Gå til innhold

Vi vet hvem tjuvradden er. Anmelder vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et vennepar som var hos oss på nyttårsaften. Vi har ikke bedd dem så ofte til oss de siste årene, ganske enkelt fordi jeg er redd for å slippe deres rabiate unger innenfor dørene her.

Jeg har skrevet om dem før. Ting blir ødelagt hver gang de er her. En gang tok den yngste brannslukningsaparatet og sprayet ned andre etasje. Dette er bare et lite eksempel. Mye annet som har skjedd også.

De hadde virkelig trengt en nannyhjelp disse foreldrene.

Den yngste er bare klomsete, aktiv, han har dårlig motorikk og veiver ned ting som står i veien for han. Han er rene bulldoseren og skal frem. Han ser ikke hvis det står hindringer i veien. Men han er ikke slem og ondskapsfull. Det er usannsynlig at han er synderen.

Minstejenta her var ulykkelig over at han ødela legoslottet hun bygde på julaften.

Slike ting kan selvfølgelig bygges opp igjen og er ingen stor sak.

Verre er det med jenta på 15 år. Hun er ufordragelig mot foreldrene sine. Hun er frekk, høyrøstet, maniplulativ og hun stjeler.

Vi har tidligere funnet igjen ting som er tatt fra ungenes rom, hjemme hos dem.

Nå har likevel ungene blitt såpass store at jeg tok sjangsen på at det ville gå bra og be dem hjem til oss.

Det gjorde det ikke.

Vår 15-årige sønn og jenta på 15 var inne på hans rom. Han spilte på den stasjonære pc`en. Hun fikk låne hans minipc han fikk i høst til 3.500 kr.

Hun hadde også spurt om hun fikk lov til å se mobilen hans og spurte så hvor den lå.

Han hadde svart at den lå i dressbuksa si som han hadde lagt i fra seg på stolen.

Minipc èn og mobilen er søkk vekk. Det ble oppdaget allerede nyttårsaften etter at de dro. Vi ringte mobilen hans. Det ringte ikke noen steder her i huset, men det ringte et par ganger og deretter ble det opptattsignal.

Fordi dette er venner, gikk det noen dager før vi turte å konfrontere henne.

Nå har vi endevendt hele huset i flere dager og det er søkk vekk.

Av tidligere erfaringer, vet vi med 99 % sikkerhet at det er den 15-årige jenta som har tatt det.

Hun blånekter og er fantastisk flink til å snakke for seg. Hun la mini`pc èn tilbake i nederste skuffen hvor den lå, sier hun.

Mobilen har hun ikke en gang sett, påstår hun.

Sønnen min sier noe helt annet og han lyver ikke. Det vet jeg.

Hva gjør vi?

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• mariaflyfly

6

• Lillemus

4

• Lotte :o)

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om dere er helt sikre bør dere først be foreldrene til jenta om å skaffe tilveie de stjålne gjennstandene, om ikkje det fører frem så kan dere "true" jenta med politiet.

En eventuell anmeldelse blir sannsynligvis henlagt uten etterforskning desverre, tror eg.

Skrevet

Huff, jeg har dessverre ikke noen råd om akkurat dette, men basert på den totale beskrivelsen av familien, tror jeg ikke jeg hadde orket å ha dem på middagsselskap senere.

Gjest 100% sikker
Skrevet

Dere bør vel være 100% sikre før dere anmelder.

Snakk med foreldrene hennes, be om at de ransaker rommet hennes ordentlig, finner dere tyvgodset er det greit, finner dere det ikke er det kanskje ikke hun som har tatt det .....

Sov sønnen din eller .... hvordan får hun med seg slike ting uten at han legger merke til det da ?

Skrevet

Om dere er helt sikre bør dere først be foreldrene til jenta om å skaffe tilveie de stjålne gjennstandene, om ikkje det fører frem så kan dere "true" jenta med politiet.

En eventuell anmeldelse blir sannsynligvis henlagt uten etterforskning desverre, tror eg.

Jeg grudde meg veldig for å snakke med foreldrene. Jeg gjorde det i dag på en pen måte, siden vi har erfaringer fra før av om hvordan hun er. Foreldrene er jo også klar over det. På en sydentur vi var på for noen år siden, så vår eldste datter at jenta forsynte seg med penger fra farens lommebok.

Jeg snakket med moren i dag og hun har endevendt rommet hennes. Sønnen min tror hun kan ha solgt tingene på fredagen mens de var på jobb for å skaffe seg penger. Ingenting forundrer meg når det gjelder henne.

Moren kan også være troende til å beskytte datteren sin. Faren er mer oppegående, så det er i så fall han vi må stole på om det kommer til rette.

For å få igjen på forsikringen, må vi vel anmelde. Mannen min mener vi skal anmelde uten å oppgi navn. Jeg er ikke sikker. Vi kan miste venner, men jeg vet ikke hva som er værst. Datteren deres kan utvikle seg til å bli kriminell. Hadde det vært mine unger, ville jeg ikke beskyttet dem.

Skrevet

Snakk med foreldrene hennes, be om at de ransaker rommet hennes ordentlig, finner dere tyvgodset er det greit, finner dere det ikke er det kanskje ikke hun som har tatt det .....

Sov sønnen din eller .... hvordan får hun med seg slike ting uten at han legger merke til det da ?

Han satt med ryggen til og spilte på pc`en. Da er han i sin egen verden.

Hvis du kjente jenta og visste hvor slu hun er, hadde du skjønt at dette var mulig. Faren hennes har mange ganger klaget på hvor slu og manipultiv hun er.

Dette er ikke første gangen hun stjeler her. Noe har kommet til rette hos dem, men da var hun yngre.

Nå er det lenge siden sist hun var her sist.

Skrevet

Huff, jeg har dessverre ikke noen råd om akkurat dette, men basert på den totale beskrivelsen av familien, tror jeg ikke jeg hadde orket å ha dem på middagsselskap senere.

Nei, jeg tenkte det kunne gå bra nå. De er veldig flinke til å be oss og nå syntes jeg det begynte å se litt merkelig og smålig ut at vi aldri ba dem lenger, men det går visst ikke.

Gjest mamma på andre siden av gjerdet...
Skrevet

Veldig kjedelig!!!

Dersom tingene blir funnet hjemme hos dem, så er jo saken klar. Jeg tror jeg da uten tvil ville anmeldt, fordi det er ikke noen annen måte denne ungdommen kan lære på (særlig hvis hun har en historie med dette fra tidligere).

Ville nok ikke anmeldt uten å snakke med foreldrene først, og da gjerne med ungdommen til stede. Forklart at dette er veldig vanskelig, men det riktige å gjøre. Dere kan komme til enighet om løsninger privat, men det beste er kanskje en runde i konfliktrådet.

Snakker av erfaring, min sønn har stjålet ting hjemme hos andre (innbrudd), og vi har løst saken(e) på begge måter. Syns det beste er konfliktrådet (blir mer offentlig og alvorlig da, og en ekstern part som styrer saken, får frem synspunkter osv).

Men de private løsningene vi har fått i stand har også vært veldig bra, men det krever ganske mye av den andre parten (som er dere), at dere er i stand til å si de riktige tingene og ha klart for dere hva dere vil med et slikt møte. Ikke moralisere, men ha som mål at ungdommen skal lære noe og vise "ydmykhet" og anger. Få frem deres side av saken, hvor krenkende det er å vise tillit til noen som bryter denne osv. Lurt å møtes på et nøytralt sted, ikke hjemme hos hverandre. Men det kan på den andre siden være bra, at det blir værre for ungdommen å komme hjem til dere å face dere..... (dersom hun innrømmer saken da.....)

Uansett syns jeg denne saken skal få følger! Skjønner at det er vanskelig...... Lykke til......

Skrevet

Jeg grudde meg veldig for å snakke med foreldrene. Jeg gjorde det i dag på en pen måte, siden vi har erfaringer fra før av om hvordan hun er. Foreldrene er jo også klar over det. På en sydentur vi var på for noen år siden, så vår eldste datter at jenta forsynte seg med penger fra farens lommebok.

Jeg snakket med moren i dag og hun har endevendt rommet hennes. Sønnen min tror hun kan ha solgt tingene på fredagen mens de var på jobb for å skaffe seg penger. Ingenting forundrer meg når det gjelder henne.

Moren kan også være troende til å beskytte datteren sin. Faren er mer oppegående, så det er i så fall han vi må stole på om det kommer til rette.

For å få igjen på forsikringen, må vi vel anmelde. Mannen min mener vi skal anmelde uten å oppgi navn. Jeg er ikke sikker. Vi kan miste venner, men jeg vet ikke hva som er værst. Datteren deres kan utvikle seg til å bli kriminell. Hadde det vært mine unger, ville jeg ikke beskyttet dem.

''Hadde det vært mine unger, ville jeg ikke beskyttet dem.''

Men mange gjør nok det, dessverre.

En tidligere kollega var gift med en politimann, og han opplevde ofte å få kjeft fra foreldre når han og kolleger bragte ungdommer hjem istedenfor å anmelde dem for ymse småkriminalitet de hadde blitt tatt for (typisk hasjrøyking). Politimennenes tanke var at det var bedre med en advarsel og oppfølging hjemmefra istedenfor en plett på rullebladet, men mange foreldre skjelte ut politiet i stedet.

Skrevet

''Hadde det vært mine unger, ville jeg ikke beskyttet dem.''

Men mange gjør nok det, dessverre.

En tidligere kollega var gift med en politimann, og han opplevde ofte å få kjeft fra foreldre når han og kolleger bragte ungdommer hjem istedenfor å anmelde dem for ymse småkriminalitet de hadde blitt tatt for (typisk hasjrøyking). Politimennenes tanke var at det var bedre med en advarsel og oppfølging hjemmefra istedenfor en plett på rullebladet, men mange foreldre skjelte ut politiet i stedet.

Hvis hun hadde vært yngre ville jeg ikke gjort det,men nå er jenta 15 år.

Hadde det vært mine unger som hadde gjort slike ting, ville jeg vært livredd for at de skulle utvikle seg til å bli kriminelle og jeg ville ha satt en kraftig stopper for det.

Dessuten må vi vel anmelde for å få igjen på forsikringen? Dette er jo en sum på over 4000 kr.

Hadde det vært andre venner så hadde jeg vært mer i tvil, men jeg er ikke like sikker lenger på om jeg synes det er verdt å ta vare på disse vennene.

Jeg synes de er noe rølpete. Huff, jeg er visst litt irritert nå.

Skrevet

Hvis hun hadde vært yngre ville jeg ikke gjort det,men nå er jenta 15 år.

Hadde det vært mine unger som hadde gjort slike ting, ville jeg vært livredd for at de skulle utvikle seg til å bli kriminelle og jeg ville ha satt en kraftig stopper for det.

Dessuten må vi vel anmelde for å få igjen på forsikringen? Dette er jo en sum på over 4000 kr.

Hadde det vært andre venner så hadde jeg vært mer i tvil, men jeg er ikke like sikker lenger på om jeg synes det er verdt å ta vare på disse vennene.

Jeg synes de er noe rølpete. Huff, jeg er visst litt irritert nå.

''Hadde det vært mine unger som hadde gjort slike ting, ville jeg vært livredd for at de skulle utvikle seg til å bli kriminelle og jeg ville ha satt en kraftig stopper for det.''

Jeg er enig med deg, men dersom jeg hadde vært overbevist om at junior snakket sant, hadde jeg jo støttet han (men blitt fryktelig skuffet dersom han likevel var skyldig...). Det er jo naturlig å tro det beste om sine egne barn.

''Dessuten må vi vel anmelde for å få igjen på forsikringen? Dette er jo en sum på over 4000 kr.''

Antageligvis må dere anmelde, ja, men jeg kan ikke så mye om dette. Men får man igjen for tyuverier foretatt av "usikret" gods når det ikke har vært innbrudd?? Vet svært lite om dette, men mener å ha hørt når det gjelder tyveri fra biler at man ikke får dekket ting som var oppbevart i kupeen, bare i bagasjerommet. Og man får ikke erstattet tyveri av ulåste sykler osv.

Ellers vedr risikoen for å anklage en som er uskyldig: Jeg så i romjula på en halv episode av Anne fra Bjørkely, der hun blir anklaget for å ha stjålet fostermorens ametyst-brosje, og så var den bare forlagt;-)

Men sier ikke at dette gjelder dere, da, men man bør ihvertfall lete svært godt, og det skjønner jeg at dere har.

Skrevet

''Hadde det vært mine unger som hadde gjort slike ting, ville jeg vært livredd for at de skulle utvikle seg til å bli kriminelle og jeg ville ha satt en kraftig stopper for det.''

Jeg er enig med deg, men dersom jeg hadde vært overbevist om at junior snakket sant, hadde jeg jo støttet han (men blitt fryktelig skuffet dersom han likevel var skyldig...). Det er jo naturlig å tro det beste om sine egne barn.

''Dessuten må vi vel anmelde for å få igjen på forsikringen? Dette er jo en sum på over 4000 kr.''

Antageligvis må dere anmelde, ja, men jeg kan ikke så mye om dette. Men får man igjen for tyuverier foretatt av "usikret" gods når det ikke har vært innbrudd?? Vet svært lite om dette, men mener å ha hørt når det gjelder tyveri fra biler at man ikke får dekket ting som var oppbevart i kupeen, bare i bagasjerommet. Og man får ikke erstattet tyveri av ulåste sykler osv.

Ellers vedr risikoen for å anklage en som er uskyldig: Jeg så i romjula på en halv episode av Anne fra Bjørkely, der hun blir anklaget for å ha stjålet fostermorens ametyst-brosje, og så var den bare forlagt;-)

Men sier ikke at dette gjelder dere, da, men man bør ihvertfall lete svært godt, og det skjønner jeg at dere har.

''Jeg er enig med deg, men dersom jeg hadde vært overbevist om at junior snakket sant, hadde jeg jo støttet han (men blitt fryktelig skuffet dersom han likevel var skyldig...). Det er jo naturlig å tro det beste om sine egne barn''

Jeg er helt enig med deg, men det vet innerst inne at de ikke kan stole på datteren sin. De har beklaget seg mye over henne. Moren kan likevel være troende til å beskytte henne fordi hun synes det er flaut at det er oss det har gått ut over. Dette kan jeg ikke vite med sikkerthet, men jeg tror hun kan være det.

''Ellers vedr risikoen for å anklage en som er uskyldig: Jeg så i romjula på en halv episode av Anne fra Bjørkely, der hun blir anklaget for å ha stjålet fostermorens ametyst-brosje, og så var den bare forlagt;-)

Men sier ikke at dette gjelder dere, da, men man bør ihvertfall lete svært godt, og det skjønner jeg at dere har''

Ja, det ble jo oppdaget med en gang de hadde dratt. Både mobilen og pc`en hadde han mens de var her.

Vi turde ikke si noe til dem før vi hadde lett skikkelig godt.

Jeg har tatt det opp med dem på en forsiktig måte og sagt vi skal legge oss helt flat og be om unnskylding hvis det skulle komme til rette igjen.

Vi har også sagt at grunnen til at misstanken blir rettet mot henne er pga. tidligere erfaringer. Dette vet de jo også om.

Skrevet

Denne jenta er vel ikke så dum at hun oppbevarer slike ting hjemme... Min tanke er også at tingene allerede er solgt.

Evt, har du sjekket finn.no og qxl? Tyvgods selges ofte der.

Skrevet

''Jeg er enig med deg, men dersom jeg hadde vært overbevist om at junior snakket sant, hadde jeg jo støttet han (men blitt fryktelig skuffet dersom han likevel var skyldig...). Det er jo naturlig å tro det beste om sine egne barn''

Jeg er helt enig med deg, men det vet innerst inne at de ikke kan stole på datteren sin. De har beklaget seg mye over henne. Moren kan likevel være troende til å beskytte henne fordi hun synes det er flaut at det er oss det har gått ut over. Dette kan jeg ikke vite med sikkerthet, men jeg tror hun kan være det.

''Ellers vedr risikoen for å anklage en som er uskyldig: Jeg så i romjula på en halv episode av Anne fra Bjørkely, der hun blir anklaget for å ha stjålet fostermorens ametyst-brosje, og så var den bare forlagt;-)

Men sier ikke at dette gjelder dere, da, men man bør ihvertfall lete svært godt, og det skjønner jeg at dere har''

Ja, det ble jo oppdaget med en gang de hadde dratt. Både mobilen og pc`en hadde han mens de var her.

Vi turde ikke si noe til dem før vi hadde lett skikkelig godt.

Jeg har tatt det opp med dem på en forsiktig måte og sagt vi skal legge oss helt flat og be om unnskylding hvis det skulle komme til rette igjen.

Vi har også sagt at grunnen til at misstanken blir rettet mot henne er pga. tidligere erfaringer. Dette vet de jo også om.

Huff, håper det løser seg for alle parter! Er jo ikke noe stas for henne og hennes familie at mistanken alltid vil henge over dem...:-(

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231096776' post='4055580]

Denne jenta er vel ikke så dum at hun oppbevarer slike ting hjemme... Min tanke er også at tingene allerede er solgt.

Evt, har du sjekket finn.no og qxl? Tyvgods selges ofte der.

Hvis det allerede er solgt er vel annonsene slettet...

Hvor skulle forresten en tenåring oppbevare tyvegods som IKKE er solgt? Må nesten ha lagt dem innerst i en kjellerbod eller noe slikt...

Skrevet

Både mobil og mini-pc er så små at det ikke er noe problem å smugle med seg mobilen i lomma og pc'n under jakka.

Skrevet

Hvor skulle forresten en tenåring oppbevare tyvegods som IKKE er solgt? Må nesten ha lagt dem innerst i en kjellerbod eller noe slikt...

En tyv oppbevarer ting overalt, og har kanskje like tvilsomme venner, som oppbevarer sånt for hverandre? Nabons åpne carport, borettslagets fellesgarasje, et vedskjul, i en bil. Dette er varer som er enkle å stikke bort, og desverre veldig enkle å omsette.

Det er ikke sikkert det er solgt ennå. Verdt å se.

Skrevet

Huff, håper det løser seg for alle parter! Er jo ikke noe stas for henne og hennes familie at mistanken alltid vil henge over dem...:-(

Nei, det forstår jeg. Vi har også latt ting passere tidligere selv om vi visste, men når det begynner å gjelde såpass dyre ting, er det for alvorlig til at det kan passere.

Vi synes ikke det er noe morsomt vi heller, men hva kan vi gjøre? Vi kan ikke bare tie heller.

Hvordan kan hun da bli etterhvert?

Jeg synes mest synd på foreldrene hennes. Det er verre for dem enn for oss, men jeg tenker som så at det blir enda verre for dem etterhvert om vi tier det ihjel. Det er de ikke tjent med.

Skrevet

En ting er sikkert. Jenta er ikke dum. Egentlig veldig smart.

Skrevet

Hva ønsker dere å oppnå?

Det er avgjørende for hva som er "riktig" å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...