, finnes det langt bedre måter enn å fyre av en rakett over huset deres. Føler man seg ensom, blir man vel ikke nødvendigvis varm innvendig ved tanken på at en million tullinger fyrer opp millioner av kroner på skadelig sprøyt som bråker og forsøpler. Hva med å ta en telefon i stedet? 0 Siter
Gjest raketti Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Veldig trist uten fyrverkeri for oss som bor på landet iallfall, om det hadde vært sendt opp noe felles i kommunesenteret hadde det vel vært litt drøyt å kjøre flere timer...så naboen sende opp han, som han hadde fått av sin svenske familie, og som han sa "hvis politiet kjører helt ut her på en nyttårsaften for å bøtlegge oss for dette, ja da har de virkelig ikke mye å gjøre" og jammen er jeg gamle kjerringa enig med han. for ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at det verken var ungdommer eller barn tilstede. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1230813286' post='4052827] Jeg er veldig glad for at jeg ser fellesfyrverkeriet fra stua mi, hehe. Det er praktisk det, når en unge sover og de andre vil se de største rakettene :-) Da er du heldig 0 Siter
morsan Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Tja... Nå er det vel knapt nok meldt om personskader i forbindelse med fyrverkeri i år? Så det er helt klart en enorm forbedring fra tidligere år. Vi hadde en pakke med mye forskjellig bakkefyrverkeri i natt og den eneste tingen som kunne falle var romerske lys. Alt det andre sto stødig når det ble satt på flat mark. Setter man det skrått eller på noe som ikke er flatt får man skylde på seg selv om det går galt. ''Setter man det skrått eller på noe som ikke er flatt får man skylde på seg selv om det går galt.'' Men dette "skylde-på-seg-selv-om-det-går-galt"-argumentet kunne jo ha blitt brukt om skader forårsaket av raketter med styrepinne også. 0 Siter
morsan Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Batteri som er godt sikra, og som avfyres forskriftsmessig velter ikke. Batteri som betjenes av fulle/idioter som holder dem i hånda er like skummelt som idioter som betjener pinneraketter. Personlig syns jeg det var en lettelse å slippe å være redd for pinner som fyker omkring i vinden i år. Har to ganger tidligere blitt truffet av pinnene når rakettene falt ned igjen og det var ikke særlig behagelig. Dessuten er det altfor mange som ikke brydde seg med å ha skikkelig utskytningsrampe for pinnerakettene, så det ble mer usikkert. Hva angår redde dyr, så får dyreeierne selv ta ansvar for å dra et sted med lite fyrverkeri, dope dyra, eller finne andre løsninger. Fyrverkeri er gøy, det har kommet for å bli, og jeg tror kanskje egentlig at innlegget ditt er et tulleinnlegg for å få irriterte svar Både jeg og min sønn har ved to separate anledninger fått ødelagt klærne av gnister fra bakkefyrverkeri som har "tatt feil vei", og i begge tilfellene sto vi på det vi mente var trygg avstand og var overhodet ikke involvert i påtenningen av fyrverkeriet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.