Gjest utrolig men sant Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Å leve over evne er jo helt idiotisk. Vi har dog hatt god lønn, og vært alt for lite økonomiske. Vi har gjeld som vi absolutt kan betjene, men en god del unødvendig gjeld. Så nå sitter jeg og og planlegger for nyåret. Vi skal nå bruke et større beløp for å nedbetale dritgjelde. Men allerede første måneden ser jeg så mange ting vi burde hatt og brukt penger på. Må bare ha føles det som... Hvor flinke er dere penger? Hvordan står dere i mot forbrukskarusellen, som nyoppusset hus, fin bil, fine møbler, fine klær, dyre frisyrer osv? Er det noen av dere som har klart å bli flinkere? 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg vet hvor mye jeg har å leve for i mnd og bruker ikke mer enn det. Sånn er det bare. Jeg har kjøpt meg noen nye møbler de siste par årene, men da på Ikea og for penger jeg har satt av på konto. Man må rett og slett ta seg selv i nakken, betale ned på gjelda og drite i følelsen av "jeg MÅ bare ha det". 0 Siter
tonie Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 ''Hvor flinke er dere penger? Hvordan står dere i mot forbrukskarusellen, som nyoppusset hus, fin bil, fine møbler, fine klær, dyre frisyrer osv?'' Jeg har et svært avslappet forhold til hus, bil og fine møbler. Bare bilen går og jeg har et personlig hjem jeg trives i er jeg såre fornøyd. Jeg kunne innredet hele hjemmet mitt med loppemarkedfunn, jeg:) Jeg er ikke rik, i mitt yrke blir man sjelden det, men fordi jeg bruker så lite på hus og bil og statusgreier har jeg råd til å kjøpe meg de klærne jeg vil ha. Der er jeg nok til tider litt ekstravagant. Jeg bruker endel på fornøyelser. Det er viktigere å leve litt enn å ha det siste av alt, synes jeg. Det høres ut som dere kunne ha godt av å senke kravene litt når det gjelder ting. Det er jo bare...Ting. 0 Siter
Gjest Utrolig men sant Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 ''Hvor flinke er dere penger? Hvordan står dere i mot forbrukskarusellen, som nyoppusset hus, fin bil, fine møbler, fine klær, dyre frisyrer osv?'' Jeg har et svært avslappet forhold til hus, bil og fine møbler. Bare bilen går og jeg har et personlig hjem jeg trives i er jeg såre fornøyd. Jeg kunne innredet hele hjemmet mitt med loppemarkedfunn, jeg:) Jeg er ikke rik, i mitt yrke blir man sjelden det, men fordi jeg bruker så lite på hus og bil og statusgreier har jeg råd til å kjøpe meg de klærne jeg vil ha. Der er jeg nok til tider litt ekstravagant. Jeg bruker endel på fornøyelser. Det er viktigere å leve litt enn å ha det siste av alt, synes jeg. Det høres ut som dere kunne ha godt av å senke kravene litt når det gjelder ting. Det er jo bare...Ting. Ikke bare ting, men også opplevelser. Som sydenferie, fritidsaktiviteter for barna. Men enig med deg at "ting" ikke bør ødelegge økonomien. Og målet er jo at vi ikke skal bruke mer enn det vi har. Et av problemene er nok at vi lever i trua på at vi har god råd. Og derfor bare handler, og betaler regninger etterpå. Mens det bør være omvendt. Heretter skal jeg spørre meg selv om vi har penger til dette nå. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg har vokst opp med førkrigsforeldre, og fikk inn med morsmelken at penger ikke skal brukes før de er tjent. For meg har det vært utenkelig å låne til annet enn studier og hus. Da jeg første gang kjøpte meg bil tillot jeg meg å øke boliglånet for å finansiere kjøpet av bruktbilen - det føltes veldig rart der og da. VIlle aldri kjøpt varer på kreditt om jeg ikke visste jeg ville ha nok penger på konto når regningen kom. I dag har vi god råd og har heldigvis råd til det meste vi ønsker og trenger, selv om vi selvfølgelig vurderer nøye og tar også hensyn til pris før vi kjøper store ting som møbler og andre ting til huset etc. 0 Siter
tonie Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Ikke bare ting, men også opplevelser. Som sydenferie, fritidsaktiviteter for barna. Men enig med deg at "ting" ikke bør ødelegge økonomien. Og målet er jo at vi ikke skal bruke mer enn det vi har. Et av problemene er nok at vi lever i trua på at vi har god råd. Og derfor bare handler, og betaler regninger etterpå. Mens det bør være omvendt. Heretter skal jeg spørre meg selv om vi har penger til dette nå. Det tror jeg er veldig lurt. Du kan jo også spørre deg selv om det nå er helt nødvendig;) Dere kan nok spare veldig mye på å kutte ut endel av det som ikke er det. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg har vokst opp med førkrigsforeldre, og fikk inn med morsmelken at penger ikke skal brukes før de er tjent. For meg har det vært utenkelig å låne til annet enn studier og hus. Da jeg første gang kjøpte meg bil tillot jeg meg å øke boliglånet for å finansiere kjøpet av bruktbilen - det føltes veldig rart der og da. VIlle aldri kjøpt varer på kreditt om jeg ikke visste jeg ville ha nok penger på konto når regningen kom. I dag har vi god råd og har heldigvis råd til det meste vi ønsker og trenger, selv om vi selvfølgelig vurderer nøye og tar også hensyn til pris før vi kjøper store ting som møbler og andre ting til huset etc. ''VIlle aldri kjøpt varer på kreditt om jeg ikke visste jeg ville ha nok penger på konto når regningen kom'' --> mente at jeg ikke ville handle med kredittkort om jeg ikke også hadde pengene på konto i dag, bruken av kredittkort er altså bare en betalingsmåte og ikke for kredittens skyld. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 ''Hvor flinke er dere penger?'' Er faktisk ikkje interessert i penger i det hele tatt, og har derfor (gjennom mange år) vært litt uten økonomisk styring, det førte til en megasmell da inntektene stupte og utgiftene gikk til himmels. Så eg har levd på lite midler de siste 12 åra, og har blitt flink til å leve billig. ''Hvordan står dere i mot forbrukskarusellen, som nyoppusset hus, fin bil, fine møbler, fine klær, dyre frisyrer osv?'' Alt det der har eg ikkje brydd meg om, men har brukt alt for mye penger på musikk, fotoutstyr, gitarer og motorsykkler. Men kvalitet er svært viktig for meg, det blir sånn "enten eller"for meg. Men nå er eg igang med å pusse opp huset, og gjør mange "smarte" valg slik at det ikkje blir unødig dyrt, eg venter gjerne lenge på rette tilbudet... Og så gjør eg 90% av arbeidet sjøl. ''Er det noen av dere som har klart å bli flinkere?'' Så JA, eg har blitt mye flinkere for eg hadde ikkje noe valg. :-) 0 Siter
punky brewster Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg er kjempeflink, bruker aldri mer penger enn jeg har og er økonomisk av meg, men føler ikke at jeg må spare. Skeier ut med flott ferie til barnet mitt og meg hvert år. Sparer litt hver måned også, slik at jeg har en solid buffer om noe uforutsigbart skal oppstå.Jeg er sånn som koser meg med de små ting, slik som en ny løper til bordet og ikke dyre møbler. 0 Siter
Gjest ubekymret for denne krisa Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Er faktisk ikke det minste bekymret for økonomien i fremtiden jeg og det tiltross for at verken jeg eller min mann har noen store inntekter (bare fagarbeiderlønninger), men da vi bygde hus tidlig på åtti tallet var renta oppe i 17 prosent, vi hadde 4 små unger og det var elendige tider i den bransjen min mann jobbet i, men det som kjent ikke tar livet av deg det vokser du på, og og jammen har vi greid å få frem flotte, ansvarlige barn som ikke ødsler rundt seg med penger og som gleder seg over det små tingene i livet. Nei, lykken ikke er å være rik men at du har til det du trenger. 0 Siter
adelie Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Har aldri følt ''Må bare ha'' Har aldri blitt påvirket av andres forbruk eller fine ting. Jeg bruker penger på kvalitet der jeg synes kvalitet er viktig. Ellers liker jeg egentlig ikke å bruke penger, selv om jeg hadde kunnet. Liker meg bedre i naturen eller sammen med venner, enn i butikker. Hadde bare blitt kvalm om jeg hadde begynt å bruke mer penger. 0 Siter
org Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg er over gjennomsnittet flink. Må passe meg for ikke å bli for knipen, for det er heller ikke kjekt. Mannen min er stort sett nesten like flink som meg... En ting som vi kneip inn på i oktober/ november en gang, er at vi foretar alt av mathandel _en_ gang i uka - og ikke to ganger pr dag. :-) Og det gjør faktisk underverker! 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jeg tror ikke man blir lykkeligere av å ha mye penger eller stort forbruk, og man blir ihvertfall ikke lykkelig av å ha gjeld. Vi har ny bolig, ny bil og av møbler har vi mest nytt, det er ikke noe dyre greier, men jeg synes det er fint. Vi kommer ikke til å bytte det ut før det er utslitt. Vi kjøpte spisebordet som feilvare med noe hakk som vi fikset selv, og så har vi kjøpt brukt komfyr og oppvaskmaskin, og vaskemaskin som er ny men kjøpt reparert feilvare. Vi har et par gamle stoler stående som skal trekkes om etterhvert. Jeg har glede av å ha det pent rundt meg, men det er ikke nødvendig å bruke så fryktelig mye penger på det, dessuten blir jeg glad i interiøret, har ikke behov for å kjøpe nytt og bytte stadig vekk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.