Gå til innhold

Uro i Oslos gater...

Anbefalte innlegg

Gjest Kartoffel
Skrevet

Da kommer jeg med mitt vanlige svar til deg, som vi også har diskutert før :-) : Er det nødvendig å bruke ordet "idiot" for å beskrive enkeltpersoner? Det er nok av "idioter" blant nordmenn også, hvis vi først skal bruke det ordet. Her hvor jeg bor- så reiser de fra nabokommunen inn til nærmeste by hver helg- for å gi bygutta juling :-( Fordi de tror at de er noe:-)

Dette var ikke enkeltpersoner. Det var organiserte grupper som hadde avtalt å møtes for å lage kvalm i palestinas navn. Ikke bare hadde de sendt ut påmindelser og gjort avtaler på internett og via sms. De hadde også forberedt seg ved å lagre molotovcocktails og slagvåpen rundt omkring i sentrum.

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

27

• Colette

16

• hidi, the scorpion

14

• Bookworm

8

Gjest Kartoffel
Skrevet

Og du har vært gift i hvor mange år? Det dreier seg egentlig om det samme. Gi og ta - og tilpasse seg mellom 2 forskjellige parter.

Host. Det er vel det som har vært utfordringen i Israel nå i 3 tusen år.

Hvor lenge skal vi vente, synes du?

Skrevet

Bare nordmenns skyld? Når har jeg sagt det? Men det er vårt ansvar. Det er vi som har tatt i mot innvandrerne, og lovet dem et bedre liv. Synes du ikke at alle mennesker fortjener et så bra liv som mulig? Og er du ikke glad for at vi kan hjelpe noen av dem som lider i sine hjemland? Kunne du tenke deg å flytte til Asia for å få et bedre liv? Eller ville du helst ha vært i hjemlandet ditt?

Se hva du skriver da:

''Men slik er tydeligvis ikke Ola Nordmann laget. Og dette tror jeg vi mye kan takke Tv2 og Frp for. Vi er lettpåvirkelige når det kommer til det punktet hvor vi skal ha alt- før vi deler med de som har lite. Jeg gremmes...''

Her sier du ikke noe om hva de som kommer til landet skal gjøre. Jeg har ikke sagt noe om at de som er her ikke skal ha det godt. Det jeg sier er at de som lager faenskap av denne art, skulle ha hatt svært strenge straffer, de som kan kastes ut av landet skulle ha gått på hue og rævva ut før de i det hel tatt skjønte hva som skjedde.

Det dummeste vi gjør er å forstå seg i ihjel på disse idiotene ved og forstå hvorfor de holder på som de gjør.

For disse her så handler ikke dette bare om krigen mellom Palestina og Israel og det er viktig å skjønne, det igjen betyr at de bare venter på neste mulgihet til å lage nye opptøyer.

Vi bør sette mye strengere krav til de som kommer hit til landet og forvente at de oppfører seg skikkelig når vi tar i mot dem.

Men når to av dere her så og si sammenligner opptøyene med nærmest en hard bygdefest så er må det i beste fall sies å ha bind foran øynene.

Disse opptøyene har det blitt advart mot i årevis, uten at noen har våknet opp.

Skrevet

Du skjønner sikkert at opptøyer har med graden av konflikt å gjøre? Hvordan kan vi sette oss inn i situasjonen til mennesker som kommer fra et land de ikke engang kan bo i? Det er bare graden av vold som er utslagsgivende i slike tilfeller. Ellers så er egentlig vold det samme som vold, uansett.

Vi kan vel ikke forvente å til evig tid bo i en rolig avkork av verden, hvor vi er forskånet fra andre problemer enn bensinpris, dårlige veier osv. Vi trenger nok å kjenne på den delen av kloden som har virkelige problemer å stri med også. Og kanskje vi til og med hadde hatt godt av det? Ting kan vel tyde på det....Vi begynner å bi et rimelig bortskjemt folkeslag som ikke engang gidder å gå til valgurnene for å stemme. Tror vi hadde giddet det, hvis vi hadde hatt noe å kjempe for, som var viktig nok for oss.

Som jeg sa i ett annet innlegg til deg det her. Dette handler ikke bare om krigen mellom Palestina og Israel, husk og at de fleste som er med på disse opptøyene er annen generasjon innvandrere og likevel så mener du at vi skal forstå voldsbruken.

Det er rett og slett svært farlig at du forklarer opptøyene med dette. Vi skal ALDRI godta slike opptøyer noensinne, noe annet er galskap.

Du sier jo nærmest at dette er greit og forståelig fordi de har det så jævlig i Gaza. Det er helt utrolig.

Skrevet

Og du har vært gift i hvor mange år? Det dreier seg egentlig om det samme. Gi og ta - og tilpasse seg mellom 2 forskjellige parter.

Vi skal da vel ikke godta opptøyer av den grunnen, makan til vrøvl. Vi har da allerede gitt innvandrerne mange muligheter, de har mye og hente her i Nroge hvis de vil benytte seg av det. Takken vi fikk nå av bermen var at de ødela for millioner av kroner og satte de stakkars politimennene på en hard prøve. Jeg luer på hva du hadde sagt om det var du som sto først i frontlinjnen der og fikk ei jernstang i fleisen eller en stor stein i hode. De hadde gladelig drept deg om de fikk muligheten.

Skrevet

Vi skal da vel ikke godta opptøyer av den grunnen, makan til vrøvl. Vi har da allerede gitt innvandrerne mange muligheter, de har mye og hente her i Nroge hvis de vil benytte seg av det. Takken vi fikk nå av bermen var at de ødela for millioner av kroner og satte de stakkars politimennene på en hard prøve. Jeg luer på hva du hadde sagt om det var du som sto først i frontlinjnen der og fikk ei jernstang i fleisen eller en stor stein i hode. De hadde gladelig drept deg om de fikk muligheten.

Helt enig. Nå kan vi angre på at vi lot den søpla få opphold. Bare idioter tror at en angrep på ambasaden i Norge vil få konsekvenser for krigen på Gaza. Kanskje de skulle forsøke sinnemestringskurs.

Skrevet

Det er en myte at vi slipper inn kreti og pleti, det er ikke der vi trenger nye tiltak slik jeg ser det. Over 30 % av de som kommer, kommer for å ta utdanning eller for å arbeide foreksempel.

Derimot er vi dårlige på å ta imot de av de som har en tøff bagasje, og der må det endringer til. For de første har vi altfor dårlig oversikt over de som venter på å få søknadene sine behandlet. Det er altfor lett å 'hoppe av' og forsvinne i Norge, og oppholder man seg her uten identitet, personnr og papirer er det gitt at man må livnære seg av kriminalitet. Man kan jo ikke opprette konto, man kan ikke ha en jobb man kan ikke melde seg for Nav, og her må det ryddes opp.

I tillegg er vi alt for dårlige når det kommer til å gi psykologisk bistand for de med traumatiske erfaringer. Mange blir sittende alene med store problemer, uten at dette fanges opp av mottaksapparatet. I tillegg er vi fremdeles - som jeg har sagt tidligere - altfor dårlige på norskopplæring. Det eksisterer ingen kvalitetskontroll her, og det er i prinsippet tilstrekkelig å møte opp. Det er vrient å integreres uten gode norskferdigheter. Alt dette må det gjøres noe med.

Ja? Hva er motstidene i deg jeg sier her da? Jeg sier jo at innvandringspolitikken vår er på trynet, men jeg sier også at vi må bli flinkere til å sende ut de vi ikke vil ha her og som vi har muligheten til å sende ut. I tillegg bør vi gi klar beskjed om hvordan de skal tilpasse seg, såpass må vi forlange da vi tar i mot dem.

Vi gir jo både terrorister, flykaprere og alt annet rask tillatelse til å være her. Det hjelper jo ikke om de begår grove kriminelle handlinger mens venter på søknaden sin en gang, likevel får de bli. Det er klart at disse vil da ikke slutte med faenskapet etter at de får lov til å være her.

Skrevet

Helt enig. Nå kan vi angre på at vi lot den søpla få opphold. Bare idioter tror at en angrep på ambasaden i Norge vil få konsekvenser for krigen på Gaza. Kanskje de skulle forsøke sinnemestringskurs.

Volden her i Norge vil ikke hjelpe noen verken i Gaza eller andre steder, det kun skader saken og alt annet.

Skrevet

Du var tydligvis ikke i Oslo.

Ja, det var mye pøbel, men det er også forstemmende å se folk knuse butikkvinduer og kaste stein på Karl Johan mens de roper "allah akbar".

Og det sender oss 60 år tilbake i tid på ett sekund når demonstrantene roper om en 79 år gammel mann: Han er ikke norsk, han er jøde. Ta han!

Ja tenk på hvilken galskap de viser og ikke minst sitt sanne jeg. Dette er stort sett annen generasjon innvandrere i tillegg som igjen betyr at de er norske og aldri har bodd på Gaza.

hidi, the scorpion
Skrevet

En ting til - jeg er egentlig sikker på at du kjenner en jøde, på samme måte som man høyst sannsynlig kjenner en kristen til tross for at man selv ikke er kristen eller omgås praktiserende kristne. Alle jødene jeg kjenner er etnisk norske, de hverken flagger eller praktiserer jødedommen, og det "syns ikke utenpå" hos noen av dem. Den typiske historien er at besteforeldrene eller foreldrene deres kom hit i mellomkrigstiden eller under krigen, og så har familien blitt boende. Her til lands er både Jo Benkow og avdøde Berthold Grünfeld - eller datteren hans Nina for den saks skyld - helt åpenbare eksempler her.

Ja, det er korrekt, men etternavnet er gjerne med å røpe identiteten...;)

Skrevet

hva med å sende de ut av landet?

Det går ikke, de fleste er jo norske statsborgere

Skrevet

Ja, det er korrekt, men etternavnet er gjerne med å røpe identiteten...;)

Ikke nødvendigvis. Mor eller mormor kan jo ha tatt navnet til sin mann dersom hun giftet seg. ;)

De jeg vet med jødiske røtter har alminnelige norske -sen-navn, og jeg hadde kjent dem en stund før bakgrunn i det hele tatt var et tema.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Mor eller mormor kan jo ha tatt navnet til sin mann dersom hun giftet seg. ;)

De jeg vet med jødiske røtter har alminnelige norske -sen-navn, og jeg hadde kjent dem en stund før bakgrunn i det hele tatt var et tema.

Det tenkte jeg selvfølgelig ikke på ;) Jeg har nettopp lest jødenes historie og er interessert i jødedom, skulle gjerne også kjent noen! He, he

Skrevet

Som jeg sa i ett annet innlegg til deg det her. Dette handler ikke bare om krigen mellom Palestina og Israel, husk og at de fleste som er med på disse opptøyene er annen generasjon innvandrere og likevel så mener du at vi skal forstå voldsbruken.

Det er rett og slett svært farlig at du forklarer opptøyene med dette. Vi skal ALDRI godta slike opptøyer noensinne, noe annet er galskap.

Du sier jo nærmest at dette er greit og forståelig fordi de har det så jævlig i Gaza. Det er helt utrolig.

Nei, jeg mener ikke at pøblene skal få holde på som de vil. Det er skremmende å være vitne til det som skjer i Oslo nå. Selv om det var vel ikke stort bedre da Stein Lillevolden og blitzerne holdt på som verst? Og det var vel "god norsk ungdom"? Det er aggresjon på ville veier, og det er skummelt. Uansett hvem som utfører den.

Skrevet

Nei, jeg mener ikke at pøblene skal få holde på som de vil. Det er skremmende å være vitne til det som skjer i Oslo nå. Selv om det var vel ikke stort bedre da Stein Lillevolden og blitzerne holdt på som verst? Og det var vel "god norsk ungdom"? Det er aggresjon på ville veier, og det er skummelt. Uansett hvem som utfører den.

Dette er faktisk verre, dessverre.

Skrevet

Dette er faktisk verre, dessverre.

Det er mulig at det er meg som ikke skjønner forskjellen. Kanskje du er så snill å forklare meg den? Jeg er alltid takknemlig for ny kunnskap :-) Og det mener jeg.

Skrevet

Det går ikke, de fleste er jo norske statsborgere

vet.. synd :/

Skrevet

Det er mulig at det er meg som ikke skjønner forskjellen. Kanskje du er så snill å forklare meg den? Jeg er alltid takknemlig for ny kunnskap :-) Og det mener jeg.

Da må du se deg litt omkring i verden, så ser du at det som nå skjer i Oslo er ikke noe som skjer bare der, denne type opptøyer med samme type folk skjer stort sett over hele verden og det har samme bakgrunn, muslimer som skal lage faenskap for oss andre. Da er det helt hinsides og snakke om blitzere og sammenligne med dem, de utgjør knapt en trussel i forhold til dette.

Du trenger ikke å se lenger enn til Sverige der er det er en bydel i Malmø, som er helt ødelagt og hvor f.eks brannmenn ikke kan bevege seg inn i fordi de blir nedkastet med stein hvis de tykker ut i forbindelse med brann.

Eller hva med Danmark? de har også har svært mye av faenskapet.

Det å tro at dette ikke er verre enn blitzeree er i overkant naivt.

Skrevet

Da må du se deg litt omkring i verden, så ser du at det som nå skjer i Oslo er ikke noe som skjer bare der, denne type opptøyer med samme type folk skjer stort sett over hele verden og det har samme bakgrunn, muslimer som skal lage faenskap for oss andre. Da er det helt hinsides og snakke om blitzere og sammenligne med dem, de utgjør knapt en trussel i forhold til dette.

Du trenger ikke å se lenger enn til Sverige der er det er en bydel i Malmø, som er helt ødelagt og hvor f.eks brannmenn ikke kan bevege seg inn i fordi de blir nedkastet med stein hvis de tykker ut i forbindelse med brann.

Eller hva med Danmark? de har også har svært mye av faenskapet.

Det å tro at dette ikke er verre enn blitzeree er i overkant naivt.

Jeg kan ikke skjønne at det er hinsides å snakke om blitzerne i denne sammenhengen:

http://www.tv2.no/nyhetene/innenriks/article2501226.ece

I tillegg så er det faktisk et faktum at Stein Lillevolden var en av de som ble arrestert i går:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2498336.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...