Gå til innhold

Uro i Oslos gater...

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Historien har bevist det.''

Historien forsøker å fortelle oss noe! Så lenge vi ser hudfarge, fremfor sjel, så taper vi!

Jeg er forsåvidt enig med deg, og skulle selvfølelig ønske at alle kunne leve i fred med hverandre, men jeg tror dessverre ikke at det vil komme til å skje...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

27

• Colette

16

• hidi, the scorpion

14

• Bookworm

8

Skrevet

''De skader jo bare sin egen sak''

Saksopplysning: Det var én palistiner som ble anholdt. Altså:

Politiet opplyser at flere av bråkmaklerne var kjenniner av politiet, ute etter å lage bråk.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2857658.ece

Versjonen fra en "observant" kar på jobben min i lunsjen idag, var: "Det var nesten bare palestinere som deltok i demonstrasjonen". 1 person av 41 - ble altså til "nesten alle...."

Skremmende hvordan folk misoppfatter og legger sin egen virkelighetsoppfatning inn i det som kalles "fakta". Som de deretter videreformidler til andre.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg kjenner både jøder og palestinere, men faktisk er det sånn at vi unngår å snakke om grenseproblematikken med dem alle, nettopp fordi det er så emosjonelt sårt for begge parter. FrP's holdning om at dette angrepet handler om Hamas nylige handlinger er så historieløst at jeg har ikke ord.

En av palestinerne jeg kjenner har søsteren med familie i Gaza, og han er temmelig bekymret for tiden. For noen dager siden ble huset til naboen bombet, og de er nå på flukt. Det betyr at min venn bare har sporsadisk kontakt med dem, og han lurer hele tiden på om de lever. Han, bedre enn noen, vet at det ikke er noen steder å gjemme seg i Gaza. Det er trangt, og folk overalt. Dette så han den ene gangen han selv fikk komme inn til henne på et 24- timers besøk for noen år siden, og dette er det eneste han også har fått se av henne, mannen hennes og niesen på 6 år.

Foreldrene til min venn flyktet til Libya etter sjudagerskrigen i 67, og har aldri fått utreisetillatelse derfra. Gadaffi drev en rå politikk mot palestinerne, spesielt de som hadde kommet via Egypt. De har derfor aldri sett sine barnebarn - og har ikke sett min venns søster på 20 år. Min venn fikk innreisetilatelse for noen år tilbake, men har bare fått avslag på alle søknader etter den tid. Nå er både moren og faren gamle, og han regner ikke med å se dem igjen. Det er temmelig sterke saker dette.

Nå mistet du noe i mine øyne;(

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, og skulle selvfølelig ønske at alle kunne leve i fred med hverandre, men jeg tror dessverre ikke at det vil komme til å skje...

Det tror heller ikke jeg!

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvilken historisk periode syns du vi skal ta utgangspunkt i når vi skal definere hvem som har rett til hvilket land da? Indianerne har helt klart lyst til å "få tilbake" nordamerika vil jeg tro? ;)

Er det noe som er sikkert er det at folk alltid har vært i bevegelse, alltid. Motivasjonen og årskane til bevegelsen har imidlertid vært ulik i ulike tider.

Da europeerne koloniserte Afrika og Asis var motivasjonen makt og kontroll over ressurser, Under korstogene var motivasjonen religiøs kontroll. I dag ser det ut som motivasjonen ligner mer på motivasjonen nordmenn som utvandret til amerika hadde, nemlig individuell økonomisk vinning. Jeg har ingen som helst problemer med å forstå at det er forlokkende å oppsøke en mulig rikdom når man har det karrig rundt seg, jeg tror faktisk det er veldig menneskelig.

Du skriver helt fantastisk;)

Skrevet

Det er jeg absolutt ikke enig i. Dette kommer i tillegg til å bli verre også, garantert. Hvorfor tror du at de som kommer over grensa vår plutselig skulle bli så snille og oppføre seg annerledes enn der de kommer fra? Så naive kan vi ikke være, det er svært farlig.

Man kan da ikke skjære alle over samme kam her. Det er ikke bare nordmenn som er ulike, det samme er også polakker, somaliere, amerikanere – eller i disse tider - iseralitter og palestinere. De som kommer over grensa har både ulik bakgrunn og ulik motivasjon for å komme hit – og det er tross alt sånn at de færreste har kriminell bakgrunn. Les mer om innvandring feks på www.ssb.no.

Enkelte har imidlertid dårlige hensikter og skal stoppes. Andre har traumer så store at de må håndteres umiddelbart – og der har vi et stykke igjen før vi som mottakerland gjør en god nok jobb. Det er foreksempel fremdeles et horribelt dålig nivå på norskopplæringen vi gir, og kravet til gjennomføring er for dårlig. Dette resulterer i en svært negativ spiral. Hjemmeværende mødre greier foreksempel ikke å følge opp ungene sine på leksefronten, og jobb kan de se langt etter siden de ikke tilegner seg språket.

Skrevet

Versjonen fra en "observant" kar på jobben min i lunsjen idag, var: "Det var nesten bare palestinere som deltok i demonstrasjonen". 1 person av 41 - ble altså til "nesten alle...."

Skremmende hvordan folk misoppfatter og legger sin egen virkelighetsoppfatning inn i det som kalles "fakta". Som de deretter videreformidler til andre.

Det ble en gang gjort et forsøk på en t-bane, der en 75 år gammel dame ranet en 15 år gammel gutt. Da vitner ble avhørt hadde alle sett at den 15 år gamle gutten rane den 75 år gamle damen... ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette svaret til meg... Jeg svarte på Hidis "tror du ikke menneskene kan leve i fred med hverandre?" - og nei, jeg tror ikke det...

Det har du rett i . Den skulle egentlig til meg_123! lenger oppi der...

Skrevet

Det ble en gang gjort et forsøk på en t-bane, der en 75 år gammel dame ranet en 15 år gammel gutt. Da vitner ble avhørt hadde alle sett at den 15 år gamle gutten rane den 75 år gamle damen... ;)

Ja, ikke sant? ;-) En kan jo bare lure på hvor mange konflikter som oppstår mellom mennesker på dette grunnlaget. Eller ut fra generaliseringer, redsel, mangel på kunnskap, mangel på toleranse osv. Det er dette som er skremmende i min verden:-)

Jeg har akkurat deltatt i en debatt i min lokalavis om et lignende tema- og det er skremmende å lese folks holdninger, for å si det mildt.

Takk for mange flotte innlegg i denne tråden! De har vært en nytelse å lese :-)

Skrevet

Nå mistet du noe i mine øyne;(

Obs, postet den siste der feil, den skulle til deg. Jeg skjønte ikke helt den siste fra deg sjø... :)

Skrevet

Ja, ikke sant? ;-) En kan jo bare lure på hvor mange konflikter som oppstår mellom mennesker på dette grunnlaget. Eller ut fra generaliseringer, redsel, mangel på kunnskap, mangel på toleranse osv. Det er dette som er skremmende i min verden:-)

Jeg har akkurat deltatt i en debatt i min lokalavis om et lignende tema- og det er skremmende å lese folks holdninger, for å si det mildt.

Takk for mange flotte innlegg i denne tråden! De har vært en nytelse å lese :-)

''En kan jo bare lure på hvor mange konflikter som oppstår mellom mennesker på dette grunnlaget. Eller ut fra generaliseringer, redsel, mangel på kunnskap, mangel på toleranse osv. Det er dette som er skremmende i min verden:-)''

Er så enig så enig, og derfor er det viktig å si fra syns jeg. Bra at du tok jobben i lokalavisa di! ;)

Skrevet

Det syns jeg vil være brutalt og inhumant. Loven bør være lik for alle etter min mening, og etnisk norske nordmenn blir heller ikke skilt fra resten av familien (og familien fra dem) når de begår lovbrudd. Man skal sende ut dem som ikke har rett til opphold, men heller ikke dét er uproblematisk i praksis, siden mange ankommer landet uten papirer.

Dessuten tror jeg at det er mange flere forhold enn ulik kulturell eller religiøs praksis som bidrar til å "skape" en kriminell eller lømmel. Ta én dose kjeftbruk, én dose uklare grenser, og én dose dårlig oppfølging og pluss på med ustabilile rammer, og du er langt på veg. Dette greier også mange etnisk norske nordmenn helt fint også!

Du er ei klok dame, Kayia :)

Skrevet

''En kan jo bare lure på hvor mange konflikter som oppstår mellom mennesker på dette grunnlaget. Eller ut fra generaliseringer, redsel, mangel på kunnskap, mangel på toleranse osv. Det er dette som er skremmende i min verden:-)''

Er så enig så enig, og derfor er det viktig å si fra syns jeg. Bra at du tok jobben i lokalavisa di! ;)

Det er viktig å si i fra. Det er helt sikkert:-) Men jeg vet ikke om det hjalp så mye at jeg tok jobben, dessverre. Det var ikke så rent få innlegg som rett og slett ble slettet pga av helt klare rasistiske uttalelser- og innimellom også rent nazistiske. Jeg ble rett og slett totalt satt ut av å lese hva folk skrev. Innlegg så gjennomsyret av selvgodhet, egoisme og nasjonalisme at det ikke var til å tro. "Send dem ut" - var jo standardsvaret....

Skrevet

Det er jeg absolutt ikke enig i. Dette kommer i tillegg til å bli verre også, garantert. Hvorfor tror du at de som kommer over grensa vår plutselig skulle bli så snille og oppføre seg annerledes enn der de kommer fra? Så naive kan vi ikke være, det er svært farlig.

Hvor vidt det skal bli verre eller bedre, er vel også opp til oss nordmenn? Jeg går ut fra at du ikke oppriktig mener at alle som kommer til landet vårt- er like? At de alle sammen er knivstikkere, drapsmenn og terrorister?

Den som tyr til generaliseringer i eksamen i norsk stil- den stryker....

Skrevet

Ikke sant!

Personlig kjenner jeg hverken en jøde eller palestiner, men hat er velkjent for alle. Det hatet som oppstår i grupper, de som ikke klarer å tenke for seg selv, det er skummelt! Da kan enhver folkegruppe være grusom; se kommunisme Sovjetunionen og Kina, nazismen i Tyskland, folkemord i Afrika og "demokrati" i Sør-Amerika....

En ting til - jeg er egentlig sikker på at du kjenner en jøde, på samme måte som man høyst sannsynlig kjenner en kristen til tross for at man selv ikke er kristen eller omgås praktiserende kristne. Alle jødene jeg kjenner er etnisk norske, de hverken flagger eller praktiserer jødedommen, og det "syns ikke utenpå" hos noen av dem. Den typiske historien er at besteforeldrene eller foreldrene deres kom hit i mellomkrigstiden eller under krigen, og så har familien blitt boende. Her til lands er både Jo Benkow og avdøde Berthold Grünfeld - eller datteren hans Nina for den saks skyld - helt åpenbare eksempler her.

Skrevet

Du er ei klok dame, Kayia :)

Tusen takk for det - og takk i lige så! Jeg har lest og likt dine innlegg også! :)

Skrevet

Det er viktig å si i fra. Det er helt sikkert:-) Men jeg vet ikke om det hjalp så mye at jeg tok jobben, dessverre. Det var ikke så rent få innlegg som rett og slett ble slettet pga av helt klare rasistiske uttalelser- og innimellom også rent nazistiske. Jeg ble rett og slett totalt satt ut av å lese hva folk skrev. Innlegg så gjennomsyret av selvgodhet, egoisme og nasjonalisme at det ikke var til å tro. "Send dem ut" - var jo standardsvaret....

Skjønner hva du mener, man kan jo bli motløs av mindre. Men desto viktigere er det å punktere det som i bunn og grunn bare er resultat av mangel på kunnskap og redsel, ikke sant? :)

Skrevet

Hvor vidt det skal bli verre eller bedre, er vel også opp til oss nordmenn? Jeg går ut fra at du ikke oppriktig mener at alle som kommer til landet vårt- er like? At de alle sammen er knivstikkere, drapsmenn og terrorister?

Den som tyr til generaliseringer i eksamen i norsk stil- den stryker....

''Den som tyr til generaliseringer i eksamen i norsk stil- den stryker....''

LOL:)

Skrevet

Skjønner hva du mener, man kan jo bli motløs av mindre. Men desto viktigere er det å punktere det som i bunn og grunn bare er resultat av mangel på kunnskap og redsel, ikke sant? :)

Jeg er redd det stikker dypere enn som så hos mange. De er så uimottagelige for nye synspunkter, at jeg ikke tror det nytter.. Jeg måtte til slutt bare si at jeg ikke kunne delta i diskusjonen lenger- fordi det samtidig tok fra meg troen på menneskeheten.

Tenk hvor mye bedre vi kunne ha hatt det om vi godtok hverandre- eller til og med så på hverandre som en ny ressurs...Men slik er tydeligvis ikke Ola Nordmann laget. Og dette tror jeg vi mye kan takke Tv2 og Frp for. Vi er lettpåvirkelige når det kommer til det punktet hvor vi skal ha alt- før vi deler med de som har lite. Jeg gremmes...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...