Gå til innhold

Hva gjør man?

Gjest Bror med dårlig økonomisk sans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bror som stadig er blakk selv om han tjener godt,tror han har mye gjeld som de trekker automatisk.

Så han kommer stadig for å låne penger til røyk,som regel får jeg dem tilbake og det er bra.

Tror ikke han har strøm i huset heller nå,lurer på om jeg skal be han på pizza i kveld,synes jo synd på han.

Likevel må han lære seg å ha nok penger til mat og røyk,hva hadde du gjort?

Hadde du bedt han på middag osv når du vet han ikke har mat?

Min mor kjøper brød og røyk til han,men det er merkelig siden han tjener best av alle.

Skrevet

Det der høres mystisk ut. Har du tenkt på om han kan ha ludomani? Kanskje du syns det er litt langt ute å nevne det om din egen bror, men det er en av de ting som slår meg.

Med tanke på at han tjener best av alle er det uakseptabelt at andre skal holde ham med røyk og mat. Jeg ville sette meg ned med ham og forklare at du vil støtte ham hvis han har problemer, men at du ikke forstår hvorfor dere skal kjøpe ting til ham, dere som tjener mindre.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg hadde invitert han på middag:)

Skrevet

Så lenge han bruker penger på røyk hadde jeg ikke gitt han et øre. Hadde han kunne bevist at han ikke bruker penger til røyk mer (kvitteringer og kontoutskrift) så hadde jeg hjulpet han.

Skrevet

Jeg hadde absolutt bedt ham på middag. Men jeg ville ikke gitt ham penger til røyk og dilldall.

Skrevet

Det der høres mystisk ut. Har du tenkt på om han kan ha ludomani? Kanskje du syns det er litt langt ute å nevne det om din egen bror, men det er en av de ting som slår meg.

Med tanke på at han tjener best av alle er det uakseptabelt at andre skal holde ham med røyk og mat. Jeg ville sette meg ned med ham og forklare at du vil støtte ham hvis han har problemer, men at du ikke forstår hvorfor dere skal kjøpe ting til ham, dere som tjener mindre.

Hva er ludomani?

Han har vært her nå og spist pizza og gått igjen,i morgen skal han spise hos foreldrene våre.

Skrevet

Hva er ludomani?

Han har vært her nå og spist pizza og gått igjen,i morgen skal han spise hos foreldrene våre.

Et fint ord for folk med spillegalskap. Ludomane spiller til pengene er brukt opp, også spiller de for andres penger etterpå.

Gjest gilbert gresskar
Skrevet

Hvis han stadig hadde spurt meg om penger ville jeg spurt hva som foregikk.. Jeg ville lurt på om han hadde spilleproblem, rusproblem eller en eller annen avhengighet som trakk mye penger. Jeg ville sikkert ha hjulpet han med mat, men ikke gitt han penger. Ville heller tilbudt han å hjelpe han med å løse det egentlige problemet.

De påleggstrekkene kan han få stoppet så han har nok til å leve av. Det han må gjøre er å skrive et enkelt brev der han dokumenterer boutgiftene sine og der han legger ved lønnslipp som viser alle påleggstrekkene. Så sender han dette til namsmannen og til de kreditorene som har lagt inn trekk. Hsan har rett til å sitte igjen med et rimelig livsopphold og boutgifter. (Du kan feks sjekke gjeldsordningssatsene ved å søke på google.)

Han bør begynne å jobbe med gjelda si: Få en oversikt, undersøke hvor mye han kan betale hver måned, inngå avtaler med kreditorene og ikke minst: Gjøre det han lover.

Han kan få hjelp hos gjeldsrådgiver i kommunen eller av namsmannen. (politiet). De vil kunne svare på om han har mulighet til å få betalt gjelda si, eller om han må gjennom gjeldsordning. Mulig banken hans også kan hjelpe med en del praktiske ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...