Gå til innhold

Hvorfor ble ikke saft til saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde riskrem for første gang i går og gjorde slik jeg ble bedt om. Kokte opp saft, blandet ut med vann. Trakk kjelen til side og hadde i potetmel, men det klumpet seg og jeg fikk ikke rørt det ut.

Hadde i mer som blandet seg, men sausen ble ikke tykk i det hele tatt.

Brukte ca 3 ss tilsammen uten at den tyknet, og det lå geleklumper i bunnen av kjelen.

Hva gjorde jeg feil?

Fortsetter under...

Skrevet

Rør ut potetmelet i kaldt vann først og ha det i den kalde safren som du så varmer opp. Da slipper du at det blir klumpete. Skal du blande det rett i varm saft så må du alikevel røre det ut i litt kald væske først.

Skrevet

Rør ut potetmelet i kaldt vann først og ha det i den kalde safren som du så varmer opp. Da slipper du at det blir klumpete. Skal du blande det rett i varm saft så må du alikevel røre det ut i litt kald væske først.

Merkelig- mamma hadde aldri opplevd dette og hun har gjort det slik i alle år.

Jeg får prøve det slik i stedet. Takk :)

Gjest høstløv
Skrevet

Her har du oppskriften til rød saua:

Rød saus

5 dl saft

Knapt 1 ss potetmel

Litt kaldt vann

Kok opp saften og rør potetmelet ut i litt vann. Ta kjelen av platen og rør inn potetmelet i en tynn stråle under omrøring. Sett kjelen tilbake på platen, kok raskt opp og avkjøl sausen.

Til riskrem er saus av jordbær eller bringebær godt.

http://www.schulze.no/juletradisjoner/julemat/riskrem.htm

Onsdag1365380628
Skrevet

Merkelig- mamma hadde aldri opplevd dette og hun har gjort det slik i alle år.

Jeg får prøve det slik i stedet. Takk :)

Potetmel må bare kokes raskt opp, hvis det får stå å koke blir sausen tynn igjen og det nytter ikke uansett hvor lenge du står og rører...

Skrevet

Potetmel må bare kokes raskt opp, hvis det får stå å koke blir sausen tynn igjen og det nytter ikke uansett hvor lenge du står og rører...

Jeg kokte den ikke opp igjen, bare kokte opp saft, tok kjelen av plata og rørte inn potetmelet som ble klumpete.

Men prøver på nytt nå.

Annonse

Skrevet

Rød saus

5 dl saft

Knapt 1 ss potetmel

Litt kaldt vann

Kok opp saften og rør potetmelet ut i litt vann. Ta kjelen av platen og rør inn potetmelet i en tynn stråle under omrøring. Sett kjelen tilbake på platen, kok raskt opp og avkjøl sausen.

Takk takk, prøver nå. :)

Skrevet

Potetmelet må røres ut i litt vann først. Så heller du det oppi den varme saften i en tynn stråle mens du rører. Saften må lages litt sterkere enn man pleier å gjøre til drikke.

candyqueen_83
Skrevet

En enklere måte er å kjøpe ferdig kirsebærkompott, spe med vann og koke opp :o) Nydelig.

Skrevet

En enklere måte er å kjøpe ferdig kirsebærkompott, spe med vann og koke opp :o) Nydelig.

''En enklere måte er å kjøpe ferdig kirsebærkompott, spe med vann og koke opp :o) Nydelig.''

Det pleier jeg å gjøre, men jeg sper kompotten med litt rød saft. Blir kjempegodt!

I jula har vi også prøvd riskrem med hjemmelaget (rørt) bringenærsyltetøy og det var knallgodt!!!! En del hele bær i syltetøyet da. Mmmmm....

candyqueen_83
Skrevet

''En enklere måte er å kjøpe ferdig kirsebærkompott, spe med vann og koke opp :o) Nydelig.''

Det pleier jeg å gjøre, men jeg sper kompotten med litt rød saft. Blir kjempegodt!

I jula har vi også prøvd riskrem med hjemmelaget (rørt) bringenærsyltetøy og det var knallgodt!!!! En del hele bær i syltetøyet da. Mmmmm....

Jeg har aldri prøvd å spe med saft. Sikkert godt det også. Blir hvertfall aldri mislykka med kompotten :o)

Skrevet

Rød saus

5 dl saft

Knapt 1 ss potetmel

Litt kaldt vann

Gjorde det som i oppskriften, ikke vet jeg hvorfor den h... safta ikke kan bli til saus!

Men takk for oppskrift hvertfall.

Skrevet

Får det uansett ikke til å bli saus! Nå har jeg gjort som du sa!

Annonse

Skrevet

Får det uansett ikke til å bli saus! Nå har jeg gjort som du sa!

La den stå kjølig en stund så tykner den nok.

Skrevet

La den stå kjølig en stund så tykner den nok.

Den har stått ei stund nå, men jeg får la den kjøle seg helt og se da.

Skal man bruke mer potetmel jo mer saus man skal lage?

Gjest høstløv
Skrevet

Den har stått ei stund nå, men jeg får la den kjøle seg helt og se da.

Skal man bruke mer potetmel jo mer saus man skal lage?

Sitat: "Skal man bruke mer potetmel jo mer saus man skal lage?"

Svar: Ja,

Jo mere saft, jo mere potetmel, må du bruke. Oppskriften var til ca 1/2 liter saus. Dvs ca 2 spiseskjeer potetmel pr liter saus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...