Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Dersom ikke fysioterapeuten er manuell terapeut, så trenger du henvisning fra lege for at folketrygden skal dekke sin ande. De som er spesialister i manuell terapi kan henvise pasienter selv.''

Jeg skal til legen i en annen forbindelse på torsdag, så da skaffer jeg meg henvisning da.

''Det å bli redd for å bruke armene er lite hensiktsmessig, men akkurat aktiviteter som strikking kan være litt for monotont akkurat nå. Forøvrig bør du bruke armene mest mulig normalt.''

Jeg prøver å være bevisst på å leve mest mulig normalt, men det er lett å bli sittende rolig når man vet at man blir betalt med smerter hvis man prøver å gjøre noe.

Men det er lang ventetid på fysioterapi her jeg holder til, tror du det vil være lurt å holde på hos kiropraktor til jeg har kommet igang med det eller bare følge treningsopplegget og prøve å leve så aktivt som mulig imes?

Jeg tror det viktigste er treningen og variert aktivitet. Men hvis du får kjempevondt i selve brystryggen og føler at det har "låst seg helt", så gjør det ikke noe om du en sjelden gang får en kiropraktor til å løsne på det. Det bør bare ikke være det eneste som blir gjort.

Snakk med legen din, og spør om noen av fysioterapeutene er kjent for å være god på instruksjon i trening med terapimaster (kalles også RedCord-trening og SET-trening).

Gjest Elextra
Skrevet

Dette er ofte mer snakk om den enkelte behandlers kompetanse og egnethet, enn hvilken faggruppe de tilhører. Det finnes bøttevis med dårlige fysioterapeuter, og det finnes mange dårlige naprapater og osteopater. En del av disse er også kjent for å ha pasienter gående over lang tid.

Fysioterapeutene med videreutdanning i manuell terapi, samt en del av de med idrettsfysioterapi, har etter min oppfatning ofte høy kompetanse i forhold til rygg- og nakkeplager, og siden folketrygden også bidrar til denne formen for behandling, så er det mitt førstevalg. De jobber også ofte på steder hvor det gis tilbud om mer omfattende pg variert trening, noe som for mange er et viktig poeng.

Hvis økonomi ikke har noen betydning, og man kun trenger noen få behandlinger, så spiller det sannsynligvis liten rolle hvem man velger.

Manuell terapi har jeg ingen erfaring med eller peiling på. Har bare som nevnt bedre erfaring med naprapati enn fysioterapi, og har større tro på behandlingsformen, i hvertfall for en del plager som sitter i skjelettet.

Begge/alle slike behandlingsformer bør vel kompletteres med trening, og også naprapatene jeg har hatt kontakt med har satt opp en oversikt over øvelser man bør gjøre.

Skrevet

Til frosken, mariaflyfly, togli, avidi, Elextra.

Tusen takk for alle råd og tips jeg har fått i denne tråden :-)

Hilsen en takknemlig

Skrevet

Manuell terapi har jeg ingen erfaring med eller peiling på. Har bare som nevnt bedre erfaring med naprapati enn fysioterapi, og har større tro på behandlingsformen, i hvertfall for en del plager som sitter i skjelettet.

Begge/alle slike behandlingsformer bør vel kompletteres med trening, og også naprapatene jeg har hatt kontakt med har satt opp en oversikt over øvelser man bør gjøre.

Fysioterapi utgjør en stor og variert gruppe behandlingsformer, hvorav manipulasjon utgjør en av dem. Nettopp derfor er fysioterapeuter med videreutdanning i manuell terapi mitt førstevalg når det gjelder problemer som ikke bare er "rent muskulære". (Det blir litt som med leger; hvis jeg har et litt mer omfattende problem knyttet til et øre, så velger jeg ikke en ortoped.) På mindre steder må vel enhver fysioterapeut drive med "alt", og da skal det noe til å bli spesialist på mye...*s* Derfor finner man behandling av ymse kvalitet rundt omkring. Det samme gjelder så avgjort for både kiropraktorer og naprapater/osteopater. De kan fra tid til annen være ganske motivert av mulighet for inntjening, og jeg har sett tilfeller hvor folk har blitt gående til langvarige behandlinger uten virkning. Dette trenger selvfølgelig ikke være økonomisk motivert, men det _kan_ være grunn til å mistenke at det skjer fra tid til annen.

Ved mer sammensatte problemer, mener jeg det er en stor fordel å ikke bare få utlevert et program med øvelser, men derimot å trene på samme stedet som man fra tid til annen mottar behandling. Men jeg har sett at enkelte tverrfaglige klinikker knyttet til større treningssentre, i tillegg til fysioterapeuter og kiropraktorer, også har naprapater eller osteopater, samt annen alternativ medisin. I såfall er det god grunn til å tro at de vil trekke på hverandres kunnskap, noe som jo pasientene vil ha stor glede av :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Fysioterapi utgjør en stor og variert gruppe behandlingsformer, hvorav manipulasjon utgjør en av dem. Nettopp derfor er fysioterapeuter med videreutdanning i manuell terapi mitt førstevalg når det gjelder problemer som ikke bare er "rent muskulære". (Det blir litt som med leger; hvis jeg har et litt mer omfattende problem knyttet til et øre, så velger jeg ikke en ortoped.) På mindre steder må vel enhver fysioterapeut drive med "alt", og da skal det noe til å bli spesialist på mye...*s* Derfor finner man behandling av ymse kvalitet rundt omkring. Det samme gjelder så avgjort for både kiropraktorer og naprapater/osteopater. De kan fra tid til annen være ganske motivert av mulighet for inntjening, og jeg har sett tilfeller hvor folk har blitt gående til langvarige behandlinger uten virkning. Dette trenger selvfølgelig ikke være økonomisk motivert, men det _kan_ være grunn til å mistenke at det skjer fra tid til annen.

Ved mer sammensatte problemer, mener jeg det er en stor fordel å ikke bare få utlevert et program med øvelser, men derimot å trene på samme stedet som man fra tid til annen mottar behandling. Men jeg har sett at enkelte tverrfaglige klinikker knyttet til større treningssentre, i tillegg til fysioterapeuter og kiropraktorer, også har naprapater eller osteopater, samt annen alternativ medisin. I såfall er det god grunn til å tro at de vil trekke på hverandres kunnskap, noe som jo pasientene vil ha stor glede av :-)

Ja, det høres fornuftig ut.

Skjønner du har bedre greie på dette en jeg - jeg har bare mine spede erfaringer (samt noe informasjon ved erfaringsutveksling med kjente) :-).

Skrevet

''For fysioterapi gjelder den ordningen at du etter å ha betalt egenandeler på ca 2500 i løpet av ett år, så får du frikort.''

Må man da skaffe seg sånn kort som man får av legen?

Vet om en fysioterapaut som bruker kopper til å dra ut muskler som har blitt for korte i brystrygg og mannen min hadde god nytte av dette for noen år siden. Lurer på om jeg skal prøve å få tak i han.

Virker som du har greie på dette. Er du fysioterapaut e.l?

Jeg har god erfaring med kopping. Det er ena v de tingene som hjeper mest når skulderen min virkelig går helt i vranglås.

Kopping er en glasskolbe med en ballong øverst. Når glasset presses mot huden oppstår det et vakum. Dette vakumet gjør at behandleren kan komme dypere i musklaturen enn ved vanlig massasje og blogjennomstrøningen blir bedre. Etter en slik runde med koppeglasset får jeg akupunktunåler som jeg ligger med ca. 20 min for å forsterke effekten av koppingen.

Dersom du bor i nærheten av Oslo kan jeg anbefale denne klinikken, de er rådyre med veldig flinke.

http://www.verkstedet.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...