mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Hvor vidt det skal bli verre eller bedre, er vel også opp til oss nordmenn? Jeg går ut fra at du ikke oppriktig mener at alle som kommer til landet vårt- er like? At de alle sammen er knivstikkere, drapsmenn og terrorister? Den som tyr til generaliseringer i eksamen i norsk stil- den stryker.... De jeg snakker om er idiotene som laget opptøyer i Oslo 0 Siter
mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Man kan da ikke skjære alle over samme kam her. Det er ikke bare nordmenn som er ulike, det samme er også polakker, somaliere, amerikanere – eller i disse tider - iseralitter og palestinere. De som kommer over grensa har både ulik bakgrunn og ulik motivasjon for å komme hit – og det er tross alt sånn at de færreste har kriminell bakgrunn. Les mer om innvandring feks på www.ssb.no. Enkelte har imidlertid dårlige hensikter og skal stoppes. Andre har traumer så store at de må håndteres umiddelbart – og der har vi et stykke igjen før vi som mottakerland gjør en god nok jobb. Det er foreksempel fremdeles et horribelt dålig nivå på norskopplæringen vi gir, og kravet til gjennomføring er for dårlig. Dette resulterer i en svært negativ spiral. Hjemmeværende mødre greier foreksempel ikke å følge opp ungene sine på leksefronten, og jobb kan de se langt etter siden de ikke tilegner seg språket. Derfor er det enda viktigere at vi er nøyere med hvem som kommer inn, så slipper vi mye av faenskapen i ettertid. Sånn det er i dag så fungerer ikke innvandringspolitikken. 0 Siter
Colette Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 ''Den som tyr til generaliseringer i eksamen i norsk stil- den stryker....'' LOL:) Det er faktisk sant :-) Generaliseringer = stryk:-) Dette gjelder altså for 17-18 -åringer. Til og med av denne aldersgruppen forventes det at de skal skjønne mer enn at alle ikke er like - selv om de har mørk hud :-) 0 Siter
Colette Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 De jeg snakker om er idiotene som laget opptøyer i Oslo Da kommer jeg med mitt vanlige svar til deg, som vi også har diskutert før :-) : Er det nødvendig å bruke ordet "idiot" for å beskrive enkeltpersoner? Det er nok av "idioter" blant nordmenn også, hvis vi først skal bruke det ordet. Her hvor jeg bor- så reiser de fra nabokommunen inn til nærmeste by hver helg- for å gi bygutta juling :-( Fordi de tror at de er noe:-) 0 Siter
meg__123! Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Men tror du det er umulig at vi kan leve i fred sammen? ja tydeligvis... 0 Siter
mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Da kommer jeg med mitt vanlige svar til deg, som vi også har diskutert før :-) : Er det nødvendig å bruke ordet "idiot" for å beskrive enkeltpersoner? Det er nok av "idioter" blant nordmenn også, hvis vi først skal bruke det ordet. Her hvor jeg bor- så reiser de fra nabokommunen inn til nærmeste by hver helg- for å gi bygutta juling :-( Fordi de tror at de er noe:-) Det er stor forskjell på rene opptøyer og slossing på lokalet ei helg. Dette er så mange ganger så farlig, det bør ikke være så vanskelig å forstå, så hvorfor denne sammenligningen? Som sagt, disse er rene idioter og ikke annet. Det betyr ikke at de som sloss på lokalet heller ikke er det. 0 Siter
mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg er redd det stikker dypere enn som så hos mange. De er så uimottagelige for nye synspunkter, at jeg ikke tror det nytter.. Jeg måtte til slutt bare si at jeg ikke kunne delta i diskusjonen lenger- fordi det samtidig tok fra meg troen på menneskeheten. Tenk hvor mye bedre vi kunne ha hatt det om vi godtok hverandre- eller til og med så på hverandre som en ny ressurs...Men slik er tydeligvis ikke Ola Nordmann laget. Og dette tror jeg vi mye kan takke Tv2 og Frp for. Vi er lettpåvirkelige når det kommer til det punktet hvor vi skal ha alt- før vi deler med de som har lite. Jeg gremmes... Snakker om ensidighet. Det er da for pokker ikke bare nordmenns skyld i at mange ser på våre nye landsmenn på denne måten. 0 Siter
mrxx Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Men tror du det er umulig at vi kan leve i fred sammen? Så langt har det vist seg at det ikke går, dessverre. 0 Siter
Colette Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Det er stor forskjell på rene opptøyer og slossing på lokalet ei helg. Dette er så mange ganger så farlig, det bør ikke være så vanskelig å forstå, så hvorfor denne sammenligningen? Som sagt, disse er rene idioter og ikke annet. Det betyr ikke at de som sloss på lokalet heller ikke er det. Du skjønner sikkert at opptøyer har med graden av konflikt å gjøre? Hvordan kan vi sette oss inn i situasjonen til mennesker som kommer fra et land de ikke engang kan bo i? Det er bare graden av vold som er utslagsgivende i slike tilfeller. Ellers så er egentlig vold det samme som vold, uansett. Vi kan vel ikke forvente å til evig tid bo i en rolig avkork av verden, hvor vi er forskånet fra andre problemer enn bensinpris, dårlige veier osv. Vi trenger nok å kjenne på den delen av kloden som har virkelige problemer å stri med også. Og kanskje vi til og med hadde hatt godt av det? Ting kan vel tyde på det....Vi begynner å bi et rimelig bortskjemt folkeslag som ikke engang gidder å gå til valgurnene for å stemme. Tror vi hadde giddet det, hvis vi hadde hatt noe å kjempe for, som var viktig nok for oss. 0 Siter
Colette Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Så langt har det vist seg at det ikke går, dessverre. Og du har vært gift i hvor mange år? Det dreier seg egentlig om det samme. Gi og ta - og tilpasse seg mellom 2 forskjellige parter. 0 Siter
Colette Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Snakker om ensidighet. Det er da for pokker ikke bare nordmenns skyld i at mange ser på våre nye landsmenn på denne måten. Bare nordmenns skyld? Når har jeg sagt det? Men det er vårt ansvar. Det er vi som har tatt i mot innvandrerne, og lovet dem et bedre liv. Synes du ikke at alle mennesker fortjener et så bra liv som mulig? Og er du ikke glad for at vi kan hjelpe noen av dem som lider i sine hjemland? Kunne du tenke deg å flytte til Asia for å få et bedre liv? Eller ville du helst ha vært i hjemlandet ditt? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Tusen takk for det - og takk i lige så! Jeg har lest og likt dine innlegg også! Takk 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Derfor er det enda viktigere at vi er nøyere med hvem som kommer inn, så slipper vi mye av faenskapen i ettertid. Sånn det er i dag så fungerer ikke innvandringspolitikken. Det er en myte at vi slipper inn kreti og pleti, det er ikke der vi trenger nye tiltak slik jeg ser det. Over 30 % av de som kommer, kommer for å ta utdanning eller for å arbeide foreksempel. Derimot er vi dårlige på å ta imot de av de som har en tøff bagasje, og der må det endringer til. For de første har vi altfor dårlig oversikt over de som venter på å få søknadene sine behandlet. Det er altfor lett å 'hoppe av' og forsvinne i Norge, og oppholder man seg her uten identitet, personnr og papirer er det gitt at man må livnære seg av kriminalitet. Man kan jo ikke opprette konto, man kan ikke ha en jobb man kan ikke melde seg for Nav, og her må det ryddes opp. I tillegg er vi alt for dårlige når det kommer til å gi psykologisk bistand for de med traumatiske erfaringer. Mange blir sittende alene med store problemer, uten at dette fanges opp av mottaksapparatet. I tillegg er vi fremdeles - som jeg har sagt tidligere - altfor dårlige på norskopplæring. Det eksisterer ingen kvalitetskontroll her, og det er i prinsippet tilstrekkelig å møte opp. Det er vrient å integreres uten gode norskferdigheter. Alt dette må det gjøres noe med. 0 Siter
McLoud Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Det er 'meningsbærere' i den offentlige debatt som i mange år har advart mot 'sinte unge menn'. Da fortrinsvis unge menn av 2. generasjon innvandrere. Ingen har vært villig til å ta advarslene på alvor. (Hører du Inga Marte?) Nå har disse sinte unge menn kommet ut på gata. 'Krigen' står ikke lenger bare i midt-østen. Den står i Oslo, og den står i en rekke Europeiske byer. De som blir tatt på sengen av dette har sovet. Ikke bare i timen, men gjennom flere semester. Alt dette har ligget i kortene, og har vært åpen informasjon for tenkende mennesker i lang tid. Sprørsmålet koker ned til; "Hva gjør vi nå da?" 0 Siter
McLoud Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 mm... vi har ingen bruk for de uansett.. Jo. De sysselsetter folk ho NAV. 0 Siter
McLoud Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Versjonen fra en "observant" kar på jobben min i lunsjen idag, var: "Det var nesten bare palestinere som deltok i demonstrasjonen". 1 person av 41 - ble altså til "nesten alle...." Skremmende hvordan folk misoppfatter og legger sin egen virkelighetsoppfatning inn i det som kalles "fakta". Som de deretter videreformidler til andre. Spørs hva han baserer sitt tallmateriale på. Det kan ha vaært 95% palestinere i demoen, men de fleste av dem oppførte seg bra. De siste 5%'ene var andre som ikke oppførte seg. Statistikk kan man bruke til hva som helst. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Det er 'meningsbærere' i den offentlige debatt som i mange år har advart mot 'sinte unge menn'. Da fortrinsvis unge menn av 2. generasjon innvandrere. Ingen har vært villig til å ta advarslene på alvor. (Hører du Inga Marte?) Nå har disse sinte unge menn kommet ut på gata. 'Krigen' står ikke lenger bare i midt-østen. Den står i Oslo, og den står i en rekke Europeiske byer. De som blir tatt på sengen av dette har sovet. Ikke bare i timen, men gjennom flere semester. Alt dette har ligget i kortene, og har vært åpen informasjon for tenkende mennesker i lang tid. Sprørsmålet koker ned til; "Hva gjør vi nå da?" Det vanlige: Ingen ting. 0 Siter
Gjest Kartoffel Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 ''De skader jo bare sin egen sak'' Saksopplysning: Det var én palistiner som ble anholdt. Altså: Politiet opplyser at flere av bråkmaklerne var kjenniner av politiet, ute etter å lage bråk. http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2857658.ece Saksopplysning 2: Det var 1 norsk og 36 arabisk-klingende navn blant de som ble anholdt. 0 Siter
Gjest Kartoffel Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Det er også mitt poeng og jeg reagerer på at opptøyene knyttes til palistinernes sak. Det er mao ikke krigen som sprer seg som booworm isa i utgangspunktet, det er bråkmakere som griper en anledning til å gjøre det de har gjort mange ganger før: Å utøve umotivert vold. Du var tydligvis ikke i Oslo. Ja, det var mye pøbel, men det er også forstemmende å se folk knuse butikkvinduer og kaste stein på Karl Johan mens de roper "allah akbar". Og det sender oss 60 år tilbake i tid på ett sekund når demonstrantene roper om en 79 år gammel mann: Han er ikke norsk, han er jøde. Ta han! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.