Gå til innhold

Kan jeg bruke sykemelding?

Anbefalte innlegg

Gjest -janita nilsen-
Skrevet

Jeg har ca 50 prosent fast jobb i en bedrift. Jeg jobber endel ekstra og kommer stort sett opp i rundt 100 prosent hver måned. Nå er jeg blitt syk og må trappe ned en periode. Min halve stilling er mer en nok for meg. Jeg lurer på om jeg kan sykemeldes halv tid og få betalt for den tiden jeg ikke greier å jobbe? Nå bekymrer jeg meg for det økonomiske og ender opp med å jobbe mer en helsa tillater. Har snakket med min overordnede på jobb men fikk til svar at ingen pålegger meg å jobbe mer enn min stilling. Er dette rett? Jeg er under legebehandling og regner med å bli helt frisk iløpet av etpar mnd.

Gjest slik er det
Skrevet

Du sykemeldes ut i fra den stillingsprosenten du har.

Skrevet

Der er problemet med kvinner og deltidsstillinger!

Veldig mange arbeider nærmere 100% til tross for små prosentandels stillinger. Men når de blir sykemeldte eller annet, så er det den lille prosentstillingen som er utgangspunktet.

Så ja, du kan bli sykemeldt. Men bare i fhd til den stillingen du har. Da har du ikke lov til å arbeide ekstra ut over det du er sykemeldt i fhd til. Og du har ingen økonomiske rettigheter i fhd til den jobben du reelt gjør til daglig, bare i fhd til de 50% du er ansatt i.

Politiet har løst skiftproblematikken over mange år med overtid. Omsorgssektoren løser det med idiotiske deltidsstillinger. Håper alle med deltidsstillinger og fulltidsjobb kan få organisert seg godt nok til å få skikkelige rettigheter.

candyqueen_83
Skrevet

Der er problemet med kvinner og deltidsstillinger!

Veldig mange arbeider nærmere 100% til tross for små prosentandels stillinger. Men når de blir sykemeldte eller annet, så er det den lille prosentstillingen som er utgangspunktet.

Så ja, du kan bli sykemeldt. Men bare i fhd til den stillingen du har. Da har du ikke lov til å arbeide ekstra ut over det du er sykemeldt i fhd til. Og du har ingen økonomiske rettigheter i fhd til den jobben du reelt gjør til daglig, bare i fhd til de 50% du er ansatt i.

Politiet har løst skiftproblematikken over mange år med overtid. Omsorgssektoren løser det med idiotiske deltidsstillinger. Håper alle med deltidsstillinger og fulltidsjobb kan få organisert seg godt nok til å få skikkelige rettigheter.

Jeg har lest at man får sykepenger også for de vaktene det er sannsynlig at man hadde hatt ekstra per mnd. Men at man må ordne det selv via NAV eller noe sånt?

Skrevet

Jeg har lest at man får sykepenger også for de vaktene det er sannsynlig at man hadde hatt ekstra per mnd. Men at man må ordne det selv via NAV eller noe sånt?

Jeg uttaler meg mest på annenhånds kunnskap, og har ikke vært i situasjonen selv. Men ei venninne av meg har 50% stilling, og arbeider aldri mindre enn 80% hver uke. Ofte over 100. Hun ble sykemeldt, og endte opp med utbetaling av den 50% stillingen hun hadde fast. Hvis det finnes andre ordninger, så var det i hvert fall ingen som informerte henne om dem, for hun kom i ei skikkelig økonomisk knipe.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg uttaler meg mest på annenhånds kunnskap, og har ikke vært i situasjonen selv. Men ei venninne av meg har 50% stilling, og arbeider aldri mindre enn 80% hver uke. Ofte over 100. Hun ble sykemeldt, og endte opp med utbetaling av den 50% stillingen hun hadde fast. Hvis det finnes andre ordninger, så var det i hvert fall ingen som informerte henne om dem, for hun kom i ei skikkelig økonomisk knipe.

Jeg vet bare at det ikke kommer automatisk betaling for ekstrajobbingen. Det må i såfall gå gjennom lønningskontoret eller Nav ved at du må si fra selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...