Gå til innhold

Uro i Oslos gater...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det er hinsides å snakke om blitzerne i denne sammenhengen:

http://www.tv2.no/nyhetene/innenriks/article2501226.ece

I tillegg så er det faktisk et faktum at Stein Lillevolden var en av de som ble arrestert i går:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2498336.ece

Joda, jeg vet at disse tullingene også er med på moroa og det er ille og alvorlig nok det, men å sammenligne alvorlighetsgraden av det som skjer i Oslo nå med det blitzerne har holdt på med å ta fullstendig feil. Det blitzerne holder på med er å regne som ett piss i havet i forhold hva som skjer på verdensbasis med den andre bermen.

Jeg fatter ikke at du ikke ser det.

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

27

• Colette

16

• hidi, the scorpion

14

• Bookworm

8

Skrevet

Joda, jeg vet at disse tullingene også er med på moroa og det er ille og alvorlig nok det, men å sammenligne alvorlighetsgraden av det som skjer i Oslo nå med det blitzerne har holdt på med å ta fullstendig feil. Det blitzerne holder på med er å regne som ett piss i havet i forhold hva som skjer på verdensbasis med den andre bermen.

Jeg fatter ikke at du ikke ser det.

Joda, jeg ser det. Men tror du dette blir noe bedre av at det spres hat og fordommer? At det blir et faktum at det er ungdommer med innvadrerbakgrunn som ene og alene står bak disse opptøyene?

Det er mye mulig at jeg befinner meg i min "kvinneverden", og langt fra det verdenspolitiske alvoret. Men er du ikke enig at hvis de samme tingene utføres av etniske nordmenn og nordmenn med innvandrerbakgrunn, så er de mye verre hvis de utføres av sistnevnte? Og det er denne tankegangen jeg ikke liker, og som skremmer meg.

Skrevet

Joda, jeg ser det. Men tror du dette blir noe bedre av at det spres hat og fordommer? At det blir et faktum at det er ungdommer med innvadrerbakgrunn som ene og alene står bak disse opptøyene?

Det er mye mulig at jeg befinner meg i min "kvinneverden", og langt fra det verdenspolitiske alvoret. Men er du ikke enig at hvis de samme tingene utføres av etniske nordmenn og nordmenn med innvandrerbakgrunn, så er de mye verre hvis de utføres av sistnevnte? Og det er denne tankegangen jeg ikke liker, og som skremmer meg.

Jeg tror ikke at det blir noe bedre ved at vi sprer hat og fordommer, men det blir garantert ikke noe bedre heller, ser det ut til. Vi må ikke holde på å dille med disse og prøve å leke forstå-se-på og unnskylde det som skjer ved å si at det ikke er verre enn hva enn bygdefest eller hva blitzerne kan finne på.

Det er det samme som å si til denne bermen at det er ikke såååå ille.

Isoliert sett er det ikke noe bedre enn om det er etniske nordmenn som står bak, men når du ser på hva som er bakgrunnen for opptøyene og hvordan dette sprer seg verden over, så er det faktisk mange ganger farligere.

Dette har med ulik kultur å gjøre, mye av det, og det kommer vi aldri til å klare å utjevne.

Husk at de roper Gud er stor.

Så må det være slik at det ikke er vi nordmenn som skal tilpasse oss dem, men motsatt, de har tross alt kommer hit.

Skrevet

Jeg tror ikke at det blir noe bedre ved at vi sprer hat og fordommer, men det blir garantert ikke noe bedre heller, ser det ut til. Vi må ikke holde på å dille med disse og prøve å leke forstå-se-på og unnskylde det som skjer ved å si at det ikke er verre enn hva enn bygdefest eller hva blitzerne kan finne på.

Det er det samme som å si til denne bermen at det er ikke såååå ille.

Isoliert sett er det ikke noe bedre enn om det er etniske nordmenn som står bak, men når du ser på hva som er bakgrunnen for opptøyene og hvordan dette sprer seg verden over, så er det faktisk mange ganger farligere.

Dette har med ulik kultur å gjøre, mye av det, og det kommer vi aldri til å klare å utjevne.

Husk at de roper Gud er stor.

Så må det være slik at det ikke er vi nordmenn som skal tilpasse oss dem, men motsatt, de har tross alt kommer hit.

Poenget er vi må straffe dem - på riktig grunnlag. Ut i fra hva de faktisk gjør, og hvor alvorlig det er. Som alle andre nordmenn. Og ikke blande inn at de kommer fra andre kulturer og har en annen hudfarge. Dette er ungdommer som er norske statsborgere/født i Norge, og nordmenn så gode som noen. Enten vi liker det eller ikke.

Utsagn som "send dem ut" faller derfor på sin egen urimelighet.

Unnskyld at jeg sier det, men innleggene dine bærer et preg av en generell fremmedfiendltlighet, og ikke bare bekymring over det som har skjedd den siste uken.

Skrevet

Hehe, godt sagt.

Dette er noen forbannet idioter. De er kun opptatt av å lage kvalme. Jeg har sagt for noen år siden at innen 10 år har vi opptøyer her av våre nye landsmenn, det tok omtrent 8 år.

Nå vil mange si at joooooda ,men det er da ikke bare våre nye landsmenn, neeeeeiiiiida, nesten ikke.

Jeg lurer på hva som rører seg oppe i skallen til disse apekattene, de oppnår da ikke noe som helst, bortsett fra å skade sin egen sak.

Helt enig med deg i det du skriver i denne tråden.

Skrevet

Poenget er vi må straffe dem - på riktig grunnlag. Ut i fra hva de faktisk gjør, og hvor alvorlig det er. Som alle andre nordmenn. Og ikke blande inn at de kommer fra andre kulturer og har en annen hudfarge. Dette er ungdommer som er norske statsborgere/født i Norge, og nordmenn så gode som noen. Enten vi liker det eller ikke.

Utsagn som "send dem ut" faller derfor på sin egen urimelighet.

Unnskyld at jeg sier det, men innleggene dine bærer et preg av en generell fremmedfiendltlighet, og ikke bare bekymring over det som har skjedd den siste uken.

Selvsagt skal de straffes på lik grunnlag som alle andre, jeg har da ikke sagt noe annet, det vi diskutere er hvorfor disse opptøyene oppstår og det må vi da for pokker få lov til det uten at du skal dra inn rasisme.

Jeg har ventet på at du kom med en slik påstand.

De som lager faenskap og som kan sendes ut skal sendes ut fortere enn svint. Hva i all verden får deg til å tro at disse blir snille som lam bare de får oppholdsstillatelse?

I og med at det er som det er, så må vi gjøre tiltak som forhindrer mest mulig at vi får denne faenskapen.

Skrevet

Helt enig med deg i det du skriver i denne tråden.

Bra:-)

Skrevet

Selvsagt skal de straffes på lik grunnlag som alle andre, jeg har da ikke sagt noe annet, det vi diskutere er hvorfor disse opptøyene oppstår og det må vi da for pokker få lov til det uten at du skal dra inn rasisme.

Jeg har ventet på at du kom med en slik påstand.

De som lager faenskap og som kan sendes ut skal sendes ut fortere enn svint. Hva i all verden får deg til å tro at disse blir snille som lam bare de får oppholdsstillatelse?

I og med at det er som det er, så må vi gjøre tiltak som forhindrer mest mulig at vi får denne faenskapen.

Jeg har ikke snakket om rasisme. Kun en litt fiendtlig innstilling til innvandrere, som er å spore i små ting i det du skriver. For meg er dette en vesentlig forskjell.

Jeg kan ikke se at vi kommer videre i denne diskusjonen. Dine argumenter er ikke av en type som får meg til å tenke annerledes enn det jeg gjør i dag. Og det samme gjelder vel sikkert hvordan mine argumenter påvirker deg :-) Så jeg gir meg i denne diskusjonen nå. Takk for debatten :-)

Skrevet

Jeg har ikke snakket om rasisme. Kun en litt fiendtlig innstilling til innvandrere, som er å spore i små ting i det du skriver. For meg er dette en vesentlig forskjell.

Jeg kan ikke se at vi kommer videre i denne diskusjonen. Dine argumenter er ikke av en type som får meg til å tenke annerledes enn det jeg gjør i dag. Og det samme gjelder vel sikkert hvordan mine argumenter påvirker deg :-) Så jeg gir meg i denne diskusjonen nå. Takk for debatten :-)

Greit det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være så nødvendig å nærmest pynte på hva disse holder på med.

Skrevet

''Den store forskjellen er at her dreier det som om at folk, som i utgangspuktet ikke tilhører i Norge, drar med seg vold og konflikter fra sine hjemland, slik at det går utover oss nordmenn, og andre folk som ikke har noe med dette å gjøre!''

Jeg deler ikke din inndeling i "de" og "oss" når det kommer til nasjonal tilhørighet og etnisitet, og også i denne saken er dette langt mer nyansert enn som så.

Politiet opplyser at det ble pågrepet 41 personer med 13 forskjellige etnesiteter. Deres opprinnelsesland var Norge, Pakistan, Tyrkia, Iran, Marokko, Jordan, Gambia, Libanon, tidligere Jugoslavia, Irak, Afghanistan, Norge og Somalia - i tillegg til den ene palestineren. De fleste av dem er norske statsborgere, og flere av dem er kjenninger av politiet. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2857658.ece

''Det er utrolig provoserende at folk som har blitt tatt imot i vårt land, (kanskje for å slippe unna uroligheter i sine egne,) fortsetter å spre volden rundt seg her, istedet for å være glade og takknemmelige for å bo i et land uten krig og uroligheter.''

Dette vet vi ingenting om i dette tilfelle. Ettersom flertallet er unge og dessuten norske statsborgere er det ikke umulig at de er født i Norge. Uansett er det ikke de, men deres foresatte, som mest sannsynligvis har fått asyl eller arbeidsopphold.

''Folk som oppfordrer til krig og bråk, bør kastes ut og sendes dit krigen faktisk foregår!''

Et fåtall av de anholdte kommer fra land med pågående konflikter.

Når dette er sagt er også jeg enig i at bråkmakerne bør siktes og starffes, hardt. Bøter på 6000 er for mildt etter min oppfatning.

Men jeg syns man skal holde tunga rett i munnen når man omtaler det som har hendt, og ikke legge skylda på uskyldige.

Utgangspunktet for at dette bråket i Oslo i det hele tatt oppstod, var urolighetene i midtøsten / Gaza!

Et sted langt ifra Norge!

Og hovedvekten av de som hadde interesse av å lage en demonstrasjon rundt dette, var, logisk nok, folk som har opprinnelse i dette området, eller politiske interesser i det som foregår der!

Og jeg tar nok ikke feil når jeg tipper at de færreste av disse var etniske nordmenn!

Selvsagt vil det alltid være "bråkmakere" av alle nasjoner, som benytter enhver anledning til å sloss, uavhengig av hva saken dreier seg om.

Men poenget her er at "anledningen" var skapt med utgangspunkt i en konflikt som foregår et helt annet sted i verden.

Og vår hovedstad endte opp som slagmark fordi fordi noen ønsket å markere dette innenfor våre landegrenser!

Skrevet

Utgangspunktet for at dette bråket i Oslo i det hele tatt oppstod, var urolighetene i midtøsten / Gaza!

Et sted langt ifra Norge!

Og hovedvekten av de som hadde interesse av å lage en demonstrasjon rundt dette, var, logisk nok, folk som har opprinnelse i dette området, eller politiske interesser i det som foregår der!

Og jeg tar nok ikke feil når jeg tipper at de færreste av disse var etniske nordmenn!

Selvsagt vil det alltid være "bråkmakere" av alle nasjoner, som benytter enhver anledning til å sloss, uavhengig av hva saken dreier seg om.

Men poenget her er at "anledningen" var skapt med utgangspunkt i en konflikt som foregår et helt annet sted i verden.

Og vår hovedstad endte opp som slagmark fordi fordi noen ønsket å markere dette innenfor våre landegrenser!

Denne uroen burde ikke komme som noen overraskelse på noen som helst. Det har i lang tid vært advart mot ´sinte unge menn med annen etnisitet´. Ingen har vært villig til å ta disse advarslene på alvor, før man står der i ´deep shit´

Man trenger ikke være rakketforsker for å kunne se at dette ville komme, og jeg er redd for at vi kun har sett begynnelsen av problemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...