Gå til innhold

krav på ung, ufør??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ei jente som har vært hos leger siden jeg var ett år p.g.a utredning av adhd igjennon bup og pp-tjenesten som fattet ett hjelpevedtak om ridning 1 gang i uken fra 3 til skolen da dette ikke lengre mulig. da stoppet all behandling fra bup sin side, de hadde kommet frem til at jeg hadde mange syntomer på adhd men de ikke ville utredenoe diagnose før eeg var tatt men de kontaktet ikke mamma på 6 år og det måtte vi jo bare skjønne at det var lang venteliste. Legen ville at jeg skulle begynne med ritalin men mamma ville ikke så lenge jeg ikke ville få noe behandling vedsiden. så det endte med hverken eller medisin for meg og slik har jeg slitt meg igjennom oppveksten. på skolen skulle jeg støttelærer i noen timer i sammen med resten av klassen men de brukte meg som hjelpelærer for de som hadde tregt for å lære. . Jeg er oppvakt med bra hukommelse og evnen til og lære meg selv. Jeg går nå til behandlig i vosenpsykriatrien for flere tramatiske opplevelser igjennom mitt korte liv. og da jeg var 18 var jeg så langt nede at jeg knivstakk meg i brystet i ett desperat forsøk og holde hodet rolig. ble ikke tvangsinnlagt bare hen vist til samtale timer hos psykolog. har også vært innlagt på ungd hjem 16 og 17 år. Går på rehab igjen for trydekontoret ehr sier at jeg ikke går under de som skal ha midlertidig .ufør og ung. uføre ???

Skrevet

Hei.

Du ble utredet for ADHD da du ett år?

Nei desverre har jeg aldri fått noen ordentlig diagnose men utredningen begynte da jeg var 1 år og varte til jeg begynte i 1.kl ogi papirene fra bup står det at det var så mange likhetstegn at de ville ta en eeg før de ville skive ut en diagnose Da hørte vi ikke mere fra dem til jeg var 12 , p.g.a lang vente tid av eeg prøver. I de 6 årene var det legen min som prøvde seg frem med forskjellig medisner untatt ritalin for mamma nektet . jeg har fått diagnosen som født med hyperaktivitet eller snev av adhd. og når min lillebror på 6 år døde av hjernekreft når jeg var 10 fikk jeg diagnosen sterk deperisjon og det har jeg hatt siden mer eller mindre men aldri blitt kvitt ordentlig .(blir 25 år i okt). Etter det har det vært mange traumatiske hendelser som har trigget alt til det værre. På trygdekontoret i hønefoss sa de at den ville bare bli avslått uansett siden jeg ikke var tilbakestående eller fysisk utviklinghemmet.for å ha krav på det. synes dette er litt rart siden jeg har venner med psykiske lidelser som får det.

Skrevet

Nei desverre har jeg aldri fått noen ordentlig diagnose men utredningen begynte da jeg var 1 år og varte til jeg begynte i 1.kl ogi papirene fra bup står det at det var så mange likhetstegn at de ville ta en eeg før de ville skive ut en diagnose Da hørte vi ikke mere fra dem til jeg var 12 , p.g.a lang vente tid av eeg prøver. I de 6 årene var det legen min som prøvde seg frem med forskjellig medisner untatt ritalin for mamma nektet . jeg har fått diagnosen som født med hyperaktivitet eller snev av adhd. og når min lillebror på 6 år døde av hjernekreft når jeg var 10 fikk jeg diagnosen sterk deperisjon og det har jeg hatt siden mer eller mindre men aldri blitt kvitt ordentlig .(blir 25 år i okt). Etter det har det vært mange traumatiske hendelser som har trigget alt til det værre. På trygdekontoret i hønefoss sa de at den ville bare bli avslått uansett siden jeg ikke var tilbakestående eller fysisk utviklinghemmet.for å ha krav på det. synes dette er litt rart siden jeg har venner med psykiske lidelser som får det.

Har du vært igjennom et attføringsopplegg? Flesteparten som er ufør i dag er det pga. psykiske lidelser, men man får ikke innvilget ufør pga. psykiske lidelser uten å gå på attføring først.

Skrevet

Har du vært igjennom et attføringsopplegg? Flesteparten som er ufør i dag er det pga. psykiske lidelser, men man får ikke innvilget ufør pga. psykiske lidelser uten å gå på attføring først.

rett etter jeg ble 18 fikk jeg rehab med samtale hos psykolog og psykriater i over 2 år så på attføring i ett så prøvde jeg ykesrettet i ett par år det gikk så og greit til jeg ble dopa og overfalt av 3 menn da gikk det ikke lenge før det svartnet meg og spiste mmeg og tok overdose på piller . så ble dt rehab igjen. ei jeg kjenner sa at man kan få ung.ufør delen på rehab

Skrevet

rett etter jeg ble 18 fikk jeg rehab med samtale hos psykolog og psykriater i over 2 år så på attføring i ett så prøvde jeg ykesrettet i ett par år det gikk så og greit til jeg ble dopa og overfalt av 3 menn da gikk det ikke lenge før det svartnet meg og spiste mmeg og tok overdose på piller . så ble dt rehab igjen. ei jeg kjenner sa at man kan få ung.ufør delen på rehab

Slik jeg ser det så kan du ha rett på ung ufør, med etterbetaling fra du var 18 år. Uføretrygd har det blitt diskutert?

Skrevet

Slik jeg ser det så kan du ha rett på ung ufør, med etterbetaling fra du var 18 år. Uføretrygd har det blitt diskutert?

Ja ett par ganger 1, når jeg var 19 av psykolog .trygdekontoret mener jeg ikke hatt nok behandling til at de kan si jeg bli ufør. har vært i behandling så og si hele livet . jeg har lett etter de lovene men kan ikke finne den or ung ufør

Skrevet

Ja ett par ganger 1, når jeg var 19 av psykolog .trygdekontoret mener jeg ikke hatt nok behandling til at de kan si jeg bli ufør. har vært i behandling så og si hele livet . jeg har lett etter de lovene men kan ikke finne den or ung ufør

Selvfølgelig sier trygdekontoret det!

De tolker lovene til sitt beste de!

Jeg er temmelig sikker på at du på bakgrunn av hva du forteller vil ha krav på ung ufør fra du er 18 år.

Hadde jeg hatt et tilfelle som ditt, så ville jeg også gått til sak for manglende behandling fra tidlig barneår. Her har dem hatt deg til vurdering og en mulig ADHD diagnose i tankene fra du var 1 år(!) uten at du har fått tilstrekkelig behandling!

Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at du på bakgrunn av hva du forteller vil ha krav på ung ufør fra du er 18 år.

Hadde jeg hatt et tilfelle som ditt, så ville jeg også gått til sak for manglende behandling fra tidlig barneår. Her har dem hatt deg til vurdering og en mulig ADHD diagnose i tankene fra du var 1 år(!) uten at du har fått tilstrekkelig behandling!

Applaus! Bra svar Rith!

Skrevet

tusen takk for bekreftelse på noe jeg har lurt endel på i 3 års tid. og er det noe jeg blir glad av er det og sette helsevesenet på plass når de tar en jobb for og hjelpe mennesker uten og ha noe omsorg for andre. Det er sykt hvordan de kan odelegge ett liv uten noen spes kosekvenser.

Skrevet

tusen takk for bekreftelse på noe jeg har lurt endel på i 3 års tid. og er det noe jeg blir glad av er det og sette helsevesenet på plass når de tar en jobb for og hjelpe mennesker uten og ha noe omsorg for andre. Det er sykt hvordan de kan odelegge ett liv uten noen spes kosekvenser.

Søk på trygderett, der vil du finne litt om lover og regler.

Det første advokatfirmaet som kommer opp har en meget dyktig advokat, det koster ingenting å legge frem saken din og oversende papirer, så vurderer hun om saken din står sterkt eller ikke.

Gjest Palene
Skrevet

Ung ufør er et tillegg som noen får når de mottar en eller annen trygd. Ung ufør kan du også få når du mottar rehabpenger. Hvis du mottar rehabpenger nå uten ung ufør, så er det tvilsomt at du får ung ufør hvis du går over til midlertidig eller varig ufør.

Når dette er sagt, så kan selvfølgelig NAV ha gjort en feil, det skjer av og til ;)

Skrevet

Ung ufør er et tillegg som noen får når de mottar en eller annen trygd. Ung ufør kan du også få når du mottar rehabpenger. Hvis du mottar rehabpenger nå uten ung ufør, så er det tvilsomt at du får ung ufør hvis du går over til midlertidig eller varig ufør.

Når dette er sagt, så kan selvfølgelig NAV ha gjort en feil, det skjer av og til ;)

takker for at svarte meg. har spurt om det hos ei minfre hyggelig saksbehandler og hun sa at det ung ufør var bare ment for de fysisk tilbakestående, har ny nå så skal jeg sende en søknad.

Gjest Palene
Skrevet

takker for at svarte meg. har spurt om det hos ei minfre hyggelig saksbehandler og hun sa at det ung ufør var bare ment for de fysisk tilbakestående, har ny nå så skal jeg sende en søknad.

Neida, du kan også få ung ufør ved alvorlige psykiske lidelser som:

Kronisk alvorlig sinnslidelse, for eksempel schizofreni. Massive angst,- tvangs- og depressive lidelser. Alvorlige psykosenære personlighetsforstyrrelser. Autisme. Alvorlig grad av Asbergers syndrom. De alvorligste tilfellene av ADHD.

Du kan lese mer her: http://www.doktoronline.no/news/2008-02/trygderettigheter.html

Skrevet

''men man får ikke innvilget ufør pga. psykiske lidelser uten å gå på attføring først.''

Man får ikke innvilget ufør _uansett_ psykisk eller fysisk lidelse uten å gå på attføring først...

Gjest Shira :o)
Skrevet

''men man får ikke innvilget ufør pga. psykiske lidelser uten å gå på attføring først.''

Man får ikke innvilget ufør _uansett_ psykisk eller fysisk lidelse uten å gå på attføring først...

''Man får ikke innvilget ufør _uansett_ psykisk eller fysisk lidelse uten å gå på attføring først...''

Jo, i enkelte tilfelle så får en faktisk det.

Ser du, umulig å bli klok i den jungelen *sukk*

Gjest ung ufør selv
Skrevet

joda,er selv ung ufør,og har aldri hatt attføring

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1231532842' post='4060479]

''Man får ikke innvilget ufør _uansett_ psykisk eller fysisk lidelse uten å gå på attføring først...''

Jo, i enkelte tilfelle så får en faktisk det.

Ser du, umulig å bli klok i den jungelen *sukk*

Joda, det skjer vel. Men hovedregelen er jo at det er arbeidsevnen og ikke diagnosen som er bestemmende for om man får trygd eller ikke, derfor skal "alle" gjennom attføring. Men selvfølelig er det noen tilstander som klarere uttrykker at det ikke er noen arbeidsevne å snakke om...

Skrevet

joda,er selv ung ufør,og har aldri hatt attføring

Hovedregelen sier at det er arbeidsevne, og ikke diagnose som er bestemmende for å kunne motta trygd. Se svar til Shira...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Joda, det skjer vel. Men hovedregelen er jo at det er arbeidsevnen og ikke diagnosen som er bestemmende for om man får trygd eller ikke, derfor skal "alle" gjennom attføring. Men selvfølelig er det noen tilstander som klarere uttrykker at det ikke er noen arbeidsevne å snakke om...

Hovedregelen er slik, men det er faktisk flere som kan gå rett på ufør uten attføring, dermed blir det feil og si at "alle" må. Det er rom for skjønn :o)

Jeg for min del blir overlykkelig den dagen jeg kan på attføring, for det skal jeg. Da skal Shira utdanne seg til å bli smart ;o)

Jeg ville bare få frem at det er mulig med godt samarbeid mellom alle (lege, pasient, NAV) og ikke følge standarden, men det som er best egnet. Dessverre det er vanskelig og navigere i den jungelen dersom samarbeidet svikter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...