Gå til innhold

Gode råd mot potte tett pust og hard hoste??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele desember gikk jeg på kortisonkur mot tett pust og var helt fin i pust og host ved nyttår. Samme dag jeg sluttet på tabl ble jeg forkjølet og fra dag 1 satt det seg rett i lungene med surkling og tett pust, hard hoste og here we go again....!!

Tar astmamedisin (symbicort) - 2 doser (4.5mg pr dose) inntil 6 ganger daglig. Fikk nye 4 uker med kortisonkur (Prednisolon 20 mg) med legen i dag, samt antibiotikakur (Erymax 250 mg) på 10 dager. Håper det letner snart... Tok også pustetest i dag, det var labre resultater - under 50% av vanlig kapasitet. Noen steder var verdiene nede på 40! :(

Det er værst fra ettermiddag til morgen. Det blir værre når jeg ligger. Prøver å bygge opp med puter så jeg halvveis sitter, men blir slitsomt det også i lengden. Bruker minst en time hver morgen før jeg får opp all gørr, og puster lettere...

Har holdt på i flere mnd nå med tung pust (hosten er vel bare litt av og på siden nov men pusten har vært tung lengre enn det).

Har halsdrops (som jeg syns letter på pusten pga minten), hostesaft løsner slimet, men det ER jo der fremdeles og surkler dras opp og ned når jeg puster, særlig når jeg ligger. Sitter nå og gruer meg til (og utsetter) legging..

Varm dusj hjelper og løsner litt, men ikke alt. Å puste og hoste gjør vondt og verker langt ned i lungene og oppi hodet. Halsen svir pga den harde hosten. Holder meg mest mulig inne, for er jeg ute blir jeg værre, særlig idet jeg kommer inn, men også værre til kvelden. :(

Kan legge til at luftveisproblemer ikke er noe ukjent for meg, har litt "trange" luftveier, så bronkiene tetter seg og det setter seg fortere enn andre (visstnok). Men jeg syns det henger så lenge i, og trenger noen gode tips fra andre på hva som hjelper.

Ellers er formen ganske bra, jeg er på jobb og presser meg nok avgårde, føler jeg har vært nok syk nå..... Men jeg blir sliten og svimmel av de tette lungene... :-/

Noen som har noe godt råd som virker?? :))

Skrevet

Jeg har av og til perioder som du beskriver. Det som virkelig har hjulpet meg er å regulere grunnlagsmedisineringa i dårlige perioder, og også få en egenbehandlingsplan i fhd til når jeg skal selvmedisinere meg med hhv kortison eller antibiotika. Da måler jeg PEF og vurderer andre indikatorer og setter i gang uten å gå å lure på om jeg bør gå til legen.

Jeg prøvde ut diverse medisiner før jeg har endt opp med Seretide. Den ga best effekt for meg. I tillegg tar jeg en Singulair tablett hver kveld, og det var en stor overgang å begynne på de tablettene i fhd til grunnlagsformen.

Håper du kommer ovenpå igjen. Det er skikkelig slitsomt å gå omkring med evig dårlig pust, men likevel ikke være så dårlig at man har samvittighet til å kutte jobben. Og da blir ettermiddagene ofte tilbrakt i sitte-liggende stilling med null overskudd.

Skrevet

Jeg har av og til perioder som du beskriver. Det som virkelig har hjulpet meg er å regulere grunnlagsmedisineringa i dårlige perioder, og også få en egenbehandlingsplan i fhd til når jeg skal selvmedisinere meg med hhv kortison eller antibiotika. Da måler jeg PEF og vurderer andre indikatorer og setter i gang uten å gå å lure på om jeg bør gå til legen.

Jeg prøvde ut diverse medisiner før jeg har endt opp med Seretide. Den ga best effekt for meg. I tillegg tar jeg en Singulair tablett hver kveld, og det var en stor overgang å begynne på de tablettene i fhd til grunnlagsformen.

Håper du kommer ovenpå igjen. Det er skikkelig slitsomt å gå omkring med evig dårlig pust, men likevel ikke være så dårlig at man har samvittighet til å kutte jobben. Og da blir ettermiddagene ofte tilbrakt i sitte-liggende stilling med null overskudd.

Tusen takk for svar og tips om medisinering!

Jeg må nok vurdere hvilke jeg skal prøve ut sammen med legen, men det er godt å høre hva andre gjør, så vet jeg litt hvilke andre medisineringsmuligheter som finnes.

Jeg visste ikke engang hva PEF var, så jeg måtte google det. Hehe. Og heller ikke at man kunne ha en egen PEF-måler hjemme, hvor får man tak i det? Er det legen som gir det, så skal jeg be han om det neste uke. :)

''Og da blir ettermiddagene ofte tilbrakt i sitte-liggende stilling med null overskudd.''

Akkurat slik er det! Takk for at du forstår! ;))

Skrevet

Tusen takk for svar og tips om medisinering!

Jeg må nok vurdere hvilke jeg skal prøve ut sammen med legen, men det er godt å høre hva andre gjør, så vet jeg litt hvilke andre medisineringsmuligheter som finnes.

Jeg visste ikke engang hva PEF var, så jeg måtte google det. Hehe. Og heller ikke at man kunne ha en egen PEF-måler hjemme, hvor får man tak i det? Er det legen som gir det, så skal jeg be han om det neste uke. :)

''Og da blir ettermiddagene ofte tilbrakt i sitte-liggende stilling med null overskudd.''

Akkurat slik er det! Takk for at du forstår! ;))

Jeg har hatt astma siden jeg var barn, og har hatt den under kontroll. Men etter en gjenstridig infeksjon mista jeg kontrollen. Da jeg hadde gått en hel høst med dårlig pust og ymse behandling foreslo fastlegen min et opphold på Glittre-klinikken. Jeg var veldig motvillig, for det varte 4 uker, og det hadde jeg bare ikke tid til. Men måtte jo bryte den onde sirkelen. Og det er jammen den beste tidsinvesteringa jeg har gjort i fhd til astmaen.

Det var tett og nær oppfølging av leger, fysioterapeuter, sykepleier og trenere. Den viktigste tingen for meg i ettertid er egenbehandlingsplanen. Med den i hånda vet jeg hvordan jeg skal forholde meg når jeg kjenner de første tegnene til å bli dårlig. Legen min tok til og med kopi av den for å bruke prinsippene overfor andre pasienter. Helt enkelt, men veldig effektivt. Hvis PEF en god dag er på 500, så skal jeg med en viss prosent reduksjon øke grunnmedisineringen, ved generell tetthet over lengre tid sette i gang med kortison, og ved akutte symptomer som farget oppspytt (unnskyld detaljer ;) og lav PEF er det antibiotika. Pga de to første trinnene skjer så raskt som det skal, har jeg nå redusert antibiotikabruken til et minimum.

Jeg kan finne den fram i kveld og sette opp hva reduksjonsprosentene er og skrive det til deg på meldinger. Så kjøper du deg PEF-måler på apoteket, jeg tror du får det på blå resept, og sier til legen din at du vil styre selv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...