Gjest best wishes Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 I følge flere av den eldre generasjon så betyr " mannen ble skutt", at han også er død. Mens de fleste av den oppvoksende generasjon mener at det ikke trenger å innebære døden. Er en mann som er skutt også død? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Jeg vet at de ble fortstått på den måten tidligere, men for meg behøver en skutt person ikke nødvendigvis å være død. For å ha det helt klart kan man jo si "Skutt og drept" og "skutt og såret" 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Tror det har vært en endring her - i dag betyr ikke skutt nødvendigvis død, tror jeg. Men en får nesten håpe det gjorde det i gamle dager. Sakser fra Quislings biografi: ''Høyesterett forkastet anken den 13. oktober. I statsråd ti dager senere ble også benådningsandragendet avslått. Klokken 2:40 om morgenen den 24. oktober 1945 ble Quisling skutt.'' 0 Siter
Gjest hos oss Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Jeg scoret "høyt" (fikk en alder på nesten 40+ min egen..) på Aftenpostens "språklige alder"-test. Ja, jeg oppfatter at hvis nyhetsankeret leser " To menn ble skutt i et gjengoppgjør i Bergen i dag tidlig", så er de drept. På samme måte som når naboen kommer hjem fra jakt og sier han har skutt 18 ryper, så antar jeg at de er med hjem i sekken hans, døde, og ikke ligger skadeskutt rundt i skogen.. Men jeg vet jo at språket (sproget? ;-) ) er i endring, og har fått med meg at mange mener man ikke er død selv om man er skutt.. Derfor er det sikkert lurt å skrive "skutt og drept" eller "skutt og såret".. 0 Siter
morsan Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Her er språket i utvikling - de yngre vil nok si at det ikke nødvendigvis betyr at man er drept - de eldre vil mene at skutt = drept. Og her går det ikke bare på faktisk alder, men på ens "språklige alder". Jeg har en slags ryggmargsfølelse av at skutt = drept, men har nå forlengst fått med meg at mange ikke legger den betydningen i det lenger;-) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Jeg har blitt skutt ved et ulykkestilfelle, men jeg er definitivt ikke død! I gamle dager ville jeg heller ikke ha vært død av det skuddet, men jeg ville like fullt ha vært skutt. Det å bli skutt betyr enten å bli truffet av et prosjektil - enten fra skytevåpen eller pil og bue. Hva som er resultatet av det kan være mer uvisst. Det kan også bety å være veldig trett/utslitt. Når det er sagt, så vil jo konteksten som regel avsløre hva som var den videre skjebnen. Og står det uten videre utdypning, så er ofte assosiasjonen vår at vedkommende er død. Uten at så trenger å være tilfelle. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 For meg er det ingen automatikk i at en mann som er skutt også er drept. Han kan jo være skutt i kneet. Sjelden man dør av det... 0 Siter
pekkaline Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Skutt. Ordet bruker jeg mere om at etter endt arbeidsdag så er jeg helt skutt. Skuddskadet eller skytt og drept. Det følger jo mere med i setningen at en bare sier eks olsen ble skutt. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 ''Er en mann som er skutt også død? '' Ikke nødvendigvis. 0 Siter
Spirello Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Nei, han kan være skutt i beinet, i armen, i magen osv. men overlevd.. Men når man sier bare han ble skutt, så menes ofte med døden til følge.. Sånn oppfatter jeg det. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 ''Er en mann som er skutt også død?'' Nei. :0) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Tror det har vært en endring her - i dag betyr ikke skutt nødvendigvis død, tror jeg. Men en får nesten håpe det gjorde det i gamle dager. Sakser fra Quislings biografi: ''Høyesterett forkastet anken den 13. oktober. I statsråd ti dager senere ble også benådningsandragendet avslått. Klokken 2:40 om morgenen den 24. oktober 1945 ble Quisling skutt.'' ''Høyesterett forkastet anken den 13. oktober. I statsråd ti dager senere ble også benådningsandragendet avslått. Klokken 2:40 om morgenen den 24. oktober 1945 ble Quisling skutt.'' Tror du han lever enda altså? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 ''Er en mann som er skutt også død?'' Nei, mest sannsynlig så er vedkommende i live fortsatt. En mann som er død er ikkje nødvendigvis skutt! Det blir omtrent det samme. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 ''Høyesterett forkastet anken den 13. oktober. I statsråd ti dager senere ble også benådningsandragendet avslått. Klokken 2:40 om morgenen den 24. oktober 1945 ble Quisling skutt.'' Tror du han lever enda altså? Nei, gjør du? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Nei, gjør du? Det er vel like sannsynlig som at Elvis lever... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Skutt = skutt uten døden til følge Drept = Død pga en annen persons gjerning Skutt og drept = Skutt av en annen og død av skadene Og da skulle: Skutt og død bli selvmord? Mener 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.