Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg tror den verste (beste for oss) straffen ville vært å sende de ut av landet og hjem igjen så fort de gjør noe galt. Kommer de ikke hit pga vold og krig i hjemlandet? Makan! Det er nok ikke så enkelt. De er unge og de fleste er norske. De er entene født i Norge eller har ankommet sammen med foreldrene da de var små. Man har ikke nødvendigvis en annen nasjonalitet selv om man har en annen etnisk opprinnelse enn norsk. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Ikke sant? Tror det hadde vært sunt å gjøre opp for seg gjennom arbeid, og det kunne dessuten fått en ung rabiat på rett kjøl. Mat skal foreksempel bringes til eldre, gress skal klippes, snø skal måkes, fotballbaner skal brøytes og ikke minst er det behov for gutter (under oppsyn) i sfo - masse flotte oppgaver å løse for fellesskapet. Hadde vært min drømmeordning! Når kontakten mellom fremmede øker, så øker også sannsynligheten for et godt forhold;) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Det er nok ikke så enkelt. De er unge og de fleste er norske. De er entene født i Norge eller har ankommet sammen med foreldrene da de var små. Man har ikke nødvendigvis en annen nasjonalitet selv om man har en annen etnisk opprinnelse enn norsk. Får slutte å ta inn flere da, så kan vi unngå flere pøbler om 10-20 år. Null respekt for dem som oppfører seg slik. Og det går utover alle de som er uskyldige også. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg er ikke enig i at dette er sammenlignbart fordi dette her er opptøyer og er svært mange ganger både farligere og mer alvorligere enn at noen få lager kvalme på fest en lørdagskveld. Det var en temmelig norsk forsamling som dominerte de deler av Blitzhuset (for det ble heller ikke gjennomført av Blitzmiljøet som sådan) som drev tilsvarende aktivitet på 80-tallet. Hooligans er stort sett "etnisk lokale" idioter. Den rå og aggresive formen for opptøyer har ikke kommet med økt innvandring. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Hadde vært min drømmeordning! Når kontakten mellom fremmede øker, så øker også sannsynligheten for et godt forhold;) Enig. T.o.m. de mest fundamentalistiske FrP'ere kjenner en innvandrer som "er heelt annerledes".. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Enig. T.o.m. de mest fundamentalistiske FrP'ere kjenner en innvandrer som "er heelt annerledes".. Ikke sant! Personlig kjenner jeg hverken en jøde eller palestiner, men hat er velkjent for alle. Det hatet som oppstår i grupper, de som ikke klarer å tenke for seg selv, det er skummelt! Da kan enhver folkegruppe være grusom; se kommunisme Sovjetunionen og Kina, nazismen i Tyskland, folkemord i Afrika og "demokrati" i Sør-Amerika.... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Får slutte å ta inn flere da, så kan vi unngå flere pøbler om 10-20 år. Null respekt for dem som oppfører seg slik. Og det går utover alle de som er uskyldige også. Det syns jeg vil være brutalt og inhumant. Loven bør være lik for alle etter min mening, og etnisk norske nordmenn blir heller ikke skilt fra resten av familien (og familien fra dem) når de begår lovbrudd. Man skal sende ut dem som ikke har rett til opphold, men heller ikke dét er uproblematisk i praksis, siden mange ankommer landet uten papirer. Dessuten tror jeg at det er mange flere forhold enn ulik kulturell eller religiøs praksis som bidrar til å "skape" en kriminell eller lømmel. Ta én dose kjeftbruk, én dose uklare grenser, og én dose dårlig oppfølging og pluss på med ustabilile rammer, og du er langt på veg. Dette greier også mange etnisk norske nordmenn helt fint også! 0 Siter
meg__123! Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Det er det vi burde ha gjort. mm... vi har ingen bruk for de uansett.. 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Og de "andre" nasjonalitetene var sikkert muslimer. Idioter som ødelegger for tusenvis av fredelige muslimer i Norge, og disse idiotene burde bli utvist! ''Idioter som ødelegger for tusenvis av fredelige muslimer i Norge'' Det er veldig viktig det du skriver der - fordi det er ikke _muslimer_ som er skurkene, men noen få av dem som lager trøbbel (som blant alle andre nasjonaliteter) - og ødelegger "ryktet" til alle andre... 0 Siter
hattifnatt1 Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Det er også mitt poeng og jeg reagerer på at opptøyene knyttes til palistinernes sak. Det er mao ikke krigen som sprer seg som booworm isa i utgangspunktet, det er bråkmakere som griper en anledning til å gjøre det de har gjort mange ganger før: Å utøve umotivert vold. jeg er helt enig med deg der ja! 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Hvordan i all verden kan det være uvesentlig hvem det er som starter bråket? Uvesentlig i forhold til poenget mitt om at man ikke stanser vold med vold... 0 Siter
meg__123! Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 '' Kommer de ikke hit pga vold og krig i hjemlandet? Makan!'' Mange er her fordi de ble født her! De er nordmenn og kan ikke utvises. Vold er _aldri_ en løsning på konflikter, men straffene for slike motbydelige handlinger, burde vært mye strengere. ja og hvorfor er de født her? slipper vi ikke inn flere så blir det heller ikke født flere her.. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''Idioter som ødelegger for tusenvis av fredelige muslimer i Norge'' Det er veldig viktig det du skriver der - fordi det er ikke _muslimer_ som er skurkene, men noen få av dem som lager trøbbel (som blant alle andre nasjonaliteter) - og ødelegger "ryktet" til alle andre... Og det er nettopp det som er synden! Hva de gjør mot sine uskyldige... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ja og hvorfor er de født her? slipper vi ikke inn flere så blir det heller ikke født flere her.. Men tror du det er umulig at vi kan leve i fred sammen? 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Men tror du det er umulig at vi kan leve i fred sammen? Dessverre - ja, det tror jeg... Det er en utopisk og naiv tankegang at alle mennesker skal kunne leve i fred med hverandre... Historien har bevist det. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Ikke sant! Personlig kjenner jeg hverken en jøde eller palestiner, men hat er velkjent for alle. Det hatet som oppstår i grupper, de som ikke klarer å tenke for seg selv, det er skummelt! Da kan enhver folkegruppe være grusom; se kommunisme Sovjetunionen og Kina, nazismen i Tyskland, folkemord i Afrika og "demokrati" i Sør-Amerika.... Jeg kjenner både jøder og palestinere, men faktisk er det sånn at vi unngår å snakke om grenseproblematikken med dem alle, nettopp fordi det er så emosjonelt sårt for begge parter. FrP's holdning om at dette angrepet handler om Hamas nylige handlinger er så historieløst at jeg har ikke ord. En av palestinerne jeg kjenner har søsteren med familie i Gaza, og han er temmelig bekymret for tiden. For noen dager siden ble huset til naboen bombet, og de er nå på flukt. Det betyr at min venn bare har sporsadisk kontakt med dem, og han lurer hele tiden på om de lever. Han, bedre enn noen, vet at det ikke er noen steder å gjemme seg i Gaza. Det er trangt, og folk overalt. Dette så han den ene gangen han selv fikk komme inn til henne på et 24- timers besøk for noen år siden, og dette er det eneste han også har fått se av henne, mannen hennes og niesen på 6 år. Foreldrene til min venn flyktet til Libya etter sjudagerskrigen i 67, og har aldri fått utreisetillatelse derfra. Gadaffi drev en rå politikk mot palestinerne, spesielt de som hadde kommet via Egypt. De har derfor aldri sett sine barnebarn - og har ikke sett min venns søster på 20 år. Min venn fikk innreisetilatelse for noen år tilbake, men har bare fått avslag på alle søknader etter den tid. Nå er både moren og faren gamle, og han regner ikke med å se dem igjen. Det er temmelig sterke saker dette. 0 Siter
mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Det var en temmelig norsk forsamling som dominerte de deler av Blitzhuset (for det ble heller ikke gjennomført av Blitzmiljøet som sådan) som drev tilsvarende aktivitet på 80-tallet. Hooligans er stort sett "etnisk lokale" idioter. Den rå og aggresive formen for opptøyer har ikke kommet med økt innvandring. Det er jeg absolutt ikke enig i. Dette kommer i tillegg til å bli verre også, garantert. Hvorfor tror du at de som kommer over grensa vår plutselig skulle bli så snille og oppføre seg annerledes enn der de kommer fra? Så naive kan vi ikke være, det er svært farlig. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Dessverre - ja, det tror jeg... Det er en utopisk og naiv tankegang at alle mennesker skal kunne leve i fred med hverandre... Historien har bevist det. Hvilken historisk periode syns du vi skal ta utgangspunkt i når vi skal definere hvem som har rett til hvilket land da? Indianerne har helt klart lyst til å "få tilbake" nordamerika vil jeg tro? Er det noe som er sikkert er det at folk alltid har vært i bevegelse, alltid. Motivasjonen og årskane til bevegelsen har imidlertid vært ulik i ulike tider. Da europeerne koloniserte Afrika og Asis var motivasjonen makt og kontroll over ressurser, Under korstogene var motivasjonen religiøs kontroll. I dag ser det ut som motivasjonen ligner mer på motivasjonen nordmenn som utvandret til amerika hadde, nemlig individuell økonomisk vinning. Jeg har ingen som helst problemer med å forstå at det er forlokkende å oppsøke en mulig rikdom når man har det karrig rundt seg, jeg tror faktisk det er veldig menneskelig. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Dessverre - ja, det tror jeg... Det er en utopisk og naiv tankegang at alle mennesker skal kunne leve i fred med hverandre... Historien har bevist det. ''Historien har bevist det.'' Historien forsøker å fortelle oss noe! Så lenge vi ser hudfarge, fremfor sjel, så taper vi! 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Hvilken historisk periode syns du vi skal ta utgangspunkt i når vi skal definere hvem som har rett til hvilket land da? Indianerne har helt klart lyst til å "få tilbake" nordamerika vil jeg tro? Er det noe som er sikkert er det at folk alltid har vært i bevegelse, alltid. Motivasjonen og årskane til bevegelsen har imidlertid vært ulik i ulike tider. Da europeerne koloniserte Afrika og Asis var motivasjonen makt og kontroll over ressurser, Under korstogene var motivasjonen religiøs kontroll. I dag ser det ut som motivasjonen ligner mer på motivasjonen nordmenn som utvandret til amerika hadde, nemlig individuell økonomisk vinning. Jeg har ingen som helst problemer med å forstå at det er forlokkende å oppsøke en mulig rikdom når man har det karrig rundt seg, jeg tror faktisk det er veldig menneskelig. Jeg skjønner ikke helt dette svaret til meg... Jeg svarte på Hidis "tror du ikke menneskene kan leve i fred med hverandre?" - og nei, jeg tror ikke det... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.