Gjest noen som har innspill? Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Kan noen hjelpe meg med et røslig overslag. Har ca 1 mill i egenkapital, og skal kjøpe en eller annen bolig. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan få i lån, og må ta meg en tur i banken. Har studielån, ganske høyt, og ikke spesielt god inntekt. Men man må jo ha bolig og nå leier jeg for rundt seks tusen. Det går greit. Om man tar opp 1 mill i lån, hypotetisk sett, hvor mye koster det meg? For å litt kunne sammenlikne med det jeg leier for i dag. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Gå inn på bankens nettside og finn frem en lånekalkulator, der kan du sette inn ulike alternativer for lånebeløp, og få svar på dine spørsmål. Eks. denne siden: https://www.dnbnor.no/person/lan/ 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Det kommer jo helt an på type bolig du kjøper. Er 1 mill. f.eks. bare innskuddet, og det i tillegg er fellesgjeld, vil du ha store månedlige kostnader i form av betjening av fellesgjeld (i tillegg til annet). Det vil også ha betydning hvilke muligheter du har for rentefradrag. Hvilken rente du får på lånet avhenger blant annet av hva slags sikkerhet du har. Ved høy sikkerhet kan du også få avdragsfrie år, om det kunne være aktuelt (da skyver du bare gjelden foran deg). Mer eksakt info får du kanskje fra andre 0 Siter
Gjest noen som har innspill? Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Det kommer jo helt an på type bolig du kjøper. Er 1 mill. f.eks. bare innskuddet, og det i tillegg er fellesgjeld, vil du ha store månedlige kostnader i form av betjening av fellesgjeld (i tillegg til annet). Det vil også ha betydning hvilke muligheter du har for rentefradrag. Hvilken rente du får på lånet avhenger blant annet av hva slags sikkerhet du har. Ved høy sikkerhet kan du også få avdragsfrie år, om det kunne være aktuelt (da skyver du bare gjelden foran deg). Mer eksakt info får du kanskje fra andre Siden jeg har liten inntekt vil jeg ikke kjøpe en bolig med fellesgjeld, og på den måten høye månedlige utgifter. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 1 mill er jo en god egenandel, da! Tror en omtrentlig beregning av lån er 1,5 ganger inntekten din,evt av samlet inntekt om det er flere låntakere. Min private tommelfingerregel for kostnader av lånet er en knapp tusenlapp per 100.000 du låner. Men kostnaden vil jo blant annet avhenge av hvor lang nedbetalingstid du går for. I tillegg til et svingende rentebilde. Håper du finner deg noe bra! 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Siden jeg har liten inntekt vil jeg ikke kjøpe en bolig med fellesgjeld, og på den måten høye månedlige utgifter. Uten fellesgjeld må du bare betale mer for boligen. De månedlige utgiftene bør bli omtrent det samme. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Med et lån på 1 mil over 20 år med /dagens/ rentenivå, blir de månedlige utgiftene omtrent 8000 etter skatt (og dette inkluderer både renter /og/ avdrag - første året til avdragene utgjøre ca 3000 i måneden). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.