morsan Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1231486408' post='4059717] Ungene her liker Dr Oetker Ristorante Speciale best. Jeg liker best La Pizza Rusticale Prosciutto Pesto. Pizzatest, datert i går: http://www.dinmat.no/Temasider/Artikler/Matindustrien/Matindustri/De-beste-frossen-pizzaene Ha! den pizzatesten vil ikke _jeg_ legge noen vekt på, da de har Grandis Full Pakke på topp! Det er noe med grandisene og sausen.... *usj* Jeg liker best den fra Dr Oetker som har mozarellaskiver på. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Ha! den pizzatesten vil ikke _jeg_ legge noen vekt på, da de har Grandis Full Pakke på topp! Det er noe med grandisene og sausen.... *usj* Jeg liker best den fra Dr Oetker som har mozarellaskiver på. Jeg er heller ikke Grandis-fan... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 For å sitere fra to av dine innlegg - kunne sikkert sitert enda mer: ''Du kjevler den ut med masse mel, slik at den ikke klistrer seg, og så når du merker at du ikke trenger melet lenger, borster du det av mens du kjevler de siste rundene. Når deigen er blitt tynn nok, løfter du den, børster av overflødig mel og legger den på den varme plata.'' og ''jo lenger jeg lar den kaldheve, jo bedre blir den å jobbe med. Jeg lager den gjerne dagen før og lar den stå i kjøleskap til dagen etter. '' Dette er vel og bra for å lage en pizza av restaurantklasse, men den pizzaen jeg beskriver er en hverdagspizza som laget i full fart etter jobb og den tar superrask tid! Det er et veldig viktig moment for meg. Dersom jeg skulle laget pizza som helgekos, hadde det vært noe annet, men det gjør jeg så og si aldri;-) Pizza = enten overtidsmat eller hurtig, hjemmelaget pizza som er ørten ganger bedre enn enhver ferdigpizza:-) Hele poenget med den ER jo at den skal ta liten tid, så alle mulige "tips" om hvor nøye man skal være på deiglagingen, kjevlingen osv osv ist mir egal! ;-) Pizza er helgemat hos oss. Enten jeg lager den på fredagen eller ungene baker sjøl på søndagsettermiddagen. Deigen settes da om morran. Når jeg setter deigen, bruker jeg å lage en stor porsjon, og så fryser jeg ned passe store deigemner som det bare er å ta ut av fryseren, de tiner på no time. Disse emnene er hurtigmat her hjemme, gjerne i ukedagene der jeg ikke har ungene og bare skal lage middag til meg sjøl. Kjevlinga tar faktisk ikke mye tid med litt trening. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1231434103' post='4059167] Grandis er blant de verste av alle kjøpepizzaer. Men mann og barn synes det er ok. *usj* Ungene våre liker også Grandis. Og selv om den ikke er et kulinarisk høydepunkt, synes jeg den er helt grei, jeg også. Bevares,- mange andre er bedre,- men den er grei nok. Men så finnes jeg heller ikke kresen... (og det er veldig behagelig...) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Pizza er helgemat hos oss. Enten jeg lager den på fredagen eller ungene baker sjøl på søndagsettermiddagen. Deigen settes da om morran. Når jeg setter deigen, bruker jeg å lage en stor porsjon, og så fryser jeg ned passe store deigemner som det bare er å ta ut av fryseren, de tiner på no time. Disse emnene er hurtigmat her hjemme, gjerne i ukedagene der jeg ikke har ungene og bare skal lage middag til meg sjøl. Kjevlinga tar faktisk ikke mye tid med litt trening. ''Når jeg setter deigen, bruker jeg å lage en stor porsjon, og så fryser jeg ned passe store deigemner som det bare er å ta ut av fryseren, de tiner på no time. '' OK, mer forklaring, takk! Fryser før heving, og hever etter tining? Ganger oppskriften med x, men bruker bare 50 g gjær? Eller? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''Når jeg setter deigen, bruker jeg å lage en stor porsjon, og så fryser jeg ned passe store deigemner som det bare er å ta ut av fryseren, de tiner på no time. '' OK, mer forklaring, takk! Fryser før heving, og hever etter tining? Ganger oppskriften med x, men bruker bare 50 g gjær? Eller? Jeg lager en porsjon som gir 6-8 deigemner i utgangspunktet. Når ungene og jeg baker ut 3 eller 4 av dem, fryser jeg resten av ferdig oppkutta emner som er trilla i mye mel så det ikke klistrer seg. Snurrer posen litt for hvert emne, slik at man kan ta ut eller klippe av ett og ett emne. Skjønner? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg lager en porsjon som gir 6-8 deigemner i utgangspunktet. Når ungene og jeg baker ut 3 eller 4 av dem, fryser jeg resten av ferdig oppkutta emner som er trilla i mye mel så det ikke klistrer seg. Snurrer posen litt for hvert emne, slik at man kan ta ut eller klippe av ett og ett emne. Skjønner? OK, da skjønner jeg fryseprosessen, men gjentar: Fryser før heving, og hever etter tining? Eller fryser etter heving og kjevler rett ut etter tining...? Og ganger oppskriften med x, men bruker bare 50 g gjær? Please ? :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 OK, da skjønner jeg fryseprosessen, men gjentar: Fryser før heving, og hever etter tining? Eller fryser etter heving og kjevler rett ut etter tining...? Og ganger oppskriften med x, men bruker bare 50 g gjær? Please ? :-) Nei, fryser etter heving! Glemte visst å si det. Emnene klipper jeg jo opp når hevinga er ferdig, og jeg skal kjevle ut de emnene jeg skal bruke. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 OK, da skjønner jeg fryseprosessen, men gjentar: Fryser før heving, og hever etter tining? Eller fryser etter heving og kjevler rett ut etter tining...? Og ganger oppskriften med x, men bruker bare 50 g gjær? Please ? :-) Og ganger ikke oppskrifta med noe som helst. Den er 50 g gjær og 3,5 - 4 dl vann. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Og ganger ikke oppskrifta med noe som helst. Den er 50 g gjær og 3,5 - 4 dl vann. ''Og ganger ikke oppskrifta med noe som helst. Den er 50 g gjær og 3,5 - 4 dl vann.'' Og det holder til 8 bunner?! Det der bruker vi til en pizza i vanlig stekeplatestørrelse... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''Og ganger ikke oppskrifta med noe som helst. Den er 50 g gjær og 3,5 - 4 dl vann.'' Og det holder til 8 bunner?! Det der bruker vi til en pizza i vanlig stekeplatestørrelse... Kjevle tynt... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Nei, fryser etter heving! Glemte visst å si det. Emnene klipper jeg jo opp når hevinga er ferdig, og jeg skal kjevle ut de emnene jeg skal bruke. Takk :-) Skal prøves, det hele. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Takk :-) Skal prøves, det hele. Kult! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.