3stakk Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Jeg har en gulvklokke og et vegg-/vitrineskap som faren min lagde i sin tid. Begge er med kruseduller og utskjæringer. Ikke helt min stil (men det kan jo fort endre seg) Dessuten er de i gammel lakkert furu. Siden det er han som har lagd dem er det verdifulle minner og det betyr mer enn at stilen ikke matcher helt. Nå har jeg begynt å tenke på at jeg kanskje kan male dem hvite. Jeg har malt den gamle veggseksjonen hvit, og den ble riktig lekker, men den er ikke verneverdig heller da. Tar jeg bort det opprinnelige med et par strøk malig, eller gjør jeg tingene sprekere mon tro? Hva mener dere, og hva ville dere selv gjort? 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Jeg kunne funnet på å male nyere og umalte ting, men dekorerte og gamle, særpregede gjenstander ville jeg heller satt vekk en periode om jeg ikke likte dem. Har priset meg lykkelig for at jeg ikke malte mormors gamle kommode og ditto skuvseng som jeg var på nippet til å gjøre da jeg var tjue.. 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Enig med Kayia, ville ikke malt dette. Etter min mening blir møbler og ting som er laget av en person, og har særpreg, ødelagt hvis man maler det. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Den kan du trygt male, det var verre hvis det var en antikvitet. Om du kommer til å bruke den i innredningen din med litt maling så er vel det bedre enn om den blir stående i årevis på lager? 0 Siter
3stakk Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Skrevet 4. januar 2009 Jeg kunne funnet på å male nyere og umalte ting, men dekorerte og gamle, særpregede gjenstander ville jeg heller satt vekk en periode om jeg ikke likte dem. Har priset meg lykkelig for at jeg ikke malte mormors gamle kommode og ditto skuvseng som jeg var på nippet til å gjøre da jeg var tjue.. Mulig jeg ordla meg feil, men det er kun utskjæringer, ikke rosemaling e.l. på disse tingene. Hadde det vært det hadde jeg ikke spurt engang ;-) Takk for synspunktene! 0 Siter
Gjest anna k Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Absolutt ikke malt dem. Det er helligbrøde med gammelt arvegods. Da er det bedre å la noen andre ta vare på det. 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Den kan du trygt male, det var verre hvis det var en antikvitet. Om du kommer til å bruke den i innredningen din med litt maling så er vel det bedre enn om den blir stående i årevis på lager? Tenk på at den vil bli en antikvitet om noen generasjoner da. Er veldig glad for at ikke oldemor malte stolen som oldefar laget :-) 0 Siter
Gjest anna k Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Det spørs jo litt hva faren selv synes om det da. Min far lager ting og det ville ikke vært greit om jeg gjorde noe med dem. Kanskje ønsker en det skal bli arvegods, eller kanskje er det noen som vil ta over slik tingene er. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Tenk på at den vil bli en antikvitet om noen generasjoner da. Er veldig glad for at ikke oldemor malte stolen som oldefar laget :-) Her var det (slik eg skjønte det) snakk om relativt nyere gjennstander i lakkert furu, dette kan overmales med en maling som seinere kan fjernes om ønskelig. Kan ikkje helt se problemer i forhold til det, det viktigste er at det blir brukt, det synes nå eg. Ps! Eg har sjøl masse flotte (gamle) ting som ikkje passer inn, men som _ikkje_ kan overmales og de står på ett kott inntil eg får nytt hus, litt trist det og... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Mulig jeg ordla meg feil, men det er kun utskjæringer, ikke rosemaling e.l. på disse tingene. Hadde det vært det hadde jeg ikke spurt engang ;-) Takk for synspunktene! Skjønner. Men jeg ville nok landet på ikke å male siden de er lagd av din far og kommer til å være spesielle for etterslekten. Min mor lagret (og desverre også kastet) mange gjenstander hun aldri anså som sin stil, men som har stor affeksjonsverdi og sentral plassering i mitt hjem. Kanskje ungene dine (eller deres barn) ville ønske å finne møblene slik deres morfar/ oldefar en gang lagde dem? Har vi forresten til felles at det er vrient å snu døgnet tilbake etter en laaaang og deilig juleferie forresten? 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde ikke malt noe slikt, men det er meg da. Hadde det vært noe fabrikklaget så ja, men ikke noe hjemmelaget fra nær familie. 0 Siter
3stakk Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Skrevet 4. januar 2009 Den kan du trygt male, det var verre hvis det var en antikvitet. Om du kommer til å bruke den i innredningen din med litt maling så er vel det bedre enn om den blir stående i årevis på lager? Hvem har sagt at det skal på lager? Jeg har alt fremme nå jeg, fullt som bare det. Det er bare alle disse tresortene/fargene... 0 Siter
3stakk Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Skrevet 4. januar 2009 Det spørs jo litt hva faren selv synes om det da. Min far lager ting og det ville ikke vært greit om jeg gjorde noe med dem. Kanskje ønsker en det skal bli arvegods, eller kanskje er det noen som vil ta over slik tingene er. Jeg vet hva han ville sagt "Ja mal i vei du!" og det gjør jo det hele mye enklere ;-) Teller fortsatt på knappene 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Hvem har sagt at det skal på lager? Jeg har alt fremme nå jeg, fullt som bare det. Det er bare alle disse tresortene/fargene... ''Hvem har sagt at det skal på lager?'' Det husker eg ikkje. ''Jeg har alt fremme nå jeg, fullt som bare det. Det er bare alle disse tresortene/fargene...'' Ok. Enten maler du de, eller du lar det være. 0 Siter
Gjest mamsemor Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Når jeg ser meg rundt her i huset mitt, så hadde det passet best å beiset de Har gjort det med endel andre trehvite/syrelutede møbler, kjøpte sort utebeis hos malerbutikken, da ser møblene mørkebrune ut. Min smak sier at det er mye finere enn trehvitt . Siden du vet at faren din hadde gått med på dette, så hadde jeg ikke lurt. Lykke tl med valget 0 Siter
Gjest jamvold Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Hvis du skal beise møblene når dem er lakkert så må du huske å ha spesiallakk. Det får du i fargehandelen. Ellers så ville jeg ha malt dem likt med resten av huset ditt. Mye bedre å bruke tingene enn og synes de er litt stygge i stilen. Det er nå din far lever og kan se at du setter pris på dem! Etterslekten kan fjerne malingen når den tid kommer og de ønsker det. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Jeg ville malt møblene etter mitt eget ønske. Så lenge jeg eier møblene og skal ha dem i mitt eget hjem har ingen andre noe med hvordan jeg behandler dem. Synes nesten det er tragisk hvordan folk verner om gamle ting. Mange fæle møbler har hedersplassen i stuene bare fordi de er så gamle...og det er ære være om noen skulle tenke på et malerspann. Det må da være bedre å foreta en liten oppgradering mener nå jeg. 0 Siter
Gjest mamsemor Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Hvis du skal beise møblene når dem er lakkert så må du huske å ha spesiallakk. Det får du i fargehandelen. Ellers så ville jeg ha malt dem likt med resten av huset ditt. Mye bedre å bruke tingene enn og synes de er litt stygge i stilen. Det er nå din far lever og kan se at du setter pris på dem! Etterslekten kan fjerne malingen når den tid kommer og de ønsker det. Hvorfor må du ha spesiallakk? Noen av møblene vi har beiset var lakkert, da fikk vi beskjed om å bruke utebeis av maleren, for den var det lakk i, samt at da slapp vi å ta noe toppstrøk med lakk. 0 Siter
3stakk Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Skrevet 4. januar 2009 Jeg ville malt møblene etter mitt eget ønske. Så lenge jeg eier møblene og skal ha dem i mitt eget hjem har ingen andre noe med hvordan jeg behandler dem. Synes nesten det er tragisk hvordan folk verner om gamle ting. Mange fæle møbler har hedersplassen i stuene bare fordi de er så gamle...og det er ære være om noen skulle tenke på et malerspann. Det må da være bedre å foreta en liten oppgradering mener nå jeg. Mange fæle møbler har hedersplassen i stuene bare fordi de er så gamle... Ja du sier noe der gitt. Har en eldgammel liten pidestall _på hedersplass_, og dit kommer ikke en dråpe maling heller ;-) 0 Siter
3stakk Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Skrevet 4. januar 2009 Hvis du skal beise møblene når dem er lakkert så må du huske å ha spesiallakk. Det får du i fargehandelen. Ellers så ville jeg ha malt dem likt med resten av huset ditt. Mye bedre å bruke tingene enn og synes de er litt stygge i stilen. Det er nå din far lever og kan se at du setter pris på dem! Etterslekten kan fjerne malingen når den tid kommer og de ønsker det. Nå er han død da, men jeg vet han hadde gått for maling om det var det jeg ville. Tror sannelig jeg kliner på litt grunning. Tippoldebarna må ha noen utfordringer de også 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.