Rith Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Lagde riskrem for første gang i går og gjorde slik jeg ble bedt om. Kokte opp saft, blandet ut med vann. Trakk kjelen til side og hadde i potetmel, men det klumpet seg og jeg fikk ikke rørt det ut. Hadde i mer som blandet seg, men sausen ble ikke tykk i det hele tatt. Brukte ca 3 ss tilsammen uten at den tyknet, og det lå geleklumper i bunnen av kjelen. Hva gjorde jeg feil? 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Rør ut potetmelet i kaldt vann først og ha det i den kalde safren som du så varmer opp. Da slipper du at det blir klumpete. Skal du blande det rett i varm saft så må du alikevel røre det ut i litt kald væske først. 0 Siter
Rith Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 Rør ut potetmelet i kaldt vann først og ha det i den kalde safren som du så varmer opp. Da slipper du at det blir klumpete. Skal du blande det rett i varm saft så må du alikevel røre det ut i litt kald væske først. Merkelig- mamma hadde aldri opplevd dette og hun har gjort det slik i alle år. Jeg får prøve det slik i stedet. Takk 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Her har du oppskriften til rød saua: Rød saus 5 dl saft Knapt 1 ss potetmel Litt kaldt vann Kok opp saften og rør potetmelet ut i litt vann. Ta kjelen av platen og rør inn potetmelet i en tynn stråle under omrøring. Sett kjelen tilbake på platen, kok raskt opp og avkjøl sausen. Til riskrem er saus av jordbær eller bringebær godt. http://www.schulze.no/juletradisjoner/julemat/riskrem.htm 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Merkelig- mamma hadde aldri opplevd dette og hun har gjort det slik i alle år. Jeg får prøve det slik i stedet. Takk Potetmel må bare kokes raskt opp, hvis det får stå å koke blir sausen tynn igjen og det nytter ikke uansett hvor lenge du står og rører... 0 Siter
Rith Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 Potetmel må bare kokes raskt opp, hvis det får stå å koke blir sausen tynn igjen og det nytter ikke uansett hvor lenge du står og rører... Jeg kokte den ikke opp igjen, bare kokte opp saft, tok kjelen av plata og rørte inn potetmelet som ble klumpete. Men prøver på nytt nå. 0 Siter
Rith Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 Her har du oppskriften til rød saua: Rød saus 5 dl saft Knapt 1 ss potetmel Litt kaldt vann Kok opp saften og rør potetmelet ut i litt vann. Ta kjelen av platen og rør inn potetmelet i en tynn stråle under omrøring. Sett kjelen tilbake på platen, kok raskt opp og avkjøl sausen. Til riskrem er saus av jordbær eller bringebær godt. http://www.schulze.no/juletradisjoner/julemat/riskrem.htm Takk takk, prøver nå. 0 Siter
Mirabell Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Potetmelet må røres ut i litt vann først. Så heller du det oppi den varme saften i en tynn stråle mens du rører. Saften må lages litt sterkere enn man pleier å gjøre til drikke. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 En enklere måte er å kjøpe ferdig kirsebærkompott, spe med vann og koke opp ) Nydelig. 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 En enklere måte er å kjøpe ferdig kirsebærkompott, spe med vann og koke opp ) Nydelig. ''En enklere måte er å kjøpe ferdig kirsebærkompott, spe med vann og koke opp ) Nydelig.'' Det pleier jeg å gjøre, men jeg sper kompotten med litt rød saft. Blir kjempegodt! I jula har vi også prøvd riskrem med hjemmelaget (rørt) bringenærsyltetøy og det var knallgodt!!!! En del hele bær i syltetøyet da. Mmmmm.... 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 ''En enklere måte er å kjøpe ferdig kirsebærkompott, spe med vann og koke opp ) Nydelig.'' Det pleier jeg å gjøre, men jeg sper kompotten med litt rød saft. Blir kjempegodt! I jula har vi også prøvd riskrem med hjemmelaget (rørt) bringenærsyltetøy og det var knallgodt!!!! En del hele bær i syltetøyet da. Mmmmm.... Jeg har aldri prøvd å spe med saft. Sikkert godt det også. Blir hvertfall aldri mislykka med kompotten ) 0 Siter
Rith Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 Her har du oppskriften til rød saua: Rød saus 5 dl saft Knapt 1 ss potetmel Litt kaldt vann Kok opp saften og rør potetmelet ut i litt vann. Ta kjelen av platen og rør inn potetmelet i en tynn stråle under omrøring. Sett kjelen tilbake på platen, kok raskt opp og avkjøl sausen. Til riskrem er saus av jordbær eller bringebær godt. http://www.schulze.no/juletradisjoner/julemat/riskrem.htm Gjorde det som i oppskriften, ikke vet jeg hvorfor den h... safta ikke kan bli til saus! Men takk for oppskrift hvertfall. 0 Siter
Rith Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 Rør ut potetmelet i kaldt vann først og ha det i den kalde safren som du så varmer opp. Da slipper du at det blir klumpete. Skal du blande det rett i varm saft så må du alikevel røre det ut i litt kald væske først. Får det uansett ikke til å bli saus! Nå har jeg gjort som du sa! 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Får det uansett ikke til å bli saus! Nå har jeg gjort som du sa! La den stå kjølig en stund så tykner den nok. 0 Siter
Rith Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 La den stå kjølig en stund så tykner den nok. Den har stått ei stund nå, men jeg får la den kjøle seg helt og se da. Skal man bruke mer potetmel jo mer saus man skal lage? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Den har stått ei stund nå, men jeg får la den kjøle seg helt og se da. Skal man bruke mer potetmel jo mer saus man skal lage? Sitat: "Skal man bruke mer potetmel jo mer saus man skal lage?" Svar: Ja, Jo mere saft, jo mere potetmel, må du bruke. Oppskriften var til ca 1/2 liter saus. Dvs ca 2 spiseskjeer potetmel pr liter saus. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.