Gregga Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 For mat har det blitt så lite av i det siste..så der er sikkert ikke lei...;-) Saken er at jeg fyller snart fryktelig mange år, og har innvitert en gjeng for å markere litt.. Så, skjønner dere, jeg har planlagt å servere tapas fordi jeg synes det er vidunderlig godt og passelig uformelt. Saken er at et par av venneparene jeg har invitert rynket sterkt på nesa når jeg, på spørsmål om hva jeg skal servere...svarte som sant var: Tapas. (I utgangspunktet hadde jeg aldri spurt hvis jeg var bedt i selskap, og spist det jeg fikk, men det er en annen sak..) Disse synes vafler er litt i sterkeste laget, og var veldig skeptiske til dette "Tapasgreiene", og syntes jeg skulle ha litt tradisjonelt koldtbord også. Jeg synes det er synd hvis disse takker nei pga maten, men på den annen side, tenker jeg dem om det:-) Jeg vet hva jeg skal gjøre, men hva hadde dere gjort? Gått for det dere selv ønsket eller gjestenes ønsker? Ja ja, egentlig ikke noe problem at all, men altså jeg bare lurer. Er Tapas fortsatt så eksotisk at det ikke går an å servere det? 0 Siter
cathlin Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Tror jeg ville kjørt noe tradisjonelt sammen med tapasen så alle ble mest mulig fornøyde. 0 Siter
Gregga Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Tror jeg ville kjørt noe tradisjonelt sammen med tapasen så alle ble mest mulig fornøyde. Så kjapt svar, så bra, takk! Trodde jeg ver ensom i natten jeg.. Men du mener det altså? :-) Men det er faktisk veldig mye etanes på et tapasbord og - ikke bare fryktelig steke ting... Menne, nå er jeg kjent som "vinglepetter" blant venner, så er ikke vond å snu på, og tilbake igjen, og ...osv.. ;-) 0 Siter
cathlin Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Så kjapt svar, så bra, takk! Trodde jeg ver ensom i natten jeg.. Men du mener det altså? :-) Men det er faktisk veldig mye etanes på et tapasbord og - ikke bare fryktelig steke ting... Menne, nå er jeg kjent som "vinglepetter" blant venner, så er ikke vond å snu på, og tilbake igjen, og ...osv.. ;-) Jeg syns tapasbord høres helt fantastisk ut. Men er det ikke bare å kjøre noe eggerøre og laks på en tallerken eller noe sånt? Vet ikke. 0 Siter
adelie Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Sett frem en kjip kabaret i tillegg, så kan de kose seg med den alene! Ev kan du jo forklare hva de enkelte tingene er, og hva som er sterkt og ikke. Tapas er jo absolutt noe for enhver smak, så det burde ikke være noe problem. Hvis disse kjipe vennene får kabareten sin og salat og brød til, samt kake eller hva du skal ha etterpå, så blir de vel både mette og fornøyde?? De høres sære ut, eller engstelige. Kanskje de ikke aner hva tapas er. Tapas er jo alt mulig, ettersom hva man gjør det til. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Server det du har lyst til å servere, det er deg som holder selskap. Vil gjestene ikke spise av maten, så må de gå sultne. Nå er disse gjestene jo allerede forberedt på hvilken mat, som blir servert og vil de ikke spise, så kan de sannelig spise seg mette hjemme før de kommer til selskapet. Det bør da være måte på hva kresne gjester skal kreve av vertskapet. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jeg var i en feiring for en stund siden hvor det ble servert tapas, og en gammel tante spurte meg i smug hva tapas var... Hun endte opp med å spise masse forskjellig,- som du selv sier, det er jo ikke alle tapas-retter som er så sterke,- en del av det er jo ikke _så_ forskjellig fra noe som kunne vært på et vanlig koldtbord... 0 Siter
3stakk Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Ærlig talt, så barnslige og utakknemlige venner! Er det ikke du som holder selskapet? Så lenge du vet at ingen lider av allergier, diabetes osv... står det deg fritt å servere det du ønsker. Ha'kke hørt på maken! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 ''Er Tapas fortsatt så eksotisk at det ikke går an å servere det?'' Selvfølgelig ikke. Men tapas kan jo være hva som helst, og består jo gjerne av både mer tradisjonelle ting og av (for noen) mer fremmedartede ting. Alle rettene bør ikke være sterkt krydret, så blir det antakelig noe alle kan like. Pass også på å ha nok godt brød ved siden av. Har selv servert tapas mange ganger, og har bare gode erfaringer med dét! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 ''Er Tapas fortsatt så eksotisk at det ikke går an å servere det?'' Selvfølgelig ikke. Men tapas kan jo være hva som helst, og består jo gjerne av både mer tradisjonelle ting og av (for noen) mer fremmedartede ting. Alle rettene bør ikke være sterkt krydret, så blir det antakelig noe alle kan like. Pass også på å ha nok godt brød ved siden av. Har selv servert tapas mange ganger, og har bare gode erfaringer med dét! Skriver under her. 0 Siter
Gregga Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 ''Er Tapas fortsatt så eksotisk at det ikke går an å servere det?'' Selvfølgelig ikke. Men tapas kan jo være hva som helst, og består jo gjerne av både mer tradisjonelle ting og av (for noen) mer fremmedartede ting. Alle rettene bør ikke være sterkt krydret, så blir det antakelig noe alle kan like. Pass også på å ha nok godt brød ved siden av. Har selv servert tapas mange ganger, og har bare gode erfaringer med dét! Det blir nok sånn og ferdig med det tenker jeg... Synes koldtbord er godt jeg, ikke noe med det, men begynner å bli litt kjedelig etter selskap på selskap, år ut og år inn med de samme rettene. 0 Siter
willow Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 jeg ville servert tapas, og kanskje inkludert noe av det som _minner om_ koldtbort i det. tapas er genialt. min bror hadde det i sitt bryllup, og da hadde de så stort utvalgt atalle klarte å finne noe de likte. 0 Siter
Gregga Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Ærlig talt, så barnslige og utakknemlige venner! Er det ikke du som holder selskapet? Så lenge du vet at ingen lider av allergier, diabetes osv... står det deg fritt å servere det du ønsker. Ha'kke hørt på maken! Her vet jeg at det ikke er noen sykdommer av noe slag som er essensen..Da hadde jeg tilpasset.. 0 Siter
Gregga Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Server det du har lyst til å servere, det er deg som holder selskap. Vil gjestene ikke spise av maten, så må de gå sultne. Nå er disse gjestene jo allerede forberedt på hvilken mat, som blir servert og vil de ikke spise, så kan de sannelig spise seg mette hjemme før de kommer til selskapet. Det bør da være måte på hva kresne gjester skal kreve av vertskapet. Dette er jeg enig i:-) 0 Siter
morsan Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 ''(I utgangspunktet hadde jeg aldri spurt hvis jeg var bedt i selskap, og spist det jeg fikk, men det er en annen sak..)'' Helt enig med deg! Skjønner ikke at det går an å spørre om slikt og så attpåtil rynke på nesa og anmode om endring av menyen! Som flere andre har svart trenger ikke tapas bare å være supereksotisk og sterkt krydret, men en god mix av det meste, så de fleste vil kunne finne noe man kan spise. Og med godt brød vil de nok bli mette også;-) 0 Siter
Gregga Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Sett frem en kjip kabaret i tillegg, så kan de kose seg med den alene! Ev kan du jo forklare hva de enkelte tingene er, og hva som er sterkt og ikke. Tapas er jo absolutt noe for enhver smak, så det burde ikke være noe problem. Hvis disse kjipe vennene får kabareten sin og salat og brød til, samt kake eller hva du skal ha etterpå, så blir de vel både mette og fornøyde?? De høres sære ut, eller engstelige. Kanskje de ikke aner hva tapas er. Tapas er jo alt mulig, ettersom hva man gjør det til. Nei, det går ikke...De liker ikke kabaret;-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Du kan servere det du vil, for det er _din_ fest. Drit i de sure møkkakjerringene, de kan sitte hjem og se Frustrerte Fruer. 0 Siter
Gregga Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 å servere tapas, det blir mange retter, uten at jeg har bestemt meg for hvilke. Jeg føler for å gjøre det jeg vil på den dagen, for det er jeg gammel nok til nå;-) Tar alltid hensyn til andre, men denne dagen er min! Sørger for at det er noget for enhver smak, og introduserer mine venner for noe heftigere enn vafler. Så kan de servere det de vil i sine selskap Ferdig go`morn.. Forøvrig takk for alle svar! Ha et vidunderlig 2009! 0 Siter
morsan Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Dette er jeg enig i:-) Og jeg:-) Men du kan jo selvsagt vurdere å ha noen mer "barnevennlige" retter ved siden av, som disse kjerringene kan spise;-) Da jeg fylte 40, bestilte jeg kreolsk mat til buffet, og mye av dette var krydret. Ettersom det var en del barn med i selskapet, og jeg antok at de (med ett unntak) ikke ville føle seg fristet til å spise blackened fisk og jambalaya og slikt, supplerte jeg bordet med litt mer barnevennlig mat som jeg laget selv. Det var et par av de voksne (eldre) som tok litt av dette også - de syntes kanskje den kreolske maten ble litt vel langt unna kjøttkaker med erterstuing;-) 0 Siter
Gregga Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Du kan servere det du vil, for det er _din_ fest. Drit i de sure møkkakjerringene, de kan sitte hjem og se Frustrerte Fruer. Jepp, kommer de ikke pga menyen så får de la være... Tror datteren har noen opptak av Fruene, men det spørs om det fenger... hvis jeg tenker etter så handler ikke det om biler vel? Og det er et must hvis det skal være bænkers.. Gatebil er moro:-D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.