Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Tidligere så ropte demonstrantene 'USA ut av Vietnam', 'Nei til imperialsmen' og 'Norge ut av Nato'. Nå roper de 'Allah hu Akbar'. (Gud er stor). Med andre ord så er disse demoene til støtte for Gud. Dette vil nok variere hva som ropes. I Trondheim ble det ikke ropt noe som helst under samme fakkeltogarrangement i går, og også der - samt i andre norske byer - hadde toget deltakere fra mange nasjoner. Det var kun i Oslo det kom til sammenstøt. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Hardere straffer bør absolutt innføres. Jeg fatter ikke hva de mener å oppnå heller. De skader jo bare sin egen sak og det ettertrykkelig. ''De skader jo bare sin egen sak'' Saksopplysning: Det var én palistiner som ble anholdt. Altså: Politiet opplyser at flere av bråkmaklerne var kjenniner av politiet, ute etter å lage bråk. http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2857658.ece 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''De skader jo bare sin egen sak'' Saksopplysning: Det var én palistiner som ble anholdt. Altså: Politiet opplyser at flere av bråkmaklerne var kjenniner av politiet, ute etter å lage bråk. http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2857658.ece Og de "andre" nasjonalitetene var sikkert muslimer. Idioter som ødelegger for tusenvis av fredelige muslimer i Norge, og disse idiotene burde bli utvist! 0 Siter
mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''De skader jo bare sin egen sak'' Saksopplysning: Det var én palistiner som ble anholdt. Altså: Politiet opplyser at flere av bråkmaklerne var kjenniner av politiet, ute etter å lage bråk. http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2857658.ece Nå var det ikke palestinasaken jeg er så opptatt av, men opptøyene. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Den store forskjellen er at her dreier det som om at folk, som i utgangspuktet ikke tilhører i Norge, drar med seg vold og konflikter fra sine hjemland, slik at det går utover oss nordmenn, og andre folk som ikke har noe med dette å gjøre! Det er utrolig provoserende at folk som har blitt tatt imot i vårt land, (kanskje for å slippe unna uroligheter i sine egne,) fortsetter å spre volden rundt seg her, istedet for å være glade og takknemmelige for å bo i et land uten krig og uroligheter. Folk som oppfordrer til krig og bråk, bør kastes ut og sendes dit krigen faktisk foregår! ''Den store forskjellen er at her dreier det som om at folk, som i utgangspuktet ikke tilhører i Norge, drar med seg vold og konflikter fra sine hjemland, slik at det går utover oss nordmenn, og andre folk som ikke har noe med dette å gjøre!'' Jeg deler ikke din inndeling i "de" og "oss" når det kommer til nasjonal tilhørighet og etnisitet, og også i denne saken er dette langt mer nyansert enn som så. Politiet opplyser at det ble pågrepet 41 personer med 13 forskjellige etnesiteter. Deres opprinnelsesland var Norge, Pakistan, Tyrkia, Iran, Marokko, Jordan, Gambia, Libanon, tidligere Jugoslavia, Irak, Afghanistan, Norge og Somalia - i tillegg til den ene palestineren. De fleste av dem er norske statsborgere, og flere av dem er kjenninger av politiet. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2857658.ece ''Det er utrolig provoserende at folk som har blitt tatt imot i vårt land, (kanskje for å slippe unna uroligheter i sine egne,) fortsetter å spre volden rundt seg her, istedet for å være glade og takknemmelige for å bo i et land uten krig og uroligheter.'' Dette vet vi ingenting om i dette tilfelle. Ettersom flertallet er unge og dessuten norske statsborgere er det ikke umulig at de er født i Norge. Uansett er det ikke de, men deres foresatte, som mest sannsynligvis har fått asyl eller arbeidsopphold. ''Folk som oppfordrer til krig og bråk, bør kastes ut og sendes dit krigen faktisk foregår!'' Et fåtall av de anholdte kommer fra land med pågående konflikter. Når dette er sagt er også jeg enig i at bråkmakerne bør siktes og starffes, hardt. Bøter på 6000 er for mildt etter min oppfatning. Men jeg syns man skal holde tunga rett i munnen når man omtaler det som har hendt, og ikke legge skylda på uskyldige. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Nå var det ikke palestinasaken jeg er så opptatt av, men opptøyene. Det er også mitt poeng og jeg reagerer på at opptøyene knyttes til palistinernes sak. Det er mao ikke krigen som sprer seg som booworm isa i utgangspunktet, det er bråkmakere som griper en anledning til å gjøre det de har gjort mange ganger før: Å utøve umotivert vold. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Og de "andre" nasjonalitetene var sikkert muslimer. Idioter som ødelegger for tusenvis av fredelige muslimer i Norge, og disse idiotene burde bli utvist! Enig i at bråkmakerne bør straffes hardt, og som jeg sa et annet sted: Bøter på 6000 er ALT FOR MILDT! Viktig poeng du har når du sier at disse få ødelegger for de mange. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Tja, kanskje, men vi har likevel ikke vært plaget med slike opptøyer som dette, så det må være en viss forskjell likevel. Jeg tror at dette er mer naturlig for enkelte av våre landsmenn enn det, det er blant etnisk norske. Jeg er oppvokst i Midt- Norge, og i konfirmasjonsalderen var det vanlig å dra på bygdefest - helt inntil jeg var konfirmant. Da hadde lokale pøbler reist fra bygd til bygd over lengre tid og lagd kvalm. Først og fremst handlet dette om slagsmål (ala det som var på Ålen i den ene linken jeg sendte deg), men dråpen for arrangører og politi kom den gangen de knuste glassdisker inne i et samfunnshus, og dessuten knuste vinduer. Bygdefestkonseptet forsvant med dette. Så opptøyer, umotivert bråk etc er nok ikke noe som har kommet med innvandring nei, dette har vi greid på egen hånd til alle tider. Tør jeg minne om at våre forfedre var vikinger og deretter korsfarere?? 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''Nå vil mange si at joooooda ,men det er da ikke bare våre nye landsmenn, neeeeeiiiiida, nesten ikke.'' Alle de 31 som ble innbrakt til politiet hadde navn som tilsa at de kom fra Palestina-området... Politiet har opplyst at det ble pågrepet 41 personer med 13 ulike etnesiteter. Deres opprinnelsesland var Norge, Pakistan, Tyrkia, Iran, Marokko, Jordan, Gambia, Libanon, tidligere Jugoslavia, Irak, Afghanistan, Norge og Somalia - i tillegg til den ene palestineren. De fleste av dem var norske statsborgere, og flere av dem er kjenninger av politiet. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Enig i at bråkmakerne bør straffes hardt, og som jeg sa et annet sted: Bøter på 6000 er ALT FOR MILDT! Viktig poeng du har når du sier at disse få ødelegger for de mange. ''Bøter på 6000 er ALT FOR MILDT!'' Ikke bare for vold og ødeleggelser i Norge, men for den vold de indirekte forårsaker "sin sak", og de mange som må lide for det! 0 Siter
meg__123! Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Hardere straffer bør absolutt innføres. Jeg fatter ikke hva de mener å oppnå heller. De skader jo bare sin egen sak og det ettertrykkelig. hva med å sende de ut av landet? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''Den store forskjellen er at her dreier det som om at folk, som i utgangspuktet ikke tilhører i Norge, drar med seg vold og konflikter fra sine hjemland, slik at det går utover oss nordmenn, og andre folk som ikke har noe med dette å gjøre!'' Jeg deler ikke din inndeling i "de" og "oss" når det kommer til nasjonal tilhørighet og etnisitet, og også i denne saken er dette langt mer nyansert enn som så. Politiet opplyser at det ble pågrepet 41 personer med 13 forskjellige etnesiteter. Deres opprinnelsesland var Norge, Pakistan, Tyrkia, Iran, Marokko, Jordan, Gambia, Libanon, tidligere Jugoslavia, Irak, Afghanistan, Norge og Somalia - i tillegg til den ene palestineren. De fleste av dem er norske statsborgere, og flere av dem er kjenninger av politiet. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2857658.ece ''Det er utrolig provoserende at folk som har blitt tatt imot i vårt land, (kanskje for å slippe unna uroligheter i sine egne,) fortsetter å spre volden rundt seg her, istedet for å være glade og takknemmelige for å bo i et land uten krig og uroligheter.'' Dette vet vi ingenting om i dette tilfelle. Ettersom flertallet er unge og dessuten norske statsborgere er det ikke umulig at de er født i Norge. Uansett er det ikke de, men deres foresatte, som mest sannsynligvis har fått asyl eller arbeidsopphold. ''Folk som oppfordrer til krig og bråk, bør kastes ut og sendes dit krigen faktisk foregår!'' Et fåtall av de anholdte kommer fra land med pågående konflikter. Når dette er sagt er også jeg enig i at bråkmakerne bør siktes og starffes, hardt. Bøter på 6000 er for mildt etter min oppfatning. Men jeg syns man skal holde tunga rett i munnen når man omtaler det som har hendt, og ikke legge skylda på uskyldige. Fine og nyanserte innlegg, Kayia! ) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''Bøter på 6000 er ALT FOR MILDT!'' Ikke bare for vold og ødeleggelser i Norge, men for den vold de indirekte forårsaker "sin sak", og de mange som må lide for det! Helt enig. Dette er en type oppførsel som bør straffes så hardt som strafferammene åpner for, slik at det blir poengtert at denne type oppførsel ikke tolereres! Tror straffen både burde vært i form av samfunnsstraff/ behandling, og saftige bøter. Tror den verste straffen hadde vært om lømlene ble tvunget til å arbeide over lengre tid - masse behov for ymse innenfor kommunal sektor feks? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Helt enig. Dette er en type oppførsel som bør straffes så hardt som strafferammene åpner for, slik at det blir poengtert at denne type oppførsel ikke tolereres! Tror straffen både burde vært i form av samfunnsstraff/ behandling, og saftige bøter. Tror den verste straffen hadde vært om lømlene ble tvunget til å arbeide over lengre tid - masse behov for ymse innenfor kommunal sektor feks? Ja, hvorfor ikke, de fleste er jo bare ungdommer som kan reformeres;) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Fine og nyanserte innlegg, Kayia! ) Takk Syns det er viktig at det ikke legges urettmessig stein til byrden i denne saken. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Helt enig. Dette er en type oppførsel som bør straffes så hardt som strafferammene åpner for, slik at det blir poengtert at denne type oppførsel ikke tolereres! Tror straffen både burde vært i form av samfunnsstraff/ behandling, og saftige bøter. Tror den verste straffen hadde vært om lømlene ble tvunget til å arbeide over lengre tid - masse behov for ymse innenfor kommunal sektor feks? Jeg tror den verste (beste for oss) straffen ville vært å sende de ut av landet og hjem igjen så fort de gjør noe galt. Kommer de ikke hit pga vold og krig i hjemlandet? Makan! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Ja, hvorfor ikke, de fleste er jo bare ungdommer som kan reformeres;) Ikke sant? Tror det hadde vært sunt å gjøre opp for seg gjennom arbeid, og det kunne dessuten fått en ung rabiat på rett kjøl. Mat skal foreksempel bringes til eldre, gress skal klippes, snø skal måkes, fotballbaner skal brøytes og ikke minst er det behov for gutter (under oppsyn) i sfo - masse flotte oppgaver å løse for fellesskapet. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg tror den verste (beste for oss) straffen ville vært å sende de ut av landet og hjem igjen så fort de gjør noe galt. Kommer de ikke hit pga vold og krig i hjemlandet? Makan! '' Kommer de ikke hit pga vold og krig i hjemlandet? Makan!'' Mange er her fordi de ble født her! De er nordmenn og kan ikke utvises. Vold er _aldri_ en løsning på konflikter, men straffene for slike motbydelige handlinger, burde vært mye strengere. 0 Siter
mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg er oppvokst i Midt- Norge, og i konfirmasjonsalderen var det vanlig å dra på bygdefest - helt inntil jeg var konfirmant. Da hadde lokale pøbler reist fra bygd til bygd over lengre tid og lagd kvalm. Først og fremst handlet dette om slagsmål (ala det som var på Ålen i den ene linken jeg sendte deg), men dråpen for arrangører og politi kom den gangen de knuste glassdisker inne i et samfunnshus, og dessuten knuste vinduer. Bygdefestkonseptet forsvant med dette. Så opptøyer, umotivert bråk etc er nok ikke noe som har kommet med innvandring nei, dette har vi greid på egen hånd til alle tider. Tør jeg minne om at våre forfedre var vikinger og deretter korsfarere?? Jeg er ikke enig i at dette er sammenlignbart fordi dette her er opptøyer og er svært mange ganger både farligere og mer alvorligere enn at noen få lager kvalme på fest en lørdagskveld. 0 Siter
mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 hva med å sende de ut av landet? Det er det vi burde ha gjort. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.