Gå til innhold

Helligdagstillegg ved sykemelding?

Anbefalte innlegg

Gjest kan ikke reglene
Skrevet

Hei,

En kollega mente at når man er sykemeldt på helligdager har man rett på helligdagstillegget. Jeg var sykemeldt fra min faste stilling (helsevesenet) hele desember. Vil det si at jeg får tillegget for de helligdagene jeg skulle vært på jobb (1. og 2. juledag)? Jeg synes det hørtes rart ut, men nå er jeg ikke den som kjenner reglene best heller.

Gjest arbeidsmiljøloven ligger også på nettet
Skrevet

Nei, det har du nok ikke krav på.

Sett deg inn i avtalene på din arbeidsplass snarest !

Skrevet

Du får nok bare grunnlønna. Tillegg er det bare når du jobber.

Gjest høstløv
Skrevet

Les på NAV sine sider, der får du svar på spørsmålet ditt.

Sitat: "Sykepenger fra arbeidsgiveren.

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Sykepenger fra folketrygden.

Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten, som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk.

Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G)."

http://www.nav.no/page?id=671

Gjest Helse nord norge
Skrevet

Du får nok bare grunnlønna. Tillegg er det bare når du jobber.

Jeg har nå vært sykemeldt i 2 mnd. Jeg får både grunnlønna og tilleggene. Jeg er ansatt i staten.

Skrevet

Jeg har nå vært sykemeldt i 2 mnd. Jeg får både grunnlønna og tilleggene. Jeg er ansatt i staten.

Ok, da er det muligens forskjell er ute og går i stat og kommune.

Ikke rart folk går i surr når det er mange ulike maler.

candyqueen_83
Skrevet

Det pleier å være slik at man får helligdagstillegget om du er sykmeldt fra din faste turnus, men ikke om det er ekstravakt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...